Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen en bewindvoering [Lege OP]

10-07-2020 20:15 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag ervaringen of tips bij samenwonen terwel 1 van de twee onder bewindvoering staan.

Ik snap jullie (goedbedoelde) adviezen maar dat is niet waar mijn vraag over gaat.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-07-2020 08:07
Reden: OP (grotendeels) verwijderd. Passende maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
88.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met bekijken waar die schulden vandaan komen en of de bewindvoerder hetzelfde verhaal heeft als vriend.
Dit is niet het moment voor vol vertrouwen.

Dan hoeveel hij kan betalen en waarom.
Alle reacties Link kopieren
Niet samenwonen totdat hij uit de schulden is.
Alle reacties Link kopieren
Studiefinanciering is toch ook een lening? Je krijgt niets, je leent. Hij gaat zich dus meteen weer in de schulden steken.

Ik zou niet gaan samenwonen tot hij een baan heeft en geen of hanteerbare schulden. Je draait anders alleen voor alle vaste lasten op. Sowieso zou ik je aanraden om eerst een tijd alleen te gaan wonen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 10-07-2020 20:22
54.50% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Typisch dat de persoon dat onder bewind staat nooit tevreden is over zijn bewindvoerder.

Ik vrees dat niemand jouw vraag echt goed kan beantwoorden. Er is wel één vraag die ik je toch wil stellen: weet je het zeker?
Alle reacties Link kopieren
Madderijn schreef:
10-07-2020 20:18
Ik zou beginnen met bekijken waar die schulden vandaan komen en of de bewindvoerder hetzelfde verhaal heeft als vriend.
Dit is niet het moment voor vol vertrouwen.

Dan hoeveel hij kan betalen en waarom.
Ik ben op de hoogte van zijn schulden en volledige financiele situatie. Ik heb samen met mijn vriend hier documenten over opgemaakt en ook een gesprek bijgewoond met bewindvoering. Heb hier dus volle vertrouwen in.
Alle reacties Link kopieren
Niet je loonstroken aan je vriend geven, zeker niet zolang je niet mee mag om te praten met de bewindvoerder.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
10-07-2020 20:19
Studiefinanciering is toch ook een lening? Je krijgt niets, je leent. Hij gaat zich dus meteen weer in de schulden steken.

Ik zou niet gaan samenwonen tot hij een baan heeft en geen of hanteerbare schulden. Je draait anders alleen voor alle vaste lasten op. Sowieso zou ik je aanraden om eerst een tijd alleen te gaan wonen.
Heb je gelijk in! Is inderdaad een lening wat een gift zal worden zodra hij zijn diploma behaald heeft.

Door persoonlijke omstandigheden is het voor mij van belang zo snel mogelijk te verhuizen. Daarnaast zijn we al veel samen, weet dus wat mij te wachten staat.

Wachten tot de schulden af betaald zijn, snap ik heel goed. Helaas is er geen vooruitzicht dat dit snel zal gebeuren.
Even een toevoeging: ik ben zelf ooit bewindvoerder geweest van iemand die het mij vroeg omdat diegene dus ook niet tevreden was over zijn bewindvoerder. Het is een ondankbare taak, hoewel ik het alleen tegen onkostenvergoeding deed. Mensen krijgen echt niet voor niks een bewindvoerder en zeker wanneer er schulden zijn zal de bewindvoerder nooit iets goeds doen in de ogen van zijn cliënt. De cliënt zal altijd proberen om aan geld te komen.

Het klinkt alsof jij in een gezonde financiële situatie zit, en ik vrees dat iemand die in de situatie zit zoals jouw vriend op dit moment daar toch gebruik (of misbruik) van zal maken. Het is erg frustrerend om geen geld te hebben en hij heeft laten zien dat hij niet met geld kan omgaan.

Mijn advies: laat hem zijn eigen woning zoeken, en wacht met samenwonen tot hij heeft laten zien dat hij al zijn schulden heeft afgelost. Geloof zijn verhaal over zijn bewindvoerder niet klakkeloos.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
10-07-2020 20:24
Niet je loonstroken aan je vriend geven, zeker niet zolang je niet mee mag om te praten met de bewindvoerder.
Ik heb al gesprekken bij gewoond met zijn bewind, ben dus van deze situatie volledig op de hoogte.
Alle reacties Link kopieren
Kerstfeest1998 schreef:
10-07-2020 20:26
Heb je gelijk in! Is inderdaad een lening wat een gift zal worden zodra hij zijn diploma behaald heeft.

Door persoonlijke omstandigheden is het voor mij van belang zo snel mogelijk te verhuizen. Daarnaast zijn we al veel samen, weet dus wat mij te wachten staat.

Wachten tot de schulden af betaald zijn, snap ik heel goed. Helaas is er geen vooruitzicht dat dit snel zal gebeuren.
Je bedoelt als hij zijn diploma haalt .

Wanneer je weg moet, ga dan alleen wonen en laat hem eventueel bij jou inwonen, zodat jij de hoofd huurder bent. Huur iets wat je ook alleen kan betalen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kerstfeest1998 schreef:
10-07-2020 20:26
Helaas is er geen vooruitzicht dat dit snel zal gebeuren.
Dan niet samen gaan wonen.
Waarom zou je je bewust de ellende van schulden op je hals halen?
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
10-07-2020 20:26
Even een toevoeging: ik ben zelf ooit bewindvoerder geweest van iemand die het mij vroeg omdat diegene dus ook niet tevreden was over zijn bewindvoerder. Het is een ondankbare taak, hoewel ik het alleen tegen onkostenvergoeding deed. Mensen krijgen echt niet voor niks een bewindvoerder en zeker wanneer er schulden zijn zal de bewindvoerder nooit iets goeds doen in de ogen van zijn cliënt. De cliënt zal altijd proberen om aan geld te komen.

Het klinkt alsof jij in een gezonde financiële situatie zit, en ik vrees dat iemand die in de situatie zit zoals jouw vriend op dit moment daar toch gebruik (of misbruik) van zal maken. Het is erg frustrerend om geen geld te hebben en hij heeft laten zien dat hij niet met geld kan omgaan.

Mijn advies: laat hem zijn eigen woning zoeken, en wacht met samenwonen tot hij heeft laten zien dat hij al zijn schulden heeft afgelost. Geloof zijn verhaal over zijn bewindvoerder niet klakkeloos.
Ik snap je zeker! Helaas zit de situatie van mijn is ingewikkelder en is zijn schuld niet (volledig) zijn schuld. Wat je hoogstwaarschijnlijk ook vaker hebt gehoord.

Ik snap de opmerkingen volkomen maar daar gaat mijn vraag helaas niet over. Ik ben volledig van zijn finaciele situatie op de hoogte, weet zijn schulden, weet zijn schuldeisers en heb hier allemaal inzicht in. Dit is dus niet het probleem.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
10-07-2020 20:32
Dan niet samen gaan wonen.
Waarom zou je je bewust de ellende van schulden op je hals halen?

Dit.
Moet er niet aan denken met een man samen te zijn die er financieel een zootje van maakt.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
10-07-2020 20:30
Je bedoelt als hij zijn diploma haalt .

Wanneer je weg moet, ga dan alleen wonen en laat hem eventueel bij jou inwonen, zodat jij de hoofd huurder bent. Huur iets wat je ook alleen kan betalen.

Wat is het verschil als ik hoofdhuurder ben of hij?

Mijn vriend woont nu samen met een huisgenoot. Hun financiele situatie word volledig apart gezien/gehouden. Is deze constructie voor ons ook een mogelijkheid?
Alle reacties Link kopieren
Kerstfeest1998 schreef:
10-07-2020 20:26
1. Heb je gelijk in! Is inderdaad een lening wat een gift zal worden zodra hij zijn diploma behaald heeft.

2. Door persoonlijke omstandigheden is het voor mij van belang zo snel mogelijk te verhuizen. Daarnaast zijn we al veel samen, weet dus wat mij te wachten staat.

3. Wachten tot de schulden af betaald zijn, snap ik heel goed. Helaas is er geen vooruitzicht dat dit snel zal gebeuren.
1. En tot die tijd is het een lening. En je hebt geen garantie dat hij een diploma gaat halen.

2. Dan ga je een kamer huren. En nee, je weet niet wat je te wachten staat.

3. Zie punt 2.
Alle reacties Link kopieren
Kerstfeest1998 schreef:
10-07-2020 20:37
Wat is het verschil als ik hoofdhuurder ben of hij?

Mijn vriend woont nu samen met een huisgenoot. Hun financiele situatie word volledig apart gezien/gehouden. Is deze constructie voor ons ook een mogelijkheid?
Nee.
Alle reacties Link kopieren
Weet je, als je jong bent heb je een goed excuus om onbezonnen ergens in te stappen, om fouten te maken, om verkeerde inschattingen te doen.
Je mag nog best leren van het leven.

Maar met open ogen in zoveel ellende stappen valt daar niet onder. Dat is gewoon echt ongelofelijk dom.
Wat vinden je ouders hier van?
Alle reacties Link kopieren
Kerstfeest1998 schreef:
10-07-2020 20:37
Wat is het verschil als ik hoofdhuurder ben of hij?

Mijn vriend woont nu samen met een huisgenoot. Hun financiele situatie word volledig apart gezien/gehouden. Is deze constructie voor ons ook een mogelijkheid?
Dubbel
viva-amber wijzigde dit bericht op 10-07-2020 20:46
29.03% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kerstfeest1998 schreef:
10-07-2020 20:37
Wat is het verschil als ik hoofdhuurder ben of hij?

Mijn vriend woont nu samen met een huisgenoot. Hun financiele situatie word volledig apart gezien/gehouden. Is deze constructie voor ons ook een mogelijkheid?
Nee, dat denk ik ook niet. Jullie zijn één huishouden. Sterker nog wanneer hij zijn afspraken niet nakomt en men legt beslag op de zaken die zich in de woning bevinden dan kunnen ze ook jouw spullen meenemen, het gaat dan om de hele inboedel.

Daarnaast wordt het aan gaan van studiefinanciering gezien als het aangaan van een nieuwe schuld en dat mag in de WSNP niet, zolang je nog wordt gezien als handelingsbekwaam dan kan je die lening alleen aangaan in overleg met je bewindvoerder.
viva-amber wijzigde dit bericht op 10-07-2020 20:46
18.61% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kerstfeest1998 schreef:
10-07-2020 20:37
Wat is het verschil als ik hoofdhuurder ben of hij?
Als hij hoofdhuurder is en hij maakt er (weer) een zooitje van sta jij ook op straat.
Als jij hoofdhuurder bent en hij maakt er (weer) een zooitje van heb jij in ieder geval nog een dak boven je hoofd.
Kerstfeest1998 schreef:
10-07-2020 20:36
Ik snap je zeker! Helaas zit de situatie van mijn is ingewikkelder en is zijn schuld niet (volledig) zijn schuld. Wat je hoogstwaarschijnlijk ook vaker hebt gehoord.

Ik snap de opmerkingen volkomen maar daar gaat mijn vraag helaas niet over. Ik ben volledig van zijn finaciele situatie op de hoogte, weet zijn schulden, weet zijn schuldeisers en heb hier allemaal inzicht in. Dit is dus niet het probleem.

Je klinkt heel verstandig. Ik hoop dat je alsnog een antwoord krijgt op je vraag en dat het allemaal goed uitpakt voor jullie.
Alle reacties Link kopieren
Jij begint ook pas met het opbouwen van een zelfstandig leven. Dat is al lastig genoeg.

Je wilt niet beginnen met een 0-10 achterstand omdat je gaat samenwonen met iemand die zijn zaken niet op orde heeft.

Echt niet.

En als je dat toch gaat doen, weet dan ook vrouw genoeg om je fout te erkennen als het helemaal mis gaat, en niet je (ex) vriend of de instanties de schuld te geven.
Neem verantwoordelijkheid voor je keuzes. Ook je foute keuzes.
Alle reacties Link kopieren
De bewindvoerder wil je bruto jaar inkomen weten, omdat wanneer je ingeschreven staat op het adres je als medebewoner wordt gezien door de belastingdienst en de hoogte van jou inkomen van invloed is op zijn huurtoeslag. Als jullie daarnaast een gezamenlijk huishouden gaan voeren word je inkomen meegenomen in de berekening van de beslagvrije voet - vrij te laten bedrag. Je vriend zal meer af moeten dragen aan de schuldeisers omdat hij zijn vaste lasten kan delen met jou.
Daarnaast zullen beslagleggers beslag willen leggen op de inboedel dus zul je vooraf goed moeten bijhouden wat van jou is en door jou gekocht. De televisie of laptop, als ze langs komen kun je meteen de papieren laten zien kijk mijn rekening, door mij gekocht dus mag niet meegenomen worden.
Ik heb zelfs meegemaakt dat beslagleggers beslag willen leggen op jou toeslagen of inkomen dus bereid je voor op heel veel financiële rompslomp en gevechten met die partijen. Neem anders vast een rechtsbijstandsverzekering!
Seize the moment!
Alle reacties Link kopieren
Taartfeestje schreef:
10-07-2020 20:50
De bewindvoerder wil je bruto jaar inkomen weten, omdat wanneer je ingeschreven staat op het adres je als medebewoner wordt gezien door de belastingdienst en de hoogte van jou inkomen van invloed is op zijn huurtoeslag. Als jullie daarnaast een gezamenlijk huishouden gaan voeren word je inkomen meegenomen in de berekening van de beslagvrije voet - vrij te laten bedrag. Je vriend zal meer af moeten dragen aan de schuldeisers omdat hij zijn vaste lasten kan delen met jou.
Daarnaast zullen beslagleggers beslag willen leggen op de inboedel dus zul je vooraf goed moeten bijhouden wat van jou is en door jou gekocht. De televisie of laptop, als ze langs komen kun je meteen de papieren laten zien kijk mijn rekening, door mij gekocht dus mag niet meegenomen worden.
Ik heb zelfs meegemaakt dat beslagleggers beslag willen leggen op jou toeslagen of inkomen dus bereid je voor op heel veel financiële rompslomp en gevechten met die partijen. Neem anders vast een rechtsbijstandsverzekering!
Bedankt voor je reactie, hier heb ik zeker wat aan. Hou ik in gedachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven