Geld & Recht alle pijlers

Vaste lasten

13-07-2020 17:44 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik zag dat er een topic was over vaste lasten per maand.
Die is helaas al sterk verouderd.

Ik ben een enorme controlfreak en we hebben net een huis gekocht.
We zullen hiervoor €742,- per maand betalen, en hebben op dit moment een inkomen van ongeveer € 4000,-. (40 en 32uur)
We zijn nu nog met zijn tweetjes maar daar willen we graag verandering in brengen (vanaf oktober bezig, en 1x een miskraam gehad)

Op dit moment zit ik even in een pieker fase. Dus ik wil graag vragen naar een beetje input van jullie kant,
Wat zijn jullie inkomsten/uitgaven met bijvoorbeeld 2 volwassenen en 1 kindje? Of andere samenstelling mag natuurlijk ook.

Alvast bedankt.

Hartelijke groet,
AnneRoos
Is die informatie wel zinvol? Want mensen zullen vooral uitgeven wat ze hebben.
Je mist dan het gegeven: heb je het gevoel of je op die manier lekker kunt leven of is het almaar op de kleintjes letten en heb je steeds het gevoel dat je bijna geen bewegingsruimte hebt?

Waarom werkt 1 van jullie trouwens maar 32 uur als er nog geen kinderen zijn?
Alle reacties Link kopieren
als je weet wat je vaste lasten nu zijn
En hoeveel je spaart, weet je wat je ruimte is
Alle reacties Link kopieren
Aan die gegevens heb je toch niks? Als ik zeg dat wij 10.000 per maand hebben (hebben we niet hoor), wat dan?
Bijstandgezinnen komen rond met 1500 per maand.
ik geef mn bek ook maar een douw
wij zijn met 5
en leven allemaal nog

dit gaat bij jullie echt wel lukken
Alle reacties Link kopieren
Daar kunnen wij toch niets over zeggen? Vriend en ik zouden van 4K prima rond kunnen komen maar een vriendin van mij lukt dat echt niet. Zoveel variabelen!
Alle reacties Link kopieren
.
viva1981 wijzigde dit bericht op 09-08-2020 22:19
99.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat beetje baby-eten kost natuurlijk niks.
Het wordt pas duurder als ze ouder worden.
En hun eigen laptop nodig hebben voor school, op buitenlandse schooltrip gaan, zwemlessen nodig hebben, ...

De voornaamste extra kost de eerste 4 jaar lijkt mij het KDV te zijn.

En je moet natuurlijk rekening houden met of jullie dezelfde uren gaan blijven werken.

Maar 4.000 euro - 750 euro aan afbetaling is nog 3.250 euro voor al de rest.
Afhankelijk van hoe je precies leeft lijkt mij dat toch écht voldoende.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Standaard is 30% van je inkomen voor je woonlasten; dus inclusief belasting en GWL. Dit lijkt me dus wel passen inclusief een kleine reservering voor reparaties.
Alle reacties Link kopieren
viva1981 schreef:
13-07-2020 17:55
Zijn kinderen de enige reden om 32 uur te werken? 🤔
Als je je zorgen maakt of je wel gaat rondkomen eens je een huis hebt gekocht en er misschien kinderen komen wél ja.
Dan zou ik toch echt zeggen ... werk een tijdje allebei 5 op 5 en ga extra sparen.


Zeker met een inkomen van 4.000 netto samen hoeft het van mij niet.
Maar het zijn keuzes.
Als je met 5 op 5 een tijd 500 euro per maand meer vangt bijvoorbeeld heb je alweer 6.000 euro per jaar als buffer opgebouwd.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
viva1981 schreef:
13-07-2020 17:55
Zijn kinderen de enige reden om 32 uur te mogen werken? 🤔
Is inderdaad wel een beetje gek. Ik, geen kinderen, heb jarenlang 32 uur gewerkt. Ik was altijd op maandag vrij. Heerlijk! In mijn huidige functie helaas niet mogelijk maar ik mis die dag wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het probleem niet
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
belinda30 schreef:
13-07-2020 17:58
Standaard is 30% van je inkomen voor je woonlasten; dus inclusief belasting en GWL. Dit lijkt me dus wel passen inclusief een kleine reservering voor reparaties.
Dat is heel laag, zeker voor jonge starters. Die gaan vaak richting de 50%. TO doet het dus erg netjes met lage hypotheeklasten.
Dit is het grofweg bij ons. Vaste lasten heb ik alles onder geschaard. Van hypotheek tot sportabonnement. Wij zijn nu nog met z'n tweeën en hopen daar volgend jaar verandering in te brengen. Ik maak me geenszins zorgen gezien we nu ruim kunnen sparen. Al is na ons huwelijk in het najaar de buffer fors uitgedund. Onze hypotheek is netto een goeie maandelijkse 500 meer dan die van jullie, dus het verschil tussen onze situatie en die van jullie is niet zo groot.

Onderstaande niet quoten aub.
-
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 13-07-2020 20:56
66.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gezamenlijk inkomen 3200. De één maakt 1000 over, de ander 1500.
Vaste lasten 1000. Boodschappen en uit eten/terrasjes 500 (gaat niet op, maar dit is wat er iedere maand in die pot gaat)
1000 naar de spaar (die uit verschillende potjes bestaat) .
Ieder houden we dan een soort "zakgeld" over voor eigen uitgaven als kleding, telefoon, whatever.
Alle reacties Link kopieren
Met zulke lage kasten zou ik mij niet zorgen maken. Studentenkamer kost niet veel minder tegenwoordig. Maar als je bijv allebei auto rijdt, tikt het snel aan. Valt dus niet zoveel over te zeggen. En wel zo netjes als TO eerst zelf deelt :-)
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
13-07-2020 18:14
Dat is heel laag, zeker voor jonge starters. Die gaan vaak richting de 50%. TO doet het dus erg netjes met lage hypotheeklasten.
50% is problematisch, en aangezien het niet om paleisjes gaat laat het zien hoe problematisch het woonbeleid in Nederland is.
Maar, mee eens dat de lasten van TO netjes passen bij haar inkomen.
-jolijn- schreef:
13-07-2020 17:49
Is die informatie wel zinvol? Want mensen zullen vooral uitgeven wat ze hebben.
Je mist dan het gegeven: heb je het gevoel of je op die manier lekker kunt leven of is het almaar op de kleintjes letten en heb je steeds het gevoel dat je bijna geen bewegingsruimte hebt?

Waarom werkt 1 van jullie trouwens maar 32 uur als er nog geen kinderen zijn?
Newsflash in de zorg zijn diensten per dag soms 6 of 6.5 uur. Probeer daar maar eens 40 uur mee te krijgen in 1 week dan?
Je betaald dus net zo veel als sociale huur maar dan een klasse waar jullie met je inkomen niet voor in aanmerking komen. Kortom, hele gezinnen doen dit met minder inkomen.

Weet je zeker dat je piekert ?of is het om te horen hoe goed jullie het voor elkaar hebben met zulke lage woonlasten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alleenstaand met een tienerzoon en moet het met de helft doen. Mijn woonlast is bijna net zo hoog als die van jullie. Luxepositie dus voor jullie.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt beter je eigen uitgaven op een rijtje zetten dan vragen wat anderen doen. We hebben de auto de deur uitgedaan en elektrische fietsen gekocht. Dat heeft invloed op de maandelijkse lasten natuurlijk.

Wij verdienen 2200-2700 netto per maand per persoon (werken allebei part-time, dochter woont niet meer thuis). Gemiddeld samen 4500 netto denk ik.

Vaste lasten 2000 (hypotheek, gwl, gezamenlijke verzekeringen, boodschappen, uit eten, onderhoud, uitstapjes, inrichting, cadeautjes, internet, tv), meestal houden we geld over, dat gaat naar de spaar voor onderhoud (300-600 per maand denk ik)

Persoonlijke uitgaven sterk afhankelijk van de maand (ziektekosten, sport, kleding, uitjes zonder elkaar, mobiele telefoon, eigen gadgets), ik spaar 500-1000 per maand maar heb geen spaardoel
Alle reacties Link kopieren
SanPellegrino schreef:
13-07-2020 18:42
Met zulke lage kasten zou ik mij niet zorgen maken. Studentenkamer kost niet veel minder tegenwoordig. Maar als je bijv allebei auto rijdt, tikt het snel aan. Valt dus niet zoveel over te zeggen. En wel zo netjes als TO eerst zelf deelt :-)
Goed dat je dat aan de hoogte van de kasten kunt zeggen :peace:
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Mijn inkomen is rond 2800, hypotheek 750, servicekosten 220 (incl stook en elektra) en ik kom ook rond. Ik spaar tussen de 200 en 500 per maand.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je hypotheek zegt ook weinig over gemeente, je gemeentelijke lasten gaan met een eigen huis ook vaak omhoog, geen auto, 2e auto's etc... Is lastig inkomen en vaste lasten vergelijken zonder inhoud. Hoeveel sparen jullie nu bijv
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
pipootje schreef:
13-07-2020 19:05
Newsflash in de zorg zijn diensten per dag soms 6 of 6.5 uur. Probeer daar maar eens 40 uur mee te krijgen in 1 week dan?
Gruwelijk, zeker omdat er relatief veel vrouwen in de zorg werken. Dat is niet bevorderend voor de gelijkheid van de seksen.

Niemand hoeft van mij 40 uur te werken hoor, ik was gewoon benieuwd wie van de twee het was en waarom. Ik hoor/zie/merk dat vrouwen vaak de keuze maken om minder te werken, vaak onder het mom van 'een dag voor jezelf hebben', maar ze zien vaak over het hoofd dat die dag vaak ook weer gevuld wordt omdat ze geacht worden om vervolgens veel meer dan de helft van het huishouden te doen (want ze werken immers minder) en dat het langetermijneffecten heeft.

Ik zou het zo verfrissend vinden als het antwoord zou zijn: hij werkt een dag minder, zodat hij naast het huishouden ook nog een middagje kan gamen met zijn vrienden. Of: ik werk een dagje minder, omdat ik ook nog een opleiding van 20 uur in de week doe waarmee ik straks veel meer ga verdienen, en dat is niet te combineren met een 40-urige werkweek - mijn partner investeert nu dus even wat meer geld in ons, zodat ik straks een betere positie heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven