Geld & Recht alle pijlers

Wie doet er mee? Minder geld uitgeven!

17-06-2020 11:00 1529 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet dat er al topics over zijn, maar ten eerste wordt daar volgens mij niet of al een tijdje niet in geschreven en ten tweede kan ik ze niet vinden, dus toch maar een nieuw topic.

Begin vorig jaar begon ik met een schone lei: ik had mijn financiën op orde en toen werd het tijd om eindelijk eens te gaan sparen. Dat lukte heel goed, maar helaas viel mijn vakantie toen een stuk duurder uit dan verwacht, ben ik minder gaan werken en moest ik nog wat grotere uitgaven doen, waardoor mijn spaarrekening weer op 0 stond. Daardoor was ik niet meer gemotiveerd en lukte het me gewoon niet meer. Ik heb geen schulden, maar wat ik heb moet op. Ik heb altijd wel weer iets "nodig", voor mezelf of de kinderen. En ik merk dat ik steeds meer lekker makkelijk met mijn creditcard betaal, waardoor ik elke maand alweer begin met minder geld dan ik dacht, omdat het dan afgeschreven wordt. Niet handig én niet slim.

Nu ben ik er dus klaar mee en ga ik opnieuw beginnen waar ik vorig jaar gestopt ben: minder uitgeven en sparen. Waar ik vooral veel teveel geld aan uitgeef, zijn boodschappen. Ik koop teveel en ben super chaotisch (ADD), waardoor ik niet doorheb wat er allemaal in huis is en ik het uiteindelijk moet weggooien. Daarbij koop ik veel te dure producten. Dat moet dus anders.

Vanaf vandaag ga ik ervoor! Wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
19-06-2020 10:14

Ik heb gisteren en vanochtend maar 1 kopje Nespresso genomen ipv 3 of zelfs 4. Dat tikt ook altijd flink aan, gemiddeld 3 kopjes per dag à 40 cent. Scheelt zo 25 euro per maand als ik er nog maar 1 drink. En de cola die er staat, drink ik nog op en daarna koop ik geen nieuwe meer, behalve voor visite natuurlijk.

Straks moet ik boodschappen doen, dan ga ik meteen alles voor het hele weekend halen en me goed aan het lijstje houden; niks extra's kopen.
Succes met de boodschappen!

Je kan wellicht ook nog eens kijken naar verschillende andere/huismerken Nespresso? Wij hebben op het werk de cups van Douwe Egberts en die smaken verrassend goed vind ik (en de echte Nespresso koffie liefhebbers ook). Scheelt meer dan de helft per cupje en zijn regelmatig 1+1 bij de AH onder andere of goedkoop koop bij Kruidvat en Trekpleister.
Het is wel zo'n luxe product waar sommige mensen het geld wel weer voor over hebben, dus dat moet je zelf beslissen natuurlijk haha!
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
19-06-2020 10:25
Succes met de boodschappen!

Je kan wellicht ook nog eens kijken naar verschillende andere/huismerken Nespresso? Wij hebben op het werk de cups van Douwe Egberts en die smaken verrassend goed vind ik (en de echte Nespresso koffie liefhebbers ook). Scheelt meer dan de helft per cupje en zijn regelmatig 1+1 bij de AH onder andere of goedkoop koop bij Kruidvat en Trekpleister.
Het is wel zo'n luxe product waar sommige mensen het geld wel weer voor over hebben, dus dat moet je zelf beslissen natuurlijk haha!
Ja, lastig. Ik heb verschillende merken geprobeerd, maar ben verslingerd aan één smaak en ik heb nog niets geproefd wat erbij in de buurt kwam. Dan maar minder kopjes. Wel ben ik nu van espresso overgegaan op een normale kop koffie met hetzelfde cupje, die espresso is natuurlijk binnen twee seconden op.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
19-06-2020 10:12
Als single moet je het daar wel mee kunnen redden toch. Ik heb mezelf een budget voor 60 euro per week gegeven en red me er vooralsnog mee. Denk dat uiteindelijk 80 euro per week wel een prima bedrag is.

Moet je alleen niet iedere week uit eten willen, naar de kroeg gaan, een pedicure en kleding shoppen etc..

Ik ben single en geef mezelf ongeveer 430 per maand. Dat is dan voor boodschappen en bijvoorbeeld Kruidvat, uit eten/drinken, dingetjes voor in huis kopen, cadeautjes, kapper/pedicure als ik daar zin in heb, etc. Kan op zich prima, maar je moet dan inderdaad wel een beetje letten op wat je wanneer doet. Ik wil graag zoveel mogelijk sparen dus dat heb ik er wel voor over.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
RainyDays schreef:
19-06-2020 10:42
Ik ben single en geef mezelf ongeveer 430 per maand. Dat is dan voor boodschappen en bijvoorbeeld Kruidvat, uit eten/drinken, dingetjes voor in huis kopen, cadeautjes, kapper/pedicure als ik daar zin in heb, etc. Kan op zich prima, maar je moet dan inderdaad wel een beetje letten op wat je wanneer doet. Ik wil graag zoveel mogelijk sparen dus dat heb ik er wel voor over.
Ja dat heb ik dus ook sinds dit jaar. Het schoot voor geen meter op en met corona kreeg ik pas door hoeveel geld er daadwerkelijk wegsijpelde. Denk dat dat bedrag ook wel makkelijk op de 500 euro lag.

Ik moet er wel bij vermelden dat een goede vriend kapper is geweest en die mijn haar gratis knipt tegenwoordig. Maar vooralsnog lukt het prima. Ik zet nu meer dan 300 euro op de spaarrekening iedere maand met een salaris van 1800 euro. Vind ik wel netjes :)
Alle reacties Link kopieren
Ik geef al weinig uit, maar nu is door een verbouwing ons geld op en hebben we een beetje geleend bij mijn moeder.

Dat moet dus terugbetaald en weer aangevuld worden.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
19-06-2020 10:20
Ik heb geen idee, het is al 20 jaar geleden dat ik single was :proud: Het lijkt me wel makkelijker, nu koop ik vaak dingen voor de kinderen (bijvoorbeeld frambozen, blauwe bessen etc. omdat ze het zo graag eten en het gezond is) die ik voor mezelf zou laten liggen en met avondeten veel verschillende dingen omdat de een vegetarisch eet, de ander (ik) veganistisch en mijn man bepaalde dingen niet lust. Dat kost ook veel meer natuurlijk. In mijn eentje zou ik een heleboel tegelijk koken in invriezen.
Aan de andere kant zijn single verpakkingen wel weer duurder en heb jij weer andere hogere kosten die je met meer mensen deelt als je een relatie of gezin hebt.
Klopt, ik kook in porties van drie en kan daarmee ook gewoon grootverpakking inslaan. Kwestie van een goede koel en vriescombinatie :) ik heb een nieuwe sinds maart. Nooit gedacht dat ik ooit zo blij kon zijn met een koelkast.

Hogere kosten qua vaste lasten heb je wel in je eentje idd (in verhouding) , maar qua boodschappen en leuke dingen doen etc heb je het ook veel zelf in de hand. Inzicht is echt belangrijk
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
19-06-2020 11:19
Klopt, ik kook in porties van drie en kan daarmee ook gewoon grootverpakking inslaan. Kwestie van een goede koel en vriescombinatie :) ik heb een nieuwe sinds maart. Nooit gedacht dat ik ooit zo blij kon zijn met een koelkast.

Hogere kosten qua vaste lasten heb je wel in je eentje idd (in verhouding) , maar qua boodschappen en leuke dingen doen etc heb je het ook veel zelf in de hand. Inzicht is echt belangrijk
Inderdaad. Ik heb nu in ieder geval sinds een paar jaar helemaal helder wat er in komt, eruit gaat, waar mijn geld aan op gaat en hoeveel er op mijn rekening staat. Daarvoor deed ik maar wat en dat gaf veel stress. Ik kon dan echt ‘s nachts wakker liggen en piekeren over geldzaken. Het geeft veel rust dat ik dat nu niet meer heb.

De boodschappen zijn binnen en ik heb me keurig aan het lijstje gehouden. Wel heb ik wasmiddel en shampoo gekocht die 1+1 gratis was en die wij toch altijd gebruiken. Er is altijd wel weer een aanbieding als het bijna op is, nu dus ook weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nu met alle coronamaatregelen wel lastig om prijzen te vergelijken en boodschappen bij verschillende winkels te halen. Ik ben nu blij als ik alles zo snel mogelijk binnen heb bij één winkel, meestal Albert Heijn, en zie het niet zitten om ook nog naar de Lidl of zo te gaan.
Hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Tip voor de CC:

Wij gebruiken de CC alleen voor vakanties en sparen automatisch iedere maand een bedrag, gaan we een weekend naar een hotelletje dan wordt met de CC betaald. Geen centje pijn op dat moment.

Alleen als we iets groots aanschaffen boeken we het exacte bedrag erop en betalen met de CC, vanwege de aankoopverzekering, je bent dan tot zekere hoogte verzekerd voor diefstal, schade en verlies

Heb je een CC liggen en doe je er niets mee, zeg hem dan op, het bespaart je de jaarlijkse kosten.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
19-06-2020 12:59
Ik vind het nu met alle coronamaatregelen wel lastig om prijzen te vergelijken en boodschappen bij verschillende winkels te halen. Ik ben nu blij als ik alles zo snel mogelijk binnen heb bij één winkel, meestal Albert Heijn, en zie het niet zitten om ook nog naar de Lidl of zo te gaan.
Hoe doen jullie dat?
Ik doe 3 x boodschappen
Ik kijk van te voren op de site supermaktaanbiedingen.com
Daar waar de meeste aanbiedingen voor ons staan, ga ik mijn boodschappen doen,.
Het menu pas ik voor die week aan en haal de rest haal ik later bij de andere supermarkten
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
19-06-2020 12:59
Ik vind het nu met alle coronamaatregelen wel lastig om prijzen te vergelijken en boodschappen bij verschillende winkels te halen. Ik ben nu blij als ik alles zo snel mogelijk binnen heb bij één winkel, meestal Albert Heijn, en zie het niet zitten om ook nog naar de Lidl of zo te gaan.
Hoe doen jullie dat?
Dat herken ik wel. Normaal ging op de fiets naar de markt voor fruit en groente, dan door naar een supermarkt voor een goede aanbieding, of naar de Ekoplaza omdat ik iets specifieks nodig had, en alle overige spullen haalde ik dan bij de Jumbo of AH. Nu kies ik één winkel en daar haal ik alles.
sandy1974 schreef:
17-06-2020 18:05
Boodschappenlijstje en begin van de week contant geld pinnen, voor boodschappen en op is op

Mijn kinderen hadden ook 50! Shirts in de kast , die ik dan uiteindelijk nieuw op mp moest zetten, omdat ze het niet allemaal konden dragen.
Nu zijn het pubers met kleedgeld en mogen ze zelf kiezen wat ze willen kopen,
Dat werkt nu even niet zo goed, meeste winkels doen echt vervelend over contante betalingen nu met corona.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
19-06-2020 14:47
Dat werkt nu even niet zo goed, meeste winkels doen echt vervelend over contante betalingen nu met corona.
Contant betalen werkt ook helemaal niet voor mij. In de app van mijn bank kan ik precies zien wat ik waaraan heb uitgegeven en dat werkt niet wanneer ik toch een deel contant betaal. Ik zie in die app ook precies wat ik nog over heb binnen mijn budget. Contant geld vliegt bij mij altijd mijn portemonnee uit en geen idee waarheen :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Daarom zet ik mijn weekbudget ook door naar de raboapp. Die maakt vanzelf al een verdeling en zie je precies wat je waar aan uit hebt gegeven. Cash vloog er bij mij altijd uit.

Qua boodschappen doe ik het zo simpel mogelijk. Ik vergelijk de aanbiedingen en bij de super met de beste aanbiedingen die week haal ik de boodschappen. Later in de week als ik nog een keer moet bij de 2e de rest. Momenteel ga ik niet voor groente en fruit naar nr 1, Vegaspul naar nr 2 en het overige naar nr 3 en drogistspullen naar nr 4. Het is even niet anders.
pamelacourson schreef:
19-06-2020 10:34
Ja, lastig. Ik heb verschillende merken geprobeerd, maar ben verslingerd aan één smaak en ik heb nog niets geproefd wat erbij in de buurt kwam. Dan maar minder kopjes. Wel ben ik nu van espresso overgegaan op een normale kop koffie met hetzelfde cupje, die espresso is natuurlijk binnen twee seconden op.
Lidl vonden wij ook lekker al kregen we problemen met de machine zelf. Wij zijn nu overgestapt op een bonenmachine en ik denk dat we die er binnen 3 jaar uit hebben (ook door Corona en de hele dag thuis moeten blijven). Misschien is dat op langer termijn ook een idee?
Alle reacties Link kopieren
Ja! Ik graag! Ik ben na 18 jaar bij mijn ex weggegaan. Iets met losse handjes maar een keer was genoeg voor me. Ouders vinden trouwens dat ik hem nog een kans moet geven En zijn dus boos op mij! maar no way. Ik zat onder het bloed en mijn arm was gebroken en veilig thuis kwam er aan te pas. Ik heb en huisje kunnen kopen maar zit soms nog in mijn oude Uitgave patroon en dat moet Ik veranderen. Ik red het wel, maar ook maar net aan. Ik geef te veel uit aan boodschappen en gooi daarvan weer te veel weg, dus ik doe graag mee!!
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
19-06-2020 18:14
Ja! Ik graag! Ik ben na 18 jaar bij mijn ex weggegaan. Iets met losse handjes maar een keer was genoeg voor me. Ouders vinden trouwens dat ik hem nog een kans moet geven En zijn dus boos op mij! maar no way. Ik zat onder het bloed en mijn arm was gebroken en veilig thuis kwam er aan te pas. Ik heb en huisje kunnen kopen maar zit soms nog in mijn oude Uitgave patroon en dat moet Ik veranderen. Ik red het wel, maar ook maar net aan. Ik geef te veel uit aan boodschappen en gooi daarvan weer te veel weg, dus ik doe graag mee!!
Wat goed dat je bent weggegaan en niet naar je ouders luistert. Bizar dat ze niet achter je staan :-o
Wel heel fijn dat je nu je eigen huis hebt.
Weet je ook waar je teveel geld aan uitgeeft qua boodschappen? Teveel dure producten? Luxe dingen?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee! Probeer al 2 jaar het spaargeld hier omhoog te krijgen maar het wilt maar niet lukken. Vakanties die te duur uitvallen, bizarre verwarmingsrekening etc. Staat nu helaas ook weer op 0. Hou er niet van, wil toch minimaal een paar duizend hebben staan.

Komt zat binnen maar aan boodschappen gaat er echt veel te veel uit, dat weet ik. Hebben ons aan een max van 400 per maand te houden (2 personen) wat al redelijk wat is en toch zitten we er steeds maar boven. En onzin dingetjes natuurlijk, daar ben ik dan weer verantwoordelijk voor. Leuk boekje, kattenspeeltje, prulletje hier daar. Ja, doe graag mee.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
19-06-2020 12:59
Ik vind het nu met alle coronamaatregelen wel lastig om prijzen te vergelijken en boodschappen bij verschillende winkels te halen. Ik ben nu blij als ik alles zo snel mogelijk binnen heb bij één winkel, meestal Albert Heijn, en zie het niet zitten om ook nog naar de Lidl of zo te gaan.
Hoe doen jullie dat?
Ik kom ook bij zo min mogelijk winkels nu. Ik doe 1 keer per week boodschappen en wil dat na de Corona er ook inhouden, bevalt me goed! De ene keer ga ik alleen naar de Lidl, de andere week naar een andere supermarkt (AH ofzo, voor bepaalde producten en sommige A-merken), en af en toe naar beide. Ik kijk vooral wat ik nodig heb en wat de acties zijn en dan kies ik waar ik naartoe ga. Ik ga ook niet op de drukke dagen.
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
19-06-2020 18:14
Ja! Ik graag! Ik ben na 18 jaar bij mijn ex weggegaan. Iets met losse handjes maar een keer was genoeg voor me. Ouders vinden trouwens dat ik hem nog een kans moet geven En zijn dus boos op mij! maar no way. Ik zat onder het bloed en mijn arm was gebroken en veilig thuis kwam er aan te pas. Ik heb en huisje kunnen kopen maar zit soms nog in mijn oude Uitgave patroon en dat moet Ik veranderen. Ik red het wel, maar ook maar net aan. Ik geef te veel uit aan boodschappen en gooi daarvan weer te veel weg, dus ik doe graag mee!!
Goed dat je bent weggegaan. Erg vreemde reactie van je ouders, maar gelukkig kies je nu voor jezelf. Inzicht in je uitgaven is al erg nuttig, als je weet waar je valkuil ligt kun je er makkelijker wat aan doen. Misschien iets minder van de verse producten kopen en iets meer voorraad in houdbare dingen (potten groenten) en diepvries? Bijvoorbeeld als je vlees koopt niet te lang laten liggen dat het weggegooid wordt, maar als je het al aan ziet komen, dan van te voren invriezen.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
19-06-2020 18:28
Wat goed dat je bent weggegaan en niet naar je ouders luistert. Bizar dat ze niet achter je staan :-o
Wel heel fijn dat je nu je eigen huis hebt.
Weet je ook waar je teveel geld aan uitgeeft qua boodschappen? Teveel dure producten? Luxe dingen?
Het is meer dat ik dan op zondag voor de hele week boodschappen doe, en dan dinsdag ofzo besluit dat ik geen zin hen in wat er op het menu staat en denk; ah, dan donderdag wel en dan is de groente over datum. Dan ga ik dus weer naar de super en koop je altijd dingen die je helemaal niet nodig heb.. Ik heb al een vriezertje gekocht wat wel wat scheelt.
BuzzieBee schreef:
19-06-2020 19:32
Het is meer dat ik dan op zondag voor de hele week boodschappen doe, en dan dinsdag ofzo besluit dat ik geen zin hen in wat er op het menu staat en denk; ah, dan donderdag wel en dan is de groente over datum. Dan ga ik dus weer naar de super en koop je altijd dingen die je helemaal niet nodig heb.. Ik heb al een vriezertje gekocht wat wel wat scheelt.
Als ik ergens toch geen zin in heb dan maak ik het vaak gewoon en eet ik het de dag erna als lunch of stop het gerecht in de vriezer. Gisteren ook gedaan met aubergines die echt op moesten maar had zin in een ander gerecht. Het kost even wat tijd, maar de groente kijkt je dan in ieder geval niet aan als je de koelkast opent :proud:
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic :)

Ik bestel niks op Ali, sta nooit zomaar in de Action en koop veel tweedehands.

Alleen.... met de boodschappen gaat het niet zo goed. Vaak op de dag zelf, laatste moment, weinig planning. Ik heb nu een ja nee sticker maar kan misschien toch beter de folders weer laten komen voor de supermarktaanbiedingen.

Momenteel gaat er meer geld uit dan er binnen komt. Heeft te maken met iets wat een investering is en dus wel geld waard is... maar het moet wel ergens anders gecompenseerd worden.

Ik schrijf graag mee in ieder geval!
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
19-06-2020 19:55
Leuk topic :)

Ik bestel niks op Ali, sta nooit zomaar in de Action en koop veel tweedehands.

Alleen.... met de boodschappen gaat het niet zo goed. Vaak op de dag zelf, laatste moment, weinig planning. Ik heb nu een ja nee sticker maar kan misschien toch beter de folders weer laten komen voor de supermarktaanbiedingen.

Momenteel gaat er meer geld uit dan er binnen komt. Heeft te maken met iets wat een investering is en dus wel geld waard is... maar het moet wel ergens anders gecompenseerd worden.

Ik schrijf graag mee in ieder geval!
Heel herkenbaar. Net zoals: wel planning maar geen zin in wat op het menu staat.
Ik vind het ook heel lastig om weekmenu’s te bedenken. Komt ook omdat ik zelf niet kook en man echt alles wat in een recept staat wil hebben. Waar ik denk: “Sja, ik heb geen verse Laos, dan maar gemberpoeder wat ik al in huis heb voor die ene theelepel’.

@buzziebee: good for you! Hopelijk heb je een leuke plek voor jezelf gevonden, niemand zo7 bang moeten zijn in zijn/haar eigen huis.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
19-06-2020 20:03
Heel herkenbaar. Net zoals: wel planning maar geen zin in wat op het menu staat.
Ik vind het ook heel lastig om weekmenu’s te bedenken. Komt ook omdat ik zelf niet kook en man echt alles wat in een recept staat wil hebben. Waar ik denk: “Sja, ik heb geen verse Laos, dan maar gemberpoeder wat ik al in huis heb voor die ene theelepel’.

@buzziebee: good for you! Hopelijk heb je een leuke plek voor jezelf gevonden, niemand zo7 bang moeten zijn in zijn/haar eigen huis.
Fijn dat je het herkent. Hier is ook de keuken niet zo goed op orde. Heb wel de koelkast laatst grondig opgeruimd maar de voorraadkast moet nog. Kruiden staan gelukkig wel netjes.

Tja... er zit gewoon geen systeem meer in. Was juist afgelopen week met wat vrienden in een bungalow en we hebben zo super zuinig boodschappen gedaan.... heel lekker gegeten maar gewoon voordelig. Denk als ik een uur per week, of zelfs twee, zou gaan zitten om het echt goed te plannen allemaal, het veel goedkoper kan. Welke boodschappen, waar, wat wanneer koken, voorraden aanleggen... Ik woon overigens alleen.
Je kunt méér.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven