Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geef je uit aan boodschappen? Hoe minderen?

01-08-2020 13:44 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist heb ik uitgerekend hoeveel we (gezin met 2 volwassenen en 1 kind) uitgeven aan boodschappen. Dat is ongeveer € 550/€ 600 per maand (zonder producten van de drogisterij en bonenkoffie). Soms iets meer en soms iets minder. Hoewel we niet op de kleintjes hoeven te letten, vind ik het wel een hoop geld en ben ik ervan overtuigd dat het ook met minder moet lukken. Is dit boodschappengeld echt hoog? We doen niks geks en kopen ook niet alleen A merken. Merkte ook dat het in de loop der maanden steeds meer werd. Misschien duurdere producten of toch extra dingen gekocht.

Hoeveel geven jullie uit?
Wat zijn tips om dit bedrag te verlagen?

Nog wat over ons:
We proberen gezond te leven. Sporten vrij veel en eten veel verse groenten en variatie aan fruit etc. Koken veel vega en gemiddeld 1x in de week vis en vlees. Dan ook wat duurdere producten. We drinken geen frisdrank, wel wijn en bier. We doen 1x in de week grote boodschappen, maar gaan daarnaast ook nog regelmatig naar de winkel voor kleine dingen.
€400 voor 2 volwassenen.
Ik heb geen behoefte om dat bedrag te verlagen. Ik koop wat wij graag eten en drinken.
Wel sla ik extra in bij Bonus of goede aanbieding.

Kattenvoer niet meegerekend, bestel ik eens per 2 maanden oid bij Zooplus (€60/€80)
300,00 voor 1 volwassene. Alles inclusief, behalve kattenvoer, dat koop ik één keer in de vijf maanden 50,00
Alle reacties Link kopieren
Net de weekboodschappen gedaan. 175 euro lichter. 2 volwassenen en 2 kinderen, waarvan 1 baby, dus eet (bijna) niks. Helemaal geen gekke dure dingen gekocht.
Rond de 400 euro voor 2 volwassen en een grote hond.
Het kan vast goedkoper maar ik let niet enorm op aanbiedingen.

Als je wel wil besparen, zou ik dus beter op aanbiedingen letten. Verder onder de loep nemen of je van bepaalde producten een goedkopere variant kan nemen, limieten instellen, bv alleen een wijntje in het weekend meenemen.
Of strak met een budget werken, per week 100 euro en op = op.
anoniem_64c15f224aab3 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 13:59
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn gemiddelde over de afgelopen 3 jaar is 180 euro (ja, ik hou dit bij). In dit bedrag zit alles: Ook wc papier, douche spullen, make up, lampjes, schoonmaakdoekjes, schoonmaakmiddelen, alles wat je min of meer verplicht consumeert.

Mijn gemiddelde over 2020 so far is 198. In 2019 was dit 189, dus min of meer hetzelfde gezien de prijzen zijn gestegen. In 2018 gaf ik 152 uit per maand, maar inmiddels eet ik iets vaker wat duurdere dingen zoals biefstuk en eet ik een duurder ontbijt (kwark met muesli en verse aardbeien in plaats van een bammetje choco pasta), dus dat is verklaarbaar.

Jij geeft 550 uit met 3 mensen, dat is zo'n 180 euro per mens. Kind zal iets minder eten en man iets meer, dus ik vind jouw bedrag helemaal niet gek.
Oh en sinds we meer te besteden hebben, merk ik dat ik vaker duurdere spullen koop. Belvoir siroop ipv huismerk, een luxer stukje vlees of vis, brood van de bakker etc
Prima, vind ik. Het is lekker en geld moet rollen.
Rond de 400/425 voor 2 volwassenen en 2 kinderen incl. alle toiletartikelen. Soms wat minder en soms wat meer, ligt aan de aanbiedingen en de aan de voorraad.

Ik maak ook echt weekmenu's met aanbiedingen. Wij drinken amper alchohol en ook geen fris. Dat scheelt wel weer. En we eten ook niet heel veel vlees maar dan haal ik wel duurder vlees als we het wel eten. En veel noten en fruit.
We eten graag goed en zoveel mogelijk biologisch. Dat is duur maar omdat we andere dingen toevallig niet of amper eten heft dat elkaar op denk ik.

En leg voorraadjes aan. Maar niet van alles en zeker niet te veel. Want we eten veel vers en biologisch.
Ik ben geen hamsteraar en ik heb er echt de ruimte niet voor. ;-) Maar haal wel altijd wat extra koffie, filters en toiletartikelen of biovlees als het in de aanbieding is.

Winkel bij Jumbo/Lidl en de AH. Ik haal bij de AH en Jumbo het op bij pickuppoint, scheelt weer tijd. Ik heb geen zin of tijd om elke week 3 winkels echt rond te klepperen. Soms groente en fruit van de markt, kaas en eieren van de boer. Net hoeveel tijd en fut ik heb die week.

Bij mijn AH en Jumbo hebben ze voor weinig en zelfs bepaalde dagen gratis pick-up point.

Doe ik dat niet dan ben ik zeker 100 euro meer kwijt in de maand. Als het niet meer is.
Als je echt wil sparen, is het niet zo moeilijk. Ik eet fruit en groente uit de aanbiedingen. Ik woon in een dorp met vier supermarkten, dus keuze genoeg. Probeer eens op basis van de folders je maaltijden samen te stellen en kijk of dat scheelt.
Alle reacties Link kopieren
Er staan hier al tig topics over.

Hier 130 per week voor 4 man. Incl alles.
Alle reacties Link kopieren
40 euro alleen voor boodschappen. 1 persoon per week. Deed het altijd met 30 euro maar dat lukt niet meer zonder echt moeilijk te doen.

Excl. Wasmiddel en verzorgingsmiddelen ... die koop ik in de aanbieding.

Tips gebruik alles wat je koopt, gooi niets weg. Gebruik de diepvries.
magick88 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 15:43
1.62% gewijzigd
Waar ik jaren een zeer strak budget had van 130 euro per week was dat opgelopen naar 150 euro per week.

Vijf volwassenen.
Sinds maart meer inkomen en het vaste budget los gelaten. Komen gemiddeld toch weer uit rond die 600 euro in vier weken.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 15:46
Reden: Erg stomme fout. Maand moest week zijn.
3.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
125 per week voor 4 personen. Incl wasmiddel, bakker, kaaswinkel. Excl persoonlijke verzorging.
Magick88 schreef:
01-08-2020 14:21
40 euro alleen voor boodschappen. 1 persoon. Deed het altijd met 30 euro maar dat lukt niet meer zonder echt moeilijk te doen.

Excl. Wasmiddel en verzorgingsmiddelen ... die koop ik in de aanbieding.

Tips gebruik alles wat je koopt, gooi niets weg. Gebruik de diepvries.

Per maand?
Alle reacties Link kopieren
hoe veel gooi je weg ? dat is een goed indicatie op waar je minder van kan kopen of waar je beter op de houdbaarheid moet letten.
Alle reacties Link kopieren
Rond de 80 euro per week voor 2 personen (plus een kat), Per maand rond de 350 dus.

Ik let veel op de aanbiedingen en sinds we minder vlees eten en gezonder eten (veel groenten en fruit) geven we een stuk minder uit aan boodschappen. Vroeger kon ik rustig rond de 500/600 per maand uitgeven.
Pivot! PIVOT!!!
Als je wilt bezuinigen, kan het helpen om minder voorgesneden of voorbewerkte producten te kopen. Dus niet een zak wokgroenten, maar een losse cougette, wortel, etc. “Hoe dichter bij de mond, hoe duurder.” is een regel die voor elk product opgaat.
Hier rond de 400/500 per maand voor twee volwassenen, een dreumes en een hond. Daar zit hondenvoer en luiers enzo bij in. Nu onze dochter mee eet geeft ik een stuk meer uit moet ik zeggen. Aan 1 stronk broccoli hebben we niet meer genoeg bijvoorbeeld. Ook koop ik vaker dingen als snoep tomaatjes en gaat er een stuk meer fruit doorheen. Ik koop wel vaak dingen die in de aanbieding zijn, maar ik let er niet meer zo op als een paar jaar terug.
Andersom schreef:
01-08-2020 14:27
Waar ik jaren een zeer strak budget had van 130 euro per maand was dat opgelopen naar 150 euro per maand.

Vijf volwassenen.
Sinds maart meer inkomen en het vaste budget los gelaten. Komen gemiddeld toch weer uit rond die 600 euro in vier weken.


130-150 per week neem ik aan. Vind ik overigens erg netjes met 5 volwassenen.



Hier 500 euro in de maand, voor 2 volwassen (geen kinderen, geen huisdieren). Inclusief wasmiddel, schoonmaakmiddel, shampoo, tandpasta, kaarsen en alle overige non-food wat we kopen bij supermarkt, drogist en slijter.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
01-08-2020 14:45
130-150 per week neem ik aan. Vind ik overigens erg netjes met 5 volwassenen.



Hier 500 euro in de maand, voor 2 volwassen (geen kinderen, geen huisdieren). Inclusief wasmiddel, schoonmaakmiddel, shampoo, tandpasta, kaarsen en alle overige non-food wat we kopen bij supermarkt, drogist en slijter.

Dat neem ik niet aan, want ze ZAT met beperkt budget aan 150 en nu zonder beperkt budget aan 600 (aka 150 per week).


TO, hier verschilt het heel erg met waar ik zin in heb en of dat in de aanbieding is.
Gemiddeld geef ik 300-350 per maand uit aan boodschappen inclusief wasmiddel, schoonmaakmiddel, zeep, shampoo, wcpapier. Maar afgelopen maand toevallig nog geen 200 euro. Goede aanbiedingen blijkbaar. Voor 2 volwassenen.
HennieHen schreef:
01-08-2020 14:59
Dat neem ik niet aan, want ze ZAT met beperkt budget aan 150 en nu zonder beperkt budget aan 600 (aka 150 per week).



Eh nee, ze had een strak budget van 130, later 150, en nu ze dat heeft losgelaten merkt ze dat ze toch nog rond datzelfde bedrag uitkomt.
Het is nogal onmogelijk om voor 5 volwassenen boodschappen te doen voor 150 euro per maand. Dat is 1 euro per persoon per dag.
Volgens mij geef je helemaal niet zo veel uit to? Ik kom op rond de 40 euro per week voor 1 persoon. Maar ik eet vegan dus geen (duur) vlees, vis of kaas.
(Tegelijkertijd zijn de vegan opties voor yoghurt/kaas/melk wel altijd net wat duurder dan de ‘gewone’)

Wil je echt minder uitgeven dan moet je op aanbiedingenjacht. Dus goed de folders lezen en verschillende supermarkten af. De vraag is of je het het waard vindt om daar tijd en aandacht aan te besteden?
Alle reacties Link kopieren
2 personen incl alles: 175 per week gemiddeld incl. 3 katten

Diepvries en voorraadkast goed gevuld.
Marana schreef:
01-08-2020 14:45
130-150 per week neem ik aan. Vind ik overigens erg netjes met 5 volwassenen.

Hier 500 euro in de maand, voor 2 volwassen (geen kinderen, geen huisdieren). Inclusief wasmiddel, schoonmaakmiddel, shampoo, tandpasta, kaarsen en alle overige non-food wat we kopen bij supermarkt, drogist en slijter.

Inderdaad heb het al aangepast.
Tussen de 500 en 600 per maand
Vlees van slagerij. Brood van de bakker. Kaas van de kaasboer
T is veel en soms baal ik ervan en koop ik all bij supermarkt maar gooi dan meer weg vind toch niet zo lekker
Zijn overigens met zijn 2en.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven