Geld & Recht alle pijlers

Investeren in beleggingspand

24-09-2020 17:14 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meer mensen ervaring met beleggingspanden? Toen we onze nieuwe woning betrokken hebben we besloten onze oude woning niet te verkopen maar aan te houden voor de verhuur. Dit was mogelijk omdat we op de vorige hypotheek al flink hadden afgelost. We hebben hem nu ruim een jaar in de verhuur en tot nu toe bevalt het prima. We zijn nu aan het kijken of we nog een extra woning kunnen aanschaffen voor de verhuur en dat is best wel een klus met uitzoeken hypotheek / belasting / vinden van geschikte woning etc. Maar we hopen voor 1 januari nog iets te vinden om de verhoging van de overdrachtsbelasting voor te zijn.

Reden voor ons om hier in te investeren is dat spaarrente helemaal niets meer oplevert. We niet handig zijn met aandelen en het een te grote gok vinden om hier in te gaan handelen zonder enige kennis en de pensioenleeftijd steeds verder omhoog gaat en de pensioenen steeds meer gekort worden. We trekken dus liever ons eigen plan voor de toekomst. Daarnaast wordt de woningmarkt steeds ontoegankelijker en kunnen we door nu te investeren hopelijk onze kinderen ook straks helpen met het vinden van een woning.

Tips, trucs en ideeën zijn welkom. Ga nu wel naar huis maar kan vanavond of morgen reageren.
Alle reacties Link kopieren
Ja zo wordt het voor starters nog moeilijker :cry:
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Verhuur je het wel tegen een beetje schappelijke prijs? Want het is leuk dat je wilt beleggen, maar er is tegenwoordig voor veel mensen bijna geen betaalbare woning meer te vinden.

Eigenlijk vind ik dat woningen zijn om in te wonen, niet om in te beleggen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
24-09-2020 17:22
Verhuur je het wel tegen een beetje schappelijke prijs? Want het is leuk dat je wilt beleggen, maar er is tegenwoordig voor veel mensen bijna geen betaalbare woning meer te vinden.

Eigenlijk vind ik dat woningen zijn om in te wonen, niet om in te beleggen.
Snap ik. Mocht je suggesties hebben voor alternatieve investeringsmogelijkheden dan ben ik ook erg benieuwd.
merano schreef:
24-09-2020 17:22
Verhuur je het wel tegen een beetje schappelijke prijs? Want het is leuk dat je wilt beleggen, maar er is tegenwoordig voor veel mensen bijna geen betaalbare woning meer te vinden.

Eigenlijk vind ik dat woningen zijn om in te wonen, niet om in te beleggen.
Ik snap je gedachtengang, maar het is gewoon legaal. Waarom je geld laten interen op een spaarrekening met 0,0 rente als beleggen ook 1 vd mogelijkheden is. Er wordt sowieso iemand geholpen door erin te gaan wonen, of dit nu via TO is of een ander commercieel bedrijf.
Tips/trics: wees erg selectief mbt potentiële huurder(s) of besteedt dit uit zodat je zeker weet dat je oa een goede huurovereenkomst hanteert.
Alle reacties Link kopieren
En vooral die panden met huurders krijg je een hypotheek?
De hypotheek verstrekker is op de hoogte?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als je een die woning koopt met mbv een hypotheek, mag je hem dan wel verhuren?? Oprechte vraag.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een appartement in Rotterdam gekocht als beleggingspand en daar zit nu een huurder in. Appartement hebben wij eerst laten opknappen en de huurder is van te voren gescreend. Wij willen over een tijdje nog een pandje kopen.
Alle reacties Link kopieren
Precies hierdoor wordt de woningmarkt "steeds ontoegankelijker".
Maar goed, not your problem natuurlijk (niet sarcastisch bedoeld).
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
nadine1988 schreef:
24-09-2020 17:46
Als je een die woning koopt met mbv een hypotheek, mag je hem dan wel verhuren?? Oprechte vraag.
Nee
murphy79 schreef:
24-09-2020 17:29
Snap ik. Mocht je suggesties hebben voor alternatieve investeringsmogelijkheden dan ben ik ook erg benieuwd.


Verdiep je eens in indexbeleggen/indextrackers. Dat is heel erg veilig beleggen, met op de langere termijn een rendement van 4-6% en veel minder werk dan een huis verhuren (en onderhouden).
Zie bijv hier een vergelijk: https://www.businessinsider.nl/vermogen ... ggen-2020/
en kijk hier voor uitleg: https://www.financieelonafhankelijkblog ... ndexfonds/ (klik ook door op de linkjes in de tekst)

Mocht je toch een pand willen kopen als belegging, dan heeft die laatste blog ook daar een heel goed artikel over: https://www.financieelonafhankelijkblog ... -vastgoed/
nadine1988 schreef:
24-09-2020 17:46
Als je een die woning koopt met mbv een hypotheek, mag je hem dan wel verhuren?? Oprechte vraag.


Niet zonder toestemming van de hypotheekverstrekker, en die toestemming krijg je niet zo makkelijk
Aviendha schreef:
24-09-2020 17:58
Precies hierdoor wordt de woningmarkt "steeds ontoegankelijker".
Maar goed, not your problem natuurlijk (niet sarcastisch bedoeld).
ja precies, mensen uitmelken die om de 1 of andere reden geen hypotheek kunnen krijgen
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je dit een goed idee vindt. Volg je het nieuws?
Marana schreef:
24-09-2020 18:02
Verdiep je eens in indexbeleggen/indextrackers. Dat is heel erg veilig beleggen, met op de langere termijn een rendement van 4-6% en veel minder werk dan een huis verhuren (en onderhouden).
Zie bijv hier een vergelijk: https://www.businessinsider.nl/vermogen ... ggen-2020/
en kijk hier voor uitleg: https://www.financieelonafhankelijkblog ... ndexfonds/ (klik ook door op de linkjes in de tekst)

Mocht je toch een pand willen kopen als belegging, dan heeft die laatste blog ook daar een heel goed artikel over: https://www.financieelonafhankelijkblog ... -vastgoed/
En hieraan zou ik graag de columns op https://www.beterinbeleggen.nl/over-ons ... jhuis.html willen toevoegen.
Je zou ook een klein bedrijfspand kunnen kopen en verhuren. Wellicht in de vorm van flexplekken als je daar de tijd voor hebt (qua administratie en voorzieningen). Is zeker nu veel vraag naar.
Alle reacties Link kopieren
Er moet een zelfbewoningsplicht komen. Absurd dat in deze tijd van woningnood mensen met geld huizen opkopen voor de verhuur. En die huur ligt echt niet onder de huursubsidiegrens. Daardoor kunnen onze kinderen de deur niet uit, ja, alleen als ze een huur van 1000 of meer gaan betalen.
Terwijl ze geen hypotheek krijgen van 1000 per maand.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Waarom gelijk van 'uitmelken' uitgaan.

Ik verhuur zelf ook een huis in het centrum van een middelgrote stad in Nederland, de huurprijs is €780 per maand, ik vind dat een goede prijs voor een mooi jaren '30 pand in de stad. De huurprijs ligt niet onder de sociale huur grens, maar goed ik kan zelf ook de huurprijs van een miljoenen villa niet betalen, dat is gewoon een hele andere orde/inkomensgroep. Je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten..
Ik zou gaan beleggen.
anoniem_237713 wijzigde dit bericht op 24-09-2020 22:44
95.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-09-2020 18:16
Er moet een zelfbewoningsplicht komen.
Volgens mij komt die er al in Amsterdam en ik denk dat er dan snel een landelijke regeling komt
Alle reacties Link kopieren
Vandaar mijn vraag; als je er een hypotheek op neemt mag dat toch niet zomaar? Wij hebben ons er nml ook in verdiept (man wou ons vorige huis ook wel aanhouden om te verhuren) maar de bank vond dit niet goed omdat er nog een hypotheek op zat...
Madeliefjees schreef:
24-09-2020 18:16
Er moet een zelfbewoningsplicht komen. Absurd dat in deze tijd van woningnood mensen met geld huizen opkopen voor de verhuur.

Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit mij aan over dat beleggen.
Tijdje terug had ik hier ook een topic over en kreeg de tip om eens naar indexbeleggen te kijken. Gelukkig maar want beleggen in etf’s is niet moeilijk en nu kan ik het zelfs interessant noemen. Heb er veel over gelezen en uiteindelijk de stap gezet.
Ook minder werk dan gedoe met huurders en zo.
granny71 schreef:
24-09-2020 18:30
Volgens mij komt die er al in Amsterdam en ik denk dat er dan snel een landelijke regeling komt

Hopelijk dan ook voor bestaande gevallen. In mijn stad is er voor normale mensen geen woning meer te kopen. Vrijwel alles is boven de 3,5 ton. Ik heb zelf allang een koopwoning, maar ik kan er met mijn hoofd niet bij dat dit niet meer te bereiken is voor mensen met een gemiddeld salaris.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven