Geld & Recht alle pijlers

Beleggen via eigen bank?

01-08-2020 15:04 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al een tijdje aan het nadenken om 15000 euro te beleggen voor 20 jaar ongeveer. Ik probeer mezelf in te lezen maar ik vind het nog steeds Chinees en het boeit me verder geen jota, zo saai :roll:

Ik ben bij mijn bank (grootbank) al eens op gesprek geweest voor meer informatie. Duidelijke taal en ze houden mijn hand vast, ik kan daar kiezen uit wat beleggingsfondsen en ik kies mijn profiel en zij doen de rest, maar ergens kreeg ik ook wel het idee dat het me duurder zou uitvallen aan allerlei (grootbank) kosten.

Dus terug het internet op, op zoek naar de ‘juiste’ belegging. Maar daar vliegen de instap- en uitstapkosten en procenten me weer om de oren en ik kan niemand iets vragen.

Dusss.... mijn vraag aan de beleggers hier, zou ik gewoon beleggen via mijn bank of loont het echt wel om wat meer moeite te doen?
Je kan ook eens informeren bij andere banken. Banken zijn volgens mij toch het veiligst en gaan degelijk met je geld om terwijl er bij die zg particuliere beleggingsfondsen geen peil op te trekken valt hoe ze ermee omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens naar een bank die zich vooral richt op beleggen zoals binckbank
Alle reacties Link kopieren
Oja,... andere banken kan ook. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht! Erg haha...
Alle reacties Link kopieren
Misschien is indexbeleggen iets voor je.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
01-08-2020 16:19
Misschien is indexbeleggen iets voor je.

Daar ga ik eens naar kijken.
juist voor nitwits zijn de beleggingsfondsen van je bank ideaal. Je hebt er geen omkijken naar
Alle reacties Link kopieren
Ik ben pas begonnen met beleggen bij DeGiro, in een wereldwijd ETF. Ik leg maandelijks in en laat het zo lang mogelijk staan voor het rente-op-renteeffect. Via de LuisterBieb kun je het boek ‘Blondjes beleggen beter’ luisteren, in een paar uur tijd krijg je veel, goed uitgelegde info!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geld belegd via Hof Hoorneman in een beleggingsfonds. Na een hele (online) vragenlijst (of ik risico wilde nemen, of ik het geld weer snel nodig had etc etc) kwamen ze tot een beleggingsadvies en risicoprofiel.

Ik heb mijn geld daar in gestort en zie het verder allemaal wel: geen interesse en te lui om me te verdiepen in verschillende opties, de markt en wat die gaat doen enzo.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen bij Binck of de Giro en nooit bij een bank die te veel vraagt voor een beperkte service. Waarom moet het bij de eigen bank?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal. Ik ga alle opties nog eens overlopen.

@ Viva amber.
Bij onze eigen bank was eigenlijk het enige face to face aanspreekpunt. Heel gemakkelijk om direct vragen te stellen ipv een lijst met ‘veelgestelde vragen’ te doorlopen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar wat vooral belangrijk is dat je rendement niet op gaat aan kosten en al dat gemak daar betaal je voor.

Ik vind het fijner dan mijn 15000 na 20 jaar 25.000 is dan 19.000 omdat de rest opgegaan is aan kosten en matig beleggingsresultaat.

Een gesprekje is leuk maar wel een dure grap onder de streep.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
01-08-2020 18:23
Een gesprekje is leuk maar wel een dure grap onder de streep.

Ja dat idee kreeg ik daar ook, vandaar... Ik ga me toch nog wat verder oriënteren.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen het bij onze eigen bank..... Het gaat om zoveel geld.... dat we iedere ochtend gebeld worden hoe de koers is etc.....En daar zijn we erg tevreden over.....
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
01-08-2020 19:28
Wij doen het bij onze eigen bank..... Het gaat om zoveel geld.... dat we iedere ochtend gebeld worden hoe de koers is etc.....En daar zijn we erg tevreden over.....
Ja, dan ben je weer even gerust gesteld...ipv dat je zelf even je wachtwoord in tikt...scheelt je 25 euro per maand aan kosten.

Angstige mensen moeten niet gaan beleggen,
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
FarFarAway schreef:
01-08-2020 18:30
Ja dat idee kreeg ik daar ook, vandaar... Ik ga me toch nog wat verder oriënteren.
wat zijn de beheerskosten dan? het is niet per definitie zo dat banken de meeste centen opstrijken van het beheer van hun fondsen. Je moet kosten met elkaar vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
Met een indextracker, een etf, is iets dat je kan kopen zonder dat je er elke dag naar hoeft om te kijken. Beheerskosten van een etf van bijvoorbeeld s&p500 zijn 0,07% per jaar. Van een dax (duitse aex) 0,1, van aex 0,2.

Dit zijn de beheerskosten van de etf.

Daarnaast heb je kosten die een bank of degiro of soortgelijk in rekening brengt. Transactiekosten, aansluitkosten van een beurs, etc.

Je verdient geld aan koersstijging en dividend. Niet alle etfs zijn dividenduitekerend, sommige zijn accumulerend.
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
01-08-2020 19:28
Wij doen het bij onze eigen bank..... Het gaat om zoveel geld.... dat we iedere ochtend gebeld worden hoe de koers is etc.....En daar zijn we erg tevreden over.....

Ik kijk daarvoor wel in de app op een moment dat het mij uitkomt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
01-08-2020 19:28
Wij doen het bij onze eigen bank..... Het gaat om zoveel geld.... dat we iedere ochtend gebeld worden hoe de koers is etc.....En daar zijn we erg tevreden over.....
Echt??? Ik beleg ook, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Geen belang bij ook. Ik beleg via mijn eigen bank, jaarlijks gesprek met mijn adviseur om profiel te beoordelen en als er iets bijzonders is vaker contact.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het een grapje is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Index beleggen hoeft niet veel duurder te zijn bij je eigen bank. Natuurlijk wel voor de ‘zelf beleggen’ optie gaan en niet met adviseurs werken.

Ik ben dit jaar ook begonnen en vond de informatie rondom index beleggen vrij overzichtelijk. Ik wil het ook zo’n 20 jaar laten staan. 🙂
Ik doe het wel via de eigen bank. Heb eerlijk gezegd ook niet vergeleken bij andere banken en/of beleggingsmogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Elke bank verdient erop, de ene meer als de andere. Zelf vind ik het prettig een vast aanspreekpunt te hebben. Iemand met wie ik de resultaten doorneem en strategie bepaal. En hij adviseert, ik ben degene die uiteindelijk beslist het geld wel of niet ergens in te steken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven