Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XI

02-07-2020 20:25 2997 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 10 delen waren een groot succes. In deel 11 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
13-01-2021 20:36
. Ik verwacht dat eigenlijk van mijn ex.
Want die heeft wel liggende gelden ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
13-01-2021 23:19
Dat zal inderdaad ook afhankelijk zijn van de band ja en hoe vaak iemand het vraagt denk ik. Dus als compromis je ervoor laten betalen vind ik zo gek nog niet als je werkloos bent.
https://chaterfinance.nl/zwartwerken-bo ... e-updates/



Strafbaar, he.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
13-01-2021 18:58
Ik zou zoiets gratis doen voor mijn ouders, of ik nou zonder werk zat of niet. Mijn ouders zouden uit zichzelf wel wat geven maar zo niet, dan prima.
Het zijn mijn ouders.
Ja, dit geldt voor mij ook. Ook onder de omstandigheden dat ik thuis zou zitten, die zouden namelijk niet ineens maken dat ik aan mijn ouders zou willen “verdienen”. Mijn ouders zouden waarschijnlijk alles betalen, uit zichzelf, maar no way dat ik vind dat dat moet of dat ik daarom zou vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn broer ook bijna twee volle weken in zijn nieuwe huis geholpen toen ik werkloos was en hij net een nieuw huis had, mijn ouders ook. Daar hebben we een nachtje weg voor gekregen maar dat had echt niet gehoeven hoor.

Wat betreft die ex: ik vind het een beetje gek om te verwachten dat je ex wat geeft. Het zijn toch ook jouw kinderen en jij bent toch blij dat ze dat doen, dan geef jij ze gewoon wat je ze wil geven. Ik vind dat niet perse de taak van je ex omdat het toevallig zijn ouders zijn en jullie niet meer bij elkaar zijn, want jij profiteert ook nog steeds van hun dienst. Nog meer dan je ex waarschijnlijk, gezien ze 6 dagen bij jou zijn.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
13-01-2021 18:11
Mijn man doet iets met auto’s. Nu heeft hij laatste de auto van mijn schoonvader gemaakt, dit was de tweede keer. Eerste keer kreeg man er geld voor, tweede keer niet. Man is hele dag tot s’avonds 10 uur bezig geweest. Schoonvader zei bedankt en reed weg. Die klus zou mijn schoonvader normaal 750 euro kosten bij een bedrijf. Wij vragen ons nu af of het de bedoeling is dat mijn man elke keer die wagen gratis moet gaan fiksen....
Mijn man is handig. Toen zijn ouders verhuisden heeft hij heel veel voor ze geregeld en ook heel veel geklust in hun huis. Veel meer dan één lange dag. Hij verwacht daar echt niets voor. Het zijn zijn ouders, die help je toch gewoon! Zij hadden ook klusjesmannen kunnen inhuren, maar mijn man heeft ze gewoon geholpen.

Ik weet niet of ze wel eens oppassen op de kinderen als jullie oppas nodig hebben? Betaal je ze daar dan ook voor? Naar mijn idee help je elkaar in een familie.
Alle reacties Link kopieren
meisje85 schreef:
14-01-2021 07:04
Wat betreft die ex: ik vind het een beetje gek om te verwachten dat je ex wat geeft. Het zijn toch ook jouw kinderen en jij bent toch blij dat ze dat doen, dan geef jij ze gewoon wat je ze wil geven. Ik vind dat niet perse de taak van je ex omdat het toevallig zijn ouders zijn en jullie niet meer bij elkaar zijn, want jij profiteert ook nog steeds van hun dienst. Nog meer dan je ex waarschijnlijk, gezien ze 6 dagen bij jou zijn.
Nou die ex profiteert toch ook al genoeg van haar, nee? Het zijn ook zijn kinderen. Zij heeft ze al 6 dagen per week, hij dus maar eentje. Als je logisch denkt zou hij 50/50 voor de kinderen moeten zorgen, dus die paar uur dat zijn ouders oppassen, reken ik dan toch echt wel bij zijn tijd die hij mag vergoeden.

Ik las het trouwens helemaal niet zo dat hij het moét en zij helemaal niets wilt geven, maar eerder dat zij als ex-schoondochter zich nu niet geroepen voelt om gigantische cadeaus te geven als hun eigen zoon dat niet eens doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zeker of het onder gierige acties valt. Misschien is het zelfs wel heel normaal, maar ik keek er toch van op:
Een vriendin vertelde me dat ze rekeningen altijd pas betaald op de laatste dag van de gestelde termijn. Ik vroeg waarom ze dat deed, en toen zei ze dat ze het niet nodig vond dat een bedrijf extra rente ontvangt omdat haar geld eerder overgemaakt is.
Is dat normaal? Of gierig? Ik vond het heel raar, beetje kleinzielig zelfs. Voor haar maakt het financieel niet uit, zij wint er niets mee. Bedrijf waarschijnlijk ook niet, want wat valt er nou te verdienen qua rente op een betaalrekening? Ik weet het niet, ik ben geen ondernemer, misschien zie ik iets over het hoofd. Zij is zelf ook geen ondernemer, ze geeft aan dat het een kwestie is van niet gunnen..... :@@:
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
13-01-2021 19:07
Ik zou volgende keer dus ook toevallig geen tijd hebben.

Hij gaat maar een keertje ergens waar ie dus wél 750 euro betaald.

Als man het nadien dan toch nog ooit doet apprecieert hij het misschien meer.
Ik vind het normaal al raar als iemand uren voor je aan het werk is, je diegene niet iets geeft als is het maar een cadeaubon/fles wijn/of zo. Nog raarder als diegene zonder werk zit. En nog gekker als het je werkloze kind is.

En het ligt er gewoon aan wat voor iets het is en wie het is. Als mijn sibling/vriend/ouder een dag bezig is om hier een vloer te leggen, nou mooi, dat ik ze geld geef, als is het maar in de vorm van een weekend weg of zo. Diegene zal niets hoeven te hebben, maar mij een plezier willen doen. En ik zou dat excuus aangrijpen om juist iets voor diegene te kunnen doen. Ik zou het zelf aanbieden of gewoon geven. Andersom zou dat ook zo zijn met grote klussen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Goh ja, strafbaar. Bel de krant!

Dat zijn zoveel dingen. Ik vind dit nog minimaal hoor.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
14-01-2021 09:18
Ik weet niet zeker of het onder gierige acties valt. Misschien is het zelfs wel heel normaal, maar ik keek er toch van op:
Een vriendin vertelde me dat ze rekeningen altijd pas betaald op de laatste dag van de gestelde termijn. Ik vroeg waarom ze dat deed, en toen zei ze dat ze het niet nodig vond dat een bedrijf extra rente ontvangt omdat haar geld eerder overgemaakt is.
Is dat normaal? Of gierig? Ik vond het heel raar, beetje kleinzielig zelfs. Voor haar maakt het financieel niet uit, zij wint er niets mee. Bedrijf waarschijnlijk ook niet, want wat valt er nou te verdienen qua rente op een betaalrekening? Ik weet het niet, ik ben geen ondernemer, misschien zie ik iets over het hoofd. Zij is zelf ook geen ondernemer, ze geeft aan dat het een kwestie is van niet gunnen..... :@@:
Nee het is niet gierig. Wel is het zo dat particulieren dat minder vaak doen dan bedrijven. En het gaat bij bedrijven niet om de rente, maar om slim omgaan met je geld. Want als een bedrijf iets verkoopt, dan wordt deze vaak pas later betaald door de afnemer. Maar vaak heb je al wel kosten, loon, materiaalkosten ed. Als je die gelijk betaald, dan moet je als bedrijf ergens dat geld vandaan halen. Heb je dat niet op de rekening staan, dan moet je dit lenen. Dat kost wel geld. Een bedrijf heeft het liefst dat afnemers gelijk betalen en de leveranciers zo laat mogelijk betalen, dan ben je het meest flexibel met de je geld.

Dus niet gierigi, wel ongewoon als particulier.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een verschil of je een klusje doet (een schilderij ophangen, of een klein vloertje laminaat leggen) of dat het een klus is die een hele werkdag (of meer) in beslag neemt. Toen mijn vader en broer hier een dakkapel gingen maken, zijn ze natuurlijk door ons betaald. Ze hadden namelijk net zo goed ander betaald werk kunnen doen in die tijd. Dat mijn vader er voor koos ons een korting op de manuren te geven, waren we uiteraard wel heel dankbaar voor. De korting die hij op materialen krijgt berekende hij ook door aan ons (in ons voordeel dus). Maar gratis werken? Nope.
Ik doe ook wel eens een klusje voor mijn ouders op/met hun werk. Zolang het een uurtje hier en een uurtje daar is, is het prima (andersom ook) maar een hele dag werken is gewoon uurtje-factuurtje (maar dan met familie-korting ;) )
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
14-01-2021 09:24
Nee het is niet gierig. Wel is het zo dat particulieren dat minder vaak doen dan bedrijven. En het gaat bij bedrijven niet om de rente, maar om slim omgaan met je geld. Want als een bedrijf iets verkoopt, dan wordt deze vaak pas later betaald door de afnemer. Maar vaak heb je al wel kosten, loon, materiaalkosten ed. Als je die gelijk betaald, dan moet je als bedrijf ergens dat geld vandaan halen. Heb je dat niet op de rekening staan, dan moet je dit lenen. Dat kost wel geld. Een bedrijf heeft het liefst dat afnemers gelijk betalen en de leveranciers zo laat mogelijk betalen, dan ben je het meest flexibel met de je geld.

Dus niet gierigi, wel ongewoon als particulier.
Ja eens, zakelijk is dit heel gebruikelijk. Ik wil liefst ook niet te veel voorfinancieren. En qua cashflow maakt het hier niet eens zoveel uit, maar het is meer een gewoonte.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
14-01-2021 09:18
Ik weet niet zeker of het onder gierige acties valt. Misschien is het zelfs wel heel normaal, maar ik keek er toch van op:
Een vriendin vertelde me dat ze rekeningen altijd pas betaald op de laatste dag van de gestelde termijn. Ik vroeg waarom ze dat deed, en toen zei ze dat ze het niet nodig vond dat een bedrijf extra rente ontvangt omdat haar geld eerder overgemaakt is.
Is dat normaal? Of gierig? Ik vond het heel raar, beetje kleinzielig zelfs. Voor haar maakt het financieel niet uit, zij wint er niets mee. Bedrijf waarschijnlijk ook niet, want wat valt er nou te verdienen qua rente op een betaalrekening? Ik weet het niet, ik ben geen ondernemer, misschien zie ik iets over het hoofd. Zij is zelf ook geen ondernemer, ze geeft aan dat het een kwestie is van niet gunnen..... :@@:
Zoiets doe ik ook (alleen bij grote dingen zoals gemeentelijke belastingen en zo), die plan ik altijd in vlak nadat mijn salaris is gestort. Maar dat is meer een gevoelsding. Dan hoef ik geen geld van de spaarrekening te halen maar spaar ik een maand (of bij hele grote bedragen die je in termijnen mag betalen meerdere maanden) iets minder. Ik ga er ook zuiniger van leven omdat er dan minder geld op mijn betaalrekening staat. Als ik het van de spaarrekening haal dan staat er nog steeds veel geld op de betaalrekening en dan koop ik toch eerder iets onnodigs.
Alle reacties Link kopieren
Jolien- schreef:
14-01-2021 09:13
Nou die ex profiteert toch ook al genoeg van haar, nee? Het zijn ook zijn kinderen. Zij heeft ze al 6 dagen per week, hij dus maar eentje. Als je logisch denkt zou hij 50/50 voor de kinderen moeten zorgen, dus die paar uur dat zijn ouders oppassen, reken ik dan toch echt wel bij zijn tijd die hij mag vergoeden.

Ik las het trouwens helemaal niet zo dat hij het moét en zij helemaal niets wilt geven, maar eerder dat zij als ex-schoondochter zich nu niet geroepen voelt om gigantische cadeaus te geven als hun eigen zoon dat niet eens doet.
Vooral dat ja. En inderdaad, oma zal niks met de opmerking bedoelen, maar ex voelt zich nogal snel aangevallen.
Ik weet niet, vind het lastig om zelf iets groots te bedenken als cadeau, vind het niet logisch om dat samen met ex-schoonzus te doen, maar wil dan eigenlijk toch wel wat meer geven dan alleen een kleinigheidje tussendoor of zo.
Alle reacties Link kopieren
En sowieso lastig, want ex-schoonouders zijn juist niet gierig. De kleinkinderen krijgen met kerst een aardig bedrag op hun spaarrekening, dus om dan weer contant geld terug te sluizen als 'cadeau' schiet dan ook niet op, daar zitten ze ook niet op te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Dat is nu juist het moeilijke.
Vraag je geld? Aan wie wel en aan wie niet?
De hypotheker hier in de buurt kan op geen feestje verschijnen (pre-corona), hij wordt letterlijk door iedereen klem gezet.

En zo gaat het bij ons ook soms. Als we ergens zijn....
"Ja, kom maar eens kijken naar het badkamerraam, misschien weet jij hoe dat werkt.... we hebben een lekkage, geen idee waar het vandaan komt.... de laminaat komt volgende week, maar hoe zit dat met een ondervloer? Hoeveel beton moeten we dan kopen voor zoveel meter? En welke ondervloer? En hoe doe je zoiets? Heb jij zo'n zaag?"
En zo gaat dat door....
Voor onze ouders doen we wel vanalles gratis en andersom ook. Meestal volgt daarna wel ergens een etentje of bbq ofzo.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 5 jaar samengewoond met mijn ex. In deze periode was ik al aan het werk en studeerde hij nog. Ik betaalde dus alle vaste lasten en ook het grootste gedeelte van de boodschappen. Daar hebben we het van tevoren eigenlijk nooit over gehad. We gingen er allebei vanuit dat dat de verdeling zou zijn.
Toen we zijn nichtje ooit mee hebben genomen naar een pretpark (met mijn auto) kregen we van haar ouders een bedrag mee voor de entree en een patatje. Toen we het wisselgeld (12 euro) terug wilden geven zei vader dat we dat wel mochten houden. 2 weken later vroeg ex mij waar zijn 6 euro bleef....
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
14-01-2021 10:56
Dat is nu juist het moeilijke.
Vraag je geld? Aan wie wel en aan wie niet?
De hypotheker hier in de buurt kan op geen feestje verschijnen (pre-corona), hij wordt letterlijk door iedereen klem gezet.

En zo gaat het bij ons ook soms. Als we ergens zijn....
"Ja, kom maar eens kijken naar het badkamerraam, misschien weet jij hoe dat werkt.... we hebben een lekkage, geen idee waar het vandaan komt.... de laminaat komt volgende week, maar hoe zit dat met een ondervloer? Hoeveel beton moeten we dan kopen voor zoveel meter? En welke ondervloer? En hoe doe je zoiets? Heb jij zo'n zaag?"
En zo gaat dat door....
Voor onze ouders doen we wel vanalles gratis en andersom ook. Meestal volgt daarna wel ergens een etentje of bbq ofzo.
Het is ook lastig. Bij ons in de familie (veel ondernemers/zzp-ers) is advies nooit een probleem. Maar dan advies in een luchtig gesprek. Dus "welk merk laptop zou je mij aanraden als ik......" maar niet "kun je mij uitleggen waar dit en dit en dat en zus en zo voor staat/werkt" Laat staan iemand zijn laptop/pc compleet installeren en ditje hier en datje daar, enz....
"Kan ik beter huismerk of merk X voor het schilderwerk gebruiken?"

Maar die schilder door jouw hele huis nemen, en voor ieder stuk hout of muur een exacte analyse vragen, nee, dat vind ik wat anders. Of "Nu je er toch bent, wil je even dit maken/schilderen/repareren." Tenzij je dat natuurlijk gezamenlijk overeenkomt!
Alle reacties Link kopieren
Mallelein schreef:
14-01-2021 12:22
Ik heb 5 jaar samengewoond met mijn ex. In deze periode was ik al aan het werk en studeerde hij nog. Ik betaalde dus alle vaste lasten en ook het grootste gedeelte van de boodschappen. Daar hebben we het van tevoren eigenlijk nooit over gehad. We gingen er allebei vanuit dat dat de verdeling zou zijn.
Toen we zijn nichtje ooit mee hebben genomen naar een pretpark (met mijn auto) kregen we van haar ouders een bedrag mee voor de entree en een patatje. Toen we het wisselgeld (12 euro) terug wilden geven zei vader dat we dat wel mochten houden. 2 weken later vroeg ex mij waar zijn 6 euro bleef....
Ik zou zeggen dat je het wel zou verrekenen met de kosten die jij gemaakt hebt die dag en hij nog zou horen hoeveel jij van hem krijgt. (Hoewel ik dat soort dingen jaren geleden ook niet gedurfd had, maar nu wel)
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
14-01-2021 12:35
Ik zou zeggen dat je het wel zou verrekenen met de kosten die jij gemaakt hebt die dag en hij nog zou horen hoeveel jij van hem krijgt. (Hoewel ik dat soort dingen jaren geleden ook niet gedurfd had, maar nu wel)
Die opmerking is destijds ook een flinke ruzie geworden. Hij mocht regelmatig mijn auto (zonder kosten) lenen, maar daar ben ik toen ook mee gestopt. Uiteindelijk bleek ook dat hij bij zijn ouders een "geheim potje" had waar zijn ouders geld in deden zodat hij leuke dingen voor zichzelf kon kopen terwijl ik niet kon sparen omdat ik voor ons beide betaalde. Ik zou me als moeder doodschamen als mijn zoon zo op iemands zak zou teren, maargoed.

Ach, ik was jong en heb er veel van geleerd.
Alle reacties Link kopieren
Mallelein schreef:
14-01-2021 12:43
Die opmerking is destijds ook een flinke ruzie geworden. Hij mocht regelmatig mijn auto (zonder kosten) lenen, maar daar ben ik toen ook mee gestopt. Uiteindelijk bleek ook dat hij bij zijn ouders een "geheim potje" had waar zijn ouders geld in deden zodat hij leuke dingen voor zichzelf kon kopen terwijl ik niet kon sparen omdat ik voor ons beide betaalde. Ik zou me als moeder doodschamen als mijn zoon zo op iemands zak zou teren, maargoed.

Ach, ik was jong en heb er veel van geleerd.
Hebben wij een ex gedeeld?? o_o
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
14-01-2021 12:52
Hebben wij een ex gedeeld?? o_o
Had jij ook zo'n kansenparel? Kom maar op met de smeuïge verhalen! (6)
Alle reacties Link kopieren
Mallelein schreef:
14-01-2021 13:04
Had jij ook zo'n kansenparel? Kom maar op met de smeuïge verhalen! (6)
Nou ja, eigenlijk exact wat jij schrijft..... Studeren (ineens, uit het niets, en dan van mij verwachten dat met mijn mini-salarisje alles wordt betaald, want van zijn beursje moeten materialen gekocht worden en boeken en zo :roll: ) en ondertussen inderdaad geld van papa toegeschoven krijgen, want hij had het zo zwaar :roll: En ik beperkte zijn sociale contacten, en het was belachelijk dat ik vond dat hij niet 's nachts mocht studeren :roll: (mijn wekker gaat om 6 uur, idioten.....)
En vervolgens gezeik krijgen dat ik mijn extra salaris (van avonden aan één oppaswerk) een goede fiets koop, want waarom niet gewoon een oud barrel? :roll: En we woonden veel te duur, we moesten maar verhuizen (we betaalden 450 euro huur voor een, zij het klein, huisje)
De statiegeldflessen inleveren en van dat geld lekkere broodjes voor zichzelf kopen.....
Nou ja, van zulks dus.....
Uiteindelijk is hij in een "echte" studentenflat gaan wonen, en werd zijn kamerhuur 520 euro :biggrin: (já, maar dat was dan ínclusief gebruik van de wasmachines en zo, die daar stonden!!! Nou, koop een taart en vier het :yes: )
Alle reacties Link kopieren
Mallelein schreef:
14-01-2021 13:04
Had jij ook zo'n kansenparel? Kom maar op met de smeuïge verhalen! (6)
:rofl:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
14-01-2021 13:27
Nou ja, eigenlijk exact wat jij schrijft..... Studeren (ineens, uit het niets, en dan van mij verwachten dat met mijn mini-salarisje alles wordt betaald, want van zijn beursje moeten materialen gekocht worden en boeken en zo :roll: ) en ondertussen inderdaad geld van papa toegeschoven krijgen, want hij had het zo zwaar :roll: En ik beperkte zijn sociale contacten, en het was belachelijk dat ik vond dat hij niet 's nachts mocht studeren :roll: (mijn wekker gaat om 6 uur, idioten.....)
En vervolgens gezeik krijgen dat ik mijn extra salaris (van avonden aan één oppaswerk) een goede fiets koop, want waarom niet gewoon een oud barrel? :roll: En we woonden veel te duur, we moesten maar verhuizen (we betaalden 450 euro huur voor een, zij het klein, huisje)
De statiegeldflessen inleveren en van dat geld lekkere broodjes voor zichzelf kopen.....
Nou ja, van zulks dus.....
Uiteindelijk is hij in een "echte" studentenflat gaan wonen, en werd zijn kamerhuur 520 euro :biggrin: (já, maar dat was dan ínclusief gebruik van de wasmachines en zo, die daar stonden!!! Nou, koop een taart en vier het :yes: )

Oh man wat een armoe... En zo herkenbaar!
Hij zei destijds ook dat ik niet zo moest zeuren om geld, want uiteindelijk zou hij veel meer gaan verdienen dan ik en dan zou hij ook coulant zijn naar mij toe.
Nooit wat van gezien uiteraard...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven