Geld & Recht alle pijlers

Kado kosten splitten met anderen

17-09-2020 15:07 41 berichten
Sorry voor de onduidelijke TT. Ik weet niet goed hoe ik dit moet omschrijven, maar ben benieuwd naar de meningen van anderen.

Ik heb een partner, en daarmee ook schoonfamilie. Wij hebben thuis een soort 'deal' over het kopen van kado's voor familie: hij betaalt die voor 'zijn' kant, ik voor die van 'mij'. Uiteraard geven we het namens ons beide. In de praktijk betaal ik meer kado's dan hij, omdat hij nooit naar verjaardagen gaat van familie en ik wel. Dat maakt mij niet uit.

Ik had een kado geregeld voor familie van man. Zijn broer wilde wel meedoen. Dus ik stuur man en zwager een tikkie: beide de helft van de prijs. Onze namen erop, klaar. Maar... Is dit wel helemaal 'eerlijk'? Zwager is single. Ik doe ook wel eens kado's samen met mijn eigen broer. Die heeft een partner. Dan stuur ik een tikkie naar broer en die betaalt namens hun 2. Maar een vrijgezel kan dit dus niet.

Zouden jullie dan toch door 3 doen? Zwager weet niets van onze regeling en heeft niets gezegd, maar het zette me wel aan het denken. Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen!
Ik zou het inderdaad door 3 doen en jouw man dan twee derde op zich laten nemen!
Alle reacties Link kopieren
Waarom doen jullie de cadeaus niet gewoon vsn de gezamenlijke rekening? Je gaat toch geen cadeau kopen voor zijn moeder van jouw geld als hij niet eens gaat?
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat toch al tegen jullie deal in, als jij het koopt?
Delen door 3 want je bent met zijn 3en. Jouw man betaalt volgens jullie regeling dus 2/3 van het cadeau.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon half half. Zwager is een volwassen man met inkomen, neem ik aan. Ik zou me een beetje gekleineerd voelen als je het door 3 zou delen.
En daarbij: hij hoeft nu geen moeite te doen om zelf iets te verzinnen en te kopen.

Als jij en je partner altijd ieder apart iets zouden geven, dan zou ik het bedrag wel door 3 delen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gedoe. Ik zou gewoon een gezamenlijke rekening doen en daar de cadeaus van kopen. Alles op 1 hoop. Maar goed, weet niet hoe lang jullie al samen zijn. Als het pril is snap ik wel dat het nog gescheiden is.
Zit wel wat in om het door 3en te delen. Weet eigenlijk ook niet. Om welk bedrag gaat het?
Alle reacties Link kopieren
Over welk bedrag hebben we het hier? Een tientje (delen door 2) of 300,-?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
17-09-2020 15:19
Wat een gedoe. Ik zou gewoon een gezamenlijke rekening doen en daar de cadeaus van kopen. Alles op 1 hoop. Maar goed, weet niet hoe lang jullie al samen zijn. Als het pril is snap ik wel dat het nog gescheiden is.
Zit wel wat in om het door 3en te delen. Weet eigenlijk ook niet. Om welk bedrag gaat het?
Als het nog pril is mag ik helemaal hopen dat man de cadeaus voor zijn familie regelt.
Mijn single schoonzus wil kado’s altijd door drieën delen. Het maakt mij niet uit, dus wij betalen altijd tweederde en zij eenderde. Met mijn familie doen we nooit gedeelde kado’s dus geen vergelijkingsmateriaal en intern gaat het allemaal van de grote hoop.
Alle reacties Link kopieren
Als het pril is wel, dat snap ik nog. Maar als je lang samen bent of wellicht al kinderen hebt snap ik dit niet goed. Dan vind ik alles op 1 hoop wel zo praktisch. Niet nadenken over wie wat moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik split de kosten altijd met mijn broers. Het zijn onze ouders/stiefouders. We houden geen rekening met partners en kinderen qua verdelen. Zo is het eigenlijk met alle cadeaus aan onze kant met verjaardagen, feestdagen etc.

Man en zus delen bedrag dus gewoon door twee als ze samen iets doen maar dat is minder structureel.
Wat ik zou doen: breng dit cadeau terug. Laat je partner en zijn broer zelf een cadeau regeleb voor hun moeder. En laat ze onderling bepalen wie hoeveel betaalt.
Jullie hebben 2 inkomens, hij maar 1. Het cadeau geef je uit naam van 3 personen. Ik vind dat jullie 2/3e moeten betalen en zwager 1/3e. Hoe jij en man het onderling verdelen heeft zwager niets mee te maken.
Reden dat ik het kocht: het gaat hier om een 'dezelfde dag nog bezorgd' kado omdat man en zwager pas op de dag zelf bedenken (als er appjes in de familieapp binnenstromen) dat moeders jarig is :lol: Ik stelde voor het kado even aan te schaffen, en een tikkie te sturen. Daarna kreeg ik toch vraagtekens.

Man en ik zijn +10 jaar samen, getrouwd enzo. Ik ben groot voorstander van 'op 1 hoop'. Man wil dit niet. Dus 50/50 verdeling. De kado regeling doen we zo omdat ik verjaardagen van mijn familie niet mis, en hij ze juist graag mist van zijn familie. Hij viert zijn eigen verjaardag ook nooit. Ik vond het dan niet helemaal OK dat hij aan elk kado van mijn familie meebetaalt terwijl hij alleen iets koopt voor z'n moeder en vader.

Zwager is niet berooid, heeft een prima baan en denkt niet eens na over dit hele voorval. Het gaat hier puur om mijn 'gevoelens' en nieuwsgierigheid of dit inderdaad niet een vreemde constructie is en hoe anderen dit doen.

Het gaat om totaal nog geen 30 Euro, dus max. 15 p.p. Geen duur kado dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon door tweeen delen. Behalve als hij heel krap zit oid. Dat hebben wij in de familie wel eens, voor die persoon in kwestie regelen we zulke dingen wel eens anders. En inderdaad, bij ons gaan al dit soort cadeautjes van de en/of rekening.
Oh voor dat bedrag vind ik het geen gedoe waard. Of zwager nu 10 of 15 euro betaald maakt geen zak uit.
Alle reacties Link kopieren
Violet-Nebula schreef:
17-09-2020 15:55
Reden dat ik het kocht: het gaat hier om een 'dezelfde dag nog bezorgd' kado omdat man en zwager pas op de dag zelf bedenken (als er appjes in de familieapp binnenstromen) dat moeders jarig is :lol:
Dat is dan toch hun probleem, en niet dat van jou?

Ik bemoei me niet met verjaardagen in zijn familie. Als hij die vergeet, is dat jammer.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus en ik doen 50/50, ondanks dat zij getrouwd is (ik lat). Bij andere gelegenheden betalen zij vaak wel wat meer omdat zij een hoger inkomen hebben en ik de arme alleenstaande moeder ben. Hun initiatief dan, want ik zou dat nooit zelf vragen of voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen hetzelfde. Een single heeft toch ook maar 1 familie om de cadeaus voor te kopen.... als stel heb je er dubbel zoveel. Toen ik single was betaalde ik gewoon de helft voor de gezamenlijke cadeaus in de familie.

Ik zou het mijn man zelf laten regelen. Ik wil best wat halen, stuur hem het tikkie en dan regelt hij het fijn met zijn siblings.
Quincy2 schreef:
17-09-2020 16:01
Dat is dan toch hun probleem, en niet dat van jou?

Ik bemoei me niet met verjaardagen in zijn familie. Als hij die vergeet, is dat jammer.
Er is ook geen probleem. Ik vraag me af wat anderen zouden doen en wat zij eerlijk vinden in dit geval. Als ze er wel aan gedacht hadden, had man ook gevraagd of mijn naam erop kon terwijl de rekening dan door 2 gaat.


Saartjepoes2 schreef:
17-09-2020 16:06
Wij doen hetzelfde. Een single heeft toch ook maar 1 familie om de cadeaus voor te kopen.... als stel heb je er dubbel zoveel. Toen ik single was betaalde ik gewoon de helft voor de gezamenlijke cadeaus in de familie.

Ik zou het mijn man zelf laten regelen. Ik wil best wat halen, stuur hem het tikkie en dan regelt hij het fijn met zijn siblings.
Zo had ik er nog niet over gedacht! :)

Als man het regelt, blijft de situatie wel hetzelfde. Op de kaart staat ook mijn naam, maar de rekening gaat door 2.
SimpeleZiel schreef:
17-09-2020 15:11
Ik zou het inderdaad door 3 doen en jouw man dan twee derde op zich laten nemen!
Dit.


Toch niet, want hij betaald niet mee aan jouw familie. Dus door de helft is prima.

Als je wil kan je dan nog even gewoon zo zeggen bij zwager.
En de volgende keer. Laat je vent gewoon die cadeautjes zelf regelen. Dat kan hij prima.
Het bedrag is de moeite niet waard om er over na te denken.

Maar: ik kijk altijd juist hoeveel cadeaus de alleenstaande voor mij en de mijnen koopt (in theorie) om een eerlijke verdeling te maken.
Bijvoorbeeld, als iemand voor mij en de kinderen allemaal een cadeautje koopt voor de verjaardag, is zij drie cadeautjes aan ons kwijt, dan vind ik het lullig als ze er maar één terugkrijgt omdat we iets met zijn drieën doen.
Alle reacties Link kopieren
Moet wel even wennen aan het idee dat je je man, met wie je getrouwd bent en al zo lang samen, een tikkie moet sturen. Kan ik me niks bij voorstellen. Lijkt me zo'n gedoe om dat zo te splitsen en over na te denken; jouw geld, mijn geld. Hier loopt dat allemaal door elkaar heen. Als ik iets contant moet betalen bijv en ik heb niks in mn portemonnee, dan vraag ik gewoon aan mn man of hij nog iets heeft. Lijkt me een gedoe als je dat dan later per se weer terug moet geven of tikkies moet sturen.

Maar goed je geeft al aan dat jij dat wel wil maar je man niet. Gaat dus bij alles zo? Als jullie samen uit eten gaan 'trakteert' hij jou, of jij hem? Of betaal je ieder de helft?

On topic, voor zo'n klein bedrag zou ik niet heel moeilijk doen. Maar ik vind door 2en ook wel kunnen aangezien het toch iets is van zwager en jouw man, want hij betaalt ook niet mee aan cadeaus voor jouw fam.
Alle reacties Link kopieren
Het raarst in dit hele verhaal vind ik dat je je man een tikkie stuurt.
Maar ok, ik zou de broer gewoon de helft laten betalen. Ik ben zelf single en het is werkelijk nog nooit in me op gekomen dat ik dan in feite “slechter” af ben. Da’s dan nu eenmaal een nadeel van single zijn. Ik zie een stel gewoon als “één eenheid” en dus zou ik het doodnormaal vinden om in dit geval de helft te betalen. Ik weet ook eerlijk gezegd niet of het in me op zou komen om, als ik wel onderdeel van een stel zou zijn, het op de 1/3e manier op te lossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven