Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geef je uit aan boodschappen? Hoe minderen?

01-08-2020 13:44 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist heb ik uitgerekend hoeveel we (gezin met 2 volwassenen en 1 kind) uitgeven aan boodschappen. Dat is ongeveer € 550/€ 600 per maand (zonder producten van de drogisterij en bonenkoffie). Soms iets meer en soms iets minder. Hoewel we niet op de kleintjes hoeven te letten, vind ik het wel een hoop geld en ben ik ervan overtuigd dat het ook met minder moet lukken. Is dit boodschappengeld echt hoog? We doen niks geks en kopen ook niet alleen A merken. Merkte ook dat het in de loop der maanden steeds meer werd. Misschien duurdere producten of toch extra dingen gekocht.

Hoeveel geven jullie uit?
Wat zijn tips om dit bedrag te verlagen?

Nog wat over ons:
We proberen gezond te leven. Sporten vrij veel en eten veel verse groenten en variatie aan fruit etc. Koken veel vega en gemiddeld 1x in de week vis en vlees. Dan ook wat duurdere producten. We drinken geen frisdrank, wel wijn en bier. We doen 1x in de week grote boodschappen, maar gaan daarnaast ook nog regelmatig naar de winkel voor kleine dingen.
2 volwassenen, 2 pubers. 800 euro gemiddeld.

Ik hoef het niet te verlagen.
Ik vind het een 'rijk' gevoel dat ik alles kan kopen waar we zin in hebben.
Hier met twee volwassenen ongeveer 400 euro per maand. We kopen brood bij de bakker, en eten weinig vlees, maar wel biologisch.
Alcohol beperkt zich tot in het weekend een biertje voor man en een kleine fles wijn voor mij (doe ik 3 dagen mee).
Ik moet eerlijk bekennen dat de 400 euro soms maar nèt aan lukt.
We eten ook elke dag een klein bakje gemengde noten van de markt. Dat is een luxe waar ik geen afstand van wil doen omdat het gezond is.

Het bedrag is inclusief schoonmaak- en toiletspullen.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 18:59
24.02% gewijzigd
Ik denk 250-270 euro per maand voor twee volwassenen, inclusief schoonmaakmiddelen enzo. Ik reken maximaal 50 euro af bij de supermarkt wekelijks (voor corona 40-45...), soms halen we op de markt nog wat vlees en we gaan ook elk weekend naar de bakker. Kattenvoer zit hier niet bij, dan zal het 300 per maand zijn denk ik. En aan restaurants, afhaal/take away doen we ook amper.

We drinken geen alcohol, frisdrank. Snoep eten we ook weinig, alleen chips, ijs, chocola, soms koekjes en bijv noten. We eten redelijk weinig vlees of vis, ik eet vegan en we eten vrijwel altijd vers. Ik let wel heel erg op de prijzen.

Hoe minderen? Ik maak weekmenu’s en koop bepaalde dingen alleen in de aanbieding. Ik maak vaak dubbele porties voor in de vriezer. En ik vergelijk echt bijna altijd de prijzen.
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 450 per maand, 2 volwassenen, 1 kleuter. Kattenvoer/grit zit hier niet bij in (niet van de supermarkt). Ik vind boodschappen duur geworden de laatste jaren, een paar jaar geleden redde ik het met 300 euro voor 2 volwassenen.

Maarrr.. ik ben ook wel een beetje een luxepaardje, met bijvoorbeeld kaas van de markt. En we eten sinds kleuter er is veel meer fruit. Verder 95% vegetarisch, biologische zuivel en eieren en biologisch vlees voor man en kind (hooguit 1x per week). En we gaan maar een paar keer per jaar uit eten.

Dus het kan best wel goedkoper, als ik dat echt zou willen. Maarja..
poldervrouw schreef:
01-08-2020 14:15
Er staan hier al tig topics over.

Hier 130 per week voor 4 man. Incl alles.

Overàl zijn al tig topics over. Wat geeft dat nou?
En daarbij veranderen de prijzen na een poosje ook weer.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 16:24
12.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
2 personen, 3 katten, ik gok dat we rond de 6 à 700 euro zitten in de supermarkt.

Af en toe denk ik "wat veel" maar tegelijk eten we té graag, gaat er af en toe een fles wijn open, ... en weet ik van mezelf dat als ik de boodschappen doe wel een klein beetje naar prijzen kijk.


Als we ooit terugvallen op een minimumloon zullen we de boel eventueel wel terugschroeven.
Voorlopig heb ik daar geen zin in.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor mezelf alleen ongeveer hetzelfde bedrag kwijt, maar het stoort me niet. Ik vind gezond en lekker eten erg belangrijk en koop voornamelijk bio. Het is net wat bij je smaak en beurs past.
Ik moet wel even iets rectificeren. Ik geef van die 300 euro maandelijks 50 euro uit aan dampliquid, dus mijn huishouden draait in feite op 250 euro, dat is zo'n 58 euro in de week en daar kan ik alles van eten waar ik zin in heb.
400 (1 volwassene en 1 kind).

Zit veel “dieet”voeding bij vanwege allergieën van kind.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
01-08-2020 14:36
Als je wilt bezuinigen, kan het helpen om minder voorgesneden of voorbewerkte producten te kopen. Dus niet een zak wokgroenten, maar een losse cougette, wortel, etc. “Hoe dichter bij de mond, hoe duurder.” is een regel die voor elk product opgaat.

Grappig.
Mijn moeder zei wel eens: "onbewerkt van de grond, gaat gezonder in je mond!"

En inderdaad is het ook gezonder voor de portemonnee.
Wij zitten rond de 450 euro per maand voor 2 volwassenen en 1 kind van 8. Ik merk wel dat sinds begin dit jaar de boodschappen duurder zijn geworden. Ik zat altijd rond de 80/85 euro voor de weekboodschappen en dat gaat nu richting de 100. Ik haal dus per week en alles bij de supermarkt. Heel soms eens een blokje kaas van de kaasboer. En ik heb koopzegels, dus de boodschappen zelf zijn iets minder dan die 100 euro. Ik koop wel veel voorgesneden groenten uit de vriezer. Bespaard veel tijd qua bereiding en op sommige dagen (werk/bso kind) is dat erg prettig. Verder drinken we haast nooit alcohol en wasmiddel/douchegel/shampoo haal ik in Duitsland.
Alle reacties Link kopieren
Vier volwassenen €650 per maand. Ik ga twee keer per week boodschappen doen. Tussendoor niet op is op. De twee Jongvolwassenen eten veel. Geen alcohol, drinken wij niet wel frisdrank.
Ga ik vaker naar de winkel dan blijft er altijd wel iets extra's aan mijn handen plakken dus dat die ik niet.
Ik gooi weinig weg restjes in de diepvries en regelmatig een restjes dag.
550 a 600 p maand. 2 katten, een hond en een glutenvrije puber. Ik bestel online en dus alles zit er bij in als shampoo douchespul tandpasta schoonmaak , soms ook sokken bv of lampjes, slingers, papieren bordjes etc. Ook dingen als houtskool, batterijen, nagellak, mascara :D Eigenlijk alles dus :D
Ik vind van de super het vlees niet zó dus verder dan worstjes, speklap en hamburger :D Duurder vlees is gewoon zonde bij de super. In het weekend eet mijn vriend mee, die eet best wat maar neemt ook wel eens wat mee.
Alle reacties Link kopieren
700 euro, 2 volwassenen en 2 kinderen. En dat lukt vaak maar net aan, eten gezond, weinig vlees veel bij. Ik geen zuivel, veel bij.
Excl drogist.
Ik snap echt niet dat het jullie lukt evt zo weinig.
Ik maak week lijsten, vries veel in...
Alle reacties Link kopieren
Rond de 900 euro. Gezin van 5. 2 Puberzonen die me arm eten en een dochter van 6.
elize_ schreef:
01-08-2020 18:44
700 euro, 2 volwassenen en 2 kinderen. En dat lukt vaak maar net aan, eten gezond, weinig vlees veel bij. Ik geen zuivel, veel bij.
Excl drogist.
Ik snap echt niet dat het jullie lukt evt zo weinig.
Ik maak week lijsten, vries veel in...

Wat bedoel je met "veel bij"?
Alle reacties Link kopieren
Ik tel het nooit maar hoogstzelden heb ik meer dan één biljet van 50 nodig per winkel. Meestal veel minder. Ik ga naar een winkel per vier dagen. En dan ook nog bij de groente-fruitstal vlak bij de deur, minder dan 5 euro, die tel ik er niet bij. Maar geen idee wat ik uitgeef. Niet veel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
01-08-2020 19:04
Wat bedoel je met "veel bij"?
Veel bio, stomme autocorrect
Pindakaasjes schreef:
01-08-2020 17:17
Grappig.
Mijn moeder zei wel eens: "onbewerkt van de grond, gaat gezonder in je mond!"

En inderdaad is het ook gezonder voor de portemonnee.
Ha ja, die is ook goed!
Oef. Wij geven met z’n tweeen ongeveer €800 per maand uit. Stuk hoger dan gemiddeld zie ik.
Nou goed. Wel echt lekkere dingen en veel biologisch. En ik denk ook echt nooit na over de prijs als in iets in mijn mandje gooi.

Overigens geven we wel regelmatig etentjes. En dan kook ik ook echt uitgebreid en ontbreekt het de gasten aan niets.
800-900 euro per maand voor 2 volwassenen en 4 kinderen. Mijn vriend let niet zo op de prijzen, die koopt waar hij zin in heeft. Wij hebben 3 pubers, die veel eten, vooral fruit gaat er met bakken doorheen.
Ik merk erg veel verschil in supermarkten: ik koop het liefst bij Lidl, Aldi en de Dirk. Vooral de Dirk is goedkoop met biologisch spul. Voorgesneden groente is makkelijk, maar koop ik maar af en toe, want relatief duur.
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 800 per maand. Dat is zonder alchohol en zeer weinig vlees, zonder maaltijden laten bezorgen en drogisterij spulletjes.
Gezin van vier, waaronder één puber.
Ik zal vast goedkoper uit zijn als we beter maaltijden zouden plannen, aanbiedingen zouden kopen in verschillende winkels of meer op prijzen zouden letten.

Maar daar heb ik gewoon geen zin in. Ik wil gewoon kopen waar ik zin in heb. Eten waar ik die dag zin in heb en niet omdat van het geplande weekmenu moet omdat dat aanbiedingtechnisch goed uit kwam.

Als de kinderen uit huis zijn geven we vast minder uit aan boodschappen, denk ik dan maar.
Alle reacties Link kopieren
€600-€700 per maand. 2 volwassenen en 2 grote pubers.
We eten steeds vaker vegetarisch, vlees (meestal bio. ) of vis een keer of 3 a 4 per week. Ik merk wel dat de boodschappen de afgelopen tijd duurder zijn geworden, sommige dingen zijn met dubbeltjes verhoogd.
Wat ook niet meehelpt is dat man sinds Corona vaker de boodschappen doet en dan blijft er van alles aan zijn handen plakken....
Op díé fiets!
Rond de 500 euro per maand schat ik, 2 volwassenen, 2 kinderen. Niet de behoefte om het bedrag te verminderen. Als dingen op gaan vind ik het oké, heb wel moeite wanneer dingen ongebruikt/half aangebroken weggedaan moeten worden, dus probeer heel specifiek eerst dingen op te maken die op moeten. Kaas, zalm, alcoholische dranken (incl. de 0.0 varianten) en koffie zijn vaak onze duurste uitgaven, fruit telt ook wel aardig op, maar dat zijn allemaal geen dingen waar ik op wil bezuinigen, dus vind het wel prima zo.

Sinds corona komen we niet meer in een supermarkt en laten we eens per week thuisbezorgen. Dat scheelt dat er voor een vergeten boodschap nog naar de supermarkt wordt gegaan (en dan alsnog dertig spullen extra worden ingeladen) en anderzijds is het dan misschien niet de goedkoopste winkel. Maar ik ben er op dit moment heel blij mee. Het maakt ook creatiever als je soms toevallig net iets niet in huis hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt 650 euro per maand uitgegeven, twee volwassenen, een peuter en een kleuter.
We koken vers, geen grote porties vlees. Wel producten vd slager en bakker. Ik geef ca 110-120 eur per wk uit bij de Lidl, nog klein bedrag bij de boni en rest bij bakker/slager.
Groot deels gaat op aan groente, fruit en basisproducten.
De boodschappen zijn volgens mij wel duurder geworden
Bezuinigingen kan vast maar ik heb daar geen zin in en gelukkig hoeft het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven