Geld & Recht alle pijlers

Recht van overpad. Kan je daar vanaf?

19-08-2020 21:30 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een hoekhuis op een rijtje van 3. Wij en de buren van de andere hoek hebben een achterom, de buurvrouw in het midden niet.

De buurvrouw in het midden is een oudere vrouw alleen. Ze heeft een zomerhuisje in de tuin en daar zat tot voor kort een huurster in. Ook een vrouw alleen. Zij had toegang tot het zomerhuisje via onze achterom (recht van overpad). Dat was al zo toen wij het kochten en toen woonde de huurster er ook al. De buurvrouw zelf gebruikt de achterom niet. De toegang tot het zomerhuis loopt dus via onze tuin.

Het zomerhuisje heeft in het kadaster een apart adres. De toevoeging 'a'. De bestemming van dat adres is een recreatiewoning.

Nu wil de buurvrouw misschien haar huis + de recreatiewoning gaan verkopen en vragen wij ons af of we van het recht van overpad af kunnen. Stel dat de volgende eigenaar het gaat verhuren als vakantiehuis en we elke keer dronken jongelui door onze tuin heen krijgen.

Wie weet of dat mogelijk is?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef jullie nagenoeg geen kans, zie hier meer informatie over de mogelijkheden:

https://www.das.nl/ondernemer/kennisban ... stbaarheid
Alle reacties Link kopieren
Het Kan, via de rechter
Maar dan moet je met betere argumenten komen dan dit
Google is your best friend:

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... n-overpad/

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met mijn buren over het recht van overpad?

Zijn u en uw buren het niet eens over de vraag of er een recht van overpad is? Of verschilt u van mening over de manier waarop u het pad mag gebruiken? Dan kunt u het volgende doen:

Overleg met uw buren en bekijk samen alle documenten die u beide heeft, zoals de notariële akte.
Is overleg niet mogelijk? Stuur uw buren dan een (aangetekende) brief, waarin u laat weten wat u van hen wilt.
Bekijk of buurtbemiddeling of mediation een oplossing biedt. Het Juridisch Loket kan u doorsturen naar een mediator.
Schakel een advocaat in. De advocaat kan een rechtszaak starten. Het Juridisch Loket kan u doorsturen naar een advocaat.
Kan de huurder op een andere manier in het tuinhuisje komen?
Alle reacties Link kopieren
volgens mij kan dit echt niet, we hebben zelf ook een pad waar mensen overheen mogen en het achterliggende gedeelte is zelfs nog via een een andere weg te bereiken maar het overpad kan pas weg bij wederzijds goedkeuren en dan moet je naar een notaris om het opnieuw vast te leggen. Echt balen zo’n situatie.
Alle reacties Link kopieren
Vief74 schreef:
19-08-2020 21:35
Kan de huurder op een andere manier in het tuinhuisje komen?
Alleen via het huis van de buren.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Denk het niet, een in het kadaster geregistreerd adres moet een eigen toegang hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk (overigens nergens op gebaseerd) dat het erg lastig wordt om hier vanaf te komen.
Zou je het ook zo kunnen oplossen dat de buren wel in hun tuin kunnen komen maar niet door jullie tuin heen hoeven? Onze buren (van drie huizen naast ons) hebben recht van overpad over ons kavel. Wij hebben de tuin iets smaller aangelegd en een pad langs de tuin gemaakt waar de buren gebruik van maken. Voor alle partijen uiteindelijk fijner vinden wij.
Alle reacties Link kopieren
Mijn buren hebben ook recht van overpad via mijn achterom. Het huis is net verkocht en de buren hebben honden dus willen de open verbinding dicht hebben. Ik denk dus dat we naar een constructie gaan waar het gedeelde stukje afgesloten wordt en wij beide een extra deur krijgen naar de ‘echte’ achteruitgang.
Is dat bij jullie mogelijk? Dat je een extra stukje schutting bouwt zodat je die bewoners niet hoeft te zien?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt vragen of de buurvrouw het huis wil verkopen zonder recht van overpad. Staat deze erfdienstbaarheid trouwens in jullie koopcontract?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
boannan schreef:
19-08-2020 21:40
Alleen via het huis van de buren.
Dan ben je kansloos.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
19-08-2020 21:46
Je kunt vragen of de buurvrouw het huis wil verkopen zonder recht van overpad. Staat deze erfdienstbaarheid trouwens in jullie koopcontract?
Ja het staat erin. We zouden haar kunnen vragen of ze de bestemming zomerhuis wil opheffen maar ik acht de kans klein dat ze daar in mee wil gaan. Haar huis brengt natuurlijk meer op met een zomerhuisje erbij.

Het staat ook in ons koopcontract. Sterker nog het is in 1956 vastgelegd bij de notaris. Dus ik acht de kans ook heel klein.

We hebben wel een pad gemaakt hoor. Dus het is niet zo dat ze dwars door onze tuin heen komen. We zouden het nog wat meer dicht kunnen maken.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat je er tegen betaling wel vanaf komt. Hun huis wordt natuurlijk minder waard als ze geen toegang tot de tuin meer hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dat ook, tegen ons werd toen gezegd dat de enige optie was het huis zelf te kopen, en opnieuw te verkopen zonder recht van overpad.
Mocht het ooit te koop komen.
Dus we hebben het maar geaccepteerd.
Hier ook een hoekhuis met een achterom voor de achterburen over ons perceel. Wij hebben de tuin iets minder diep, dus er staat een schutting tussen tuin en achterom. Op het pad hebben we ook de kliko's en een pottafel staan, dan staan die niet in onze tuin te stinken. Vooral 's zomers fijn.
aardbeienslof schreef:
19-08-2020 21:40
Denk het niet, een in het kadaster geregistreerd adres moet een eigen toegang hebben.
Ik denk niet dat het met een geregistreerd adres heeft te maken. Ook een boer die naar zijn weiland wil, kan - indien er geen andere mogelijkheid is om er te geraken - een recht van overpad hebben over bijvoorbeeld iemands erf, landweg, ...


Overpad blijft bestaan. En - als het goed is - staat dat in de notariële akte, u kan daar niet vanaf.

Maar bent u zeker dat het vakantiehuisje een officieel adres heeft? Normaal heeft een vakantiehuis geen officieel adres, daarom heet het ook vakantiehuis. Indien het wel een officieel adres heeft dan is het geen echt vakantiehuis maar een bestaande woning.

Als het vakantiehuis 'gewoon' bij de woning van uw buurvrouw hoort, dan zou het kunnen - zou het kunnen! - dat u dat overpad kan aanvechten.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
19-08-2020 21:57
Misschien dat je er tegen betaling wel vanaf komt. Hun huis wordt natuurlijk minder waard als ze geen toegang tot de tuin meer hebben.
Ik denk zelf dat als ze er later spijt van krijgen als dit eventueel gebeurt dat het voor de buren heel makkelijk is om nieuw overpad te krijgen omdat je altijd recht van uitweg (zeg ik dit goed?)hebt
2 opties:
het huis van de buren te kopen en dan zonder recht van overpad weer te koop zetten
stuk tuin aan de buurvrouw proberen te verkopen zodat zij een eigen opgang hebben voortaan. Kan zij misschien haar huis weer voor wat meer verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen jullie het vakantiehuisje zelf kopen? Zo hebben wij het gedaan om van een recht van overpad af te komen (naar een achterliggend stuk tuin). Ik stelde het in een opwelling voor en tot mijn verbazing gingen ze snel akkoord en vroegen ze een heel redelijk bedrag.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
19-08-2020 21:54
Ja het staat erin. We zouden haar kunnen vragen of ze de bestemming zomerhuis wil opheffen maar ik acht de kans klein dat ze daar in mee wil gaan. Haar huis brengt natuurlijk meer op met een zomerhuisje erbij.

Het staat ook in ons koopcontract. Sterker nog het is in 1956 vastgelegd bij de notaris. Dus ik acht de kans ook heel klein.

We hebben wel een pad gemaakt hoor. Dus het is niet zo dat ze dwars door onze tuin heen komen. We zouden het nog wat meer dicht kunnen maken.
Zou eens informeren bij de gemeente of dat huisje én het verhuren wel mag.
Zeker als er een doucheruimte en toilet in zit. Dan krijgt het namelijk een zelfstandige woonfunctie.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
19-08-2020 22:35
2 opties:
het huis van de buren te kopen en dan zonder recht van overpad weer te koop zetten
stuk tuin aan de buurvrouw proberen te verkopen zodat zij een eigen opgang hebben voortaan. Kan zij misschien haar huis weer voor wat meer verkopen.
3. Het zomerhuis huren zolang TO daar woont of een oplossing heeft
Alle reacties Link kopieren
Het recht van overpad heeft ook met veiligheid te maken (vluchtroute bij bijvoorbeeld brand) en wordt om die reden zelden opgeheven.
Tickel schreef:
20-08-2020 07:06
Zou eens informeren bij de gemeente of dat huisje én het verhuren wel mag.
Zeker als er een doucheruimte en toilet in zit. Dan krijgt het namelijk een zelfstandige woonfunctie.
Dat kan kloppen, aangezien het een apart huisnummer (x-a) heeft en zo ingeschreven is bij het kadaster. Dat stukje perceel heeft kennelijk ook nog eens de bestemming recreatie, dus het lijkt me sterk dat verhuren dan niet mag.
Alle reacties Link kopieren
Nee, natuurlijk niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven