Geld & Recht alle pijlers

ZZP, opdrachtgever en verdeling inkomsten

21-09-2020 11:16 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Hopelijk staat dit in het juiste draadje. Aangezien hier ook een aantal zzp'ers actief zijn waag ik het hier te vragen.

Ik ben aan het overwegen om als zzp-er aan de slag te gaan.
Door een kennis ben ik gevraagd om als zzp-er hem te ondersteunen in zijn praktijk. Ik zou dan grotendeels mensen in zijn praktijk helpen en deels mensen thuis bezoeken, zodat ik meerdere te factureren klanten heb.

Kennis beheert de website van de praktijk en factureert de klanten die ik in de praktijk help.
Nu heeft kennis aangegeven de inkomsten die ik in de praktijk genereer te willen verdelen volgens 40% (voor mij) - 60% (voor hem). En daarnaast van de klanten die kennis naar mij doorverwijst en die ik op locatie van de klant help 50% van de door mij aan die klanten te factureren uren willen ontvangen.

Dat lijkt me aardig aan de hoge kant qua inkomsten voor kennis.

Mijn vraag is, wat is in zo'n situatie een gebruikelijke verdeling?
Ik zou eerst maar eens goed nagaan of er in zo'n situatie uberhaupt sprake is van zzp'er.

Als ik het goed begrijpt, verstuurt hij de facturen aan klanten die jij in zijn praktijk helpt. En verstuur jij de facturen aan klanten die jij bij hun thuis helpt?
Maar op wiens naam? Op naam van jouw bedrijf? Met jouw algemene voorwaarden? En komt dat geld ook direct op jouw zakelijke bankrekening? En hoe gaan jullie dan juridisch dichttimmeren dat jij een deel naar hem overmaakt? Waarvoor? Voor zijn goodwill? Omdat hij mensen doorverwijst?
En vice versa?
En hoe is de gezagsverhouding?

Het lijkt me een goed idee dat je dit even voorlegt aan bijv. de KvK, zij weten je vast wel te vertellen of dit uberhaupt kan.

Het klinkt een beetje alsof hij je eigenlijk qua gezagsverhouding in dienst wil nemen, maar zonder je echt in dienst te willen nemen (met alle verplichtingen die daarbij horen)
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als zzp-er en krijg soms opdrachten (heel soms) via andere zzp-ers. Meestal betaal ik daar niks voor (nouja, ik stuur natuurlijk een lekkere fles wijn of iets anders als bedankje) en bij één opdracht wilde de aanbrenger van de opdracht 10% van het factuurbedrag van me hebben. Dat heb ik deels in de factuur verwerkt door mijn uurtarief te verhogen.

50 tot 60 procent vind ik absurd hoog, nog afgezien van de vragen van Braose.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Indien je gebruik maakt van zijn pand en administratie dan is 40/50% nog te hoog. Voor een dienstverband moet aan 4 voorwaarden worden voldaan en daar is de gezagsverhouding er maar 1 van.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.

Als ik het goed begrijpt, verstuurt hij de facturen aan klanten die jij in zijn praktijk helpt. En verstuur jij de facturen aan klanten die jij bij hun thuis helpt?


Ja, dit is correct.

Maar op wiens naam? Op naam van jouw bedrijf? Met jouw algemene voorwaarden? En komt dat geld ook direct op jouw zakelijke bankrekening? En hoe gaan jullie dan juridisch dichttimmeren dat jij een deel naar hem overmaakt? Waarvoor? Voor zijn goodwill? Omdat hij mensen doorverwijst?
De klanten die ik thuis help factureer ik op mijn bedrijfsnaam met mijn algemene voorwaarden, de betalingen komen op mijn zakelijke rekening.
Ik denk (binnenkort overleg met hem over) dat de kennis die vergoeding van 50% voor de bemiddeling wil ontvangen.

En vice versa?
Ik factureer mijn kennis voor 40% van wat de kennis de klant rekent.
Als kennis een klant 100 euro rekent en ik ben degene die de klant helpt in de praktijk van kennis, dan stuur ik een factuur naar kennis van 40 euro.

En hoe is de gezagsverhouding?
Hij ziet zichzelf als opdrachtgever. Als ik in die praktijk niet werk heb ik geen inkomsten van deze opdrachtgever.
Ik weet natuurlijk niet in welke branche je zit.
Ik heb gewoon een uurtarief en daarvoor ben ik in te huren. Wat de volgende partij eraan verdient is dan veel minder interessant (hoewel ik ook wel eens een opdracht heb opgezegd omdat ik vond dat een andere partij daar voor het doorschuiven van mijn cv veel te veel geld per uur vroeg aan de klant).

Mijn eerste vraag is dan ook: wat houd je over aan uurtarief in de slechtste constructie van de scenario's die je noemt, welke kosten heb je daarvoor en hoeveel uur werk je dan achter elkaar voor dezelfde klant?
En is dat minder dan je minimumtarief? Dan niet doen.

Heb je eigenlijk wel beeld van wat een reëel uurtarief is en welke kosten je hebt, zowel vast als variabel?
En waar kun je nog meer klanten vandaan halen?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
21-09-2020 14:29
Ik werk als zzp-er en krijg soms opdrachten (heel soms) via andere zzp-ers. Meestal betaal ik daar niks voor (nouja, ik stuur natuurlijk een lekkere fles wijn of iets anders als bedankje) en bij één opdracht wilde de aanbrenger van de opdracht 10% van het factuurbedrag van me hebben. Dat heb ik deels in de factuur verwerkt door mijn uurtarief te verhogen.

50 tot 60 procent vind ik absurd hoog, nog afgezien van de vragen van Braose.
Gelukkig ligt het niet aan mij dat ik het hoog vind.
Hij heeft maar 1 praktijkruimte, als hij er zelf niet werkt, dan kan ik er werken.
Ik snap wel dat hij er iets aan wil verdienen, maar de reden dat hij mij vraagt is omdat hij zelf (veel) minder gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-09-2020 14:30
Indien je gebruik maakt van zijn pand en administratie dan is 40/50% nog te hoog. Voor een dienstverband moet aan 4 voorwaarden worden voldaan en daar is de gezagsverhouding er maar 1 van.
Ik denk dat er voor hem veel aan gelegen is om de schijn van dienstverband te voorkomen. Ik heb namelijk gevraagd of hij mij in loondienst kon nemen en dat wil hij absoluut niet.
Alle reacties Link kopieren
wat is je uurtarief?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
21-09-2020 14:47
Ik weet natuurlijk niet in welke branche je zit.
Ik heb gewoon een uurtarief en daarvoor ben ik in te huren. Wat de volgende partij eraan verdient is dan veel minder interessant (hoewel ik ook wel eens een opdracht heb opgezegd omdat ik vond dat een andere partij daar voor het doorschuiven van mijn cv veel te veel geld per uur vroeg aan de klant).

Mijn eerste vraag is dan ook: wat houd je over aan uurtarief in de slechtste constructie van de scenario's die je noemt, welke kosten heb je daarvoor en hoeveel uur werk je dan achter elkaar voor dezelfde klant?
En is dat minder dan je minimumtarief? Dan niet doen.

Heb je eigenlijk wel beeld van wat een reëel uurtarief is en welke kosten je hebt, zowel vast als variabel?
En waar kun je nog meer klanten vandaan halen?
Zoals het aanbod nu is zou ik van elke 100 euro bruto, overhouden 40 euro bruto. En dan moet ik nog belasting en verzekeringen hiervan betalen en de boekhouder.
Ik heb in de constructie van kennis bijna geen kosten, zowel niet als ik in zijn praktijk werk en ook niet bij de klant, maar ik heb zelf geen werkruimte voor klanten.
Voor de opdrachtgever verwacht ik wekelijks in periodes ongeveer 24 uur te kunnen werken.

Clientèle kan ik zelf op gaan bouwen, maar gaat lang(er) duren met meer onzekerheid over de inkomsten. Het is mijn regio lastig en duur om aan een goede ruimte te komen.
Opdrachtgever heeft een heel goede naam opgebouwd in onze branche en moet zelfs klanten weigeren vanwege gebrek aan tijd. Hij heeft het heel lang alleen gedaan en red dat niet meer en vanwege mijn kennis en ervaring wil hij mij graag in kunnen zetten.
Alle reacties Link kopieren
Hij wil dus groeien, maar zonder personeel. Maar ook geen klanten afstaan of risico lopen.

Dit wordt hem niet.
Je kunt beter samen in een kostenmaatschap gaan zitten in een groter gebouw met 2 praktijkruimten. Kosten delen, eigen klanten.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
21-09-2020 15:00
wat is je uurtarief?
In de constructie van mijn kennis zou ik overhouden ongeveer bruto per uur 40 euro excl verzekering en belasting (voor een praktijkklant).
Bij de door kennis naar mij verwezen klant op locatie werken betekent ongeveer 30 euro bruto voor mij en 30 bruto voor kennis.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
21-09-2020 15:06
Hij wil dus groeien, maar zonder personeel. Maar ook geen klanten afstaan of risico lopen.

Dit wordt hem niet.
Je kunt beter samen in een kostenmaatschap gaan zitten in een groter gebouw met 2 praktijkruimten. Kosten delen, eigen klanten.
Helemaal waar wat betreft risico. en ik durf het risico niet te dragen.
Ik denk dat ik beter de tijd kan nemen voor mezelf te starten.
Maatschap heeft hij wel genoemd laatst als mogelijkheid op termijn. I
Alle reacties Link kopieren
aquaaqua11 schreef:
21-09-2020 15:09
In de constructie van mijn kennis zou ik overhouden ongeveer bruto per uur 40 euro excl verzekering en belasting (voor een praktijkklant).
Bij de door kennis naar mij verwezen klant op locatie werken betekent ongeveer 30 euro bruto voor mij en 30 bruto voor kennis.
Dat is niet een heel ruim tarief
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad niet veel, met de verzekeringen die er nog af moeten en belasting.
Ik zit nu nog ergens anders in loondienst dus de nood om zzp-er te worden is gelukkig niet hoog. Ik had het graag gedaan, omdat het werk leuk is, maar ik kan er financieel niet op in gaan leveren.
aquaaqua11 schreef:
21-09-2020 14:44
Bedankt voor de reacties.


[/b]

Ja, dit is correct.




De klanten die ik thuis help factureer ik op mijn bedrijfsnaam met mijn algemene voorwaarden, de betalingen komen op mijn zakelijke rekening.
Ik denk (binnenkort overleg met hem over) dat de kennis die vergoeding van 50% voor de bemiddeling wil ontvangen.




Ik factureer mijn kennis voor 40% van wat de kennis de klant rekent.
Als kennis een klant 100 euro rekent en ik ben degene die de klant helpt in de praktijk van kennis, dan stuur ik een factuur naar kennis van 40 euro.

En hoe is de gezagsverhouding?
Hij ziet zichzelf als opdrachtgever. Als ik in die praktijk niet werk heb ik geen inkomsten van deze opdrachtgever.
Mij lijkt 50% voor bemiddeling erg veel. Dat is niet eerlijk.
Doreia* schreef:
21-09-2020 15:06
Hij wil dus groeien, maar zonder personeel. Maar ook geen klanten afstaan of risico lopen.

Dit wordt hem niet.
Je kunt beter samen in een kostenmaatschap gaan zitten in een groter gebouw met 2 praktijkruimten. Kosten delen, eigen klanten.
Lijkt mij ook.
aquaaqua11 schreef:
21-09-2020 15:09
In de constructie van mijn kennis zou ik overhouden ongeveer bruto per uur 40 euro excl verzekering en belasting (voor een praktijkklant).
Bij de door kennis naar mij verwezen klant op locatie werken betekent ongeveer 30 euro bruto voor mij en 30 bruto voor kennis.
Dat is weinig.
Alle reacties Link kopieren
En van die € 30 moet je ook nog BTW afdragen, pensioen opbouwen, een aansprakelijkheidsverzekering betalen, een arbeidsongeschiktheidsverzekering betalen, een boekhouder betalen, je reiskosten betalen, werkkleding aanschaffen ?

In dat geval kan je beter de bijstand in gaan denk ik, levert meer op.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ja dat moet er allemaal nog vanaf. En mijn huidige inkomen is ook meer dan dat. (wel in een andere branche, bij kennis zou ik van mijn hobby mijn werk gaan maken)

Bedankt voor alle input, mijn gevoel was al niet goed.
Ik ga onderhandelen met kennis over een aangepaste verdeelsleutel en de mogelijkheden van een maatschap.
En anders houdt het voor nu gewoon op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen verstand van, maar kun je niet beter je eigen klanten factureren en hem gewoon een huur betalen voor de tijd dat je in zijn praktijk zit?
aquaaqua11 schreef:
21-09-2020 16:04
Ja dat moet er allemaal nog vanaf. En mijn huidige inkomen is ook meer dan dat. (wel in een andere branche, bij kennis zou ik van mijn hobby mijn werk gaan maken)

Bedankt voor alle input, mijn gevoel was al niet goed.
Ik ga onderhandelen met kennis over een aangepaste verdeelsleutel en de mogelijkheden van een maatschap.
En anders houdt het voor nu gewoon op.
Als je nu nog geen zzp'er bent, dan is het misschien ook handig om goed uit te zoeken wat er bij komt kijken. Dan kun je een betere afweging maken of dit iets is wat je graag zou willen.
Alle reacties Link kopieren
En die klanten die hij aandraagt, blijf je daar tot in eeuwigheid dat percentage voor betalen? Dan zou ik eerder kiezen voor een vast bedrag per klant ofzo.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de ruimte van kennis te huren. En dan dus niet percentage per klant.
De klant krijgt dus een factuur van 100 euro per uur?
Hoeveel tijd heb jij per klant nog nodig ter voorbereiding en als nazorg? Als dat een kwartier per klant is werk je dus vijf kwartier voor die veertig euro bruto.
Alle reacties Link kopieren
Misschien zou je ook eraan kunnen denken om een professional in de arm te nemen om objectief naar eventuele onderhandelingen te kijken en je te ondersteunen in deze stap?
De opdrachtgever heeft hoogstwaarschijnlijk ook een accountant of iemand anders die hem zakelijk ondersteunt. Om het een level playing field te maken, is het op z'n zachtst gezegd fair om ook de backup van een professional te hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven