Geld & Recht alle pijlers

Wie doet er mee? Minder geld uitgeven!

17-06-2020 11:00 1529 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet dat er al topics over zijn, maar ten eerste wordt daar volgens mij niet of al een tijdje niet in geschreven en ten tweede kan ik ze niet vinden, dus toch maar een nieuw topic.

Begin vorig jaar begon ik met een schone lei: ik had mijn financiën op orde en toen werd het tijd om eindelijk eens te gaan sparen. Dat lukte heel goed, maar helaas viel mijn vakantie toen een stuk duurder uit dan verwacht, ben ik minder gaan werken en moest ik nog wat grotere uitgaven doen, waardoor mijn spaarrekening weer op 0 stond. Daardoor was ik niet meer gemotiveerd en lukte het me gewoon niet meer. Ik heb geen schulden, maar wat ik heb moet op. Ik heb altijd wel weer iets "nodig", voor mezelf of de kinderen. En ik merk dat ik steeds meer lekker makkelijk met mijn creditcard betaal, waardoor ik elke maand alweer begin met minder geld dan ik dacht, omdat het dan afgeschreven wordt. Niet handig én niet slim.

Nu ben ik er dus klaar mee en ga ik opnieuw beginnen waar ik vorig jaar gestopt ben: minder uitgeven en sparen. Waar ik vooral veel teveel geld aan uitgeef, zijn boodschappen. Ik koop teveel en ben super chaotisch (ADD), waardoor ik niet doorheb wat er allemaal in huis is en ik het uiteindelijk moet weggooien. Daarbij koop ik veel te dure producten. Dat moet dus anders.

Vanaf vandaag ga ik ervoor! Wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik mis ook een systeem. Maar nog meer een vast repertoire aan voordelige recepten.

Als ik iets goed te eten vind en het is voordelig, dan vindt man het weer niets, enz. We hebben wel al winst geboekt door ‘dubbel’ te koken (dubbele hoeveelheden, dan gaan de ingrediënten gebaseerd op een gezin van 4 in één keer ‘op’ in een maaltijd, i.p.v. zakjes en bakjes vol gesneden spul).

En nu heb ik de tijd om alles uit te zoeken en het lukt mij nog steeds niet.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Op een of andere manier houd ik ook niet van voorraad. In mijn vorige huis was er ook geen plek voor, maar ik zou hier prima een halve kast kunnen vullen met houdbaar spul.

Het erge is dat ik op het werk wel een tijdje voorraadbeheer van de keuken heb gedaan en bestellingen en iedereen eten geven.... ik kan het heus wel :rofl: behalve thuis

Zal ook eens kijken naar de markt op zaterdag. In het verleden was er geen doorkomen aan, veel te druk. Maar nu met Covid is de indeling veranderd.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
19-06-2020 20:03
Heel herkenbaar. Net zoals: wel planning maar geen zin in wat op het menu staat.
Ik vind het ook heel lastig om weekmenu’s te bedenken. Komt ook omdat ik zelf niet kook en man echt alles wat in een recept staat wil hebben. Waar ik denk: “Sja, ik heb geen verse Laos, dan maar gemberpoeder wat ik al in huis heb voor die ene theelepel’.
Herkenbaar. En ik koop ook vaak dingen waarvan ik maar de helft gebruik en de rest ligt dan te rotten in de groentela van de koelkast. Die hele la ligt vol en wat er onderin ligt, vergeet ik. Hetzelfde met vlees dat ik in de vriezer doe. Dat kom ik een jaar later weer tegen. Dat moet dus echt anders.
Buzziebee, goed gedaan, geniet van je huisje en de innerlijke rust zonder de stress van een geweldadige ex.

Even over boodschappen doen: vroeger ging ik ook naar verschillende supers, dan was het brood bij de een beter, dan de pindakaas weer bij een ander lekkerder. Nu ga ik alleen naar Dirk, de Dirk in mijn buurt heeft sinds een jaar eindelijk vers en lekker brood, die je zelf mag snijden. Ze hebben elke week goede aanbiedingen, dus voor mij geen gependel meer tussen de supers.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ging vooral veel geld naar uit eten, lunchen, ergens spontaan koffie drinken, terrasjes, bioscoop, theater, concerten. Eigenlijk alle leuke dingen die de afgelopen maanden niet konden :-) Ik heb nu dus aardig wat bespaard. Verder spaar ik eigenlijk altijd heel netjes 10% van mijn inkomen (wat het Nibud aanraad).

Nu ik thuis werk geef ik wel veel meer geld uit aan boodschappen. Normaal gesproken koffie, lunch en fruit op het werk. Nu moet ik het zelf kopen en eet ik ook nog eens meer.

Ik ben ook zo iemand die in de supermarkt niet weet wat er nog in de koelkast ligt, en dus moet ik vaak eten weg gooien. Ik bestel tegenwoordig online boodschappen en kan dan gelijk even in de koelkast kijken wat er wel of niet is. En ik koop vaak vers pakketten waar alles afgepast bij zit, dat scheelt ook weer verspilling. Vandaag een verspakket met curry gemaakt (4 euro, wel zelf kip toevoegen), en daar kunnen we met zijn tweeën twee dagen van eten.
Irish_Wasser_Woman schreef:
17-06-2020 19:44
Niet iedereen vindt het handig, maar ik heb dus voor al die dingen een potje gemaakt in MijnING. Een potje voor de zorgverzekering (betalen we per jaar, levert meer op dan rente.....)
Ook hebben we een pot voor extra aflossing hypotheek gemaakt. Ook een huis/tuin pot, voor opknappen slaapkamer of nieuwe tuinplanten en zo (heel af en toe een enkel plantje gaat nog wel eens van de boodschappen af). We hebben geen auto, dus dat scheelt ook wel echt enorm.
Mijn persoonlijke uitgaven ( hobby, kleding ed) gaat van mijn persoonlijke spaar af, dat is wel één grote pot. Maar ik geef daar zo weinig aan uit, dat ik dat niet apart hoef te begroten.
Hoe maak je in de ING die "potjes"want dat zal ik best handig vinden maar wist niet dat die optie erwas en dacht dat je voor ieder potje een nieuwe rekening zal moeten openen , maar ik begrijp dat dit dus niet hoeft. Ik gebruik overigens de app niet maar heb een scanner.
Ik maak op zondag een weekmenu.

Op woensdag, vrijdag en weekend ben ik vrij dus dan kook ik uitgebreid. Dan maak ik een tajine stoofpot, curries of zoals vandaag roti met een hele kip en zonder zakjes en pakjes.

Op maandag, dinsdag en donderdag werk ik hele dagen, dan wordt het iets makkelijks, zoals een broodje kroket, soep, of snelle macaroni.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
19-06-2020 20:37
Herkenbaar. En ik koop ook vaak dingen waarvan ik maar de helft gebruik en de rest ligt dan te rotten in de groentela van de koelkast. Die hele la ligt vol en wat er onderin ligt, vergeet ik. Hetzelfde met vlees dat ik in de vriezer doe. Dat kom ik een jaar later weer tegen. Dat moet dus echt anders.
Maar dat kan je dus voorkomen door het even te checken en maaltijden vooruit te koken. Ik ben begonnen door restjes en overblijfselen gewoon te koken, al eet ik die dag iets anders of heb ik er geen zin in. Laten afkoelen en de vriezer in voor later.

Ik gooi eigenlijk niets meer weg door niet te veel in te slaan en af en toe even goed de koelkast en de voorraadkastjes te checken.
Yasmin1974 schreef:
19-06-2020 20:53
Hoe maak je in de ING die "potjes"want dat zal ik best handig vinden maar wist niet dat die optie erwas en dacht dat je voor ieder potje een nieuwe rekening zal moeten openen , maar ik begrijp dat dit dus niet hoeft. Ik gebruik overigens de app niet maar heb een scanner.


Je moet op internetbankieren inloggen, en dan bij je spaarrekeningen aparte potjes aanmaken.
Is erg leuk om te doen, je kan bij elk potje een plaatje zetten, zoals een auto, varkentje etc.. en de potjes een eigen naam geven die je leuk vindt. Zo heet mijn potje voor auto onderhoud 'Peep Peep' en de spaarpot voor dochter ' voor schatje patatje'
Alle reacties Link kopieren
Porterenee schreef:
19-06-2020 20:58
Ik maak op zondag een weekmenu.

Op woensdag, vrijdag en weekend ben ik vrij dus dan kook ik uitgebreid. Dan maak ik een tajine stoofpot, curries of zoals vandaag roti met een hele kip en zonder zakjes en pakjes.

Op maandag, dinsdag en donderdag werk ik hele dagen, dan wordt het iets makkelijks, zoals een broodje kroket, soep, of snelle macaroni.
Maar jij hebt dan een vast repertoire waarbij je af en toe iets nieuws uitprobeert?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Heel handig die ING potjes ik gebruik ze ook! 1 voor de rekeningen, 1 voor het boodschappengeld, 1 voor de auto die ooit moet komen, 1 voor mijn schoolgeld en 1 voor het 'overige' spaargeld. Heel fijn om zo'n overzicht te hebben, zeker met de spaardoelen die je ervoor kan instellen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik overigens wel bizar irritant vind bij de ING is dat ze het niet op datum en tijd volgorde hebben, dat was bij de ABN (had ik hiervoor) wel zo. Hierdoor raak ik soms ook wel het overzicht kwijt. Denk ik dat er net boodschappen gedaan zijn en het geld er voor over is gezet is dat weer van een eerdere keer boodschappen, dat soort dingen.
lemoos2 schreef:
19-06-2020 21:28
Maar jij hebt dan een vast repertoire waarbij je af en toe iets nieuws uitprobeert?

Ja, ik heb inderdaad een vast repertoire aan recepten die wij lusten, daarvoor deed ik ook maar wat, en wist soms niet wat ik wilde koken, en gooide daardoor veel weg.

Nu weet ik dat dochter op vrijdag graag roti eet, dus maak ik dat, lekker makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Porterenee schreef:
19-06-2020 20:58
Ik maak op zondag een weekmenu.

Op woensdag, vrijdag en weekend ben ik vrij dus dan kook ik uitgebreid. Dan maak ik een tajine stoofpot, curries of zoals vandaag roti met een hele kip en zonder zakjes en pakjes.

Op maandag, dinsdag en donderdag werk ik hele dagen, dan wordt het iets makkelijks, zoals een broodje kroket, soep, of snelle macaroni.
Ik zou ook zoiets ritme moeten krijgen. Vind het soms ook prettig om s ochtends alles te snijden zodat ik later op de dag snel klaar ben. (ik kan vaak eigen tijd indelen)

Aan het einde van de dag ben ik vaak te moe voor én boodschappen én koken. Ook een kwestie van plannen dus.

Ik heb vanavond de woningstichting even gemaild voor een ja-ja bordje bij de brievenbus. Wij hebben hier van die keurige metalen plaatjes maar ik heb helaas niet de juiste.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Porterenee schreef:
19-06-2020 20:58
Ik maak op zondag een weekmenu.

Op woensdag, vrijdag en weekend ben ik vrij dus dan kook ik uitgebreid. Dan maak ik een tajine stoofpot, curries of zoals vandaag roti met een hele kip en zonder zakjes en pakjes.

Op maandag, dinsdag en donderdag werk ik hele dagen, dan wordt het iets makkelijks, zoals een broodje kroket, soep, of snelle macaroni.

Dit doe ik dus ook, op de vrije dagen uitgebreider koken. Maar vooral ook vooruit, zodat ik op de werkdagen dat ik moe ben gewoon iets uit de vriezer kan pakken. Altijd genoeg groente in huis voor een groente fix zoals een makkelijke salade.
pamelacourson schreef:
19-06-2020 20:37
Herkenbaar. En ik koop ook vaak dingen waarvan ik maar de helft gebruik en de rest ligt dan te rotten in de groentela van de koelkast. Die hele la ligt vol en wat er onderin ligt, vergeet ik. Hetzelfde met vlees dat ik in de vriezer doe. Dat kom ik een jaar later weer tegen. Dat moet dus echt anders.
Wat bij mij goed helpt : in de bijkeuken een grote omdiepe kast met veel plankjes. Ondiep zodat je niets vergeet. Ik maak tegenwoordig ook weekmenus en dan controleer ik die kast en de koelkast wat er nog is. En dan ga ik voor een week om.boodschappen.
Ik doe pas sinds corona weekbooschappen. Anders ging ik elke dag. Ik gooi veel minder weg nu omdat je dingen kunt switchen of combineren
Het was even wennen maar nu weet ik veel beter hoeveel er op gaat ook.
Porterenee schreef:
19-06-2020 21:16
Je moet op internetbankieren inloggen, en dan bij je spaarrekeningen aparte potjes aanmaken.
Is erg leuk om te doen, je kan bij elk potje een plaatje zetten, zoals een auto, varkentje etc.. en de potjes een eigen naam geven die je leuk vindt. Zo heet mijn potje voor auto onderhoud 'Peep Peep' en de spaarpot voor dochter ' voor schatje patatje'
Op app kun je ook potjes maken
Alle reacties Link kopieren
DonutMetChocolade schreef:
19-06-2020 21:35
Wat ik overigens wel bizar irritant vind bij de ING is dat ze het niet op datum en tijd volgorde hebben, dat was bij de ABN (had ik hiervoor) wel zo. Hierdoor raak ik soms ook wel het overzicht kwijt. Denk ik dat er net boodschappen gedaan zijn en het geld er voor over is gezet is dat weer van een eerdere keer boodschappen, dat soort dingen.
Dit snap ik niet helemaal, bij ING is het toch ook op datum gesorteerd?

Eens trouwens met die ondiepe voorraadkast. Ik heb mijn voorraad nu in de apothekerskast een in een diepe hoekkast. Van die hoekkast zou ik echt niet weten wat er achteraan staat. En ik moet hem eerst half leeg halen voor ik hem in kan zien. Is er niet een voorraadkast app?
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
20-06-2020 09:07
Dit snap ik niet helemaal, bij ING is het toch ook op datum gesorteerd?

Eens trouwens met die ondiepe voorraadkast. Ik heb mijn voorraad nu in de apothekerskast een in een diepe hoekkast. Van die hoekkast zou ik echt niet weten wat er achteraan staat. En ik moet hem eerst half leeg halen voor ik hem in kan zien. Is er niet een voorraadkast app?
Dat zou handig zijn! Je kunt het zelf natuurlijk ook bijhouden in een excel-bestandje. Ik ben alleen bang dat ik niet zo consequent zou zijn in het bijhouden ervan.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
20-06-2020 09:19
Dat zou handig zijn! Je kunt het zelf natuurlijk ook bijhouden in een excel-bestandje. Ik ben alleen bang dat ik niet zo consequent zou zijn in het bijhouden ervan.
Ja dat is wel een risico natuurlijk. Vooral mijn vriend heeft best een beetje gehamsterd aan het begin van de Corona tijd dus er staan heel wat ingeblikte groentes achter in de kast.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
20-06-2020 05:42
Wat bij mij goed helpt : in de bijkeuken een grote omdiepe kast met veel plankjes. Ondiep zodat je niets vergeet. Ik maak tegenwoordig ook weekmenus en dan controleer ik die kast en de koelkast wat er nog is. En dan ga ik voor een week om.boodschappen.
Ik doe pas sinds corona weekbooschappen. Anders ging ik elke dag. Ik gooi veel minder weg nu omdat je dingen kunt switchen of combineren
Het was even wennen maar nu weet ik veel beter hoeveel er op gaat ook.
Het maakt idd uit wat voor kast je hebt. Mijn voorraadkast zit in een donkere hoek en is diep met weinig planken. De binnenkant is door een vorige bewoner beetje geel geschilderd maar voor mij zou wit beter zijn. Dan zie je t toch net iets beter. Misschien een actiepuntje voor de zomer.

Verder heb ik een vacature gezien. Twijfel er nog een beetje over, met name omdat het geen vaste dagen zijn. Aan de andere kant... geldzorgen zijn zo rot.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
20-06-2020 09:07
Dit snap ik niet helemaal, bij ING is het toch ook op datum gesorteerd?
Ja inderdaad wel op datum van de dag maar de tijden lopen bij mij altijd door elkaar. Heb ik eerst ergens gepind en daarna boodschappen gedaan, grote kans dat ze andersom op de ING app staan. Hierdoor raak ik af en toe wel in de war met geld omzetten. Bij de ABN was het echt op de minuut wanneer je ook echt iets betaald of overgezet had, ik denk dat het bij de ING meer is op wanneer het doorgekomen is. Of iets in die richting. Of ik ben gewoon te veel gewend aan de manier van de ABN @(
Alle reacties Link kopieren
DonutMetChocolade schreef:
20-06-2020 09:48
Ja inderdaad wel op datum van de dag maar de tijden lopen bij mij altijd door elkaar. Heb ik eerst ergens gepind en daarna boodschappen gedaan, grote kans dat ze andersom op de ING app staan. Hierdoor raak ik af en toe wel in de war met geld omzetten. Bij de ABN was het echt op de minuut wanneer je ook echt iets betaald of overgezet had, ik denk dat het bij de ING meer is op wanneer het doorgekomen is. Of iets in die richting. Of ik ben gewoon te veel gewend aan de manier van de ABN @(
Dat is inderdaad irritant bij ING. In de beschrijving staat dan wel de "echte" dag/tijd, maar dat kan zo twee dagen terug zijn....
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
20-06-2020 09:23
Het maakt idd uit wat voor kast je hebt. Mijn voorraadkast zit in een donkere hoek en is diep met weinig planken. De binnenkant is door een vorige bewoner beetje geel geschilderd maar voor mij zou wit beter zijn. Dan zie je t toch net iets beter. Misschien een actiepuntje voor de zomer.

Verder heb ik een vacature gezien. Twijfel er nog een beetje over, met name omdat het geen vaste dagen zijn. Aan de andere kant... geldzorgen zijn zo rot.
Heb je nu geen baan? Dan zou ik er wel voor gaan als de baan zelf iets voor jou is. Is het wel voor een vast aantal uren? Het is wel heel fijn om rond te kunnen komen en je niet druk te hoeven maken om geld. Eventueel kun je daarna altijd nog iets anders zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Dank je. Heb nu idd uitkering en pas geleden een opleiding afgerond.

Het sluit niet 100% aan bij de opleiding maar wel een beetje. En de branche van de opleiding was voor Corona drukker dan nu. Morgen eigenlijk drukke dag maar zal wat tijd maken om brief te schrijven. Heb m grotendeels wel in mijn hoofd.

Oh en goede recente foto maken...
Je kunt méér.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven