Geld & Recht alle pijlers

Help, uitkering en inwonend met inkomen?

21-10-2020 21:14 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn altijd zelfstandig ondernemer geweest, maar omdat het bedrijf op een gegeven moment niet meer winstgevend was en zij 60+ zijn konden ze via de gemeente in aanmerking komen voor een BBZ/IAOZ regeling tot aan hun pensioen als ze het bedrijf zouden beëindigen. Dit valt onder de bijstand.

Nu is mijn relatie recentelijk beëindigd waardoor ik noodgedwongen voorlopig bij mijn ouders zal moeten inwonen, aangezien het huis van mijn ex is. Ik weet dat door de kostendelersnorm zij nu 86,66% ipv 100% zullen krijgen. Maar klopt het dat daarnaast alles wat ik verdien, extra van deze uitkering wordt afgetrokken? Als in, worden we een volledig gezamenlijk huishouden en zou ik niets op kunnen bouwen om weer op mezelf te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, kostendelersnorm wordt toegepast bij je ouders. Jouw inkomsten doen verder niet ter zake.
Een commercieel huurcontract gaat niet geaccepteerd worden tussen ouders en kinderen. Maar als ik je goed begrijp, wil je dat ook helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Yeauheauheau schreef:
21-10-2020 21:20
Je ouders kunnen een hospita overeenkomst met je maken. Geloof dat je dan een kleine vergoeding betaalt aan ze voor enkel de m2 van het vertrek dat je huurt en het wordt niet verrekend met huurtoeslag en/of inkomen. Bijstand moet je je even goed over inlezen want dat weet ik niet zeker. Ook moet er toestemming komen van de woningbouw dacht ik.
Klop..klepel
Zo werkt het gelukkig niet. Ook de belastingdienst heeft net als de gemeente,die de bijstand verstrekt, toegang tot het BRP (vroeger GBA) en die ziet direct dat het om eerste graads familie gaat. Huurcontracten tussen eerstegraads familie wordt dan ook niet geaccepteerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het goed is met de uitkeringsinstantie te bellen hierover om het zeker te weten.
Ook kan het zijn dat er huurverhoging komt en dat die blijft als jij weer vertrekt,
Zo heeft een collega van me nu 2 volwassen kinderen in huis en is haar huur zó verhoogd dat het niet meer in haar eentje kan betalen.
Dus als haar kinderen toch weer uit huis gaan zal zij moeten verhuizen.
Neem een postadres, dat kan informeer maar bij je gemeente. Schrijf je dus nergens in, en blijf lekker bij je ouders logeren.
strings-attached schreef:
21-10-2020 23:57
Neem een postadres, dat kan informeer maar bij je gemeente. Schrijf je dus nergens in, en blijf lekker bij je ouders logeren.

Je bedoelt en briefadres? Dat wat ook bestaat voor daklozen? Bij een postadres heb je namelijk nog steeds een adres nodig waar je werkelijk woont.

https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... pookburger

Hier staat het verschil uitgelegd.
Alle reacties Link kopieren
Schuif ze wat onder tafel. Het verschil met een beetje meer.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare adviezen allemaal... hier zijn gewoon normale regels voor. TO schrijft zich in waar ze woont, ouders krijgen kostendelersnorm, en TO kan ouders zoveel of zo weinig kostgeld betalen als ze samen afspreken, dat is helemaal niet relevant voor uitkering van de ouders.
levraM schreef:
21-10-2020 21:53
Dus in feite krijgen ze dan 86,66% ipv 100% en worden mijn inkomsten er buiten gelaten?
ja, jouw inkomsten zijn niet van belang.
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch gewoon het verschil aan hen betalen (plus kostgeld? Maar je senioren ouders op bijstand nivo lastig vallen met je sores vind ik wel erg veel gevraagd. Hoe ga je op termijn een huis krijgen? Heb je wel inkomen?
Alle reacties Link kopieren
Feefeline schreef:
22-10-2020 20:06
Je kan toch gewoon het verschil aan hen betalen (plus kostgeld? Maar je senioren ouders op bijstand nivo lastig vallen met je sores vind ik wel erg veel gevraagd. Hoe ga je op termijn een huis krijgen? Heb je wel inkomen?
Misschien moet je eens beginnen met de topictitel lezen
Betaal je ouders het verschil tussen de volledige norm en de kostendelersnorm, het verschil in huurtoeslag en maak een afspraak over overige kosten als boodschappen. Dan kun je vast nog wel sparen voor je eigen nieuwe huisvesting. Gewoon om tafel met je ouders. Fijn dat je bij ze terecht kunt.
Alle reacties Link kopieren
Desayuno schreef:
22-10-2020 20:42
Misschien moet je eens beginnen met de topictitel lezen
Met uitkering kan je ook een (deeltijd)baan hebben hoor.
Alle reacties Link kopieren
Amsterdame schreef:
21-10-2020 23:56
Ik denk dat het goed is met de uitkeringsinstantie te bellen hierover om het zeker te weten.
Ook kan het zijn dat er huurverhoging komt en dat die blijft als jij weer vertrekt,
Zo heeft een collega van me nu 2 volwassen kinderen in huis en is haar huur zó verhoogd dat het niet meer in haar eentje kan betalen.
Dus als haar kinderen toch weer uit huis gaan zal zij moeten verhuizen.
Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. Huurverhoging op basis van 2 kinderen? Gaat dat om sociale huur?
Amsterdame schreef:
21-10-2020 23:56
Ik denk dat het goed is met de uitkeringsinstantie te bellen hierover om het zeker te weten.
Ook kan het zijn dat er huurverhoging komt en dat die blijft als jij weer vertrekt,
Zo heeft een collega van me nu 2 volwassen kinderen in huis en is haar huur zó verhoogd dat het niet meer in haar eentje kan betalen.
Dus als haar kinderen toch weer uit huis gaan zal zij moeten verhuizen.
Nee hoor, dan kan ze weer om huurverlaging vragen
minnimouse schreef:
24-10-2020 15:44
Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. Huurverhoging op basis van 2 kinderen? Gaat dat om sociale huur?
Is al een tijd zo.

Bij de jaarlijkse huurverhoging wordt naar alle inkomens in het huishouden gekeken. Op basis daarvan wordt het percentage bepaald.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rverhoging
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
24-10-2020 15:44
Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. Huurverhoging op basis van 2 kinderen? Gaat dat om sociale huur?
Alle inkomens op 1 adres tellen mee waardoor je jaarlijks maximale huurverhoging kunt krijgen.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
minnimouse schreef:
24-10-2020 15:44
Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. Huurverhoging op basis van 2 kinderen? Gaat dat om sociale huur?
.
Geen recht op huurtoeslag door inkomen van kinderen en maximale huurverhoging in verband met aanpak scheefhuurders? Als de huur dan boven de huurtoeslaggrens uitkomt dan heb je een acuut probleem wanneer de kinderen vertrekken.
gizzmo-returns schreef:
24-10-2020 15:51
Is al een tijd zo.

Bij de jaarlijkse huurverhoging wordt naar alle inkomens in het huishouden gekeken. Op basis daarvan wordt het percentage bepaald.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rverhoging
Klopt!
En als het gezamenlijk inkomen weer daalt kan er over twee jaar een huurverlaging worden aangevraagd: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
24-10-2020 16:57
Klopt!
En als het gezamenlijk inkomen weer daalt kan er over twee jaar een huurverlaging worden aangevraagd: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen
Dank voor de toelichting!
Weer wat geleerd. Maar het klopt dus niet dat die vrouw uit het voorbeeld moet verhuizen als die 2 kinderen de deur uit zijn. Ik lees dat ze huurverlaging kan aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
24-10-2020 16:57
Klopt!
En als het gezamenlijk inkomen weer daalt kan er over twee jaar een huurverlaging worden aangevraagd: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen
Joh! Wat goed!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven