Geld & Recht alle pijlers

Kind (15) komt thuis op scooter

06-07-2020 23:27 184 berichten
Vandaag was ik thuis aan het werk toen mijn zoon en een vriendje de oprit opreden met een scooter. Klein detail: ze zijn allebei 15 en hebben geen scooterrijbewijs en ook geen scooter.

Het bleek te gaan om een scooter van zo’n nieuw deelplatform. De stad verderop waar mijn zoon op school zit is een tijdje terug helemaal volgeplempt met groene deelscooters die je kan huren via een app. Op de een of andere manier hebben ze de app weten te activeren (na wat geknutsel met hun ID-kaart, denk ik) en konden ze een scooter huren.

Ze werden nogal zenuwachtig dat ik ze betrapt had. Niet omdat ik zo’n strenge pa ben, maar omdat die scooters per minuut worden afgerekend en ons dorp niet in het ‘scootergebied’ zit waar je je scooter mag achterlaten. De teller liep gewoon door toen ik ze aan het uithoren was. Ze moesten dus terug naar de stad om hun scooter daar weer te stallen en daarna weer met de fiets naar huis te gaan.

Bij inspectie bleek het te gaan om best wel suffe scooters die niet harder gaan dan 25 km/u, een tempo dat je met wat doortrappen op de fiets ook wel haalt. Het leek me niet heel veel spannender dan een elektrische fiets en ik heb ze dus maar terug laten rijden naar school, waar ze de deelscooters weer hebben weggezet en de fiets hebben gehaald en drie kwartier later waren ze weer thuis, dit keer met de fiets.

Nu ben ik natuurlijk een slechte ouder, want ik laat mijn kind en zijn vriendje zo maar de verkeersregels overtreden. Maar ik vraag me vooral af: moet zo’n deelplatform niet een beetje kritischer zijn met het beoordelen van hun gebruikers? Ik heb ook nog een dochter van 12 die ook graag grenzen verkent en heel handig is met d’r telefoon. Wat als zij straks ook in een scooter hier door het dorp gaat tuffen omdat dat een leuke besteding van haar zakgeld is?
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik de resultaten van dat derdegraads kruisverhoor (hoe hebben ze het gedaan) ook even delen met dat deelplatform.

Lijkt mij dat je er niet op zit te wachten dat jouw minderjarige kinderen onverzekerd straks een ongeluk veroorzaken. Of andermans kind jouw spullen (of erger) in de poeier rijden zonder verzekering.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Neem contact op met dat bedrijf..
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij niet echt de verantwoordelijkheid van het bedrijf om te controleren wie er zo'n ding huurt.

Je moet als 15-jarige (of 12-jarige) zelf maar weten dat je niet op zo'n ding mag.
En dat je een boete riskeert als de politie je tegenhoudt.


Moet je in NL trouwens voor zo'n 25peruur-ding een scooterbewijs?
Hier in BE moet dat namelijk pas voor van die dingen die 45 gaan.
Voor alles wat een motor heeft en 25 gaat moet je hier gewoon 16 zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
06-07-2020 23:33
Lijkt mij niet echt de verantwoordelijkheid van het bedrijf om te controleren wie er zo'n ding huurt.

Je moet als 15-jarige (of 12-jarige) zelf maar weten dat je niet op zo'n ding mag.
En dat je een boete riskeert als de politie je tegenhoudt.


Moet je in NL trouwens voor zo'n 25peruur-ding een scooterbewijs?
Hier in BE moet dat namelijk pas voor van die dingen die 45 gaan.
Voor alles wat een motor heeft en 25 gaat moet je hier gewoon 16 zijn.
In Nederland moet je voor een scooter een brommer rijbewijs hebben. Vroeger was dat niet zo, volgens mij is dat ergens in de jaren ‘90 ingevoerd omdat bleek dat er best veel ongelukken mee gebeuren. Nu denk ik dat dat vooral geld voor brommers, en niet voor langzame scooters, maar het blijft wel illegaal om er zonder geldig papiertje mee te rijden.
Alle reacties Link kopieren
Zou beginnen met gesprekken voeren met je kinderen. Lijkt me een logischere stap dan te zoeken naar de fouten en verantwoordelijkheden van dat scooter bedrijf. De verantwoordelijkheid ligt namelijk bij jou als ouder.
Ik ga denk ik een mailtje sturen met dit voorbeeld en het verzoek om hun gebruikers beter te controleren idd.
Alle reacties Link kopieren
Je zoon heeft het toch niet helemaal goed gedaan. Die dingen blijk je vrij eenvoudig te kunnen hacken waardoor je er gratis op kunt rijden. Na afloop gooi je hem in de sloot want het is dan niet te achterhalen wie er op gereden heeft.
Echt......de uitvinding van de eeuw......
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
06-07-2020 23:33
Lijkt mij niet echt de verantwoordelijkheid van het bedrijf om te controleren wie er zo'n ding huurt.

Je moet als 15-jarige (of 12-jarige) zelf maar weten dat je niet op zo'n ding mag.
En dat je een boete riskeert als de politie je tegenhoudt.


Moet je in NL trouwens voor zo'n 25peruur-ding een scooterbewijs?
Hier in BE moet dat namelijk pas voor van die dingen die 45 gaan.
Voor alles wat een motor heeft en 25 gaat moet je hier gewoon 16 zijn.
Ja in NL wel.
“ U heeft een bromfietsrijbewijs nodig om op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel te mogen rijden”. Rijbewijs AM. Heb je dat nooit gehaald maar wel een motorrijbewijs (A) of autorijbewijs (B) dan krijg je AM automatisch.

En als je voor 1 juli 2015 al B had, heb je ook automatisch T (trekkerrijbewijs)
Nee heb je, ja kun je krijgen
apiejapie schreef:
06-07-2020 23:38
Zou beginnen met gesprekken voeren met je kinderen. Lijkt me een logischere stap dan te zoeken naar de fouten en verantwoordelijkheden van dat scooter bedrijf. De verantwoordelijkheid ligt namelijk bij jou als ouder.
Dat gesprek heb ik gevoerd. Het was vooral een uitdaging om het systeem te slim af te zijn. Op zich kan ik dat dan wel weer waarderen.
apiejapie schreef:
06-07-2020 23:38
Zou beginnen met gesprekken voeren met je kinderen. Lijkt me een logischere stap dan te zoeken naar de fouten en verantwoordelijkheden van dat scooter bedrijf. De verantwoordelijkheid ligt namelijk bij jou als ouder.
Dit.
Bijzonder dat jij het scooter-verhuurbedrijf erop aan wilt spreken.
Je zegt immers ook dat je denkt dat ze geknutseld hebben met hun ID kaart?
Dat is een grapje zeker Ikbrnikenjijbentjij?

Je moet je rijbewijs en een foto van je eigen gezicht uploaden dus dat is dan nog best knap gedaan om dat te faken.. echt hacken en gratis rijden klinkt toch onmogelijk
Alle reacties Link kopieren
Denk dat zo’n bedrijf het wel kan waarderen als je hen wijst op lekken in het systeem. Die zitten ook niet te wachten op tig scooters die gedumpt worden in slootjes of eindigen als centerpiece in een zelfgebouwde vuurwerkopstelling.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk. Schuif de verantwoordelijkheid en schuld maar af op het verhuurbedrijf. En niet op je kinderen die willens en wetens frauderen.

En als ze een ongeluk maken zijn ze niet verzekerd he? En jij aansprakelijk. Hopelijk heb je een flinke bankrekening.
Fleecedekentje10 schreef:
06-07-2020 23:42
Dat is een grapje zeker Ikbrnikenjijbentjij?

Je moet je rijbewijs en een foto van je eigen gezicht uploaden dus dat is dan nog best knap gedaan om dat te faken.. echt hacken en gratis rijden klinkt toch onmogelijk
Het was niet gratis, maar ze zijn wel zonder brommerrijbewijs en te jonge leeftijd geaccepteerd als gebruiker. Mijn zoon kan dus in beginsel wanneer hij maar wil nu zo’n deelscooter meenemen als zijn tegoed voldoende is.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
06-07-2020 23:45
Het was niet gratis, maar ze zijn wel zonder brommerrijbewijs en te jonge leeftijd geaccepteerd als gebruiker. Mijn zoon kan dus in beginsel wanneer hij maar wil nu zo’n deelscooter meenemen als zijn tegoed voldoende is.
Aangezien hij 15 is ben jij verantwoordelijk.
Kan je dat bedrijf dus niet vragen hem eraf te zwieren als gebruiker?

Onder het motto dat hij dus én te jong is én dat jij niet wil dat hij zo'n ding huurt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Zarah schreef:
06-07-2020 23:45
Tuurlijk. Schuif de verantwoordelijkheid en schuld maar af op het verhuurbedrijf. En niet op je kinderen die willens en wetens frauderen.

En als ze een ongeluk maken zijn ze niet verzekerd he? En jij aansprakelijk. Hopelijk heb je een flinke bankrekening.
Dan huur ik een advocaat in (mijn buurman bijvoorbeeld). Die gaat dan uitleggen dat het scooterbedrijf zwaar nalatig is geweest door scooters te verhuren aan te jonge kinderen en voor alle schade moet opdraaien. En natuurlijk voor mijn advocaatkosten. Hopelijk zijn ze goed verzekerd.
anoniem_353486 wijzigde dit bericht op 06-07-2020 23:49
3.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
06-07-2020 23:40
Dat gesprek heb ik gevoerd. Het was vooral een uitdaging om het systeem te slim af te zijn. Op zich kan ik dat dan wel weer waarderen.
Dit meen je toch niet serieus? Logisch dat je kind niet inziet dat je zo'n dingen niet uit hoort te halen als je een pa hebt met zo'n instelling.... Wat vind je nog meer wel te waarderen? Auto van de buren stelen en joyriden? Of is het pas fout als jouw motor/auto/fiets gejat wordt? Kun je het dan wel waarderen? En nu ga ik op mijn handen zitten.....
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
06-07-2020 23:45
Het was niet gratis, maar ze zijn wel zonder brommerrijbewijs en te jonge leeftijd geaccepteerd als gebruiker. Mijn zoon kan dus in beginsel wanneer hij maar wil nu zo’n deelscooter meenemen als zijn tegoed voldoende is.
Ze hebben gefraudeerd en zich ouder voorgedaan dan ze waren bedoel je?

En als je nu je verantwoordelijkheid neemt als ouder, kan je zoon dus niet wanneer hij maar wil zo'n deelscooter nemen.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
06-07-2020 23:49
Dan huur ik een advocaat in (mijn buurman bijvoorbeeld). Die gaat dan uitleggen dat het scooterbedrijf zwaar nalatig is geweest door scooters te verhuren aan te jonge kinderen en voor alle schade moet opdraaien. En natuurlijk voor mijn advocaatkosten. Hopelijk zijn ze goed verzekerd.
Fijn he, zo'n maakbare wereld? Altijd alles de schuld van een ander. Heerlijk lijkt me dat.
Zarah schreef:
06-07-2020 23:51
Fijn he, zo'n maakbare wereld? Altijd alles de schuld van een ander. Heerlijk lijkt me dat.
Ik snap je punt, maar het gaat om scooters die maximaal 25 km/u kunnen rijden dus het lijkt me nauwelijks riskanter dan fietsen. Ik heb uiteraard wel verboden om dit nog vaker te doen, en daar zijn mijn kinderen altijd heel erg van onder de indruk.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
06-07-2020 23:49
Dan huur ik een advocaat in (mijn buurman bijvoorbeeld). Die gaat dan uitleggen dat het scooterbedrijf zwaar nalatig is geweest door scooters te verhuren aan te jonge kinderen en voor alle schade moet opdraaien. En natuurlijk voor mijn advocaatkosten. Hopelijk zijn ze goed verzekerd.
Maar natuurlijk.

Ga dat gevecht dan maar voeren op persoonlijke titel nadat jouw verzekering de boel op jou komt verhalen want een slachtoffer gaat echt niet zitten wachten op Amerikaanse toestanden en stelt jou gewoon aansprakelijk.

Veel succes met aantonen dat ze aan die scooter zijn gekomen door een lek in het systeem en niet door het ding te verkrijgen via een 17-jarige vriend. Of je moet zo stom zijn om aan te voeren dat je er eerder al kennis van hebt genomen dat het mogelijk is voor jouw 15-jarige en jij daar verder als verantwoordelijke niets mee hebt gedaan dan een naar eigen zeggen ‘pittig gesprek’ te hebben gevoerd. Kun je maar beter alvast mailen met jouw bevindingen, kun je in ieder geval aantonen dat jij hen tijdig hebt geïnformeerd van het vermeende lek.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
06-07-2020 23:49
Dan huur ik een advocaat in (mijn buurman bijvoorbeeld). Die gaat dan uitleggen dat het scooterbedrijf zwaar nalatig is geweest door scooters te verhuren aan te jonge kinderen en voor alle schade moet opdraaien. En natuurlijk voor mijn advocaatkosten. Hopelijk zijn ze goed verzekerd.
Best cool zeg, dat jij een advocaat als buurman hebt, je woont vast prachtig. Maar ondertussen vind je deze kwestie wel dusdanig gecompliceerd dat je er op maandagavond het vivaforum voor raadpleegt. White people's problems zou mijn vader zeggen(mag dat nog?)
Alle reacties Link kopieren
Hadden ze wel een helm op beiden?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
06-07-2020 23:55
Ik snap je punt, maar het gaat om scooters die maximaal 25 km/u kunnen rijden dus het lijkt me nauwelijks riskanter dan fietsen. Ik heb uiteraard wel verboden om dit nog vaker te doen, en daar zijn mijn kinderen altijd heel erg van onder de indruk.
Jij leest geen kranten?

Afgelopen week stond er een uitgebreid stuk in de krant. Je wil niet weten wat die jongeren er allemaal mee uitvreten. En dat is echt gevaarlijker dan rijden op een elektrische fiets die 25 km per uur kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven