Geld & Recht alle pijlers

Extra kosten nieuwbouwhuis

06-06-2020 12:12 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de omgeving van waar wij wonen wordt een nieuwbouwproject gerealiseerd waar wij interesse in hebben. De prijzen zijn alleen best fors. Om mij heen hoor ik altijd dat er zoveel extra kosten zijn als het om nieuwbouw gaat. Wie heeft er ervaring met nieuwbouw en waar moeten we rekening mee houden? Onze eigen inschatting zit met name op kosten tuin, keuken, vloer, muren en badkamer (de badkamer is in begrepen, maar waarschijnlijk niet al te mooi). Verder nog extra kosten voor dubbele woonlasten (overbruggingshypotheek). Maar begrijp dat er ook vaak veel kosten voor meerwerk bij komt. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Je kan het echt zo gek maken als je zelf wil, maar ga in de regel uit van 10 tot 20% van de koopsom (alles bij elkaar).
Meerwerk wordt vaak de hoofdprijs voor gevraagd, als je het achteraf kan laten doen door een onafhankelijk bedrijf scheelt dat meestal veel geld. Zo hebben wij voor 150 euroeen buitenkraan laten aanleggen waar in de bouw 700 euro voor gevraagd werd.

Extra kosten voor bv meerwerk kun je trouwens altijd mee laten nemen in je hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Je kan het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk. Maar een nieuw huis is leeg, alles moet je nog doen. Muren, vloeren, aankleding/gordijnen, de tuin. Soms ook de keuken, badkamer. Om je een idee te geven, net handtekening gezet onder 21.000 euro. Dat is meerwerk huis (extra stopcontacten, uitbouw 1,2 meter, zijramen, o.a. andere tegels en andere toiletten dan standaard sanitair in badkamer etc). Nu moet ik nog de vloeren doen, alle muren in de woning, en de tuin. Ik reken nog wel op 30.000-40.000 extra dat erbij komt...Het kan vast voor minder maar dan vind ik het niet mooi. Oh ja huis is ongeveer 104 m2.
Alle reacties Link kopieren
Een vriend moest fors betalen om het gat in de grond dat zijn achtertuin was, te laten opvullen met grond. Maar hij had geen achterom dus zou hij die grond door zijn huis moeten slepen. Dus maar betaald.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Alleen geldt voor veel meerwerkopties vaak dat het handiger is om ze meteen tijdens de bouw te laten uitvoeren dan achteraf. Denk aan bijvoorbeeld een uitbouw, verplaatsen van muren, deuren en stopcontacten en meer van dat soort opties. Wij hebben bij ons nieuwe huis (dat op dit moment gebouwd wordt) heel veel extra zaken toegevoegd, en zijn in totaal waarschijnlijk meer dan een ton aan keuken, badkamer, tuin, wanden, vloeren en meerwerk kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Let op dat je ook een tijdje dubbele lasten zou moeten betalen. Daar moet je ook wat spaargeld voor opzij zetten.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
06-06-2020 12:36
Let op dat je ook een tijdje dubbele lasten zou moeten betalen. Daar moet je ook wat spaargeld voor opzij zetten.

Dat noemde ze al in de OP.
Alle reacties Link kopieren
Mijn volgende huis wordt nu gebouwd en ik heb tot nu toe € 70000.- uitgegeven aan keuken, badkamer, toilet, pvc vloer, andere deuren dan vanuit de bouw, extra tv aansluiting en wat aansluitingen laten verplaatsen.
Dadelijk als het opgeleverd wordt natuurlijk nog wat voor het raam, een behangetje enz. enz. dus komt er nog een paar k bij. Dan heb ik het niet over de dubbele hypotheek die ik nu al 1.5 jaar betaal
Alle reacties Link kopieren
Meerwerk is vaak heel duur.
Als je zelf niet handig bent, of geen kennissen ervoor hebt, is direct laten doen wel weer zo praktisch.

Stopcontacten verleggen kost vaak tussen de + 200-300 euro
lichtpunten idem.

Buitenkraan + 500 a 700,-

Hang toilet ipv staande pot + 500,-

Dakraam + 1500,-

Schuifpui ipv raam +3000,-

Dakapel 15000,-

Uitbouw afhankelijk van grootte 20 - 30k

Dat soort lullige dingen laat prijs enorm oplopen.

Bedenk goed wat je wil, of direct moet, of later kan.
Sommige dingen kan je soms goedkoper later laten doen. Andere beter direct meenemen zoals een uitbouw.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
06-06-2020 12:32
Natuurlijk kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Alleen geldt voor veel meerwerkopties vaak dat het handiger is om ze meteen tijdens de bouw te laten uitvoeren dan achteraf. Denk aan bijvoorbeeld een uitbouw, verplaatsen van muren, deuren en stopcontacten en meer van dat soort opties. Wij hebben bij ons nieuwe huis (dat op dit moment gebouwd wordt) heel veel extra zaken toegevoegd, en zijn in totaal waarschijnlijk meer dan een ton aan keuken, badkamer, tuin, wanden, vloeren en meerwerk kwijt.
Dit dus.
Sommige meerwerkopties kun je achteraf misschien nog wel relatief makkelijk uit (laten) voeren, maar bij heel veel zaken gaat dat niet op.
Je schrijft dat een badkamer er wel in zit maar waarschijnlijk niet al te mooi is. Dan kun je beter nu extra betalen voor een badkamer naar je zin, dan dat je over een paar jaar een complete badkamerverbouwing moet doen. Dit soort dingen is gewoon het handigst meteen in de bouw als je er nog niet woont.

En ja, er zitten posten bij waarvan je denkt ‘waar slaat dit op?’. Wij hebben een marmeren vloer en daarom wilden wij de dekvloer weglaten. Het NIET nemen van de dekvloer, was meerwerk....
girasole3 wijzigde dit bericht op 06-06-2020 12:53
21.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij de badkamer die erin zit, bij mij zaten daar tegels tot aan 30cm onder de rand bij. In verband met mogelijke schimmelvorming toch gekozen voor dat extra stukje, ook niet goedkoop. Ophogen van de tuin(grond), de lelijke stopcontacten zijn standaard, die legoblokjes, dus voor mooiere moet je ook extra neertellen. Allemaal "kleine" dingen die toch aantikken.
Alle reacties Link kopieren
Girasole, badkamer en keuken zitten er doorgaans wel in maar dan wel standaard keuken en badkamer.

Laat je die vervallen en je woning casco opleveren krijg je gelimiteerde garantie.
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Behalve de bouw moet je idd ook de aankleding niet vergeten. Alles is kaal, ieder plantje, lampje, gordijntje, verfje, haakje etc moet nog door jou gekocht worden. Alles bij elkaar loopt dat best nog op. Bij een bestaand huis is dat vaak niet direct nodig, omdat er eea achterblijft.

Ik zou zeker uitgaan van 20% extra kosten, uitgaand van een gemiddeld huis, en waarbij je niet zelf flink aan de bak gaat.
nootboek wijzigde dit bericht op 07-06-2020 10:55
20.89% gewijzigd
girasole3 schreef:
06-06-2020 12:51


En ja, er zitten posten bij waarvan je denkt ‘waar slaat dit op?’. Wij hebben een marmeren vloer en daarom wilden wij de dekvloer weglaten. Het NIET nemen van de dekvloer, was meerwerk....
Alles wat afwijkt van de standaard wordt gezien als meerwerk 🤷‍♀️
Alle reacties Link kopieren
Denk naast het meerwerk (dakraam, schuifpui/openslaande deuren, verplaatsen Lichtpunten/stopcontacten etc.) ook aan raambekleding, vloer, trap, schilderwerk etc. Daarnaast heb je ook nog een tuin. Er moet grond afgegraven worden, nieuw grond gestort en verdeeld, tuin moet (deels) betegeld worden, er moet een schutting geplaatst worden. Soms kan dit wachten als je achterom of via zijkant makkelijk bij je tuin kan komen, maar als dat minder makkelijk kan, dan zal het e.e.a. ook tijdens de bouw of vrij snel na oplevering moeten.
Alle reacties Link kopieren
Astoria schreef:
06-06-2020 12:57
Alles wat afwijkt van de standaard wordt gezien als meerwerk 🤷‍♀️
Ja, dat snap ik. Maar bijna € 1000 moeten betalen omdat die vloer er niet in hoefde vonden wij toch echt bespottelijk veel geld.
Alle reacties Link kopieren
Extra stopcontacten, extra of verplaatsen lichtpunten, wandje erbij/eraf, 2e badkamer, buitenkraan, mooiere deuren en deurbeslag, dichtmaken bovenlicht, beneden openslaande deuren of een schuifpui.

Al dit soort dingen kost 150-1500 E per stuk.

En inderdaad zijn een uitbouw en tuin al snel erg duur.

Verder is 20% inderdaad een redelijke richtlijn maar natuurlijk erg grof en afhankelijk van afmeting en smaak.
girasole3 schreef:
06-06-2020 13:04
Ja, dat snap ik. Maar bijna € 1000 moeten betalen omdat die vloer er niet in hoefde vonden wij toch echt bespottelijk veel geld.
Is het ook. Maar ze kunnen het gewoon vragen, want je gaat achteraf echt die vloer er niet uit lopen bikken. Wij wilden de schotten op zolder niet vast laten nieten. Kon niet. Het enige wat ze moesten doen was niet nieten!!
Alle reacties Link kopieren
Astoria schreef:
06-06-2020 12:17
Je kan het echt zo gek maken als je zelf wil, maar ga in de regel uit van 10 tot 20% van de koopsom (alles bij elkaar).
Meerwerk wordt vaak de hoofdprijs voor gevraagd, als je het achteraf kan laten doen door een onafhankelijk bedrijf scheelt dat meestal veel geld. Zo hebben wij voor 150 euroeen buitenkraan laten aanleggen waar in de bouw 700 euro voor gevraagd werd.

Extra kosten voor bv meerwerk kun je trouwens altijd mee laten nemen in je hypotheek.
Hier kan ik me wel in vinden ja, als ik kijk naar ons nieuwbouwhuis waarvan oplevering rond bouwvak zal zijn.

Meerwerk voor alle extra opties (zoals uitbouw, dubbele openslaande deuren, dakraam en toch dat buitenkraantje en vorst vrije putje) zitten we op 11% van koopsom. Maar bij ons komt de keuken er nog bij, dat is ook nog zo'n 5% dus zit je al op 16%.
Dit stuk zit allemaal in de financiering en gaat uit het bouwdepot.

Dan komt er stuk bij vloeren/muren/tuin/inrichting. Hoeveel dat precies word weet ik nog niet, wel kiezen we er bewust voor alles te laten doen. Tuin is iets wat soort van sluitpost word, hoeft niet direct. Ligt ook klein terrasje en paadje naar de voordeur. Overigens hebben we echt prima ruimte voor al deze kosten, heb ik echt ruim gebudgetteerd en is ons huis voor 30k meer verkocht dan dat er berekend is.

Wat mij overigens echt heel erg meevalt tot nu toe zijn de dubbele lasten, we zitten bijna op volledige lasten maar kunnen het prima opbrengen zonder interen.
Alle reacties Link kopieren
Goed om hier een beetje een beeld te krijgen. Ik denk dat we dan inderdaad de 20% moeten aanhouden... Waarschijnlijk dan toch de reden dat we er van af zien omdat het hypotheekbedrag te hoog wordt.
Alle reacties Link kopieren
Astoria schreef:
06-06-2020 13:18
Is het ook. Maar ze kunnen het gewoon vragen, want je gaat achteraf echt die vloer er niet uit lopen bikken. Wij wilden de schotten op zolder niet vast laten nieten. Kon niet. Het enige wat ze moesten doen was niet nieten!!
Is ook heel krom, maar wat je zegt alles wat jij niet zo wil kost geld. Of dat nou extra is of weglaten van iets.

Zolder laten wij helemaal zonder aanpassingen opleveren (alleen dakraam en radiator).
Mijn vader zit zelf in de bouw, dus doen we samen met hem als we er in zitten.

Wat ik zelf wel echt zou aanraden, wil je een uitbouw, dan die echt laten doen met de bouw. Achteraf is dit echt wel duurder en als je beide buren de aanbouw wel plaatsen, ben jij een stukje ruimte kwijt met jouw aanbouw omdat je muren dan naar binnen komen in plaats van dat ze recht op je eigen muren aansluiten.
Alle reacties Link kopieren
Over die dekvloer en dat nieten van de knieschotten snap ik wel iets. Mijn man heeft gewerkt als projectleider op een grote bouwplaats en alles waar in het hele proces iemand over na moet denken kost geld.

Dus moet er in 1 huis van de 150 geen dekvloer komen dat moeten heel veel mensen zich dat op het goede moment realiseren en in actie komen. De verkoper, de tekenaar, de voorman, de uitvoerende, noem maar op. En die mensen moeten allemaal geïnstrueerd worden, want als eentje het vergeet, heb je alsnog die dekvloer. En dat dat af en toe vergeten wordt, is een risico dat ook weer afgekocht moet worden. Want gaat het mis, dan heb je het er niet zomaar uit.
Knieschotten die niet vast geniet moeten worden is dan weer wat minder veelomvattend. Maar stel je wederom voor dat dat in alle lagen gecommuniceerd moet worden, dan kan het zomaar mis gaan. De bouwbranche is goed in afschuiven, en alle potentiële problemen worden bij voorkeur bij de bron getackeld. Dus iemand die wat geks wil: gelijk er van af praten.

Wat het allerbeste werkt in veel gevallen is goed in de gaten houden wat er op de bouwplaats gebeurt. Als je er in de buurt woont, regelmatig een kijkje nemen, zorgen dat je contact houdt met de voorman. Die weet vaak wel wat de planning is, en wanneer de -ik noem maar wat- knieschotmannen komen. Dan kun je er vaak op het moment zelf nog wel voor zorgen dat ze er niet in komen. Totdat er voor de oplevering iemand door je huis loopt en opmerkt dat de knieschotten los zitten: dan loopt het weer spaak.

Je betaald meestal dus niet alleen voor de uitvoering of de niet-uitvoering van meerwerk, maar ook voor het feit dat er gedurende het hele proces mensen na moeten denken over alle uitzonderingen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 40% van de koopprijs v.o.n uitgegeven aan meerwerk bij de aannemen en al het andere wat je in en aan je huis en tuin uitgeeft. Maar dat was ook veel spaargeld en geld wat over hielden aan de verkoop van onze oude woning.

De aanbouw alleen al was bijna 25.000 euro en de garage bijna 20.000..tel maar uit. Keuken 25.000 euro, badkamer 17.000 euro

Ook een tuin is duur, wij hebben bijna 300 m2 grond met een oprit. Dat was ook 20.000-25.000 euro.

Wij hebben alles nieuw, ook meubels, bedden, lampen, raambekleding en ga zo maar door. Ik heb alles meegeteld, ook de nieuwe pannen en dergelijke.

We hebben 2 dakkapellen laten plaatsen dus dat was ook duur.
Alle reacties Link kopieren
Jee dat is echt een boel geld. Dat zou betekenen dat het huis dat nu te koop staat voor ruim 4 ton straks ruim 6 ton kost. Dat geld hebben we er niet voor over.
Alle reacties Link kopieren
Nieuwbouw is duur. Mensen zeggen altijd wel: “fijn geen overdrachtsbelasting”. Nou die 2% is niks wat je allemaal kwijt bent met nieuwbouw.
Voor een eengezinswoning kan je zeker minstens €60.000-€80.000 bij die 4 ton optellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven