Geld & Recht alle pijlers

Akkoord of onderste uit de kan?

21-10-2020 21:35 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nav mijn andere topic over salaris onderhandelen heb ik nog een vraag.

Ik ben in onderhandeling. Heb een aanbod gekregen en daar heb ik in het eerste gesprek aangegeven ( nav tips van jullie) dat ik niet op basis van het oude salaris van oude job wil gaan maar op basis van de nieuwe functie.
Daarop kreeg ik een nieuw aanbod.
Ik zat zelf te denken aan de laatste trede van de schaal. Een schaal hoger kan niet.
Omdat ik meer taken en verantwoordelijkheden en leidinggevende taken heb gekregen ben ik van mening dat ik daarom meer verdien.
Collegas in de uitvoering zitten aan het einde van diezelfde schaal. (Wel ouder en meer werkervaring).
Ik heb nu een aanbod gekregen voor de op een na laatste trede.
Wat nu te doen?

Ik ga er qua salaris wel op vooruit maar heb minder vakantieuren en krijg geen reiskostenvergoeding meer.

Kan ik dat nu nog opbrengen als argument om toch die laatste trede te willen?

Is het slim om daar nu nog over te gaan zitten mieren?

Ik heb aangegeven dat ik het ga laten bezinken. Morgen komen we erop terug.

Hoe kan ik dit nu het beste brengen? Dat ik de laatste trede wil. En als zij zeggen nee kan niet. Wat zeg ik dan? Oke dan ga ik in op eerder aanbod. Klinkt dan ook zo suf. Terwijl dat wel zo is want ik ga t niet hierom laten schieten. Maar het niet proberen is ook stom toch?

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel verschil maakt het?

Uiteindelijk wil je met onderhandelingen wel tot elkaar komen maar als jij het gevoel hebt dat er nog meer in zit kan je altijd onderhandelen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Zijn die reiskosten niet apart onderhandelbaar met je secundaire arbeidsvoorwaarden? Dacht dat die uit een ander ‘potje’ kwamen.
Alle reacties Link kopieren
Krijg je de reiskosten niet meer omdat je de km niet meer maakt? Want als dat niet het geval is, kan je die er wel bij onderhandelen. Of extra vakantiedagen. Ze zijn vaak meer bereid om dingen toe te zeggen die minder “geld” kosten. Reiskosten zijn onbelast. En vakantiedag kost niet letterlijk geld.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het eerste aanbod afgewezen, toen kwamen zij met een nieuw verbeterd bod en nu wil je 1 trede extra.

Wat hebben zij erbij gedaan tov het eerste aanbod? Wat scheelt de een na laatste met de laatste trede?
Alle reacties Link kopieren
Ik werkte eerder ergens waar als we iemand aannamen we die persoon graag wilden hebben. Een nieuwe procedure kostte ons maaaanden. En dan was er dus niemand voor die functie. Dus dan was onze manager soms wel genegen om iemand die ene trede verschil te geven. Omdat we anders nog maanden zonder invulling van functie X zouden zitten. En als iemand iets vroeg wat qua budget niet kon gaf ie dat ook gewoon aan.
Ik denk dat ik het zou vragen. Je hebt immers ook een verschil, minder vakantie en reiskosten die niet vergoed worden (moet je ook in Corona komen?).
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er een totaalsom van maken. Je hebt al aangegeven dat je niet voor hetzelfde salaris als je huidige baan in deze functie wil stappen. Daar hebben ze in zoverre gehoor aan gegeven dat ze met een nieuw bod zijn gekomen. Maar dat nieuwe bod is een beetje een nepper omdat je onder de streep waarschijnlijk niet echt vooruit gaat. Vrije tijd is namelijk ook geld, en als je zelf je reiskosten moet betalen dan ga je van neutraal naar in de min.

Dat ze je in de één na laatste schaal zetten maakt het beter te verkopen aan mensen met meer ervaring en het laat een opening voor een salarisverhoging in de toekomst. Daar zou ik mijn heil dus niet gaan zoeken als ik jou was.

Voor de hand liggend zou kunnen zijn dit contract accepteren maar dan met een zelfde hoeveelheid vrije dagen en een constructie waarmee je reiskosten neutraal zijn net als in je huidige baan.

Creatief kan zijn zoeken naar andere secundaire arbeidsvoorwaarden: pensioenopbouw, opleidingsbudget dat soort zaken.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt 150 verschil bruto. Maar wat er dan netto overblijft dekt dan ( iets meer dan) de misgelopen reiskostenvergoeding.

Is het flauw om dat dan nog te willen?
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
21-10-2020 21:40
Je hebt het eerste aanbod afgewezen, toen kwamen zij met een nieuw verbeterd bod en nu wil je 1 trede extra.

Wat hebben zij erbij gedaan tov het eerste aanbod? Wat scheelt de een na laatste met de laatste trede?
Ze hebben er een trede bij gedaan. Ik wilde er eigenlijk twee. Dus ze zijn in het midden gaan zitten. Scheelt 150 bruto
Alle reacties Link kopieren
We typten tegelijk.
girasole3 wijzigde dit bericht op 21-10-2020 21:56
84.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik maak de km wel nog maar hier doen ze niet aan vergoeding. Je kunt ze wel uitruilen met ikb. Hoe dat dan zit begrijp ik niet helemaal. Want ikb vervangt de vakantiegeld en dertiende maand. Dus als ik dat ikb gebruik voor reiskosten dan krijg ik tovh minder vakantiegeld en dertiende maand. Daar schiet ik toch niks mee op denk ik dan.

Kun je zomaar zeggen dat je meer vrije dagen wil? Ook al is het in de cao vastgelegd?
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
21-10-2020 21:55
We typten tegelijk.
1 trede zijn ze gestegen. 150 euro bruto.
Alle reacties Link kopieren
Reiskosten kost hun minder, daar zou ik voor gaan.
Alle reacties Link kopieren
Als je IKB gebruikt voor reiskosten mag je 19 cent per kilometer netto laten uitbetalen. Dat kan nog best wat opleveren.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
21-10-2020 21:56
Ik maak de km wel nog maar hier doen ze niet aan vergoeding. Je kunt ze wel uitruilen met ikb. Hoe dat dan zit begrijp ik niet helemaal. Want ikb vervangt de vakantiegeld en dertiende maand. Dus als ik dat ikb gebruik voor reiskosten dan krijg ik tovh minder vakantiegeld en dertiende maand. Daar schiet ik toch niks mee op denk ik dan.

Kun je zomaar zeggen dat je meer vrije dagen wil? Ook al is het in de cao vastgelegd?
Vaak bij zo'n uitruilmogelijkheid wordt bijv vakantiegeld (normaal bruto) als netto reiskostenvergoeding uitgekeerd. Scheelt jou dus belasting.

Nadeel is dat dat deel dan niet meetelt voor sommige sociale voorzieningen.
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
21-10-2020 22:05
Vaak bij zo'n uitruilmogelijkheid wordt bijv vakantiegeld (normaal bruto) als netto reiskostenvergoeding uitgekeerd. Scheelt jou dus belasting.

Nadeel is dat dat deel dan niet meetelt voor sommige sociale voorzieningen.
Ik vind het juist een nadeel dat alles wat ik laat uitbetalen wél meetelt voor mijn verzamelinkomen. Ik heb bijna geen kindgebonden budget meer over en ben nog wel alleenstaande ouder.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
21-10-2020 22:09
Ik vind het juist een nadeel dat alles wat ik laat uitbetalen wél meetelt voor mijn verzamelinkomen. Ik heb bijna geen kindgebonden budget meer over en ben nog wel alleenstaande ouder.
Dat is inderdaad zo als je bijv overuren of vakantiedagen laat uitbetalen. Dat is niet zo bij ruilen voor reiskostenvergoeding (dan daalt je bruto inkomen dus).
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare gedachtegang. Mooi toch dat je niet afhankelijk bent van dat soort regelingen.
KamilleT schreef:
21-10-2020 22:09
Ik vind het juist een nadeel dat alles wat ik laat uitbetalen wél meetelt voor mijn verzamelinkomen. Ik heb bijna geen kindgebonden budget meer over en ben nog wel alleenstaande ouder.
Krijg je ook alleenstaande ouder korting?
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
21-10-2020 22:12
Dat is inderdaad zo als je bijv overuren of vakantiedagen laat uitbetalen. Dat is niet zo bij ruilen voor reiskostenvergoeding (dan daalt je bruto inkomen dus).
Bij ons is het standaard dat ze je IKB inzetten voor het verschil tussen wat je krijgt per km (5 cent of zo) en de 19 cent die belastingvrij mag. Levert mij zo’n 700 euro extra netto op per jaar.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT. Ik begrijp het niet.
Kun je uitleggen hoe dat nou precies zit?

Die ikb is een bepaald bedrag per jaar. Als die reiskostenvergoeding daarvan af gaat dan win je toch niks extras? Je betaalt die dan toch zelf met je ikb?

Of krijg je die 700 extra netto bovenop je ikb ( zonder dat die verminderd door die uitruil)?
Alle reacties Link kopieren
Die 700 krijg je netto. Anders zou je hem bruto krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe werkt dit bedrijf met de tredes? Ga je bijvoorbeeld automatisch elk jaar een trede omhoog, of moet je daarvoor een bepaalde beoordeling hebben oid? Kan je daar nog wat mee? Bijvoorbeeld zeggen dat je het eigenlijk nog te laag vindt, maar je functioneren met dit nieuwe takenpakket graag laat zien en nu alvast over over een halfjaar een nieuw gesprek inplant over een hogere trede?
Is er nog een standaard jaarlijkse salarisverhoging? Zou je deze ook krijgen, of word je hier als nieuwe werknemer het eerste jaar voor uitgesloten? Kan je hier nog een uitzondering op krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Voor 150 euro bruto zou ik de boel niet op scherp zetten. Wel zou ik op secundaire voorwaarden nog willen onderhandelen, maar ik snap eerlijk gezegd niet waarom je dat niet direct hebt gedaan.

ik vind eigenlijk dat je bij salarisonderhandelingen 1 keer een tegenbod moet doen en dat als dat tegenbod (deels) ingewilligd wordt je of moet accepteren of de boel moet laten klappen.

Mijn ervaring is dat nóg een keer een tegenbod doen vrijwel altijd de arbeidsrelatie verstoort of de onderhandelingen laat klappen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Bij je ikb werkt het zo dat je je vakantiegeld, waar je normaal bijna 50% belasting over betaalt, uit mag laten betalen als reiskosten vergoeding waar je geen belasting over betaalt
Bruto blijft het bedrag dus gelijk, maar je houdt er netto veel meer aan over.
Ik zou het aanbod accepteren, volgend jaar heb je het treetje er alsnog bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven