Geld & Recht alle pijlers

erfenis van een huis in de toekomst

06-07-2020 09:19 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Mijn ouders leven gelukkig nog alle twee en ik hoop dat ze nog heel lang in hun huis kunnen wonen. Ze hebben wel een broze gezondheid. Mijn vader laat deze week iemand komen omdat hij zijn testament wil veranderen.
Mijn vader wil graag dat het huis in de familie blijft, het is een normale 2 onder 1 kap huis uit 1965. Goed onderhouden maar wel binnen gedateerd.
Ik ben samen met mijn zus dus later erven wij samen het huis. Huis is hypotheek vrij.
Ik denk dat het 275.000 waard is.

Mijn vader opperde dat mijn kinderen het voor 60.00 euro mogen kopen. Mijn kinderen willen daar niet wonen en op hun leeftijd kunnen ze nog geen beslissingen maken ze zijn 17 en 20 jaar.
Deze gedachten van mijn vader vind ik al niet kloppen want dan mis ik en mijn zus een groot gedeelte van de erfenis. natuurlijk gun ik mijn kinderen het, maar het moet wel eerlijk ook naar mijn zus toe.

Nu wil hij dat wij het later verhuren, zodat we er geen erfbelasting over hoeven te betalen. ( ?) Ik vind het totaal niet erg om er belasting over te betalen ...maar ja...

Maar hij denkt er niet erg aan dat ik dan samen met mijn zus dan eigenaar ben, dus ook al het onderhoud door ons moet worden betaald. Mijn zus heeft een inkomen met haar man op bijstand nivo. Wij hebben een modaal inkomen. Ik heb genoeg aan mijn eigen huishouden om normaal te kunnen leven.
Hij zegt dat we van de huur het onderhoud kunnen betalen. Ik ben er eerlijk gezegd niet zo voor.
Nu heeft hij dit ook met mijn zus besproken, en mijn zus is laaiend enthousiast en wil later in het huis gaan wonen en dan huur aan ons betalen.
Ik zie hier heel veel haken en ogen aan eerlijk gezegd.
Hoe dan ? met onderhoud ?
En ik loop de helft van de waarde van het huis mis, ja pas later ooit als mijn zus uit het huis gaat word het verkocht ,maar dan ben ik zelf ook bejaard.

Ik zou het eerlijker vinden als mijn zus de helft van waarde van het huis aan ons betaald,
dus mijn zus is dan eigenaar en kan ze er mee doen wat ze wil.Maar dat kunnen ze niet want met hun inkomen krijgen ze geen hypotheek .
Ik weet wel dit is een probleem van latere zorg, maar mijn vader laat wel een nieuw testament maken. Wat kan ik doen in dit geval ? en heb ik nog rechten ?
Ik wil het graag eerlijk, ieder de helft.!!
Ik ben bang dat hier rotzooi van gaat komen als ik zeg dat ik gewoon de helft wil, dat mijn zus dan zegt dat ik haar niets gun om daar te wonen . Ik wil geen ruzie om iets wat nog komen gaat.
Wat moet ik nu ?
Hoe doen andere het in dit geval?
Ik zou het huis verkopen en de opbrengst splitten met je zus.
Ik vind dat je vader niet voor jullie mag bepalen dat zijn huis na zijn overlijden in de familie moet blijven. Hij is over het graf heen aan het regeren.
Wat voor huur zou je zus kunnen betalen? Zou dat enigszins in de buurt komen van een normale huur voor zo'n huis? Waarschijnlijk niet. Je zus denkt dat ze voor een prikkie daar kunnen wonen?
Volgens mij kan in een testament niet bepaald worden dat je het huis moet houden. Jij en je zus zijn beiden voor 50% erfgenaam en dan kun je er mee doen wat je wil.
Ik zou wel je vader aan z'n verstand proberen te brengen dat het niet rendabel is dat huis aan te houden wegens de hoge kosten van onderhoud en je zus die niet kan meebetalen. Als jij 2 huizen op je naam krijgt te staan dan wordt belasting voor jou veel ongunstiger.
Tussen de wil en de mogelijkheid zit nogal eens verschil. Goed dat je vader een notaris (?) laat komen om zich te laten voorlichten.
Waarom denkt je vader dat jullie geen erfbelasting moeten betalen als jullie het huis verhuren? Daar heb ik nog nooit over gehoord. Laat hem dat goed uitgelegd worden door de notaris.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook niet zomaar een huis verkopen, ver onder de marktwaarde, daar vindt de belastingdienst ook wat van.

Die constructie van verhuren aan je zus, daar komt onherroepelijk gezeur van, zoals je zelf al stelt. Zou proberen aan te sturen op verkopen en waarde delen.
Alle reacties Link kopieren
Tijd voor een afspraak bij de notaris.

Je mag een huis dat €275.000 niet verkopen voor €60.000, de belasting ziet dit als een schenking van €215.000, en je moet daar dan schenkingsbelasting over betalen.

De erfbelasting is 20%. Stel je zus wil in het huis wonen. Over het huis moet dan €55.000 belasting betaald worden. En jullie voor 50% uitkopen. Is het niet mogelijk dat zij probeert meer inkomen te genereren zodat ze een hypotheek kan €165.000?

Lukt dit haar niet, dan het huis verkopen en de opbrengst netjes verdelen bij de erfenis.

Vraag de notaris ook eens over "schenken op papier"
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wacht maar even tot de notaris is geweest en je vader wat meer informatie heeft.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vind je vader het zo belangrijk dat het huis in de familie blijff?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gewoon afwachten hoe hij het regelt. Hij kan van alles willen maar dat betekent niet dat je verplicht bent om ermee akkoord te gaan. Bij leven mag hij met het huis doen wat hij wil, al breekt hij het af, daar ga jij verder niet over.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als je een huis erft en je gaat er niet zelf in wonen betaal je nogal wat belasting.
Aiii....ouders snappen soms niet wat ze potentieel aanrichten met hun idee over nalatenschap.

Maar goed, de notaris zal hopelijk het één en ander uit hun hoofd praten.
Alle reacties Link kopieren
Nog los van alle aannames die je vader doet over geen belasting enzo (daarvan zal de notaris wel melden dat het onzin is): dit is een heel slecht idee.
In mijn familie heeft ook een tijd gespeeld dat er onroerend goed was dat in de familie moest blijven. En dat ging niet eens meer over broers en zussen die het eens moesten zijn, maar achterneefjes- en -nichtjes. Hele familieruzies zijn er door ontstaan. Alleen maar omdat ‘ome Piet’ vond dat het land voor eeuwig van z’n familie moest blijven.
Gelukkig is het aangekocht door de overheid voor de aanleg van een snelweg ofzo, toen waren we ervan af.
Kortom: niet doen!
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Als je vader deze week iemand laat komen voor zijn testament, dan zal hij vast wel aan je vader uitleggen dat er nog al wat haken en ogen zitten aan al deze constructies.


Ik heb het gevoel dat je vader het oneerlijk vindt dat jullie zoveel van hun verdiende kapitaal af moeten geven aan de belastingdienst en dat hij daar van baalt en er onderuit probeert te komen. Maar ja... dat gaat niet werken.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Als je zus huur aan jou gaat betalen telt dat voor jou als inkomen. Dan ben je dus 2x benadeeld. Niet de opbrengst van het huis én je moet belasting betalen over je "inkomen".

Je vader heeft gééén idee van nalatenschap, want je huis ver onder de marktwaarde aan je kleinkinderen verkopen kan ook niet. Daar vind de belastingdienst wel wat van. Ook kan je niet zo makkelijk onder de erfbelasting uit als wat hij nu suggereert.

Kortom: laat je, samen met je vader, goed voorlichten door een notaris. Van van de constructie die hij nu in gedacht heeft komt geheid een heleboel ruzie.
Alle reacties Link kopieren
Reken jij je misschien alvast rijk met de helft en ben je nu teleurgesteld dat dit wellicht niet door gaat? Er is nog helemaal niets van jou of je zus. Pas na het overlijden van één van je ouders heb je recht op je kindsdeel. Je ouders mogen doen wat ze willen nu, zolang het is toegestaan. Daar heb je helaas geen inspraak in.
liane77 wijzigde dit bericht op 06-07-2020 09:44
6.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-07-2020 09:22
Ik zou het huis verkopen en de opbrengst splitten met je zus.

Dit lijkt me het handigst inderdaad, aangezien geen van beiden zelfstandig de lasten kan dragen voor dit huis.
Here am I in my little bubble
Maleficent schreef:
06-07-2020 09:38

Ik heb het gevoel dat je vader het oneerlijk vindt dat jullie zoveel van hun verdiende kapitaal af moeten geven aan de belastingdienst en dat hij daar van baalt en er onderuit probeert te komen. Maar ja... dat gaat niet werken.


Ah ja, dat zal de achterliggende gedachte zijn. Maar daar komt hij alleen onderuit als hij nu zelf het huis verkoopt, ergens iets gaat huren, en het geld de komende jaren gaat schenken, tot aan het maximale belastingvrije schenkgedrag per jaar, en eenmalig (als jullie onder de 40 zijn) een groter bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een berichtje naar pa met een kopie naar zuster (transparant en open blijven)?

Ik zou ook ernstig zorgen hebben, dat jullie straks een paar summiere wensen krijgen en daar dan misschien wel 20-30 jaar lang uit moeten halen 'wat vader had gewild'.
Misschien gaat een van jullie, of de kinderen trouwen, scheiden. hertrouwen, kinderen krijgen of emigreren.
Misschien heeft het huis op een keer enorm groot onderhoud onderhoud nodig waar jullie het geld niet voor hebben.
Ik zou erg bang zijn voor een familieruzie omdat je 30 jaar lang moet leven naar 'wat vader had gewild' terwijl de situatie veranderd is.

Kan hij niet beter het huis zo gunstig mogelijk aan jullie overmaken (nu al deels schenken) en jullie twee laten uitmaken wat je er mee doet?

Wat is belangrijker: Dat het huis in de familie blijft ten koste van alles, of dat de familie het huis naar eigen inzicht kan inzetten voor hun geluk?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
liane77 schreef:
06-07-2020 09:41
Reken jij je misschien alvast rijk met de helft en ben je nu teleurgesteld dat dit wellicht niet door gaat? Er is nog helemaal niets van jou. Pas na het overlijden van één van je ouders heb je recht op je kindsdeel. Je ouders mogen doen wat ze willen nu. Daar heb je geen inspraak in.


De ouders mogen doen wat ze willen nu inderdaad, maar het is niet fair dat ze verwachten dat na hun dood nog steeds gedaan wordt wat zij willen. Daar hebben zij dan geen inspraak meer in.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
06-07-2020 09:33
Ik zou het gewoon afwachten hoe hij het regelt. Hij kan van alles willen maar dat betekent niet dat je verplicht bent om ermee akkoord te gaan. Bij leven mag hij met het huis doen wat hij wil, al breekt hij het af, daar ga jij verder niet over.
Ik zeg ook: afwachten. Standaard is dat jij en je zus beide de helft erven en dan oplossen wie er kan en wil wonen. Ik begrijp uit het hele verhaal niet zo goed wat je vader daar nu anders aan wil. Ik lees nergens dat hij van plan is om 1 van zijn kinderen meer te geven dan de ander.

Aan de plannen die jij nu beschrijft zitten verschillende haken en ogen. Ik zou het aan de notaris over laten om die met je vader te bespreken. De notaris is onafhankelijk en onpartijdig en zal misschien het zelfde zeggen als jij, maar dan zonder eigen belang en met meer kennis van zaken.Dus wacht maar even af.Ik denk dat je vader er achter gaat komen dat wat hij wil niet af te dwingen is.
Maleficent schreef:
06-07-2020 09:38
Als je vader deze week iemand laat komen voor zijn testament, dan zal hij vast wel aan je vader uitleggen dat er nog al wat haken en ogen zitten aan al deze constructies.


Ik heb het gevoel dat je vader het oneerlijk vindt dat jullie zoveel van hun verdiende kapitaal af moeten geven aan de belastingdienst en dat hij daar van baalt en er onderuit probeert te komen. Maar ja... dat gaat niet werken.
Vader kan beter met warme hand schenken als daar geld voor is. Dat mag tot een bepaald bedrag belastingvrij. En een hoger bedrag als dat geld ook daadwerkelijk in een huis gestoken wordt.

Stel dat je ouders op 'n gegeven moment naar een aanleunwoning of serviceflat gaan, dan kan hij het huis verkopen en jullie beiden een ton geven wat je in je koophuis kunt steken.
liane77 schreef:
06-07-2020 09:41
Reken jij je misschien alvast rijk met de helft en ben je nu teleurgesteld dat dit wellicht niet door gaat? Er is nog helemaal niets van jou of je zus. Pas na het overlijden van één van je ouders heb je recht op je kindsdeel. Je ouders mogen doen wat ze willen nu, zolang het is toegestaan. Daar heb je helaas geen inspraak in.
Nee hoor, je mag het huis niet onder de kont van de overblijvende ouder verkopen. Alles blijft van de overblijvende ouder, pas als diegene het huis verkoopt mag je je kindsdeel hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven