Geld & Recht alle pijlers

Starter op de woningmarkt...adviezen, ervaringen?

03-06-2020 20:02 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik studeer binnenkort af, en wil daarna op mezelf gaan wonen. Overal hoor en lees ik horrorverhalen over hoe moeilijk de starters het op dit moment hebben op de woningmarkt, maar is dat echt zo? Soms kijk ik op funda voor koopwoningen/appartementen, en ook al is daar een heleboel woningen ver buiten mijn budget, zie ik er genoeg betaalbare woningen (categorie van 175.000 - 225.000 eur).
Wat ik hiermee wil zeggen...is dat schijn? Worden deze woningen alsnog ver boven hun aangegeven prijzen verkocht?

Daarnaast vroeg ik me af hoe nauwkeurig zijn de online hypotheekrekentools? Kunnen die alsnog sterk afwijken bij een echt gesprek bij de hypotheekadviseur/bank?

Ik ken helaas niemand die ook een starter is op de woningmarkt, en met wie ik dit soort dingen zou kunnen bespreken, vandaar dat ik mijn vraag hier post...
Het verschilt per regio. In de randstad is het echt heel moeilijk, zelfs na vijf jaar of langer fulltime werken.

De meeste net afgestudeerden kunnen ook geen 175.000 - 225.000 lenen. In de Randstad kun je er ook vanuit gaan dat ze voor meer weggaan.

Als jij het wel kunt lenen en ergens wilt kopen waar huizen beschikbaar zijn, dan zou ik zeggen ga ervoor!
Alle reacties Link kopieren
Maak eens een afspraak bij een adviseur. Dan weet je wat je zou kunnen kopen. Als net afgestudeerde kan je dat nog weleens vies tegen vallen.

En ja het is lastig. Op de prijscategorie die jij neemt komen heel veel kopers af, die vaak overbieden om toch nog een kans te maken.
Alle reacties Link kopieren
Tja de meeste starters hebben geen salaris van rond de € 3600,- als ze alleen zijn. Dus voor starters alleen is het lastig.
Voor stellen is het iets makkelijker, maarja die studieschuld zorgt ervoor dat de maximale hypotheek die je krijgt lager uitvalt.
Daarnaast moet je ook overdrachtsbelasting betalen, notariskosten, taxatie, bouwtechnische keuring etc. Dus een deel eigen geld aandragen.
En ja, er wordt nu op woningen overboden. Een collega heeft 30.000 meer gekregen dan de vraagprijs.
Alle reacties Link kopieren
Waar ben je zoekende er is nogal een verschil in vraag en aanbod. Mijn zus haar ervaring in randstad is dat huizen voor een prijs te koop worden aangeboden die niet reeeeel is en waar flink wordt overboden. Hier in zuiden in een dorp tussen 2 grote steden komt niks te koop onder de 3 ton.
Maar vriendin heeft recentelijk zonder enige moeite appartement in Drenthe gekocht.

Daarnaast de vraag, hoeveel spaargeld heb je. Want dat is zeker van belang. Ga daarnaast langs bij een adviseur die jan een betrouwbaar advies geven ook op afhanjelijk van je contract is het ene wel mogelijk en andere niet.
Alle reacties Link kopieren
Ondanks de corona crisis staat de huizenmarkt nog fier overeind, alle branches brokkelen af, behalve de huizenmarkt, dus de kans dat starters binnen no time ook echt een leuke woning gaan vinden acht ik zeer klein.
Er word nog steeds overboden, en er komen nog steeds ruim 10 mensen op een woning af, dus de huizenmarkt zal nog lange tijd op slot blijven ben ik bang, veels te coronaproof helaas.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Rekentools zijn redelijk nauwkeurig, mits je een vast contract hebt. Bij tijdelijke contracten gelden andere berekeningen en die vallen veel lager uit. Als je een studieschuld hebt kun je ook minder lenen. Zelfs het hebben van een creditcard kan je maximale hypotheekbedrag verlagen.

Bedenk je ook dat er nog extra kosten bijkomen die je zelf moet betalen. Op een woning van 2 ton betaal je 4000 overdrachtsbelasting (2%), zo'n 1000 euro voor de notaris en 400 voor een taxatie. En dan heb je nog geen adviseur gezien.
Alle reacties Link kopieren
Rosla schreef:
03-06-2020 20:17
Zelfs het hebben van een creditcard kan je maximale hypotheekbedrag verlagen.
Als je een creditcard hebt met een limiet van 5.000 euro, dan mag je 10.000 euro minder lenen. Ik heb nog niet meegemaakt dat dit niet het geval is. Maar een creditcard kun je opzeggen en meteen na afsluiten van de hypotheek weer aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Rosla schreef:
03-06-2020 20:17
Rekentools zijn redelijk nauwkeurig, mits je een vast contract hebt. Bij tijdelijke contracten gelden andere berekeningen en die vallen veel lager uit. Als je een studieschuld hebt kun je ook minder lenen. Zelfs het hebben van een creditcard kan je maximale hypotheekbedrag verlagen
Alleen als je een creditcard met kredietlimiet hebt; als je elke maand de hele rekening betaalt gaat dat niet op.
Alle reacties Link kopieren
Weet je al wat je gaat verdienen? Heb je eigen geld of een schenking?

2500 is een net startsalaris, zonder schulden kun je ongeveer 150.000 lenen. Met 3000 euro per maand ongeveer 180.000. Dat is met een vast contract en zonder studieschuld.

De hoogte van de studieschuld x2 is grofweg wat je minder kunt lenen als je die hebt.

Zoals gezegd zijn de woningprijzen op dit moment lager dan de verkoopprijs. Onderbieden kan praktisch nergens. Overbieden is in steden en de hele randstad standaard.
Ik zou eerst bedenken of je als net afgestudeerde wel gelijk een huis moet willen kopen. Het ligt er toch allemaal maar net aan waar je een baan krijgt?
Alle reacties Link kopieren
EllaBowie schreef:
03-06-2020 20:43
Ik zou eerst bedenken of je als net afgestudeerde wel gelijk een huis moet willen kopen. Het ligt er toch allemaal maar net aan waar je een baan krijgt?
Ik laat mijn woonplaats niet bepalen door een baan. Maar niet iedereen heeft die luxe natuurlijk.
HennieHen schreef:
03-06-2020 20:44
Ik laat mijn woonplaats niet bepalen door een baan. Maar niet iedereen heeft die luxe natuurlijk.
Ik heb sinds m’n afstuderen op 4 verschillende plekken gewoond, binnen en buitenland. Ga naar de plek waar op dat moment de interessante baan is. Het ligt eraan waar je vakgebied in zit, in de zorg is op de meeste plekken wel banen kans. Maar als ik op 1 plek had moeten blijven zitten dan was dat voor m’n baan niet goed geweest.
To?
Kun je wat met de reacties tot nu toe?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn niet zoveel banen waar je als starter gelijk boven de 3000,- verdient, wat voor studie die je? Ik zou eerst een baan zoeken, en dan eens kijken wat je mogelijkheden zijn. Zonder vast contract en spaargeld is het sowieso een stuk lastiger/onmogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Porterenee schreef:
03-06-2020 20:52
To?
Kun je wat met de reacties tot nu toe?
Ik wilde net gaan posten :)

Jullie hebben idd goede punten. Jammer om te horen dat er soms zoveel boven de prijs wordt aangeboden. Daar was ik wel een beetje bang voor.
Ik heb onlangs een adviesgesprek aangevraagd bij de hypotheker (nog niet gehad, dus ik ben benieuwd wat daar uitkomt). Als ik de rekentools dus mag geloven, zit ik ergens op de 150k hypotheek (ik zit in de IT branche, dus ik ga uit van ongeveer 3000 eur bruto per maand...ik ben overigens geen starter wat betreft werk, ik heb tijdens mijn studie al parttime gewerkt in mijn branche en doe nu WO master, dus dan ga ik uit van een wat hogere salaris). Ik heb ook wat eigen geld door de jaren heen kunnen sparen (enig voordeel van wonen op kamers, I guess :bonk: ), en inderdaad kijken of mijn vader kan meehelpen met financieren.

Zit ik dus al met mijn huidige budgetberekening boven een "normale" starter op de woningmarkt? Ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen flauw idee hebt van wat voor soorten budgetten en hypotheken anderen hebben of kunnen krijgen...
.
anoniem_397598 wijzigde dit bericht op 03-06-2020 21:15
99.64% gewijzigd
Dat je in de IT werkt, is een groot voordeel. Dan heb je idd een hoger startsalaris en meer kans op een vast contract. I.c.m je spaargeld is voor jou dan misschien wel iets mogelijk.

Ter vergelijking. In mijn branche was mijn (WO) startsalaris 1700 bruto, dus ja, voor starters in andere branches is het nog veel lastiger.
Ja, als je startkapitaal hebt, een vast contract, geen studieschuld en ouders die bij kunnen dragen, dan is het al een ander verhaal natuurlijk. Dat hebben veel starters nou eenmaal niet, dus daar lees je dit soort verhalen dan van.

Hoewel er in mijn regio weinig is voor €175.000, maar bij jou dus blijkbaar wel.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
03-06-2020 21:10

Hoewel er in mijn regio weinig is voor €175.000, maar bij jou dus blijkbaar wel.
Nou, het is inderdaad meer richting de 200k (voor een bestaande bouw/appartement), een gewone woonhuis gaat hier ook rond 325k (Noord Brabant)...maar ik ben flexibel wat dat betreft en hoef niet perse in deze regio te blijven, dus dat scheelt wellicht in mijn zoekopties
Alle reacties Link kopieren
In welke regio of regio's zoek je?
Pompoenschip schreef:
03-06-2020 21:15
Nou, het is inderdaad meer richting de 200k (voor een bestaande bouw/appartement), een gewone woonhuis gaat hier ook rond 325k (Noord Brabant)...maar ik ben flexibel wat dat betreft en hoef niet perse in deze regio te blijven, dus dat scheelt wellicht in mijn zoekopties
Ik denk dat het wel kan als je goed zoekt. Je hebt wel appartementen van zulke prijzen, maar op minder “gewilde” plekken. Het ligt er helemaal aan waar je wil wonen. Zonder vast contract lijkt het mij wel lastig.

Het ligt er trouwens wel aan wat voor IT vaardigheden je hebt of je makkelijk een baan krijgt.
anoniem_397598 wijzigde dit bericht op 03-06-2020 21:20
Reden: Toevoeging
7.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een WO master geeft niet echt een hoger startsalaris, maar je kunt doorgaans sneller en langer doorgroeien in salaris. Mijn startsalaris na 2 masters was 1900 euro. Ik heb nooit op 1 salaris kunnen kopen.
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
03-06-2020 21:16
In welke regio of regio's zoek je?
Eigenlijk zijn alle regio's bespreekbaar, maar het liefst wil ik een beetje centraal blijven (zodat alles nog een beetje op redelijke afstand is)...dus geen zeeland, limburg, of de noordelijke provincies. Voor de rest maakt het me niet veel uit.
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
03-06-2020 21:28
Een WO master geeft niet echt een hoger startsalaris, maar je kunt doorgaans sneller en langer doorgroeien in salaris. Mijn startsalaris na 2 masters was 1900 euro. Ik heb nooit op 1 salaris kunnen kopen.
Jeetje dat is inderdaad niet veel...in welke richting was je master?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven