Geld & Recht alle pijlers

Hoe rijk ben jij?

17-07-2020 13:58 1061 berichten
Ik bedoel niet rijk als mentaal rijk (mooie vriendschappen, mooie ervaringen, goede gezondheid) maar echt qua inkomen en bezittingen.

En ben je tevreden of zou je iets aan je situatie willen/kunnen veranderen?

Ik merk zelf dat arm en rijk hele relatieve begrippen zijn waar iedereen andere betekenis aan hecht. Ik vind zelf iedereen met een modaal inkomen of hoger die geen schulden heeft, al behoorlijk rijk. Als je zelf kan beslissen wat je doet met je vrije tijd/geld ipv dat je alleen maar aan het overleven bent en van maand naar maand moet leven. Naar deze omschrijving vind ik mezelf dus echt rijk, maar ik denk dat niet iedereen dat vind.
Alle reacties Link kopieren
Rijk, ook om de redenen die jij in in je start bericht zet!

Maar dat is allemaal wel anders geweest, daarom voel ik me in alle opzichten rijk.

Mijn man is altijd zelfstandig ondernemer geweest, ook toen ik pas wat met hem kreeg. Door een hopeloze boekhouder is zijn eerste onderneming failliet verklaard en moest hij zijn huis verkopen. Dus leefden met schulden in mijn flatje. Schulden zijn ondertussen afbetaald en toen de kinderen kwamen zijn we beiden partirme gaan werken.

Man wilde ondertussen weer iets anders en heeft een LOI cursus Makelaardij gevolgd. Heeft die in 2005 afgesloten en is voor zichzelf begonnen. Dat ging heel goed, op een gegeven moment had hij s 27 Franchisenemers met de bijbehorende filialen. Maar toen kwam in 2008 de crisis. En weg waren alle filialen en al het personeel. In het diepste dal ben ik op de binnendienst gaan zitten. En langzaam aan braken er betere tijden aan.

Ondertussen hebben we weer meer personeel en een paar maanden terug is ons derde filiaal geopend. Dit keer geen Franchise maar 2 mede eigenaren. Man en ik zijn ondertussen gestopt met werken en er wordt dus in feite voor ons gewerkt.

Dus ik/wij kennen beiden kanten. En alle clichés zijn dus waar, zoals pluk de dag, leef nu! En weet ik veel wat! Het kan zo voorbij zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
17-07-2020 14:37
Vind jij dit normaal taalgebruik?
daar heb je dat stafje voor.
Alle reacties Link kopieren
Neemt die site ook de relatieve leefkosten (hypotheek, boodschappen) in acht?
Ik heb ook wel eens een big Mac index gezien, waarin stond hoeveel big Macs je in jouw land kon kopen met het gemiddelde inkomen ofzo. Ook grappig om te zien.

Ik vind mezelf best rijk, maar het kan nog beter :)
montblanc schreef:
17-07-2020 14:40
Neemt die site ook de relatieve leefkosten (hypotheek, boodschappen) in acht?
Ik heb ook wel eens een big Mac index gezien, waarin stond hoeveel big Macs je in jouw land kon kopen met het gemiddelde inkomen ofzo. Ook grappig om te zien.

Ik vind mezelf best rijk, maar het kan nog beter :)
Ik denk het niet.
Alle reacties Link kopieren
Tja, wat is rijk? Financieel gezien hebben we het nog nooit beter gehad dan nu. We wonen prachtig vrijstaand, de kinderen zijn volwassen en bedruipen zichzelf al wonen ze nog thuis. We kunnen heel veel dingen doen die vroeger niet konden. We hebben een leuke spaarrekening, gaan af en toe uit eten en kunnen op vakantie.
Wij voelen ons heel rijk! Maar ik weet zeker dat het bedrag wat wij maandelijks bij elkaar werken, voor heel veel mensen bij lange na niet genoeg is om een 'normaal' leven te hebben. Wij hebben geen hoge hypotheek, rijden in een ouwe auto, hebben geen dure hobbies en doen/maken alles zelf. Dan kun je ver springen met een klein inkomen. Zuinig zijn was bij ons altijd noodzakelijk, maar nu kunnen we eigenlijk doen wat we willen. Maar wij willen op zich niet zo gek veel en zijn met minder ook erg tevreden. Ik weet dat je dit soort rijkdom niet bedoelt TO, maar voor mij is je goed kunnen redden met een laag inkomen de beste soort rijkdom die je je maar voor kunt stellen! Alles wat er dan meer bijkomt, bijvoorbeeld door een promotie voelt dan als een cadeau. Als je het eerst minder hebt gehad, waardeer je elk extraatje des te meer. En in vergelijking met een groot deel van de wereldbevolking zijn we natuurlijk schathemelrijk!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-07-2020 16:19
Reden: Quote en reactie verwijderd
97.84% gewijzigd
Boogschutter10 schreef:
17-07-2020 14:39
daar heb je dat stafje voor.
Yup en ik denk dat ze liggen te slapen want het staat er nog steeds, heb het al gestaft.
Alle reacties Link kopieren
Ik verdien dubbel modaal waar ik alleen mezelf van hoef te onderhouden, heb een ton overwaarde op mijn huis en zo'n 20K als buffer.

Rijk dus.

Toch trap ik veel en vaak in de kapitalistische val. Ik heb een bescheiden huis met lage woonlasten en rijd in een tweedehands barrel. Toch kom ik naar mijn gevoel vaak geld tekort. Als ik gekocht heb wat ik wil en geweest ben waar ik wil, zit ik aan het einde van mijn salaris.

Ik ben bang dat ik een rupsje nooitgenoeg ben. Ik zal nooit klagen maar als ik de jackpot win weet ik makkelijk nog grootser en duurder te leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vrouw en kinderen. Samen hebben we een jaarinkomen van rond de € 65.000,- (netto). We hebben een koopwoning van zo'n 5 ton waar we in wonen en één van 3 ton die we verhuren. Totale hypotheeklast voor de 2 woningen is zo'n 5 ton. Verder hebben we nog iets van € 60.000,- spaargeld.

Ik heb niet het gevoel dat we rijk zijn. We rijden geen dure auto, dragen geen dure kleding, gaan niet op dure vakanties en hebben geen huis vol met dure spullen. Terwijl we in een wijk wonen waar iedereen op grote voet leeft. Ik denk dat het gevoel hoe rijk je bent ook erg afhankelijk is van je omgeving. We proberen ons geld verstandig weg te zetten zodat we voor de toekomst de mogelijkheid hebben eerder te stoppen met werken en niet tot onze 70e door hoeven te gaan.

Aan de andere kant. Als ik dan lees dat er ook mensen zijn die met een paar posts op Instagram een ton vangen waar ik een paar jaar voor moet werken...

https://www.mediacourant.nl/2020/07/bas ... te-weinig/
murphy79 wijzigde dit bericht op 17-07-2020 14:55
14.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind rijk een lastig begrip, wat is nou eigenlijk rijk. Ik verdien 1,5x modaal. Eigen huis, 2 kinderen, geen partner en ik heb genoeg spaargeld. Ik heb het niet slecht en klaag daar niet over, maar echt gekke dingen kan ik ook niet doen.

Ik wil graag dat mijn kinderen schuldenvrij kunnen studeren, ik ga 1x per jaar op vakantie en doe mondjesmaat leuke dingen. Ik ben heel tevreden met mijn leven, maar rijk zou ik het niet noemen.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Die leefkosten snap ik nooit zo goed, daar ben je zelf toch bij? Als je een hoge hypotheek hebt maar er blijft verder weinig over, dan leef je eigenlijk boven je stand. Vind het dan raar dat je dat als reden noemt waarom je jezelf arm vind.
Rijk.

Ik verdien momenteel bar weinig want aan het omscholen en leerlingsalaris maar we hebben lage maandlasten door bijna geen hypotheek meer, een zo goed als nieuwe auto en genoeg spaargeld op de bank om tegenslagen op te vangen.
apiejapie schreef:
17-07-2020 14:35
Ik voel me heel rijk in dingen zoals tegenwoordig naar de slager kunnen ipv vlees van de supermarkt. Mensen uitnodigen en redelijk luxe voor ze kunnen koken. Dagje weg kunnen als we daar zin in hebben.
Ik ben met armoede opgegroeid, vaak geen geld voor fruit, dat soort dingen.
Enige wat ik wel nadelig vind, is dat ik altijd een stemmetje in mijn hoofd heb dat het 'niet nodig is' om mijn geld uit te geven. Dat vind ik jammer, want wil ervan genieten dat ik geen geldzorgen meer heb. Maar opvoeding doet helaas toch wat met je (en grotendeels veel goeds ook hoor, waar ik wél heel blij mee ben).
Ben ook in armoe opgegroeid dus ik droomde altijd van een leven in weelde.
Nu ik geld heb interesseert het me geen bal.
Ben erachter gekomen dat ik maar een eenvoudige dame ben.
Af en toe met een goed glas wijn naar mijn spaarrekening staren vind ik wel leuk, kick erop om het te zien groeien, maar uiteindelijk zal het overgrote deel gebruikt worden voor filantropische doeleinden.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
17-07-2020 14:22
-
Aandachtzoeker. Schaam je eens wat.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Boogschutter10 schreef:
17-07-2020 14:39
daar heb je dat stafje voor.

Of je laat het niet door de juf mod oplossen en zegt er zelf iets van.
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
17-07-2020 14:53
Aandachtzoeker. Schaam je eens wat.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Peixe schreef:
17-07-2020 14:53
Of je laat het niet door de juf mod oplossen en zegt er zelf iets van.
Omdat je het zelf weg kunt halen? Kun je even uitleggen hoe ik dat moet doen?
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
[...]
Of ze bedoelt dat ze kanker heeft. Hoop voor je dat je alleen aan de spatieziekte lijdt :)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-07-2020 16:25
Reden: Quote verwijderd
33.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moreina schreef:
17-07-2020 14:52
Ben ook in armoe opgegroeid dus ik droomde altijd van een leven in weelde.
Nu ik geld heb interesseert het me geen bal.
Ben erachter gekomen dat ik maar een eenvoudige dame ben.
Af en toe met een goed glas wijn naar mijn spaarrekening staren vind ik wel leuk, kick erop om het te zien groeien, maar uiteindelijk zal het overgrote deel gebruikt worden voor filantropische doeleinden.
Complimenten
Alle reacties Link kopieren
Tja wat is rijk inderdaad...
We hebben beide een mooi inkomen, ik heb een paard, man heeft een mooie sportwagen en we wonen in een fijn huis. We kunnen doen wat we willen.
Maar we hebben geen kinderen. En het ziet ernaar uit dat die er ook niet gaan komen. Mensen zijn wel eens jaloers op wat wij allemaal kunnen doen, maar we hadden het liever anders gezien natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat is rijk.

Ik kom goed rond iedere maand,en ik kan mijn rekeningen gelukkig betalen.
Een eigen auto.een huis.
Ik heb geen partner,en ik werk 40 uur in de week.

Er zijn mensen die ieder dubbeltje moeten om draaien.
Wat ik erg belangrijk vind is ,dat ik gezond ben.

Ook heb ik 2 spaar rekeningen.
Ik verdien 34.950 euro.
Ik vind het prima.
Ik Kan ook gewoon leuke dingen doen.
Geen zorgen.
Alle reacties Link kopieren
27j. In juni 13k verloren nu iets minder rijk
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk ben ik armer dan de gemiddelde forumbezoeker als ik deze post lees.
Alleenstaande moeder van 2 pubers in een sociale huurwoning. Geen auto, Inkomen van 22.000 per jaar bruto (de zorg hè ....)
Wel 10.000 spaargeld. Dit komt omdat ik ook leef als iemand met minder inkomen. Ben behoorlijk 'arm' opgegroeid en niet gewend veel geld uit te geven.
Maar goed, ik voel me totaal niet arm. Ik ben gek op koopjes jagen en wikken/wegen of ik iets wil kopen of niet.
Mijn lievelings vakantie is een weekje kamperen, graag lekker primitief.
Het enige waar ik vrij makkelijk meer geld aan uit geef is uit eten gaan, dat laat ik er niet om.
hangmat wijzigde dit bericht op 17-07-2020 15:17
4.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
17-07-2020 14:32
Het gaat over je jaarinkomen. Niet je maandinkomen. EN het systeem houdt ook geen rekening met vermogen. Maar je moet dus je jaarinkomen netto invullen.

Ja ik kan ook lezen.
Bunnybunny schreef:
17-07-2020 14:50
Die leefkosten snap ik nooit zo goed, daar ben je zelf toch bij? Als je een hoge hypotheek hebt maar er blijft verder weinig over, dan leef je eigenlijk boven je stand. Vind het dan raar dat je dat als reden noemt waarom je jezelf arm vind.
Mee eens, hoewel de kosten die je voor je woning hebt regionaal gezien wel verschillen en je daar wel deels, maar ook weer niet 100% kunt spreken van "boven je stand leven".

Wat ik veel leuker vind is dat het zo van persoon tot persoon verschilt wat men aan geld nodig heeft/denkt te hebben om het gevoel te hebben álles te kunnen doen wat men wil en daardoor zorgeloos door het leven te gaan. De een kan dat met 20.000 per jaar, de ander heeft dan al lang het gevoel keuzes te moeten maken, of het één te moeten laten om het ander te kunnen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven