Geld & Recht alle pijlers

Grafrechten vader na 10 jaar van ons, wat kunnen wij hiermee

21-09-2020 20:36 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 10 jaar is mevrouw het zat en wil zij verder met haar leven dus krijgen wij, de kinderen het grafrecht.
Toen mijn vader overleed wilde mevrouw zeggenschap over alles en moesten wij als kinderen daarin meegaan anders zou ze ervoor zorgen dat het een stille begrafenis werd.
Nu 10 jaar later wil ze van het grafrecht af en word dit weer op ons bordje geschoven, na overleg met mijn broer hebben wij besloten dit te doen zodat mijn vader zijn plek kan blijven bestaan waar hij begraven ligt. Nu is het zo dat mijn broer er nooit komt en ik bijna nooit, dit omdat de grafsteen gemaakt is vanuit zijn vrouw en wij er dus totaal niets mee hebben of er ook maar iets op staat wat van toepassing is op ons of de band tussen vader en kinderen. Nu wij de grafrechten hebben wil ik kijken of er mogelijkheden zijn om het meer onze plek te maken. Er staat een tekst in zijn grafsteen ‘gedrukt’ die op hun band slaat (vanuit haar) dus dit krijgen we niet zomaar weg. Heeft iemand hier ervaring mee en kan diegene mij de juiste weg wijzen of heeft iemand ideeën wat ik zou kunnen doen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
knopper wijzigde dit bericht op 21-09-2020 20:39
3.23% gewijzigd
Opties: nieuwe steen, dunne plaat op de bestaande steen, graf ruimen, overblijfselen op laten graven en laten verplaatsen naar bijv. Een natuurbegraafplaats. Daar betaal je éénmalig en blijft hij voor altijd liggen of je laat de resten cremeren. Meer opties ken ik niet.

Als ik jouw verhaal lees zou ik 'haar' steen niet laten liggen.
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
21-09-2020 21:00
Van welk materiaal is het grafmonument gemaakt?
Ik denk dat het graniet is maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik je verhaal zo hoor zou ik de rechten overnemen en dan of een nieuwe steen plaatsen of de oude laten bewerken. Zo te horen was hij maar relatief kort met die vrouw samen en als die oude steen jou (jullie) iedere keer aan een niet leuke tijd herinnert, waarom die dan houden?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat je de grafrechten door wilt laten lopen.

Laat die steen voor wat het is en plaats er iets bij dat je wel mooi vindt, eventueel met inscriptie.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Jullie nemen haar ook niet serieus als weduwe van je vader. Ik denk dat dat haar destijds heeft gedwongen een harde lijn te trekken. De echtgenote is nu eenmaal de eerste die iets mag beslissen over een uitvaart. Bij haar is na 10 jaar de ergste pijn weg, dus nu is het aan jullie.
Zo’n steen is niet waar het om gaat he.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
21-09-2020 22:29
Jullie nemen haar ook niet serieus als weduwe van je vader.

Als die vrouw niet eens het fatsoen heeft om de kinderen te vragen of zij misschien de grafrechten willen overnemen en dit dus vanuit de gemeente moet komen, neemt die vrouw die kinderen ook niet echt serieus.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
21-09-2020 22:28
Als ik je verhaal zo hoor zou ik de rechten overnemen en dan of een nieuwe steen plaatsen of de oude laten bewerken. Zo te horen was hij maar relatief kort met die vrouw samen en als die oude steen jou (jullie) iedere keer aan een niet leuke tijd herinnert, waarom die dan houden?
Ivm herkenbaarheid kan ik er niet teveel over zeggen maar hij was inderdaad erg kort met haar samen, ze hadden een gemeenschappelijke hobby en dat was volgens mij ook het enige wat hun ooit heeft gebonden, mijn vader heeft mij verteld dat hij nooit op zo’n type vrouw zou vallen en ook niet voor de seks iets met haar zou willen maar eindstand zijn ze getrouwd en is hij dood en heeft zij alle rechten gekregen. Ik snap er niets van, mijn vader was een rare man, heeft voor het makkelijke gekozen. Zou hem wel eens willen vragen of hij hetzelfde had gedaan als hij wist wat hij nu wist 😉
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
21-09-2020 22:29
Jullie nemen haar ook niet serieus als weduwe van je vader. Ik denk dat dat haar destijds heeft gedwongen een harde lijn te trekken. De echtgenote is nu eenmaal de eerste die iets mag beslissen over een uitvaart. Bij haar is na 10 jaar de ergste pijn weg, dus nu is het aan jullie.
Zo’n steen is niet waar het om gaat he.
We nemen haar inderdaad niet serieus, daar hebben wij onze redenen voor. Zij doet dit andersom trouwens ook niet, ze wilde niet eens met ons in gesprek, hebben helemaal niks van onze vader als herinnering. Ze heeft alles gehouden/ weg gegooid/ verkocht. Ze heeft ons voor en na zijn overlijden meerdere malen op ons hart getrapt. Daarbij is mevrouw er na 10 jaar klaar mee, waarom trouw je dan met iemand? Dat is toch voor het leven? In goede en slechte tijden?
knopper wijzigde dit bericht op 21-09-2020 22:37
9.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
21-09-2020 22:31
Als die vrouw niet eens het fatsoen heeft om de kinderen te vragen of zij misschien de grafrechten willen overnemen en dit dus vanuit de gemeente moet komen, neemt die vrouw die kinderen ook niet echt serieus.
We zijn 10 jaar verder en ze zijn maar kort getrouwd geweest.

Kan ook dat ze gewoon de gegevens - telefoonnummers, adressen, ... - van de kinderen kwijt is / niet heeft bijgehouden.
Aan haar voormalige partner kan ze ze niet meer vragen.


Ze is misschien mogelijk 3 keer hertrouwd of verhuisd intussen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
21-09-2020 22:36
We zijn 10 jaar verder en ze zijn maar kort getrouwd geweest.

Kan ook dat ze gewoon de gegevens - telefoonnummers, adressen, ... - van de kinderen kwijt is / niet heeft bijgehouden.
Aan haar voormalige partner kan ze ze niet meer vragen.


Ze is misschien mogelijk 3 keer hertrouwd of verhuisd intussen.
Ze weet ons prima te vinden, dat heeft ze meerdere malen laten blijken
Alle reacties Link kopieren
knopper schreef:
21-09-2020 22:36
We nemen haar inderdaad niet serieus, daar hebben wij onze redenen voor. Zij doet dit andersom trouwens ook niet, ze wilde niet eens met ons in gesprek, hebben helemaal niks van onze vader als herinnering. Ze heeft alles gehouden/ weg gegooid/ verkocht. Ze heeft ons voor en na zijn overlijden meerdere malen op ons hart getrapt. Daarbij is mevrouw er na 10 jaar klaar mee, waarom trouw je dan met iemand? Dat is toch voor het leven? In goede en slechte tijden?
Ik vind zorgplicht niet zo ver voeren dat je decennia lang een graf moet onderhouden. Ik geloof je gelijk dat zij niet aardig is, maar ze zal ook haar verdriet gehad hebben.
Hopelijk kunnen jullie het graf vormgeven zoals bij jullie en je vader past.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
21-09-2020 22:39
Ik vind zorgplicht niet zo ver voeren dat je decennia lang een graf moet onderhouden. Ik geloof je gelijk dat zij niet aardig is, maar ze zal ook haar verdriet gehad hebben.
Hopelijk kunnen jullie het graf vormgeven zoals bij jullie en je vader past.
Wat ik vooral moeilijk vind is dat zij 10 jaar geleden alles heeft mogen bepalen, zo ook zijn grafsteen. Dit heeft ze echt op een hele rare manier gedaan en totaal niet in de gedachte van mijn vader. Maar dat wij er nu wel voor ‘moeten’ zorg dragen en zij er zo makkelijk afstand van kan doen. Als zij ons als kinderen er bij betrokken had en wij samen zijn grafsteen hadden mogen bepalen was dit een plek geweest van ons allen maar dat heeft zij ons ontnomen.
Ik zou de steen laten veranderen en de sporen van die vrouw uitwissen zodat het een plek wordt waar jullie je vader kunnen herdenken.
knopper schreef:
21-09-2020 22:43
Wat ik vooral moeilijk vind is dat zij 10 jaar geleden alles heeft mogen bepalen, zo ook zijn grafsteen. Dit heeft ze echt op een hele rare manier gedaan en totaal niet in de gedachte van mijn vader. Maar dat wij er nu wel voor ‘moeten’ zorg dragen en zij er zo makkelijk afstand van kan doen. Als zij ons als kinderen er bij betrokken had en wij samen zijn grafsteen hadden mogen bepalen was dit een plek geweest van ons allen maar dat heeft zij ons ontnomen.
Ik vind het vrij bizar en verdrietig dat zij jullie als kinderen hier totaal niet bij heeft betrokken destijds en ook dat jullie niks van je vader (als herinnering) hebben gekregen.
Klinkt echt als een kil, harteloos persoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zeuren om geld vreemd in deze van jullie, tenminste ik neem aan dat jullie niet mee hebben betaald aan de eerdere grafkosten en de steen.
Jullie hechten veel waarde aan het laten bestaan van het graf en jullie hechten nog meer waarde aan de steen. (snap ik trouwens niet echt het is jullie vader die daar ligt ongeacht steen, jammer dat je daar al 10 jaar lang niet doorheen kan kijken).
Bovendien weten jullie niet eens zeker hoe het gegaan is. Laten we eerlijk zijn ze waren maar 1 jaar getrouwd dat zij na het grafonderhoud van 10 jaar aangeeft het hoofdstuk willen af te sluiten is niet zo heel gek.
Waar gaat het jullie nou om? De kosten? Jullie wilden zo te lezen al langer meer zeggenschap over het graf van je vader. Ik zou het logischer vinden als jullie juist opgelucht zouden zijn.

Het had in overleg gemoeten dat ben ik helemaal met je eens maar verder lees ik alleen maar oud zeer en geklaag. Wees blij alle banden met deze vrouw zijn bij deze verbroken.

Nieuwe steen, verlengen van de grafrechten. Overigens zou ik vooral hierin leidend laten zijn wat jullie vader gewild zou hebben, mijn moeder is overleden toen ik 19 was en mijn zussen en ik (vader was al ruim 15 jaar dood) hebben besloten haar grafrechten niet te verlengen. Niet vanwege de kosten of het onderhoud maar omdat wij zeker weten dat dat is wat mijn moeder gewild had.
Die had gezegd: "Meiden, het is klaar zo, sluit het maar helemaal af". En dat idee respecteer ik ondanks dat ik wel graag bij het graf kom. Het is niet altijd slecht om grafrechten heel bewust niet te verlengen maar in deze situatie moet deze beslissing vanaf nu bij jullie, zijn kinderen, liggen nu zijn vrouw er afstand van doet.

Nogmaals de manier waarop verdiend geen schoonheidsprijs maar zie het als een positief iets en benader het zo ook. Zal lucht geven.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
redbulletje schreef:
21-09-2020 22:51
Ik zou de steen laten veranderen en de sporen van die vrouw uitwissen zodat het een plek wordt waar jullie je vader kunnen herdenken.
Exact. Sporen uitwissen.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
21-09-2020 22:31
Als die vrouw niet eens het fatsoen heeft om de kinderen te vragen of zij misschien de grafrechten willen overnemen en dit dus vanuit de gemeente moet komen, neemt die vrouw die kinderen ook niet echt serieus.

Ik denk eerder dat zij op de vraag van de gemeente heeft geantwoord er niet meer voor te willen betalen. "Ruim maar op".

De gemeente is vervolgens zo fatsoenlijk om de kinderen (of broers, zussen kleinkinderen, neven, nichten) te vragen wat er met het graf moest gebeuren.

Mijn man bedankte voor de eer om voor het graf van een 80 jaar geleden overleden oom (die hij nooit heeft gekend, overleden begin jaren '30 van de vorige eeuw) te betalen.

Toch kwamen ze er om vragen vanuit de gemeente.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
attribuutje schreef:
21-09-2020 22:17
Wij hebben pas de grafrechten voor mijn schoonvader laten verlengen voor 5 jaar, was 750 euro, gedeeld door 3 ipv 4 want mijn man en ik deden niet mee, komen nooit bij het graf. Mijn ouders zijn (gelukkig ) gecremeerd, we hebben de as op een door hun uitgekozen plek met de kinderen verstrooid. Zo wil ik het later ook.

Doen waar je je goed bij voelt, als dat niets is, is dat ook goed, herinneren doe ik met/in mijn hart, niet op een plek met botten, maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk.
Weinig 'we' aan dan toch als jullie niet hebben meebetaald? En rare reden ook dat jullie niet betalen? Ik begrijp het als de familie band slecht was, anders vind ik het onbegrijpelijk en asociaal
miekemv schreef:
21-09-2020 23:39
Exact. Sporen uitwissen.
Mee eens.
Alle reacties Link kopieren
knopper schreef:
21-09-2020 22:43
Wat ik vooral moeilijk vind is dat zij 10 jaar geleden alles heeft mogen bepalen, zo ook zijn grafsteen. Dit heeft ze echt op een hele rare manier gedaan en totaal niet in de gedachte van mijn vader. Maar dat wij er nu wel voor ‘moeten’ zorg dragen en zij er zo makkelijk afstand van kan doen. Als zij ons als kinderen er bij betrokken had en wij samen zijn grafsteen hadden mogen bepalen was dit een plek geweest van ons allen maar dat heeft zij ons ontnomen.
Om eerlijk te zijn: ik zou afstand genomen hebben.
Het graf is niet wat jullie hebben gewild en zal het ook nooit worden.

Jullie vader is er niet meer, jullie herdenken hem al 10 jaar zonder grafbezoek. Je hebt je eigen manier om je vader te herdenken. Ga daar mee verder.
Hoe belangrijk is dat graf voor jullie als kinderen? Je kunt je vader misschien ook op een andere manier herdenken.
patchouli_ schreef:
22-09-2020 00:07
Om eerlijk te zijn: ik zou afstand genomen hebben.
Het graf is niet wat jullie hebben gewild en zal het ook nooit worden.

Jullie vader is er niet meer, jullie herdenken hem al 10 jaar zonder grafbezoek. Je hebt je eigen manier om je vader te herdenken. Ga daar mee verder.
Je was me voor, maar zo denk ik er ook over.
Alle reacties Link kopieren
En een steen aanpassen is prijzig...alles in de uitvaartbranche is duur.

Mijn oma werd na haar overlijden bijgeplaatst bij opa. Het aanpassen van de datum en het schoonmaken van de steen kostte al € 1200,00.

En dan nog zul je als je er komt, denken dat er eerst een andere steen stond. Dat zijn vrouw 10 jaar van jullie heeft afgenomen etc. Ik zou de rechten verlengen en het daarbij laten.
knopper schreef:
21-09-2020 22:21
Dat weet ik niet, wij kregen een brief van de gemeente dat zij van de grafrechten af wou omdat ze verder wil met haar leven dus zij zou het laten ruimen als wij de grafrechten niet over zouden nemen, dat zegt genoeg denk ik.
Ik wil juist graag naar zijn graf maar ik wil daar zijn voor hem en niet om woede te voelen richting haar, op de grafsteen staan alleen haar woorden. Niks van mijn vader behalve zijn naam, niks van ons als zijn kinderen.
Ik lees hier veel emotie. Dat staat namelijk niet in dat soort brieven. Die zijn heel zakelijk. Dat is de invulling die je zelf geeft of die zij je heeft gegeven. Laat dat los. Je hebt geen invloed op de rouw of het leven van een ander. Dat je verdriet hebt over hoe dingen zijn gelopen, dat begrijp ik. Maar echt, probeer een manier te vinden om het los te laten. Dat gun ik je :hug:
patchouli_ schreef:
22-09-2020 00:07
Om eerlijk te zijn: ik zou afstand genomen hebben.
Het graf is niet wat jullie hebben gewild en zal het ook nooit worden.

Jullie vader is er niet meer, jullie herdenken hem al 10 jaar zonder grafbezoek. Je hebt je eigen manier om je vader te herdenken. Ga daar mee verder.
En dit. Jullie komen er nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven