Geld & Recht alle pijlers

Foto van kind op Facebook geplaatst

30-08-2020 22:05 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week werd ik getagged op Facebook in een bericht van een winkelcentrum in de buurt.

Hierop staat mijn kind in het midden met verder alleen een ander persoon die je alleen van De achterkant ziet weglopen.
Mijn kind zie je vanaf de zijkant en precies midden in de foto.
Nu hebben ze de foto “bewerkt” en heeft mijn kind accessoires op zichzelf gefotoshopt gekregen van de fotograaf.
Dit als onderdeel van het onderwerp van het Facebook bericht.

Mag dit zomaar geplaatst worden zonder mijn toestemming?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee maar ik zou er goed nijdig om zijn en ze zeer actief verzoeken dit te verwijderen.
Alle reacties Link kopieren
Zijn die accessoires zodanig geplakt zodat kind niet meer herkenbaar is?
Dan mag dat inderdaad, omdat je kind niet herkenbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen expert maar dat lijkt me niet. Ik zou er niet blij van worden als mijn kind zonder mijn toestemming en medeweten online verschijnt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het overigens echt asociaal! Plaatselijke zwembad doet dit ook, gewoon kinderen in zwemkleding vol op Facebook plaatsen. Ik heb ze regelmatig terecht gewezen, dan halen ze de foto erg maar later doen ze het zo weer.
Ben wel benieuwd wat je kan doen om het goed aan te pakken.
Dat hangt er van af. Fotograferen in een openbare ruimte mag en er bestaat ook geen wet tegen fotoshoppen. De vraag is vervolgens of jouw kind een redelijk belang heeft tegen publicatie. Als het om een lokale FB-pagina gaat, en je kind verder ook niet in een compromitterende of gênante situatie op de foto is gezet, dan is het niet op voorhand logisch dat er een redelijk belang is tegen publicatie.
jee, ik zou ook not amused zijn. En minstens zeer dringend en dwingend verzoeken, eisen, dat die foto verwijderd wordt! Mijn kind staat niet op internet met foto , naam en toenaam en dat is een bewuste keuze. Als een ander daar schijt aan heeft vind ik dat ontzettend kwalijk en een fikse aanvaring waard als men het niet zonder morren verwijdert op mijn verzoek.
Volgend mij heb je portretrecht, waarmee je dingen mag weigeren. Daartegenover staat onder andere het recht op vrije nieuwsgaring. Maar dan moet een foto met jouw kind er op wel echt een “nieuwsfoto” zijn met actualiteitswaarde. Zo klinkt dit niet.

Een foto van een ander ongevraagd gebruiken voor (zelf)promotie druist in tegen het portretrecht. Je moet toestemming geven, en anders moeten ze hem verwijderen. Als het de gebruiker van de foto veel voordeel oplevert (reclame), zouden ze een vergoeding kunnen betalen voor het recht de foto te gebruiken. Vaak gebeurt dat bij kleine winkelacties niet en zijn er altijd wel klanten vereerde dat ze “in het zonnetje gezet worden”. Maar je mag dit weigeren.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 30-08-2020 22:22
26.42% gewijzigd
ManOpHetPrikbord schreef:
30-08-2020 22:10
Dat hangt er van af. Fotograferen in een openbare ruimte mag en er bestaat ook geen wet tegen fotoshoppen. De vraag is vervolgens of jouw kind een redelijk belang heeft tegen publicatie. Als het om een lokale FB-pagina gaat, en je kind verder ook niet in een compromitterende of gênante situatie op de foto is gezet, dan is het niet op voorhand logisch dat er een redelijk belang is tegen publicatie.
Dit verzin je zelf. Zo werkt het niet.
blijmetmij schreef:
30-08-2020 22:20
Dit verzin je zelf. Zo werkt het niet.
https://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/Portretrecht

Quote:
Portret niet in opdracht
Als een portret niet in opdracht is gemaakt, mag het in beginsel vrij gepubliceerd worden. Dit ligt anders als de afgebeelde persoon een 'redelijk belang' heeft om zich tegen publicatie van zijn portret te verzetten. Vaak gaat het dan om een privacybelang. Zo kunnen twee personen gefotografeerd zijn als een stelletje terwijl zij dat niet zijn. Een redelijk belang kan ook een financieel belang zijn, bijvoorbeeld bij (bekende) personen die geld kunnen verdienen met hun portret. Een t-shirt verkopen van een door u gefotografeerde popster tijdens een concert, mag dus waarschijnlijk niet zonder zijn of haar toestemming.
Wat een redelijk belang is en of dat opweegt tegen het belang van de publicatie, beslist de rechter. Een foto van iemand bij een nieuwsbericht in de krant kan gerechtvaardigd zijn door de nieuwswaarde ervan, ook al is die persoon er zelf niet blij mee dat hij in de krant staat. Het algemene belang van de vrije nieuwsgaring gaat in dat geval vaak voor een persoonlijk belang.
anoniem_353486 wijzigde dit bericht op 30-08-2020 22:28
Reden: Quote toegevoegd
75.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gaat het om een vorm van reclame waar de foto waarop je kind staat wordt gebruikt? Dus dat ze met photoshop een zonnebril hebben toegevoegd en het om reclame voor zonnebrillen gaat.
..
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet op de specifieke details ingaan wat er precies gefotoshopt is want dan word het misschien te herkenbaar.
Maar laten we zeggen dat ze hem in een vaas gefotoshopt hebben, of tussen een broodje hotdog of hamburger.

Waarbij ze de vaas of het broodje dus erbij geplakt hebben.

Kind is zeer duidelijk in beeld vandaar dat ik ook al getagged werd.

Kind is er zelf helemaal niet blij mee hij wilt nier graag op foto’s.
Een tijdje geleden werd er op het winkelcentrum namelijk ook gevraagd of hij op de foto wilde, omdat ze op de Facebook pagina van het winkelcentrum regelmatig bezoekers op de foto zetten die er dan echt voor geposeerd staan.
Dit wilde hij niet, en nu staat hij dus alsnog vrij lullig erop..

Ik heb een berichtje gestuurd met de vraag het te verwijderen maar nog geen reactie sinds maandag
welcomehome wijzigde dit bericht op 30-08-2020 22:33
1.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
welcomehome schreef:
30-08-2020 22:32
Ik kan niet op de specifieke details ingaan wat er precies gefotoshopt is want dan word het misschien te herkenbaar.
Maar laten we zeggen dat ze hem in een vaas gefotoshopt hebben, of tussen een broodje hotdog of hamburger.

Waarbij ze de vaas of het broodje dus erbij geplakt hebben.

Kind is zeer duidelijk in beeld vandaar dat ik ook al getagged werd.

Kind is er zelf helemaal niet blij mee hij wilt nier graag op foto’s.
Een tijdje geleden werd er op het winkelcentrum namelijk ook gevraagd of hij op de foto wilde, omdat ze op de Facebook pagina van het winkelcentrum regelmatig bezoekers op de foto zetten die er dan echt voor geposeerd staan.
Dit wilde hij niet, en nu staat hij dus alsnog vrij lullig erop..

Ik heb een berichtje gestuurd met de vraag het te verwijderen maar nog geen reactie sinds maandag.
Alle reacties Link kopieren
Volhouder666 schreef:
30-08-2020 22:28
Gaat het om een vorm van reclame waar de foto waarop je kind staat wordt gebruikt? Dus dat ze met photoshop een zonnebril hebben toegevoegd en het om reclame voor zonnebrillen gaat.
Nee het is gewoon een foto op de Facebook van het winkelcentrum en er word geen reclame gemaakt voor een winkel of merk.
ManOpHetPrikbord schreef:
30-08-2020 22:26
https://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/Portretrecht

Quote:
Portret niet in opdracht
Als een portret niet in opdracht is gemaakt, mag het in beginsel vrij gepubliceerd worden. Dit ligt anders als de afgebeelde persoon een 'redelijk belang' heeft om zich tegen publicatie van zijn portret te verzetten. Vaak gaat het dan om een privacybelang. Zo kunnen twee personen gefotografeerd zijn als een stelletje terwijl zij dat niet zijn. Een redelijk belang kan ook een financieel belang zijn, bijvoorbeeld bij (bekende) personen die geld kunnen verdienen met hun portret. Een t-shirt verkopen van een door u gefotografeerde popster tijdens een concert, mag dus waarschijnlijk niet zonder zijn of haar toestemming.
Wat een redelijk belang is en of dat opweegt tegen het belang van de publicatie, beslist de rechter. Een foto van iemand bij een nieuwsbericht in de krant kan gerechtvaardigd zijn door de nieuwswaarde ervan, ook al is die persoon er zelf niet blij mee dat hij in de krant staat. Het algemene belang van de vrije nieuwsgaring gaat in dat geval vaak voor een persoonlijk belang.
Jij haalt het dus door elkaar. Een winkelcentrum dat een foto van klanten online zet, is GEEN vrije nieuwsgaring. Dat is gewoon promotie. Dus dan gaat het niet om een zwaarwegend belang van de geportretteerde voordat die de publicatie mag weigeren.

Het is voldoende als de moeder niet wil dat haar kind online terug te vinden is, zeker als de foto is bewerkte en het kind daarmee in een ander licht komt te staan dan dat letterlijk de situatie ter plaatse was.
welcomehome schreef:
30-08-2020 22:32
Ik kan niet op de specifieke details ingaan wat er precies gefotoshopt is want dan word het misschien te herkenbaar.
Maar laten we zeggen dat ze hem in een vaas gefotoshopt hebben, of tussen een broodje hotdog of hamburger.

Waarbij ze de vaas of het broodje dus erbij geplakt hebben.

Kind is zeer duidelijk in beeld vandaar dat ik ook al getagged werd.

Kind is er zelf helemaal niet blij mee hij wilt nier graag op foto’s.
Een tijdje geleden werd er op het winkelcentrum namelijk ook gevraagd of hij op de foto wilde, omdat ze op de Facebook pagina van het winkelcentrum regelmatig bezoekers op de foto zetten die er dan echt voor geposeerd staan.
Dit wilde hij niet, en nu staat hij dus alsnog vrij lullig erop..

Ik heb een berichtje gestuurd met de vraag het te verwijderen maar nog geen reactie sinds maandag
Je kunt de foto ook zelf melden aan Facebook.
Nee, dit mag niet zonder toestemming.

Even melden dat ze de foto moeten weghalen dus.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
30-08-2020 22:39
Nee, dit mag niet zonder toestemming.

Even melden dat ze de foto moeten weghalen dus.
Dit heb ik gedaan maar ik krijg geen reactie..
Wel plaatsen ze trouwens ondertussen nieuwe berichten op Facebook.
Alle reacties Link kopieren
Geldt de wet op de privacy niet of zoiets?
Op school moeten alle ouders toestemming geven voor het maken van foto's
Even kijken met welke instantie je kunt dreigen.

Heb je via fb gereageerd? Mogelijk zien ze je berichtje niet als onbekende afzender
blijmetmij schreef:
30-08-2020 22:35
Jij haalt het dus door elkaar. Een winkelcentrum dat een foto van klanten online zet, is GEEN vrije nieuwsgaring. Dat is gewoon promotie. Dus dan gaat het niet om een zwaarwegend belang van de geportretteerde voordat die de publicatie mag weigeren.

Het is voldoende als de moeder niet wil dat haar kind online terug te vinden is, zeker als de foto is bewerkte en het kind daarmee in een ander licht komt te staan dan dat letterlijk de situatie ter plaatse was.
In dit blog wordt nog iets duidelijk uitgelegd waarom jij ongelijk hebt.

https://blog.legaldutch.nl/portretrecht ... n-reclame/

Grote kans overigens dat een winkelcentrum dit niet op de spits wil drijven en de foto weghaalt, maar dat is dan beleefdheid en geen wettelijke plicht.
welcomehome schreef:
30-08-2020 22:43
Dit heb ik gedaan maar ik krijg geen reactie..
Wel plaatsen ze trouwens ondertussen nieuwe berichten op Facebook.

En onder de post zelf reageren?
Dan staat het ook nog eens openbaar en kunnen ze er niet omheen.

Als dat niet lukt melden bij Facebook zelf.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de AVG is een foto een persoonsgegeven. Als een foto op Facebook wordt geplaatst, wordt een persoonsgegeven verwerkt. Deze foto is voor zakelijk gebruik op een Facebookpagina gezet. Dat mag niet zonder toestemming van de gefotografeerde: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... dmateriaal

Toevoeging: op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens staat ook:
"Heeft u uw klacht al ingediend bij de organisatie waar uw klacht over gaat? De AP gaat pas met uw klacht aan de slag als u deze eerst heeft ingediend bij de organisatie zelf. Bent u niet tevreden met de reactie van de organisatie op uw klacht? Of heeft de organisatie na 4 weken nog niet gereageerd? Dan kunt u uw klacht indienen bij de AP."

Die termijn van 4 weken waarbinnen het winkelcentrum mag reageren is behoorlijk lang!
matchatealatte wijzigde dit bericht op 30-08-2020 22:59
Reden: toevoeging aanvullende info
45.66% gewijzigd
Wat vervelend. Of het mag of niet, ik zou proberen de foto weg te krijgen.

Wat ik niet begrijp is hoe het kan dat jij getagd bent. Heeft het winkelcentrum dat gedaan? Want als ik het goed begrijp gaat het om een foto van jouw kind en niet je kind maar jij bent getagd?
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
30-08-2020 23:12
Wat vervelend. Of het mag of niet, ik zou proberen de foto weg te krijgen.

Wat ik niet begrijp is hoe het kan dat jij getagd bent. Heeft het winkelcentrum dat gedaan? Want als ik het goed begrijp gaat het om een foto van jouw kind en niet je kind maar jij bent getagd?
Oh sorry misschien niet helemaal duidelijk.
Meerdere mensen herkenden mijn kind,dus ik ben door die mensen getagged onder het bericht.

Ik ga zelf niet reageren onder de foto want mijn kind vind het echt niet leuk hoe het neergezet is.
Zodra ik een reactie plaats zien dus al mijn vrienden op Facebook het bericht, waaronder ook sommige moeders van vriendjes die het misschien laten zien aan hun eigen kind van ; Oh kijk wat leuk, is dat niet ( naam kind ). En dat wilt mijn kind niet wat ik ook echt snap.
welcomehome schreef:
30-08-2020 23:21
Oh sorry misschien niet helemaal duidelijk.
Meerdere mensen herkenden mijn kind,dus ik ben door die mensen getagged onder het bericht.

Ik ga zelf niet reageren onder de foto want mijn kind vind het echt niet leuk hoe het neergezet is.
Zodra ik een reactie plaats zien dus al mijn vrienden op Facebook het bericht, waaronder ook sommige moeders van vriendjes die het misschien laten zien aan hun eigen kind van ; Oh kijk wat leuk, is dat niet ( naam kind ). En dat wilt mijn kind niet wat ik ook echt snap.

Je kunt reageren onder de foto zonder dat andere die je kent dat zien op Facebook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven