Geld & Recht alle pijlers

geld lenen aan schoonouders

10-07-2020 16:43 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_216117 wijzigde dit bericht op 27-10-2020 16:31
99.81% gewijzigd
Dat is het nare als mensen geld uitlenen aan anderen. Ze denken dan dat ze een oordeel mogen hebben over waar het voor gebruikt wordt.

Met andere woorden: als je hen geld wil lenen doe dat dan, maar ga niet over hun schouder meekijken wat ze ermee doen. En als je geen geld meer wil uitlenen, hou er dan mee op.
anoniem_388053 wijzigde dit bericht op 10-07-2020 16:48
39.91% gewijzigd
Zolang ze jullie blijven betalen zoals afgesproken?
En waarom kan je met je man niet praten over dat leengedrag van zijn ouders?
Alle reacties Link kopieren
als je geld uitleent, moet je daarna je ogen sluiten voor hun uitgaven en vooral geen verwachtingen hebben over terugbetalen

als je dat niet kunt, leen dan vooral geen geld uit
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb nooit geld geleend aan mijn ouders (mans schoonouders) maar gewoon gegeven

Ze hebben heel mijn jeugd voor mij gezorgd en dat ik een goede baan heb is daardoor dankzij hun. Mijn ouders hebben het zelf niet breed en ik kan het missen dus prima
Dan vraag je toch eerst die 1000 euro terug voor je ze weer iets leent?
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
10-07-2020 16:46
Dat is het nare als mensen geld uitlenen aan anderen. Ze denken dan dat ze een oordeel mogen hebben over waar het voor gebruikt wordt.

Met andere woorden: als je hen geld wil lenen doe dat dan, maar ga niet over hun schouder meekijken wat ze ermee doen. En als je geen geld meer wil uitlenen, hou er dan mee op.
Dat wilde ik ook zeggen. Je moet alleen geld uitlenen als je je niet bemoeit met het verdere uitgeefgedrag van de lener, zeker als de afgesproken aflossingen gewoon worden gedaan. Anders gewoon niet doen.
Jemig, 1000 euro. En dan zeggen dat je goed verdient en die mensen dat geld LENEN.
en zeuren over dat ze weleens iets bij de winkel van sinkel kopen. Ga je schamen. Ik vind dit erg gierig en misgunnerig, het zijn volwassen mensen. Zometeen ga je nog zuur kijken als ze een keer een biefstukje eten of iets in de tuin zetten wat je smaak niet is.
Daarnaast ben ik benieuwd of het JOUW geld is, of het geld dat je man verdient? En eet je er een boterham minder om?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is het lastige als je geld leent aan bekenden. Ieder heeft andere prioriteiten. Wat jij onzin-uitgaven vindt vindt een ander een primaire levensbehoefte. Wij hebben ook ooit geld aan schoonzus geleend en nooit kon ze terug betalen. In die periode heeft ze zelfs een (in mijn ogen) volstrekt onnodige cosmetische operatie laten doen en daar was het geld niet voor bedoeld. Ik was toen ook aardig pissig, maar intussen hadden we haar maar op de lijst dubieuze debiteuren gezet en het geld als verloren beschouwd. Eigenlijk voelt schenken beter dan lenen, regelmatig komt het op hetzelfde neer, maar dan kun je het wel beter los laten, omdat je niet meer het idee hebt, dat jouw geld aan onzin uit wordt gegeven. Uiteindelijk kregen we het jaren later terug, toen ze een leuke man tegen kwam waar ze mee ging trouwen en hij erachter kwam dat ze die schuld had.
Misschien moet je voorstellen om een kleiner bedrag te geven en dat ze het dan mogen houden?
Alle reacties Link kopieren
Waarom kun je dit niet met je man bespreken? Het is toch ook jouw geld?
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
10-07-2020 16:46
Dat is het nare als mensen geld uitlenen aan anderen. Ze denken dan dat ze een oordeel mogen hebben over waar het voor gebruikt wordt.

Met andere woorden: als je hen geld wil lenen doe dat dan, maar ga niet over hun schouder meekijken wat ze ermee doen. En als je geen geld meer wil uitlenen, hou er dan mee op.
Helemaal mee eens!
Oftewel: ja, je zeurt.
Alle reacties Link kopieren
Het zal aan mij liggen maar als ik geld van iemand zou lenen, zou ik er alles aan doen om die lening eerst terug te betalen voor ik geld ging uitgeven aan andere zaken. Dat is dus blijkbaar iets abnormaals? Goed om te weten.
Creativity is intelligence having fun
Het-groepje schreef:
10-07-2020 16:50
Jemig, 1000 euro. En dan zeggen dat je goed verdient en die mensen dat geld LENEN.
en zeuren over dat ze weleens iets bij de winkel van sinkel kopen. Ga je schamen. Ik vind dit erg gierig en misgunnerig, het zijn volwassen mensen. Zometeen ga je nog zuur kijken als ze een keer een biefstukje eten of iets in de tuin zetten wat je smaak niet is.
Daarnaast ben ik benieuwd of het JOUW geld is, of het geld dat je man verdient? En eet je er een boterham minder om?
Ja, want samen geld verdienen en sparen en bespreken waar dat je/zij geld aan uitgeeft bestaat niet?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
10-07-2020 16:50
Jemig, 1000 euro. En dan zeggen dat je goed verdient en die mensen dat geld LENEN.
en zeuren over dat ze weleens iets bij de winkel van sinkel kopen. Ga je schamen. Ik vind dit erg gierig en misgunnerig, het zijn volwassen mensen. Zometeen ga je nog zuur kijken als ze een keer een biefstukje eten of iets in de tuin zetten wat je smaak niet is.
Daarnaast ben ik benieuwd of het JOUW geld is, of het geld dat je man verdient? En eet je er een boterham minder om?
Wauw jij hebt ook niet vooraan gestaan toen aardigheid werd uitgedeeld zeg! Ga jij je even SCHAMEN om zo tegen mensen te praten.
Je hebt allemaal aannames die er niet zijn 👌
Geen geld meer aan ze uitlenen. Het trekt de verhoudingen scheef.
Dus of je geeft ze het geld als het echt noodzakelijk is, of je weigert en zegt dat ze maar een budgetcoach moeten zoeken.
Of gewoon bedenken dat iemand die afgekeurd is misschien wel veel levensgeluk haalt uit die prullen en je er niet druk over maken.
Alle reacties Link kopieren
Als ze gewoon netjes de aflossingen betalen moet je niet zeiken. Zo nee? Dan is het een ander verhaal; rente gooien.
Alle reacties Link kopieren
Wat is de winkel van Sinkel? Ik ken dat alleen als een café in Utrecht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
10-07-2020 16:46
Dat is het nare als mensen geld uitlenen aan anderen. Ze denken dan dat ze een oordeel mogen hebben over waar het voor gebruikt wordt.

Met andere woorden: als je hen geld wil lenen doe dat dan, maar ga niet over hun schouder meekijken wat ze ermee doen. En als je geen geld meer wil uitlenen, hou er dan mee op.
Helder! Dank voor de verheldering. Goede les om het los te laten wáár ze het aan uitgeven.
Maud*de*Braose schreef:
10-07-2020 16:46
Dat is het nare als mensen geld uitlenen aan anderen. Ze denken dan dat ze een oordeel mogen hebben over waar het voor gebruikt wordt.

Met andere woorden: als je hen geld wil lenen doe dat dan, maar ga niet over hun schouder meekijken wat ze ermee doen. En als je geen geld meer wil uitlenen, hou er dan mee op.
Dat vind ik onzin. Het is de gevers geld en die mag beslissen of die het het waard vindt om uit te lenen.
Ik zou wel uitlenen aan noodzakelijke dingen maar niet aan prullen. Ik heb geen zin dat mijn zuurverdiende geld daar aan uitgegeven zou worden. Maar ja iets wat echt nodig is dan wel.
Vuurwerk vind ik onzin, een nieuwe koelkast niet.

Dus jij zou geld lenen aan een junk die er heroine voor koopt? En aan iemand die medicatie nodig heeft en de eigen bijdrage niet op kan hoesten?
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat ze in het verleden gewoon hebben terugbetaald, aangezien ze geld hebben geleend voor een auto en meerdere grote spullen en er nu een bedrag van 1000 euro openstaat. Ik zou alleen daarop letten en niet waar ze hun geld aan uitgeven, want dan wordt de relatie wel heel ongelijkwaardig.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
10-07-2020 16:54
Wat is de winkel van Sinkel? Ik ken dat alleen als een café in Utrecht.
Dan ben jij heel jong :D
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je man zijn ouders financieel wat kan ondersteunen.

Niet mee bemoeien met waar zij het geld aan uitgeven, en waar je schoonmoeder blij van wordt.

Eventueel (na overleg met je man) voorstellen aan je schoonouders of dat jullie een keer kunnen mee kijken naar hun financiën, en of dat er mogelijkheden zijn om geld te besparen. denk aan overstappen van energieleverancier etc
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
10-07-2020 16:48
Zolang ze jullie blijven betalen zoals afgesproken?
En waarom kan je met je man niet praten over dat leengedrag van zijn ouders?
Hij voelt zich schuldig omdat zijn ouders hem vroeger alles hebben gegeven dus wil hij het andersom terug doen
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
10-07-2020 16:52
Het zal aan mij liggen maar als ik geld van iemand zou lenen, zou ik er alles aan doen om die lening eerst terug te betalen voor ik geld ging uitgeven aan andere zaken. Dat is dus blijkbaar iets abnormaals? Goed om te weten.
Zo denk ik er ook over, maar ik denk de betreffende leners ook. Voor hun zijn die uitgaven blijkbaar zo belangrijk dat ze die eerder doen dan teruggeven. Iedereen heeft andere prioriteiten. Ik koop bijvoorbeeld nooit cremes en weinig make-up enzo, dus ik zou er moeite mee hebben als iemand anders, die van mij geld heeft geleend, dat wel doet. Maar heel veel mensen zijn er door de marketing van cosmetica-merken van overtuigd dat ze niet zonder dure cremes kunnen. Dus zij zien het wel als enorm hun best doen om terug te betalen, maar zo'n creme is voor hun net zo belangrijk als een boterham voor mij.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
10-07-2020 16:55
Dat vind ik onzin. Het is de gevers geld en die mag beslissen of die het het waard vindt om uit te lenen.
Ik zou wel uitlenen aan noodzakelijke dingen maar niet aan prullen. Ik heb geen zin dat mijn zuurverdiende geld daar aan uitgegeven zou worden. Maar ja iets wat echt nodig is dan wel.
Vuurwerk vind ik onzin, een nieuwe koelkast niet.

Dus jij zou geld lenen aan een junk die er heroine voor koopt? En aan iemand die medicatie nodig heeft en de eigen bijdrage niet op kan hoesten?
dat licht helemaal aan de afspraken die gemaakt zijn, en blijkbaar heeft TO geen afspraken gemaakt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven