Geld & Recht alle pijlers

Zwembad weigert zwemluiers

15-09-2020 11:35 101 berichten
Mijn zoontje gaat naar SO.

Ik kreeg van school te horen dat hij niet mag mee doen met de zwemles omdat hij nog niet zindelijk is.
School vindt het zelf ook jammer maar geeft aan dat het bij het zwembad ligt.
Die wil niet dat er gezwommen wordt met zwemluiers.

Iemand hier ooit van gehoord en mogen ze dat verbieden?
Ik heb er nog nooit van gehoord maar tecnisch gezien mogen ze het verbieden, hun zwembad, hun regels. Er was toch ook een zwembad dat string bikini's en stringbadpakken verbood? Dus ja.. Ik denk niet dat je er veel tegen kan doen.

Heeft dit zwembad geen pierenbadje trouwens? Daar zou hij misschien wel inmogen. Die kinderen zijn zo klein, die zijn nooit zindelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even het zwembad zelf vragen hoe er een oplossing kan worden gevonden. Je kind zal niet zomaar op het SO zitten en ook niet zonder reden (nog) niet zindelijk zijn. Hoe oud is je kind?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
alsof zindelijke kinderen NIET in het zwembad plassen omdat het makkelijker is dan er uit en naar de wc gaan.
Wat naar voor je zoontje. Gaat het om plas of ontlasting zindelijkheid? Daar zit ook nog wel een groot verschil in. Misschien dat je dat kan overleggen met het zwembad?

Ik heb zelf als begeleider mee moeten zwemmen met tieners met een beperking en nu snap ik heel goed waarom zwembaden niet zo happig zijn op kinderen die niet zindelijk zijn voor ontlasting. Die luiers houden dat echt niet vast in het water. Ik voelde opeens wat rare dingen in het water naast me.... wist niet hoe snel ik eruit moest komen. Het was óveral. :sick:
anoniem_130961 wijzigde dit bericht op 15-09-2020 11:54
2.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Of ze het mogen weet ik niet maar vind het wel een rare regel als je kinderen uit het SO ontvangt. Hier heb je een bad waar speciaal ‘medisch zwemmen’ is, daar draagt driekwart een zwemluier, net zoals dat alle kindjes bij peuterzwemmen een luier dragen.

Anders organiseer je dat soort dingen toch niet?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Mijn kind is 7 jaar en zit idd niet zomaar op SO.
Ik zal school vragen welk zwembad het is en contact opnemen.

Gewoon jammer want had er maar uitgekeken dat hij eindelijk weer mee kon zwemmen. Zijn oude school had zelf een zwembad dus dat was makkelijk.
PietjeBello schreef:
15-09-2020 11:53
Wat naar voor je zoontje. Gaat het om plas of ontlasting zindelijkheid? Daar zit ook nog wel een groot verschil in. Misschien dat je dat kan overleggen met het zwembad?

Ik heb zelf als begeleider mee moeten zwemmen met tieners met een beperking en nu snap ik heel goed waarom zwembaden niet zo happig zijn op kinderen die niet zindelijk zijn voor ontlasting. Die luiers houden dat echt niet vast in het water. Ik voelde opeens wat rare dingen in het water naast me.... wist niet hoe snel ik eruit moest komen. Het was óveral. :sick:
O jakkes ! Ja ik begrijp wel.dat dat vies is.
Mijn zoon is 7 met de lengte van een 5 jarige ongeveer maar er kan zeker veel uit komen haha
Alle reacties Link kopieren
Zwemluiers houden geen plas tegen, alleen ontlasting. En dat ook vrij minimaal. Alle kinderen die niet zindelijk zijn (en genoeg ook die dat wel zijn) plassen in het water.

Als de kans echt minimaal is dat hij tijdens het zwemmen ontlasting heeft, zou hij gewoon moeten kunnen zwemmen. Zonder luier. Hoe schat je dat zelf in?
herfst100 schreef:
15-09-2020 11:57
Zwemluiers houden geen plas tegen, alleen ontlasting. En dat ook vrij minimaal. Alle kinderen die niet zindelijk zijn (en genoeg ook die dat wel zijn) plassen in het water.

Als de kans echt minimaal is dat hij tijdens het zwemmen ontlasting heeft, zou hij gewoon moeten kunnen zwemmen. Zonder luier. Hoe schat je dat zelf in?
Dat risico zou ik niet nemen.
Hij heeft geen vast ritme qua ontlasting helaas.
En denk je het smorgens gehad te hebben moet hij in de middag nog een keer
andrea45 schreef:
15-09-2020 11:57
O jakkes ! Ja ik begrijp wel.dat dat vies is.
Mijn zoon is 7 met de lengte van een 5 jarige ongeveer maar er kan zeker veel uit komen haha
Ja het was wel echt vies. En dat terwijl ik nogal smetvrezerig ben.

Ik weet overigens dat er pakken bestaan die je een kind over een zwem luier kunt aantrekken. Dit zou alles tegen moeten houden in het water. Dat meisje uit mijn voorbeeld hier boven had hem ook aan maar dat was een grote tiener waardoor het toch niet helemaal tegen gehouden werd :proud:. Bij een wat kleiner kind zou het moeten werken. Ik weet alleen de naam er niet van. Misschien dat je zoiets kunt googelen en eventueel kunt voorstellen?
Oh edit, het lijkt een incontinentie zwempak te heten. Ik zie dat je het ook voor jongens hebt.

Zoiets https://www.bol.com/nl/p/conni-incontin ... oductImage
Ik heb ook gezocht en er zijn alternatieven voor luiers.
Ben nu info aan het verzamelen of die goed hun werk doen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb ik gelezen dat dat is opgenomen in de Corona richtlijn voor zwembaden. De reden erachter weet ik niet precies, maar ik meen het gelezen te hebben (zal zo even googelen) dus dat zou dan tijdelijk en coronagerelateerd zijn. Alsnog vervelend, maar in ieder geval geen structureel beleid.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
15-09-2020 11:54
Of ze het mogen weet ik niet maar vind het wel een rare regel als je kinderen uit het SO ontvangt. Hier heb je een bad waar speciaal ‘medisch zwemmen’ is, daar draagt driekwart een zwemluier, net zoals dat alle kindjes bij peuterzwemmen een luier dragen.

Anders organiseer je dat soort dingen toch niet?

Je bedoelt dat het raar is van de school dat ze niet een ander zwembad uitkiezen (voor allemaal of alleen voor de niet zindelijke kinderen) mag ik toch hopen. Of wil je echt zeggen dat je het normaal zou vinden dat een zwembad mensen of kinderen de toegang zou weigeren enkel om het gegeven dat ze anders zijn? Dat is namelijk toch echt discriminatie.

Weigeren op basis van onzindelijkheid vind ik een reëel argument, dus contact opnemen met de school hoe het opgelost kan worden dat kind ook kan zwemmen. En het is uiteraard niet hetzelfde, maar is er anders een optie dat je zelf af en toe met hem gaat zwemmen in een bad waar een zwemluier wel geaccepteerd wordt?
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
15-09-2020 12:46
Volgens mij heb ik gelezen dat dat is opgenomen in de Corona richtlijn voor zwembaden. De reden erachter weet ik niet precies, maar ik meen het gelezen te hebben (zal zo even googelen) dus dat zou dan tijdelijk en coronagerelateerd zijn. Alsnog vervelend, maar in ieder geval geen structureel beleid.
Dat is al weer verouderd.
https://water-vrij.nl/wp-content/upload ... wemmen.pdf
Wat zijn de maatregelen met betrekking tot het gebruik van zwemluiers?

Een mogelijke bron van coronavirusdeeltjes is fecaal materiaal of urine. Data uit recent onderzoek maakt het mogelijk om te berekenen hoeveel water met fecaal materiaal of urine een zwemmer moet binnenkrijgen om besmet te raken met COVID-19. Deze hoeveelheden zijn zo groot dat deze besmettingsroute verwaarloosbaar is. Eerdere maatregelen met betrekking tot zwemluiers komen daarmee dus te vervallen.
Dus als corona als argument gebruikt wordt dan moeten ze het laatste protocol beter lezen.
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
15-09-2020 12:46
Volgens mij heb ik gelezen dat dat is opgenomen in de Corona richtlijn voor zwembaden. De reden erachter weet ik niet precies, maar ik meen het gelezen te hebben (zal zo even googelen) dus dat zou dan tijdelijk en coronagerelateerd zijn. Alsnog vervelend, maar in ieder geval geen structureel beleid.

Dat zou ook kunnen. De reden zou dan zijn dat het virus ook via de ontlasting uitgescheiden wordt.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
15-09-2020 12:53
is er anders een optie dat je zelf af en toe met hem gaat zwemmen in een bad waar een zwemluier wel geaccepteerd wordt?
Ik neem aan dat ze dan geen kinderen van 7 met een zwemluier bedoelen.
Ik vind het maar vies. Vervelend voor je zoon maar logisch dat het niet mag.
.
impala schreef:
15-09-2020 12:56
Ik neem aan dat ze dan geen kinderen van 7 met een zwemluier bedoelen.
Ik vind het maar vies. Vervelend voor je zoon maar logisch dat het niet mag.
Ergens snap ik je punt maar omdat mijn kind nog niet zindelijk is door de beperking die hij heeft zou hij dus niet kunnen zwemmen?

En dan gaat het nu specifiek over niet mee mogen doen terwijl het SO is.

Ik weet dat er zat dingen oneerlijk zijn in deze wereld maar het voelt gewoon niet fijn als je kind buiten gesloten wordt.
En ja er worden zat kinderen/mensen buiten gesloten maar Dit is nu mijn kind.
Alle reacties Link kopieren
andrea45 schreef:
15-09-2020 13:08
Ergens snap ik je punt maar omdat mijn kind nog niet zindelijk is door de beperking die hij heeft zou hij dus niet kunnen zwemmen?

En dan gaat het nu specifiek over niet mee mogen doen terwijl het SO is.

Ik weet dat er zat dingen oneerlijk zijn in deze wereld maar het voelt gewoon niet fijn als je kind buiten gesloten wordt.
En ja er worden zat kinderen/mensen buiten gesloten maar Dit is nu mijn kind.

Jawel, in een zwembad waar ze daar specifiek op gericht zijn (die zijn er als ik lux goed begrijp) of in natuurwater. En ik snap helemaal dat het kut is! Voor jou en voor je kind :hug: .
S-Groot schreef:
15-09-2020 13:10
Jawel, in een zwembad waar ze daar specifiek op gericht zijn (die zijn er als ik lux goed begrijp) of in natuurwater. En ik snap helemaal dat het kut is! Voor jou en voor je kind :hug: .
Dank je wel .
Ben soms licht geraakt omdat je zoveel moet regelen en voor je gevoel voor je kind moet vechten om iets gedaan te krijgen.

Ik probeer ook de kant van anderen te bekijken omdat het voor mij "normaal" is

Ik zal eens op speciale baden zoeken.
Alle reacties Link kopieren
andrea45 schreef:
15-09-2020 13:17
Dank je wel .
Ben soms licht geraakt omdat je zoveel moet regelen en voor je gevoel voor je kind moet vechten om iets gedaan te krijgen.

Ik probeer ook de kant van anderen te bekijken omdat het voor mij "normaal" is

Ik zal eens op speciale baden zoeken.

Heel begrijpelijk, lijkt me heel zwaar. En het is ook gewoon stom.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
15-09-2020 12:53
Je bedoelt dat het raar is van de school dat ze niet een ander zwembad uitkiezen (voor allemaal of alleen voor de niet zindelijke kinderen) mag ik toch hopen. Of wil je echt zeggen dat je het normaal zou vinden dat een zwembad mensen of kinderen de toegang zou weigeren enkel om het gegeven dat ze anders zijn? Dat is namelijk toch echt discriminatie.

Weigeren op basis van onzindelijkheid vind ik een reëel argument, dus contact opnemen met de school hoe het opgelost kan worden dat kind ook kan zwemmen. En het is uiteraard niet hetzelfde, maar is er anders een optie dat je zelf af en toe met hem gaat zwemmen in een bad waar een zwemluier wel geaccepteerd wordt?
Ja zo bedoel ik het idd. Kies een bad uit waar onzindelijke kinderen terecht kunnen. Lijkt me niet het eerste kind dat niet zindelijk is op een basisschool voor SO.

Hier heb je om de hoek een bad dat specifiek gericht is op gehandicapten, medisch zwemmen en kleine kinderen. Dus die hebben ook een tillift staan om mensen met verlammingen enzo mee te laten zwemmen.

Ik zwem daar op de vrij zwemmen ochtend voor peuters in het weekend regelmatig met mijn zoontje (3) en die speelt daar altijd heel leuk met een jongen van een jaar of 12 die met behulp van de tillift ‘zwemt’. Zoiets is toch veel geschikter voor zo’n groep?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
15-09-2020 13:39
Ja zo bedoel ik het idd. Kies een bad uit waar onzindelijke kinderen terecht kunnen. Lijkt me niet het eerste kind dat niet zindelijk is op een basisschool voor SO.

Hier heb je om de hoek een bad dat specifiek gericht is op gehandicapten, medisch zwemmen en kleine kinderen. Dus die hebben ook een tillift staan om mensen met verlammingen enzo mee te laten zwemmen.

Ik zwem daar op de vrij zwemmen ochtend voor peuters in het weekend regelmatig met mijn zoontje (3) en die speelt daar altijd heel leuk met een jongen van een jaar of 12 die met behulp van de tillift ‘zwemt’. Zoiets is toch veel geschikter voor zo’n groep?
Als school krijg je ook maar door de gemeente toegewezen en daar heb je het mee te doen. Zo'n revalidatiebad is duur, als dat om fysieke redenen niet mogelijk is zal daar niet snel voor gekozen worden.
Tijdens het googlen kwam ik deze site tegen:

http://www.kindmethandicap.nl/_tips_17.html

Er wordt o.a. doorgelinkt naar deze site voor wasbare zwemluiers die goed afsluiten en onder de gewone zwembroek gedragen worden:

https://www.kaatjekatoen.nl/zwemkleding/c487

Afbeelding

Ook nog zwemshorts met ingenaaid elastiek in de pijpen, zodat er minimale lekkage is:

Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven