Geld & Recht alle pijlers

Hoe rijk ben jij?

17-07-2020 13:58 1061 berichten
Ik bedoel niet rijk als mentaal rijk (mooie vriendschappen, mooie ervaringen, goede gezondheid) maar echt qua inkomen en bezittingen.

En ben je tevreden of zou je iets aan je situatie willen/kunnen veranderen?

Ik merk zelf dat arm en rijk hele relatieve begrippen zijn waar iedereen andere betekenis aan hecht. Ik vind zelf iedereen met een modaal inkomen of hoger die geen schulden heeft, al behoorlijk rijk. Als je zelf kan beslissen wat je doet met je vrije tijd/geld ipv dat je alleen maar aan het overleven bent en van maand naar maand moet leven. Naar deze omschrijving vind ik mezelf dus echt rijk, maar ik denk dat niet iedereen dat vind.
Rijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opgegroeid met een uitkering en nu verdien ik twee keer modaal: ik ben reterijk.
Alle reacties Link kopieren
Rijk. Geen geldzorgen, geen schulden, kan tot op zekere hoogte kopen wat ik wil.
Heel fijn! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
https://howrichami.givingwhatwecan.org/

Dit eens invullen en je verbazen over je eigen inkomen afgezet tegen de rest van de wereld. Heel verhelderend. Nooit meer klagen.

Ik ben rijk genoeg. Ik kan doen en laten wat ik wil en heb genoeg vrije tijd.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ach, zo lijkt het nog wat maar na aftrek van hypotheek ziet het er beduidend minder vermogend uit.
Rijk!

Na jaren van één salaris te hebben geleefd in een huis dat net iets te duur was, hebben we nu twee salarissen. Zijn de woonlasten fors omlaag, is één kind financieel zelfstandig, verdienen de andere twee hun eigen zak- en kleedgeld en kunnen wij een bedrag ter grootte van mijn salaris sparen, lossen we extra af op de hypotheek en begint het sneeuwbaleffect zijn werk te doen. Zoals het nu gaat, gaat het prima.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 17-07-2020 14:23
0.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik ben [...] rijk
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-07-2020 16:05
Reden: Ongepast
31.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
17-07-2020 14:19
https://howrichami.givingwhatwecan.org/

Dit eens invullen en je verbazen over je eigen inkomen afgezet tegen de rest van de wereld. Heel verhelderend. Nooit meer klagen.

Ik ben rijk genoeg. Ik kan doen en laten wat ik wil en heb genoeg vrije tijd.
Denk dat dit niet klopt. Ben echt geen 1%-er :rofl:
Nou, ik voel me niet rijk, ook al ben ik dat globaal gezien natuurlijk wel. Maar dat komt omdat ik uit een rijk nest kom, en toch maar "gewoon" leraar geworden ben, en mijn partner heeft ook een laag inkomen (creatief beroep). Soms is het contrast tussen onze levensstijl en die van mijn ouders, broer en zus erg groot, en dat is zeker nu we kinderen hebben weleens ongemakkelijk. Meer dan ik 5-10 jaar geleden had kunnen vermoeden. Alsnog een luxe probleem, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik het voor mijn leeftijd (26) best goed voor elkaar heb met een koophuis, mooie auto en 20K op de bank. Allemaal zelf verdiend.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
17-07-2020 14:22
Denk dat dit niet klopt. Ben echt geen 1%-er :rofl:
met een inkomen van maar 30.000 per jaar ben je dus al een 2.7%'er
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
17-07-2020 14:22
Denk dat dit niet klopt. Ben echt geen 1%-er :rofl:
Land veranderd naar Nederland? Netto-inkomen ingevuld? Goede gezinssamenstelling aangegeven? Ik denk dat jij dan echt rijker bent dan jezelf denkt. Lekker idee toch?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Als je kijkt hoeveel vermogen we hebben zijn we arm. Want hypotheek. Maar als je kijkt hoe we het financieel gezien redden zijn we rijk. Op dit moment heb ik even geen werk en dan redden we het nog steeds prima.

Als ik wel een baan heb dan redden we het meer dan prima. We kunnen in principe kopen wat we willen.

Maar dat zegt natuurlijk niets over hoe hoog ons inkomen is, we kunnen wel heel zuinig zijn, een hele lage hypotheek hebben en dus ook niet zoveel geld nodig hebben. Dus ja het is relatief.

Overigens verdienen wij 3keer modaal. Maar dat wil dus ook niet zeggen dat we rijk zijn. Want een hoge hypotheek en hoge andere lasten. Dus ja het is relatief.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
17-07-2020 14:25
met een inkomen van maar 30.000 per jaar ben je dus al een 2.7%'er
Precies. Ik vind het een erg relativerende website. Ik heb er al heel veel ontevreden mensen naar verwezen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
17-07-2020 14:19
https://howrichami.givingwhatwecan.org/

Dit eens invullen en je verbazen over je eigen inkomen afgezet tegen de rest van de wereld. Heel verhelderend. Nooit meer klagen.

Ik ben rijk genoeg. Ik kan doen en laten wat ik wil en heb genoeg vrije tijd.

"Sorry, the income you entered is below the global median income. We only have data for incomes higher than the global median." :|
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn leeftijd (27) vind ik mezelf best rijk. Beiden een modaal inkomen, 1 kind, een koophuis van €300.000, rond de 10 K spaargeld, 1 middenklasser tweedehands auto voor de deur en we kunnen best makkelijk uitgaven doen. Nieuwe kleding nodig? Kopen kan altijd. We hebben nooit schulden en kunnen rekeningen direct voldoen. We zijn hard aan het doorsparen. Dus ja, ik ben tevreden.
greendale wijzigde dit bericht op 17-07-2020 14:32
1.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
niet rijk genoeg
Alle reacties Link kopieren
Niet. Heb geen dikke spaarrekening. Tweedehands auto. Simpel huis maar ben tevreden
Alle reacties Link kopieren
Stinkend rijk. Ik werk niet en moet de hele tijd bedenken wat ik nu weer eens ga kopen, erg vermoeiend.
Zo eerst maar weer eens naar de nagelsalon.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
17-07-2020 14:29
"Sorry, the income you entered is below the global median income. We only have data for incomes higher than the global median." :|
Het gaat over je jaarinkomen. Niet je maandinkomen. EN het systeem houdt ook geen rekening met vermogen. Maar je moet dus je jaarinkomen netto invullen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me heel rijk in dingen zoals tegenwoordig naar de slager kunnen ipv vlees van de supermarkt. Mensen uitnodigen en redelijk luxe voor ze kunnen koken. Dagje weg kunnen als we daar zin in hebben.
Ik ben met armoede opgegroeid, vaak geen geld voor fruit, dat soort dingen.
Enige wat ik wel nadelig vind, is dat ik altijd een stemmetje in mijn hoofd heb dat het 'niet nodig is' om mijn geld uit te geven. Dat vind ik jammer, want wil ervan genieten dat ik geen geldzorgen meer heb. Maar opvoeding doet helaas toch wat met je (en grotendeels veel goeds ook hoor, waar ik wél heel blij mee ben).
apiejapie wijzigde dit bericht op 17-07-2020 14:36
1.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Middenmoot voor Nederlandse begrippen. Niet rijk, niet arm. Geen geldzorgen of schulden (buiten hypotheek) maar de aanschaf van een auto zal ik toch echt even moeten doorrekenen.

In vergelijking met mijn ouderlijk gezin ben ik ‘arm’, in vergelijking met mijn schoonouders ‘rijk’. Ik voel mij wel rijk want ik kan alles doen (uiteindelijk na sparen) wat ik graag zou willen doen en we verdienen ons geld met banen die wij ook echt leuk vinden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
TO trapt af ... hoeveel euro heb jij ?
Karl_Marx schreef:
17-07-2020 14:22
Vind jij dit normaal taalgebruik?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-07-2020 19:18
Reden: quote verwijderd
7.63% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven