Geld & Recht alle pijlers

Kostwinner

23-10-2020 10:28 201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een aantal recente topics van vrouwen die minder zijn gaan werken, vroeg ik me af hoe het kostwinnerschap bij ‘ons’ in de gezinnen is verdeeld. Dan bedoel ik niet wie er per uur meer verdient, maar wie daadwerkelijk het meeste salaris gestort krijgt.

Kostwinner in mijn gezin is:

Totaal aantal stemmen: 408

Een vrouw (30%)
Een man (35%)
We verdienen precies evenveel (13%)
Ik, want ik ben alleenstaand (en man of vrouw) (21%)
Anders (1%)
Toevallig mijn vriend, omdat ik nog studeer. Na mijn afstuderen willen we evenveel werken. Maar waarschijnlijk zal hij nog wel meer verdienen, aangezien hij hoger opgeleid is. (Wo master en ik hbo)
Als je beide werkt dan ben je allebei kostwinner. Niet degene die het meest verdient.

In 90% van de gevallen zal de man het meest verdienen gok ik.
anoniem_6513ea6284a07 wijzigde dit bericht op 23-10-2020 10:31
27.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik, want ik ben alleenstaand (vrouw). Maar in mijn vorige relatie verdiende ik meer. We werkten beiden 32 uur. Die relatie was overigens met een vrouw, dus twee vrouwen. Dat kan ook nog ;)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Wij brachten altijd zo'n beetje hetzelfde mee maar momenteel is mijn man de kostwinner.
Ik ben aan het omscholen en verdien de komende 2 jaar ongeveer de helft van wat ik gewend was.

Komende 2 jaar moet ik thuis geen heibel schoppen dus :biggrin:
Ik kan van mijn leerlingsalaris niet op mezelf wonen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is hier kostwinner. Hij is nog hoger opgeleid, zelfstandige. Ik ben op dit moment werkloos en studeer.

Overigens denk ik dat als ik net zo hoog opgeleid ben als hij, hij nog steeds de kostwinner zal zijn. Doordat hij zzp-er is verdient hij veel meer dan ik in loondienst zal verdienen.
VelvetVolvo schreef:
23-10-2020 10:30
Als je beide werkt dan ben je allebei kostwinner. Niet degene die het meest verdient.

In 90% van de gevallen zal de man het meest verdienen gok ik.

Eens. Ik vind het een beetje gek om van kostwinner te spreken omdat mijn vriend toevallig 100 euro meer verdient. We werken allebei en we hebben een goed salaris waarmee we allebei financieel onafhankelijk zouden kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Met het oog op ‘TO trapt af’, ik ben alleenstaand en vrouw. Als ik met mijn partner zou samenwonen, was ik niet de kostwinner ook al werk ik ft.
Ik blijf het een beetje jammer vinden dat jonge vrouwen zo makkelijk beslissen om minder te gaan werken, en het wordt gebracht als vrije keuze terwijl daar zoveel onderliggende verwachtingspatronen bij meespelen.
kamillet wijzigde dit bericht op 23-10-2020 10:39
41.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik (vrouw) ben hoger opgeleid, werk meer uren en verdien het meeste, zowel per uur als in totaal.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn samen kostwinner. Immers, het geld dat wij verdienen gaat naar ons gezin. Mijn man werkt op het moment meer dan ik, ik ben ook nog met een opleiding bezig. Als ik daar klaar mee ben, wil ik graag meer gaan werken.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer evenveel.
Ik werk meer in loondienst dan man. Maar daarnaast is hij zzp’er en met een paar leuke opdrachten verdient hij dan een leuke extra.

Misschien dat hij onder de streep (belasting etc er al van af) iets meer verdient dan ik. Maar wel in minder uren.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik zijn ooit begonnen met evenveel uren werken en ik verdiende geloof ik een tientje per maand meer. Toen was ik dus de 'kostwinner'. Maar mijn man kon wel een studie doen naast z'n werk (mij lukt dat gewoon niet, door allerlei oorzaken) en ik niet. Nu werken we nog steeds ongeveer evenveel uren, maar man verdient veel meer per uur.

Dus ja, hij is de kostwinner, hoewel we evenveel uren werken.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Evenveel


We zijn ook vergelijkbaar opgeleid en vergelijkbaar (on)ambitieus
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
23-10-2020 10:38
Wij zijn samen kostwinner. Immers, het geld dat wij verdienen gaat naar ons gezin. Mijn man werkt op het moment meer dan ik, ik ben ook nog met een opleiding bezig. Als ik daar klaar mee ben, wil ik graag meer gaan werken.
Je man dus.
Ik heb de definitie niet verzonnen, het gaat nu eenmaal om de meestverdienende.
Alle reacties Link kopieren
Ik (vrouw) ben kostwinner, ben hoger opgeleid en heb een hoger uurloon. Moet zeggen dat het onder de streep niet eens heel meer scheelt maar oke.
Alle reacties Link kopieren
wij verdienen echt ongeveer evenveel het zal misschien 100 euro netto verschillen
KamilleT schreef:
23-10-2020 10:42
Je man dus.
Ik heb de definitie niet verzonnen, het gaat nu eenmaal om de meestverdienende.

De betekenis van kostwinner is niet degene die het meest verdient. Het is degene die het geld voor het gezin verdient.

https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... kostwinner
Ik werk meer uren dan partner, maar verdien minder, zowel per uur als per maand. Tja, en nu?
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is nu de kostwinner. Ik ben momenteel vrijwillig werkloos (krijg ook geen uitkering). Het kan er makkelijk af, en hij verdiende sowieso veel meer dan ik. Op dit moment maak ik me op andere manieren nuttig in de maatschappij. En ja, ik ben me ervan bewust dat ik mezelf in een kwetsbare situatie geplaatst heb. Ook daar is door ons beiden goed over nagedacht.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Jarenlang beiden evenveel. Alleen moest ik daar fulltime voor werken en hij maar drie dagen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik werk iets minder maar verdien iets meer.

Hoe zit dat trouwens als je beide inkomens nodig hebt? Dan ben je toch samen kostwinner?
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ik, de vrouw dus. Maar lang genoeg gehad dat hij iets meer verdiende. Beiden werken gewoon fulltime, verschil is niet extreem groot.
(Helaas) mijn man, die is ouder dan ik en zit in een beter betalende sector.
Ik ben wel hoger opgeleid.
We werken beide evenveel uren.
Ik heb altijd een hoger uurloon gehad dan mijn man. Dat ligt aan de branche. We werken wel ongeveer evenveel en op ongeveer een gelijk niveau.

Dit maakt mij niet de kostwinner van het gezin, dat zou ik heel erg raar vinden om dat zo te benoemen en het klopt feitelijk ook niet.
KamilleT schreef:
23-10-2020 10:36
Met het oog op ‘TO trapt af’, ik ben alleenstaand en vrouw. Als ik met mijn partner zou samenwonen, was ik niet de kostwinner ook al werk ik ft.
Ik blijf het een beetje jammer vinden dat jonge vrouwen zo makkelijk beslissen om minder te gaan werken, en het wordt gebracht als vrije keuze terwijl daar zoveel onderliggende verwachtingspatronen bij meespelen.
Waar baseer je dit op? M.a.w. hoe weet je dat keuzes die mensen maken waarvan ze zeggen dat ze dit als vrije keuze hebben gemaakt in werkelijkheid niet vrij zijn? En denk je dan dat voor vrouwen die kiezen voor kostwinnerschap dit wel een vrije keuze is of ook niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven