Geld & Recht alle pijlers

Hoe rijk ben jij?

17-07-2020 13:58 1061 berichten
Ik bedoel niet rijk als mentaal rijk (mooie vriendschappen, mooie ervaringen, goede gezondheid) maar echt qua inkomen en bezittingen.

En ben je tevreden of zou je iets aan je situatie willen/kunnen veranderen?

Ik merk zelf dat arm en rijk hele relatieve begrippen zijn waar iedereen andere betekenis aan hecht. Ik vind zelf iedereen met een modaal inkomen of hoger die geen schulden heeft, al behoorlijk rijk. Als je zelf kan beslissen wat je doet met je vrije tijd/geld ipv dat je alleen maar aan het overleven bent en van maand naar maand moet leven. Naar deze omschrijving vind ik mezelf dus echt rijk, maar ik denk dat niet iedereen dat vind.
strings-attached schreef:
17-07-2020 16:36
Rijk ben je als je financieel onafhankelijk bent en dus ook niet afhankelijk van een baas. Met een goed salaris kun je het goed hebben maar dan ben je niet rijk.
Rijk is het huis naast je kopen zodat je meer privacy hebt. Rijk ben je als je ergens naartoe vliegt en daar een jeep koopt omdat je niet in een huurauto wil rijden :D
Dat is ook mijn definitie van financieel rijk.
Ik heb mijn leven lang nog nooit meer dan 9000 euro op de bank gehad (en nu kom ik daar niet eens aan) dus nee, ik ben niet rijk. Maar dat hoeft ook niet want ik heb een dak boven mijn hoofd, genoeg spullen, kleding en eten dus meer geld is niet nodig.
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 17-07-2020 17:47
7.23% gewijzigd
nausicaa schreef:
17-07-2020 15:20
Hoeveel procent je verdient tov de rest van de wereld is natuurlijk totaal irrelevant als je niet mee rekent wat het kostenniveau in een land is. Want ik kan wel meer verdienen dan iemand in pakweg Bangladesh, maar dat betekent natuurlijk nog niet dat ik mijn rekeningen makkelijker kan betalen. Die site is duidelijk puur om mensen in landen met een hoger inkomensniveau te overtuigen geld te doneren.
Inderdaad. En ook los daarvan, zelfs twee personen in Nederland die hetzelfde verdienen, de een kan rijker zijn dan de ander (wel of geen hypotheek meer, veel spaargeld of niks). Of zou voor veel mensen het begrip rijkdom (financieel) toch meer verbonden zijn aan geld vanuit werk of onderneming?
ninanoname schreef:
17-07-2020 14:28
Precies. Ik vind het een erg relativerende website. Ik heb er al heel veel ontevreden mensen naar verwezen.
Beetje overbodige site; je bent niet rijk als je deel uitmaakt van de 10%, 3% of de 1%.
chocolol schreef:
17-07-2020 14:29
"Sorry, the income you entered is below the global median income. We only have data for incomes higher than the global median." :|
Je moet het per jaar doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel rijk ja, ik heb ookal werk ik bij de overheid een goed inkomen, en ik ben single, geen kinderen, geen auto. Dus ik spaar veel, en alles wat er daarna nog overblijft mag op. Wat meestal niet gebeurt, want ik leef niet zo duur, dus dan spaar ik nog weer wat meer.

Ik vind het wel heel prettig dat ik geen geldzorgen heb, en dat ik me ook met Corona ed geen zorgen hoef te maken over mijn baan. Ik ben een risicomijdend type, dus voor mij ideale omstandigheden :-)
Net uitgerekend en we zitten bij de 5,2%. Ik vond het wel tegenvallen eerlijk gezegd want we hebben ook voor NL begrippen best een goed.
anoniem_398104 wijzigde dit bericht op 17-07-2020 21:31
11.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de test overigens ook gedaan en ik zat bij de 1%, waarschijnlijk omdat ik alleenstaand ben.
dignity schreef:
17-07-2020 19:48
Ik heb de test overigens ook gedaan en ik zat bij de 1%, waarschijnlijk omdat ik alleenstaand ben.
Ja wij zijn met iets meer. Dat zal het zijn. Maar ik schrok dus wel want ik had ook verwacht bij die 1% te horen. Niet dat het uitmaakt hoor. Ik vind dat wij het enorm goed hebben. Dus mij hoor je niet klagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet rijk maar voel me wel rijk.

Alleenstaande moeder met leerling inkomen. Dit omdat ik aan het omscholen ben naar voor mij het mooiste beroep dat er is :heart:

Geen dure hobbies.
Oud tweedehands autootje, maar doet wat hij moet doen.
Vakanties meestal 1 tot 2 keer per jaar Landal en camping.

Huis bijna (nog 2 jaar) afgelost nu nog hele lage hypotheek.

Spaargeld op dit moment 20K wat ik graag zo hou ivm eventuele studie van de kinderen.

Ik voel me rijk omdat ik niet meer bang hoef te zijn voor (onverwachte) rekeningen iets wat jaren geleden wel anders was.
Alle reacties Link kopieren
Rijk.... in geld. Financieel gezien zit ik modaal. Ik ben alleen staand, geen kinderen, kleine hypotheek. Ik kan redelijk goed sparen.
Ik leef geen luxe leven en denk na over wat ik uitgeef. Wel heb ik het naar mijn zin met datgene wat ik kan doen. Maar rijk?.. nee ik ben niet rijk.

Ik verdien een miljoen, maar krijg dat helaas niet 😊
Jammer dat die test niet onder de 1% gaat. Ik voerde mijn inkomen in: 1%. Ik halveerde mijn inkomen: nog steeds 1%.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
17-07-2020 20:31
Jammer dat die test niet onder de 1% gaat. Ik voerde mijn inkomen in: 1%. Ik halveerde mijn inkomen: nog steeds 1%.
Dat doet ie wel hoor
kindrebel schreef:
17-07-2020 20:31
Jammer dat die test niet onder de 1% gaat. Ik voerde mijn inkomen in: 1%. Ik halveerde mijn inkomen: nog steeds 1%.
Hoeveel verdien je dan wel niet?
blauwebessensap schreef:
17-07-2020 19:42
Net uitgerekend en we zitten bij de 5,2%. Ik vond het wel tegenvallen eerlijk gezegd want we hebben ook voor NL begrippen best een goed inkomen (samen bruto boven de ton)
was jij geen zzp er in de zorg ?
broodtrommel schreef:
17-07-2020 20:41
Dat doet ie wel hoor
Oh dan ga ik even uitproberen om welke orde van grootte dat gaat.

Edit: Ik heb net tot 5.000.000.000.000 euro ingevuld. Nog steeds is 1% rijker dan ik.
Ik heb momenteel een vrij laag inkomen, maar ik heb wel een bijna hypotheekvrij huis. Dus op papier rijker dan ik in de praktijk merk. Maar dat is prima want ik kom niets tekort en ik woon naar mijn zin. Heel fijn is dat ik me over mijn woonlasten nooit zorgen hoef te maken.
blauwebessensap schreef:
17-07-2020 20:55
Hoeveel verdien je dan wel niet?
100k per jaar.
kindrebel schreef:
17-07-2020 21:26
100k per jaar.
Netto? In je eentje? Wowsers dat is idd heel veel. Nee dat gaat ons niet lukken. Ik verdien beneden modaal maar mijn man doet het vrij aardig. Samen ziten we boven de 100K per jaar maar dat is dan bruto en dat maakt nogal uit. Samen is het 70 duizend netto volgens mij zo uit mijn hoofd. Ik vind dat echt enorm veel geld. Maar jij wint ;-)

(graag niet quoten want ik haal dit zo weer weg)
Alle reacties Link kopieren
Woonlasten en vaste lasten zijn veel te hoog voor ons inkomen. Voor NL begrippen zijn wij niet rijk. Maar we redden het prima

We zitten op 13% volgens de link
intotheunknown wijzigde dit bericht op 17-07-2020 21:39
11.97% gewijzigd
Ik voel me rijk. Momenteel onder een modaal inkomen (ben weer gaan studeren en veel minder gaan werken, hierdoor). Maar dit zal zich (hopelijk) binnen 2 jaar wel gaan terugbetalen.
Toch kan ik prima rondkomen. Wel oude auto en huurhuis. Maar kan genoeg sparen en dagjes weg, uit eten etc etc kan prima.
apiejapie schreef:
17-07-2020 17:28
Dat is jouw definitie van rijk. Blij dat ik een andere definitie heb en me daarom toch rijk kan voelen!
Je schrijft het zelf, je rijk VOELEN. Maar dat is niet rijk zijn :)
Door omstandigheden 'rijk' geworden. Modaal inkomen, alleenstaand met 1 kind. Lage hypotheek en deze stukje bij beetje aan het aflossen. Het is fijn om geen financiële zorgen te hebben.

Maar... ik had voor mijn dochter liever een levende vader(en ik dus een levende ex), geen chronische aandoening die een flinke impact heeft op mijn dagelijks leven, dan een bult geld op de bank.

Het maakt mij niet gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Rijk genoeg, Millionaire in time zeggen we altijd.

situatie: 2 volwassenen (begin 40) geen kids. ik ZZP de technische sector en vrouw in het onderwijs.

Huis is afbetaald en volledig in eigendom (310.000) en er staan iets van 400.000 op de bank. (altijd beneden onze stand geleefd ondanks het hoge inkomen, doen we overigens nog steeds want om geld geven we niet maar wel om tijd)

kunnen stoppen met werken over paar jaar, hoeft niet maar mag wel.

oftewel: position of fuck you. niemand verteld je wat je moet doen en als iemand dat wel meent te moeten doen en het bevalt mij niet dan ben ik in de positie om te vertrekken.

jup we hebben mazzel in het leven, weten we ook en we geven veel terug aan de gemeenschap in de vorm van vrijwilligerswerk en veel geld aan goede doelen.
Met mijn inkomen net onder modaal ben ik niet rijk, maar ik heb een leuk huis, fijne auto, ga regelmatig een weekendje weg of uit eten of een dagje naar de sauna, ik kook wat ik lekker vind, heb geen schulden, en ook nog wat geld op de spaarrekening voor onvoorzien en doe alles wat ik wil.
Dus ik voel me wel rijk.
Ik werk bewust maar drie dagen,omdat er meer in het leven is dan werk en ik tijd wil hebben om daarnaast leuke dingen te doen, dat is ook een vorm van rijkdom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven