Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek zonder eigendom

01-08-2020 22:06 487 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wil ik even meningen lezen van anderen.

Mijn man wil dat ik afzie van mijn aandeel in het eigendom van het huis, maar de bank wil niet mijn aansprakelijkheid voor de hypotheek overschrijven op mijn man. Nu wil mijn man dat ik toch afzien van mijn aandeel in het eigendom.
Dit wil ik niet, omdat het me gekkenwerk lijkt om aansprakelijk te zijn voor een paar ton schuld zonder dat daar een onderpand tegenover staat.
Mijn man vindt mij onredelijk, omdat hij het huis gebouwd heeft.
Ben ik onredelijk? En zo ja, hoe veilig is een aansprakelijkheid hypotheek zonder een aandeel in het eigendom? Loopt dat wel los in de praktijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen juridische input TO maar wel :hug:
Bedenk wat een kracht er in je loskomt als je straks los bent van deze man.

O ja, wat me nog wel te binnen schiet: je man heeft dankzij jouw aanwezigheid (jouw inkomen en dus voor hem meer financiële ruimte om af te lossen of te sparen) toch maar mooi vermogen op kunnen bouwen. In die zin heeft hij wel degelijk van je geprofiteerd en is het niet netjes om jou weg te zetten als een langdurig logerende gast. Maar je bent getrouwd in gemeenschap van goederen dus no worries.

Na tip van iemand anders hier, over het veilig stellen van je persoonlijke spullen en belangrijke papieren: doen, zsm! Je wilt niet dat je plakboeken opeens 'kwijt' zijn.
parbleumondieu schreef:
02-08-2020 00:45
Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Waarin zijn en mijn bezit gescheiden bleef en het in het huwelijk opgebouwde vermogen gedeeld zou worden. Pensioen mocht ik geen aanspraak op maken.
Ik heb een korte tijd ook mee vermogen opgebouwd in zijn huis. Daar ben ik mee gestopt toen we de eerste keer uit elkaar gingen. En dat geld heeft hij me ook keurig terug betaald.
Toen hij een nieuw huis wilde bouwen, wilde hij dus vastleggen bij de notaris dat hij meer eigendom had in het huis omdat hij met meer beginkapitaal in zou brengen.
En toen begon het gelazer. Toen bleek dat de huwelijkse voorwaarden niet meer van toepassing waren omdat we nooit een jaarafrekening hadden gemaakt. Nooit bij nagedacht. Voor de wet was het inmiddels gemeenschap van goederen. Dit wilde hij meteen rechtzetten, maar dat was een gigantische klus volgens de notaris en eigenlijk niet meer te doen. En heel duur.
Daarom claim ik ook niet waar ik wettelijk recht op zou hebben. Het was nooit de bedoeling om samen bezit te hebben.
Ik heb hem ook wel gevraagd waarom hij wilde trouwen, want ik kan het nog steeds niet rijmen met hoe hij een relatie in de praktijk invult.
Maar hij kon dus dat nieuwe huis niet bouwen zonder jou in de hypotheek ondanks dat hij meer (eigen) geld heeft ingelegd en na hoeveel jaar bleken jullie in GvG getrouwd te zijn? Fijn voor je dat je verder gaat met je leven want dit is heel ongezond. Ik snap je principes om geen overwaarde of alimentatie te eisen maar ik zou het denk ik gewoon kunnen doen om hem een hak te zetten. Deze keer is het geld maar als mijn man me zo had behandeld over een stuk bezit (had dus ook een auto, zijn x-box of bokaal kunnen zijn) dan zou ik hem daarop terug pakken. Niet netjes, maar je eigen partner zo schofferen en zo financieel willen plukken vraagt om een gedegen antwoord en al helemaal als hij je constant uitmaakt voor een geldwolf of wat dan ook. Als zijn haat daar op gebaseerd is dan kan ie gelijk krijgen, ik zou hem daar niet mee laten weg komen en met een beetje mazzel leert ie dat je een mens bent met gevoelens en eigenwaarde en trots. Ik heb een hekel aan mensen zoals jouw man.
Alle reacties Link kopieren
Komt het nu uit de lucht vallen dat je man zo doet? Dat hij zo op het geld is? Want het klinkt wel alsof hij een domme fout heeft gemaakt en jij daardoor dus financieel veel voordeel hebt. Dat hij dat niet fijn vindt kan ik nog wel begrijpen, dat hij je nu een hak probeert te zetten terwijl jullie nog een relatie hebben vind ik mega liefdeloos.

Waarom kan jij niet met hem praten? Jij bent al helemaal bezig met een eigen leven opbouwen en hij weet nog niet eens dat je wil scheiden blijkbaar. Dat vind ik ook enigszins respectloos van jou.
Alle reacties Link kopieren
Maar als jullie scheiden en de boel toch verkocht moet worden en jij daarbij afziet van jouw deel van de meerwaarde ... wat is dan het probleem?
Behalve dat hij ook naar een ander (kleiner / goedkoper) huis op zoek zal moeten?

De hypotheek wordt toch terugbetaald met de verkoop van 't huis?
En als ie terug een huis wil kopen zet ie dat dus maar enkel en alleen op zijn naam.


Uiteraard zou ik nu geen idiote documenten gaan tekenen.
Maar blijkbaar nog een paar maanden en je bent waarschijnlijk van die malloot af.
Die kan hij toch nog wachten als hij dat huis blijkbaar al een aantal jaar heeft?

Als hij écht op safe had willen spelen had hij maar zijn oude huis moeten houden en / of jou nooit bij gelijk welke hypotheek moeten betrekken.


Is er langs zijn kant een ander in 't spel die hij wil bevoordelen?
Of zit hij gewoon zo hard op zijn centen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
02-08-2020 02:13


Waarom kan jij niet met hem praten? Jij bent al helemaal bezig met een eigen leven opbouwen en hij weet nog niet eens dat je wil scheiden blijkbaar. Dat vind ik ook enigszins respectloos van jou.
En je vrouw allerlei onzinnige papieren willen laten tekenen, maar wel willen dat ze verantwoordelijk blijft voor een paar 100.000 euro aan hypotheek is niet respectloos?

Haar kinderen - uit een vorig huwelijk - niet accepteren en niet willen dat ze langskomen is niet respectloos?


Ik snap wel dat je bij een dergelijke man niet vrolijk vertelt "kerel, ik wil scheiden", maar jezelf eerst indekt, zorgt voor een ander dak boven je hoofd, ... want god mag weten wat staat je qua scheiding te wachten met dit weggewaaid dakraam.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
chocolol schreef:
02-08-2020 02:13
Jij bent al helemaal bezig met een eigen leven opbouwen en hij weet nog niet eens dat je wil scheiden blijkbaar. Dat vind ik ook enigszins respectloos van jou.
Sorry? Hoe krijg je zo'n verwijt je toetsenbord uit na dit hele verhaal. Over respectloos gesproken. Verder eens met wat Wissewis schrijft in reactie op deze nare alinea in jouw reactie.
Alle reacties Link kopieren
Deze man ziet to alleen maar als financiële bijdrage om in zijn geliefde huis te blijven wonen. In die zin kan het niet anders dat to toch een substantieel deel heeft bijgedragen om in dit huis te wonen/ verbouwen. Ik ben blij om te lezen dat de bank en notaris niet meegaan in zijn plannen.
Alle reacties Link kopieren
Onder welke voorwaarden ben je getrouwd?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Terwijl hij jou naait om het huis te krijgen ligt hij ondertussen zijn vriendin te naaien. Als alles geregeld is mag jij opdonderen en zij naast hem komen liggen
Heb je al een andere woning toegewezen gekregen? Zo ja, per wanneer kun je erin?
parbleumondieu schreef:
01-08-2020 22:17
De afspraak is van het begin af aan geweest dat hij er de moeite en geld in steekt en dat de overwaarde voor hem is. Daar zal ik ook nooit aanspraak op maken. Alleen de bank heeft een spaak in de wielen gestoken door een zodanige inbreng van zijn kant te verlangen dat hij dat niet wil of kan opbrengen. Dus vindt hij het wel logisch dat ik mijn belofte van het afzien van overwaarde alvast inlossen door vast te laten leggen dat ik geen eigendomsaandeel in het huis heb.
Ikzelf vind het vette pech voor onze plannen, maar het is wel pech voor mij en voor hem samen.
Ik heb niet alles gelezen dus misschien is het al gezegd maar als de markt in zou storten en het huis onder water zou komen te staan zou hij dan ook de schuld in zijn eentje dragen?
Je hebt beloofd van de overwaarde af te zien, niet verantwoordelijk te zijn voor de schuld dus dit zou helemaal niet de belofte inlossen zijn.
parbleumondieu schreef:
01-08-2020 23:41
Goeie vraag.
Ik weet dat hij moreel gedrag hoog in het vaandel heeft staan. Maar ik weet ook dat hij gemakkelijk het excuus heeft dat ik hem dat heb laten zeggen / doen. Uit ervaring.
Lichamelijk zal hij mij niet schaden waarschijnlijk. Mijn spullen zullen wel sneuvelen.
Wat is er moreel aan zijn gedrag? Wat jij beschrijft is hebberig, gierig, egoïstisch en haatdragend (zijn testament, hoe hij naar jouw kinderen kijkt). Hooguit principieel. Het is natuurlijk makkelijk om te claimen moralistisch te zijn als dat heel toevallig in jouw eigen voordeel is.

Als hij zelf een huis had willen bezitten en opbouwen, hadden jullie een goedkoper huis moeten zoeken dat hij alleen kon kopen.

Overigens, wat ik niet snap, je schrijft dat je alleen een beetje in het huishouden gedaan hebt en verder hebt zitten niksen. Later heb je wel gewoon werk. Ik heb het idee dat je meer bijgedragen hebt dan hij vindt.
Alle reacties Link kopieren
TO, je hebt gewoon jouw deel eigendom en je hebt met jouw inbreng net zo goed dit huis incl overwaarde gefaciliteerd.

Kan je man stampvoeten als een kleuter maar dat is hoe het werkt.

Daarnaast heb je bij scheiding recht op de helft van het pensioen en mogelijk op alimentatie.

Ik zou je ten stelligste aanraden om eerst met een advocaat te gaan praten en absoluut niet zomaar al je rechten op te geven. Zeker niet bij een man die je nog voordat jullie uit elkaar zijn probeert dusdanig een poot uit te draaien.

Zorg goed voor jezelf! Echt. Niemand anders gaat dat doen. En er is niks corrects of moreels aan om alles maar in het voordeel van man te beslissen.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt dus geen reet uit of jij wel of niet op die akte staat want je hebt sowieso recht op 50% van alles. Je man is een kat in het nauw. Ik zou de discussie met hem stoppen en aangeven dat je een advocaat neemt met wie zijn advocaat alles kan bespreken, maar dat je verder helemaal nergens meer de discussie over aan gaat.

Ik zou helemaal gaan voor die 50% van alles en ook alimentatie eisen indien dat van toepassing is. Ik zou je tanden laten zien zodat hij eindelijk eens inbindt en de realiteit accepteert. Later kun je altijd nog een eis laten vallen mocht dat goed voelen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet redden nog een maand samen in een huis. Kan je evt een week of 6 ergens logeren en je spullen in de opslag doen tot je de sleutel krijgt
Alle reacties Link kopieren
Dus je bent onder huwelijkse voorwaarden getrouwd, bent toen samen 'vermogen aan het opbouwen geweest in een huis'. Bij de 'eerste' breakup heeft hij jou uitgekocht uit het huis zeg je.

En toen bleek dat je huwelijkse voorwaarden niet meer golden (?!). En je nu dan dus in gemeenschap van goederen getrouwd bent.

Dan schiet hij er inderdaad flink bij in ja. Dat 'uitkopen' in gemeenschap van goederen huwelijk is een wassen neus natuurlijk.
Je kunt mondeling van alles afgesproken hebben, maar dan is dat voor de wet nog niet zo. Zelfs als je de mondelinge afspraken door wil zetten komen daar de bank en belastingdienst de boel nog wel even vereffenen.

Man man man wat een chaos. Dat los je niet op door tegen elkaar te gaan hakketakken.

Huur een vakkundig advocaat in. Niet eens om er zoveel mogelijk uit te slepen, maar om de gevolgen van uit elkaar gaan goed op een rij te hebben.
Viva-amber, eva-luna, babeleo: jullie vragen c.q. suggestie zijn door TO beantwoord c.q. besproken op de vorige bladzijde.
ikBedoelHetGoed schreef:
02-08-2020 09:20
Viva-amber, eva-luna, babeleo: jullie vragen c.q. suggestie zijn door TO beantwoord c.q. besproken op de vorige bladzijde.
Niets mis met nog maar eens herhalen in dit geval.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
02-08-2020 09:20
Viva-amber, eva-luna, babeleo: jullie vragen c.q. suggestie zijn door TO beantwoord c.q. besproken op de vorige bladzijde.
Nee. Daar reageer ik juist op.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
02-08-2020 02:13
Komt het nu uit de lucht vallen dat je man zo doet? Dat hij zo op het geld is? Want het klinkt wel alsof hij een domme fout heeft gemaakt en jij daardoor dus financieel veel voordeel hebt. Dat hij dat niet fijn vindt kan ik nog wel begrijpen, dat hij je nu een hak probeert te zetten terwijl jullie nog een relatie hebben vind ik mega liefdeloos.

Waarom kan jij niet met hem praten? Jij bent al helemaal bezig met een eigen leven opbouwen en hij weet nog niet eens dat je wil scheiden blijkbaar. Dat vind ik ook enigszins respectloos van jou.
Het is niet dat hij het niet fijn vindt, hij vindt het niet eerlijk. Eerlijk is belangrijk voor hem. En liefdeloos, dat klopt wel.

Wij hebben al lang een relatie, maar het is me alleen gelukt met hem te praten over diepere zaken dan het weer zonder dat hij boos wordt met een therapeut erbij. Jaren geleden. Toen ging hij wat minder negeren en probeerde hij te praten met mijn kinderen.
Inmiddels is hij weer zichzelf. Ik heb sinds vorig jaar tegen hem gezegd dat ik niet verdert wilde met hem. Hij wordt dan boos en loopt weg. Na een week ontdooit hij en gaat verder alsof het weer normaal is. Als je het onderwerp weer aansnijdt, wordt hij boos en loopt weer weg.
Geloof me, ik zou best met hem willen praten, maar dan zou iemand hem moeten vastbinden. En hij smijt graag met mijn spullen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
02-08-2020 09:22
Niets mis met nog maar eens herhalen in dit geval.
Maar wel kort: van origine huwelijkse voorwaarden die door het niet bijhouden van financiële overzichten effectief nu worden beschouwd als gemeenschap van goederen.
parbleumondieu schreef:
02-08-2020 09:30
[...] Geloof me, ik zou best met hem willen praten, maar dan zou iemand hem moeten vastbinden. En hij smijt graag met mijn spullen.
Ik vind dit behoorlijk heftig klinken, zeker het smijten met spullen. Ik las je reacties nog even terug en tot mijn schrik las ik dat eva-luna gelijk heeft dat je nog geen concrete termijn hebt (of in elk geval noemt) waarbinnen je naar jouw oh zo gegunde eigen plekje kunt. En je leeft al maanden in een heftige ruzie met iemand die zich uit in negeren en gooien. Dat is toch geen leven TO?
Het is al veel vaker gezegd, maar ga op zoek naar een goede advocaat. Zeker als de voorwaarden van jullie huwelijk niet zijn nagekomen (jaarlijkse afrekening). Laat goed uitzoeken hoe de belastingdienst om zal gaan met bv afzien van de overwaarde.
En bedenk samen met je advocaat hoe ver jij wilt gaan. Ik heb er weinig verstand van maar het klinkt alsof je gewoon aanspraak kunt maken op partneralimentatie en zijn pensioen. Bekijk goed welke gevolgen het heeft als je hier van af ziet.

En zorg alsjeblieft goed voor jezelf. :hug:
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
02-08-2020 09:47
Ik vind dit behoorlijk heftig klinken, zeker het smijten met spullen. Ik las je reacties nog even terug en tot mijn schrik las ik dat eva-luna gelijk heeft dat je nog geen concrete termijn hebt (of in elk geval noemt) waarbinnen je naar jouw oh zo gegunde eigen plekje kunt. En je leeft al maanden in een heftige ruzie met iemand die zich uit in negeren en gooien. Dat is toch geen leven TO?
Volgende maand krijgt ze eigen stek
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
02-08-2020 09:47
Ik vind dit behoorlijk heftig klinken, zeker het smijten met spullen. Ik las je reacties nog even terug en tot mijn schrik las ik dat eva-luna gelijk heeft dat je nog geen concrete termijn hebt (of in elk geval noemt) waarbinnen je naar jouw oh zo gegunde eigen plekje kunt. En je leeft al maanden in een heftige ruzie met iemand die zich uit in negeren en gooien. Dat is toch geen leven TO?
Ik ben hier in 15 jaar naartoe gegroeid natuurlijk. In de eerste jaren was ik altijd heel erg verdrietig als hij weer boos werd en ging negeren. Dan wist ik ook niet waarom hij boos was. Na de eerste breuk was ik hoopvol dat hij inzicht had gekregen in communicatie. Dat werd een teleurstelling. Daarna kon het me weinig meer schelen waarom hij weer boos was. Ik had toen een andere woning gevonden, maar toen draaide hij bij, dus bleef ik nog wat. Er liep toen ook een hypotheek met mijn naam erop. Die is al lang afbetaald nu.
De verhuurder weet dat ik zo snel mogelijk wil intrekken, maar ik mocht wel een nieuwe keuken. Die wordt deze weken geplaatst. Hopelijk lukt het binnen een paar weken.

Dank zij jullie heb ik vannacht een paar uur heerlijk geslapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven