Geld & Recht alle pijlers

Vastzitten aan uitvaartkosten vader?

19-09-2020 15:36 200 berichten
Hai,

Ik ben gisteravond op bezoek geweest bij mijn vader die sinds een jaar in een half zelfstandige aanleunwoning woont bij een verzorgingstehuis.
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 7 was. Geen contact met vader vanaf 14 jaar tot mijn 32ste. Ben nu 42. Vader was geen goede vader in de jaren dat er wel contact was. Uit een eerder huwelijk voor dat met mijn moeder heeft hij 1 zoon. Uit de ouderlijke macht gezet en opgegroeid in pleeggezin. Nooit geen contact met vader gewild. Nog steeds niet. Ik heb sinds 10 jaar wel weer contact met hem. Moeizaam. Grof gezegt, het is een lul. Dat is uiteraard subjectief en mijn mening.

Vader heeft vorig jaar enkele tia's/kleine hersenbloedingen gehad, en heeft wat hulp nodig, vandaar de verhuizing naar deze woonsituatie.

Was er gister en hij gaat zichtbaar achteruit. Je kan er niet meer een 'normaal' gesprek mee voeren.

Hij begon weer te 'zeuren' over zijn uitvaart. Ik moet die toch maar regelen. Uiteraard precies zoals hij dat graag wil. Dat is mij allemaal duidelijk. Als ik dan vraag hoe hij dat voor zich ziet, financieel. Dan krijg ik standaard de reactie, het hoeft allemaal niet duur, geen cake, goedkope kist, paar mensen blablabla. Daar is zijn verzekering destijds genoeg voor. De man blijft volhouden dat hij voor ongeveer 5000 verzekerd is. Euro of guldens weet hij niet. Dat staat op de polis. Bijverzekeren is onzin!

Nou heb ik hem dus vorig jaar verhuisd. Er is geen polis. En volgens mij ook geen verzekering dus.

Ondanks dat er een geschiedenis van mishandeling is en ik werkelijk waar nog nooit iets aan de man heb gehad, en hij zijn maandelijkse aow, pensioen en zijn spaargeld uitgeeft aan zijn nepkleindochter van het kind van zijn laatste exvrouw, en er dus geen erfenis zal zijn waarvan ik de kosten van de uitvaart kan betalen, vind ik ergens toch/voel ik mij verplicht dit toch te regelen mocht het zich terzijnertijd voordoen.

Ik maak mij daar soms zorgen over, vooral na een bezoek zoals gister waar maar weer eens bleek dat het nooit meer beter gaat worden met hem, alleen slechter.

En om eerlijk te zijn voel ik mij er rot onder dat anderen dat beetje 'lusten' die er zijn krijgen, en ik alleen maar goed ben om de 'rotzooi' op te ruimen blijkbaar. Gaat ook geregeld door mijn hoofd om contact weer te stoppen, want het brengt mij niks, behalve commentaar op mijn persoon en leventje. Doe dat steeds niet, omdat ik verder ook geen familie heb en 'het is toch mijn vader', en zoiets is gewoon niet makkelijk. Al helemaal niet wetende dat het einde dichterbij is dan ooit.

Al gun ik de man nog vele (verwarde) jaren en mag hij met zijn geld doen wat hij wil, ik sta er steeds nuchterder in en probeer voorbij mijn eigen emoties hierom trendt te kijken.

Contact of niet, afwijzing van 'erfenis' of niet. Een rondje internet verteld mij, voor zover ik uit dit grijze gebied begrijp, dat er niets mij ontslaat van de verplichting te dokken voor zijn uitvaart. Tenzij mijn gemeente heel coulant is en niet verhaald.

Dat doen ze dus wel hier!

Heb dus een paar vragen waar ik met google niet echt goed uitkom.

Waar blijft aansprakelijkheid zoon in dit verhaal?

Zoals ik het begrijp: als ik geen opdracht geef voor uitvaart, zal de gemeente verhalen op mij. Als ik opdracht geef voor uitvaart moet ik ook betalen, maar dan kan ik nog redelijk zelf de kosten bepalen, met in het achterhoofd zijn wensen.
Mocht ik dan maanden later na zijn overlijden ergens uitsluitsel hebben van verzekeringsmaatschappijen of er een polis was, zo ja, gaat dan de helft daarvan linea recta naar zoon, of krijg ik eerst mijn kosten terug?

Als ik het zo nalees klinkt dit allemaal best berekenend en kil, maar de man geeft geen snars om me, nooit gedaan ook, en ik wil het zo netjes mogelijk regelen, maar ik maak me oprecht zorgen wat de gevolgen zijn voor mij. Ben zelf ook alleen, heb hard gewerkt de laatste jaren, heb wat spaargeld, maar da's bedoelt om een huisje te kopen, en 5000 uitvaartkosten is een bittere pil voor mij. Er zal mocht het moment daar zijn toch emoties spelen, en vrienden waarschuwen me nu al voor handtekeningen zetten..

Bij voorbaat dank voor input!
Alle reacties Link kopieren
Als je de erfenis verwerpt draai je volgens mij ook niet op voor de begrafeniskosten. Maar dan heb je ook niets meer in te brengen over die begrafenis. Mocht je kinderen hebben, dan moet je zorgen dat zij niet de volgende in lijn van de erfenis zijn. Ook dat kan je regelen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Probeer eerst eens duidelijk te krijgen of de man echt geen overlijdensverzekering heeft. Op de bankafschriften kun je toch nalezen of daar maandelijks een bedrag voor afgeschreven wordt?
anoniem_642da7e682a3f wijzigde dit bericht op 19-09-2020 15:42
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij een verzekeraar en weet dat er van heel veel afgesloten verzekeringen geen gebruik wordt gemaakt. Mensen weten niet meer dat er een verzekering is afgesloten, polisblad is kwijt geraakt, nieuwe adressen zijn niet doorgegeven, etcetera.

Als je vader zo overtuigd is van het feit dat hij een verzekering heeft zou je een rondje langs de uitvaartverzekeraars kunnen bellen.
eenhoorn wijzigde dit bericht op 19-09-2020 15:44
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kan je zijn lichaam niet aan de wetenschap geven?
Je bent de enige erfgenaam?
Alle reacties Link kopieren
Vraag een kopie van de polis. Als hij die toch niet heeft, zou hij nog kunnen (bij-) verzekeren. Het is dat of begraven worden in een kartonnen doos zonder koffie met cake.
Ik weet trouwens niet hoe hard de gemeente achter je aan komt als je de erfenis niet aanvaardt en zegt geen contact te hebben gehad met je vader. Zal misschien ook per gemeente verschillen.
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
19-09-2020 15:41
Ik werk bij een verzekeraar en weet dat er van heel veel afgesloten verzekeringen geen gebruik wordt gemaakt. Mensen weten niet meer dat er een verzekering is afgesloten, polisblad is kwijt geraakt, nieuwe adressen zijn niet doorgegeven, etcetera.

Als je vader zo overtuigd is van het feit dat hij een verzekering heeft zou je een rondje langs de uitvaartverzekeraar kunnen bellen.
Hebben die mensen de polis dan 'afgekocht' of hoe werkt dat? Voor een verzekering betaal je toch maandelijks/jaarlijks de poliskosten?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Er wordt niet afgeschreven aan premies. Hij zegt dat die verzekering jaren geleden al klaar was en er geen premie meer verschuldigt is.

Dat kan natuurlijk prima, de man is bijna 75.

Ik kan als dochter alleen na zijn dood uitsluitsel krijgen van verzekeraars of er een polis was ivm. privacy. Vader kan dit wel nu bij leven zelf doen, maar wil dit niet, want niet nodig, hij weet het zeker....
Ik snap lang niet alles in het verhaal. Jij bent dus het kind van je vader en er is ook nog een zoon - en je vader vraagt jou om de uitvaart te regelen, beweert dat er een verzekering is en jij bent bang dat de eventuele baten naar zijn zoon gaan en niet naar jou? Klopt het zo een beetje?

Je zou met je vader kunnen afspreken dat jij zijn uitvaart regelt als jij de verzekeringspolis te zien krijgt en contact met de verzekeraar kunt opnemen of deze nog actueel is. Zo niet, dan kan het als hij je het bedrag dat verzekerd had moeten zijn vast als gift geeft, voor het geval er geen baten blijken te zijn.

En dan zorg je dat de uitvaart niet meer kost dan dan het bedrag dat ervoor beschikbaar is. Dat moet kunnen, lijkt me. Je kunt kennelijk al een crematie laten doen voor 4.000 euro.
Cadou schreef:
19-09-2020 15:46
Er wordt niet afgeschreven aan premies. Hij zegt dat die verzekering jaren geleden al klaar was en er geen premie meer verschuldigt is.

Dat kan natuurlijk prima, de man is bijna 75.

Ik kan als dochter alleen na zijn dood uitsluitsel krijgen van verzekeraars of er een polis was ivm. privacy. Vader kan dit wel nu bij leven zelf doen, maar wil dit niet, want niet nodig, hij weet het zeker....

Als jij de dochter bent, waarom vraag je dan naar de aansprakelijkheid van de zoon? Hoeveel kinderen/erfgenamen zijn er?
Vervelende situatie!

Wat let je om een keer door te vragen op het moment dat hij weer over de uitvaart begint? 'Nou ja, ik heb je destijds geholpen met verhuizen maar ben geen polis tegengekomen, weet je wel zeker dat die er is? Bij welke verzekeraar dan?' En dan ook zeggen dat als hij zo graag wil dat jij het regelt op de manier die hij wil, hij toch wel verantwoordelijk is om ervoor te zorgen dat dat ook kan. Met een polis, of een stukje spaargeld. Omdat jij die middelen daarvoor niet hebt.

Als zijn zoon zou meedelen in de erfenis, dan deelt hij uiteraard ook mee in de kosten van de uitvaart.

Zou je hem door de gemeente laten begraven, dan gaat dat volgens mij tegen minimale kosten maar dan zul je alsnog zo'n 1500 euro kwijt zijn heb ik ooit begrepen.

Sterkte met het contact. Ik vind het knap dat je contact blijft houden als er eigenlijk geen band is. Ik heb dat niet gekund (wat me wel meer rust heeft gegeven overigens).
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
19-09-2020 15:46
Ik snap lang niet alles in het verhaal. Jij bent dus het kind van je vader en er is ook nog een zoon - en je vader vraagt jou om de uitvaart te regelen, beweert dat er een verzekering is en jij bent bang dat de eventuele baten naar zijn zoon gaan en niet naar jou? Klopt het zo een beetje?

Je zou met je vader kunnen afspreken dat jij zijn uitvaart regelt als jij de verzekeringspolis te zien krijgt en contact met de verzekeraar kunt opnemen of deze nog actueel is. Zo niet, dan kan het als hij je het bedrag dat verzekerd had moeten zijn vast als gift geeft, voor het geval er geen baten blijken te zijn.

En dan zorg je dat de uitvaart niet meer kost dan dan het bedrag dat ervoor beschikbaar is. Dat moet kunnen, lijkt me. Je kunt kennelijk al een crematie laten doen voor 4.000 euro.
Nah, daar komen nog wel wat kosten bij en dan heb ik het niet over 'gasten en cake'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Waarom zou de gemeente het (alleen) op jou verhalen en niet op die zoon?
Uitvaartkosten worden betaald uit de erfenis, en hebben zelfs prioriteit boven alle andere schulden.
Als je een erfenis aanvaardt, dan accepteer je ook de uitvaartkosten. Als je een erfenis verwerpt, dan hoef je ook niet mee te betalen aan de uitvaart. Als je vermoedt dat je vader per saldo schulden nalaat, dan kun je de erfenis verwerpen. Verder kun je in plaats van aanvaarden of verwerpen de erfenis ook beneficiair aanvaarden. Dat houdt in dat je de erfenis alleen aanvaardt als die per saldo positief is.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
19-09-2020 15:44
Hebben die mensen de polis dan 'afgekocht' of hoe werkt dat? Voor een verzekering betaal je toch maandelijks/jaarlijks de poliskosten?
In het verleden werden veel polissen verkocht waarvoor je een eenmalige betaling deed of waarvan de premiebetaling beperkt was tot een x aantal jaar.

Uitvaartverzekeraars hebben op papier meer 100-plussers in leven dan dat er in werkelijkheid zijn. En ongetwijfeld ook veel mensen van onder de 100 nog als levende geregistreerd hebben terwijl ze al zijn overleden.
eenhoorn wijzigde dit bericht op 19-09-2020 15:52
0.17% gewijzigd
Oudblond schreef:
19-09-2020 15:49
Nah, daar komen nog wel wat kosten bij en dan heb ik het niet over 'gasten en cake'.
Waar hebben we het dan wel over?
Als ik hier kijk, zie ik goedkope opties. Wat komt er nog allemaal bij dan?
Cadou schreef:
19-09-2020 15:46
Er wordt niet afgeschreven aan premies. Hij zegt dat die verzekering jaren geleden al klaar was en er geen premie meer verschuldigt is.

Dat kan natuurlijk prima, de man is bijna 75.

Ik kan als dochter alleen na zijn dood uitsluitsel krijgen van verzekeraars of er een polis was ivm. privacy. Vader kan dit wel nu bij leven zelf doen, maar wil dit niet, want niet nodig, hij weet het zeker....
Dan zou ik hem aangeven dat je alles best wil regelen maar dat je wel wil weten bij elke verzekeraar je moet aankloppen. Geeft hij dit niet prijs dan heeft hij er waarschijnlijk geen.

Dat hij uit de ouderlijke macht gezet is bij je halfbroer wil niet zeggen dat hij geen erfgenaam is. Jullie zullen dit samen moete afstemmen en eventueel samen de erfenis moeten weigeren net als jullie eventuele kinderen.

Wanneer jij de begrafenis wel regelt en dus ook betaald en er blijkt toch een polis te zijn zal dit natuurlijk eerst naar jou gaan om de kosten te verrekenen en wat er eventueel overblijft verdeeld worden tussen jullie allebei.
-Shifty- schreef:
19-09-2020 15:48
Als jij de dochter bent, waarom vraag je dan naar de aansprakelijkheid van de zoon? Hoeveel kinderen/erfgenamen zijn er?
Hij heeft 2 kinderen. 1 zoon uit huwelijk 1. Geen contact mee, hij en vrouw uit de ouderlijke macht gezet, kind in pleeggezin opgegroeid.
Kind 2 ben ik, uit huwelijk 2.

Dan is er nog een huwelijk 3 geweest met een vrouw die al een kind had uit een eerder huwelijk. Dat kind heeft nu zelf een kindje en daar 'speelt' hij nu opa voor, omdat er daar geen vader in beeld is. Maar die zijn dus officieel niets van hem.
Alle reacties Link kopieren
Vraag advies aan een notaris. Meestal is een eerste gesprek gratis. Wellicht kan deze je ook wat vertellen hoe je de uitvaart dan moet (laten) regelen als je de erfenis verwerpt en niet aansprakelijk wilt zijn voor de uitvaartkosten.

Dat je de polis niet hebt, wil niet zeggen dat er geen verzekering is. Volgens mij kan een uitvaartverzorger dat nagaan. Toen mijn oma overleed, wist de uitvaartverzorger ook waar ze verzekerd was en voor hoeveel. Dat wist hij al voor mijn moeder de polis ging zoeken. Of je daar voor een overlijden al achter kunt komen, dat weet ik niet. Misschien dat een notaris dat kan, maar dan zal dat niet meer gratis zijn en de vraag is of dat hij dat bij leven mag doen.
madamzonderm schreef:
19-09-2020 15:43
Kan je zijn lichaam niet aan de wetenschap geven?
Hij wil een crematie.
Cadou schreef:
19-09-2020 15:46
Er wordt niet afgeschreven aan premies. Hij zegt dat die verzekering jaren geleden al klaar was en er geen premie meer verschuldigt is.

Dat kan natuurlijk prima, de man is bijna 75.

Ik kan als dochter alleen na zijn dood uitsluitsel krijgen van verzekeraars of er een polis was ivm. privacy. Vader kan dit wel nu bij leven zelf doen, maar wil dit niet, want niet nodig, hij weet het zeker....
Maar jij kunt zijn dood niet melden bij die verzekeraar als jij niet weet welke dag is.
Dat is dus wat je tegen je vader kunt zeggen: als jij niet zegt waar de polis loopt, kan ik niets voor je regelen.
Niet wachten tot het te laat is om dit te kunnen vragen.
Zeker als je vader enkele tia's heeft gehad en hij jou vraagt om dingen te regelen zou je je vader onder curatele/bewindvoering kunnen stellen. Dat zou ik zelfs als voorwaarde er aan koppelen om het te regelen. Je kan dan tenminste ook na gaan of er een polis is en financieel de zaken regelen. Dan heb tenminste niet alleen de lasten.
Alle reacties Link kopieren
Cadou schreef:
19-09-2020 15:46
Ik kan als dochter alleen na zijn dood uitsluitsel krijgen van verzekeraars of er een polis was ivm. privacy. Vader kan dit wel nu bij leven zelf doen, maar wil dit niet, want niet nodig, hij weet het zeker....
En als je aangeeft dat het voor jullie makkelijker is om de uitvaart te regelen als de polis er wel is? Wil hij dan meewerken?

Er zijn namelijk verzekeringen waarbij je alleen diensten mag afnemen van de bij de verzekeraar gecontracteerde leveranciers. Als je dan bijvoorbeeld net de verkeerde uitvaartondernemer te pakken hebt dan krijg je niets vergoed.
LittlePinkBean schreef:
19-09-2020 15:49
Vervelende situatie!

Wat let je om een keer door te vragen op het moment dat hij weer over de uitvaart begint? 'Nou ja, ik heb je destijds geholpen met verhuizen maar ben geen polis tegengekomen, weet je wel zeker dat die er is? Bij welke verzekeraar dan?' En dan ook zeggen dat als hij zo graag wil dat jij het regelt op de manier die hij wil, hij toch wel verantwoordelijk is om ervoor te zorgen dat dat ook kan. Met een polis, of een stukje spaargeld. Omdat jij die middelen daarvoor niet hebt.

Als zijn zoon zou meedelen in de erfenis, dan deelt hij uiteraard ook mee in de kosten van de uitvaart.

Zou je hem door de gemeente laten begraven, dan gaat dat volgens mij tegen minimale kosten maar dan zul je alsnog zo'n 1500 euro kwijt zijn heb ik ooit begrepen.

Sterkte met het contact. Ik vind het knap dat je contact blijft houden als er eigenlijk geen band is. Ik heb dat niet gekund (wat me wel meer rust heeft gegeven overigens).
Al meerdere keren geprobeerd. Wimpelt hij af, is immers niet zijn probleem, hij is er dan toch niet meer. Gaat liever later op de dag ijsje halen met 'kleindochter'. Zoals gemeld, het is een lul.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven