Geld & Recht alle pijlers

Rechten en plichten van en tot elkaar betreft scheiding

27-10-2020 13:25 86 berichten
Dag allemaal..
Ik lig in scheiding..dat is nog een heel proces geweest.
Heb geen baan, druk doende met solliciteren, maar dat doet nu even niet terzake het hoe en waarom geen baan.

Mijn man heeft de verplichting mij nog te onderhouden tot de scheiding erdoor is.
En ik wil helemaal niet dat hij dat doet, maar heb even geen keus hierin.
Uiteraard is het drama, want hij heeft geen zin om te betalen.

Hij heeft al een aantal keer verzaakt de zorgverzekering te betalen, waardoor ik niet meer aanvullend verzekerd ben.
En dat heb ik nodig gezien mijn medische achtergrond.

Het einde is gelukkig inzicht.
Uitkering is toegekend, wanneer is nog niet bekend.
Dus hij is bijna van mij af(en ik van hem)

Nu hebben we wat teruggekregen vd belasting, en ik bedacht een mooi buffertje te hebben, want spaargeld is er niet.
Mijn onkosten zoals apothekers nota moet betaald worden, en zorgverzekering ook weer.
En dat wil hij niet.
Ik moet dat maar van het belasting geld doen.
Ik snap ergens zijn punt, maar had gehoopt dat hij mij die buffer zou gunnen, gezien ik een studiootje betrek waar ik wat spullen voor nodig heb.

Ik sta hier zo dubbel in, hij wil het liefst zsm van mijn af zijn omdat hij niet meer wil investeren in mij, en dat komt hard aan.

Jullie advies oid hierin?
Mijn advies is: zorg zo snel mogelijk voor voorlopige voorzieningen en een peildatum.
Mijn ervaring met deze fase is dat een onwillige ex zelfs wegkomt met een half ton doorstorten naar een kennis met een vage omschrijving - die hij uiteraard na de scheiding weer terugkrijgt, maar het telt intussen niet mee als te verdelen vermogen.

Dus hoe sneller er voorlopige voorzieningen en een peildatum zijn, hoe beter.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij geen toegang tot de gezamenlijke rekeningen meer dan?
Als je recht hebt op de helft van dat geld haal je dat toch van jullie rekening af? Hebben jullie al gescheiden rekeningen?
Alle reacties Link kopieren
Maar de teruggave van het belastinggeld is van jullie beiden, neem ik aan. En jij wil dat als eigen spaarpotje én jouw apotheekkosten moeten door hem betaald worden, want dat wil je niet van de belastingteruggave doen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Zo mooi is dat buffertje niet gezien alle rekeningen die niet betaald zijn. Zijn er geen voorlopige voorzieningen aangevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Op je strepen gaan staan. Als het andersom was geweest, had hij waarschijnlijk ook geprobeerd.

Als je geld nodig hebt, krijg je het niet. Als je geld niet nodig hebt, ligt het voor het oprapen. Pak het dus, probeer daar wat van te sparen.
Van dat meevallertje zou je de helft kunnen krijgen? Of gunt hij je daar helemaal niks van?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bij je advocaat navragen of ik recht hebt op de helft (of een deel) hiervan.
Alle reacties Link kopieren
Dus hij geeft aan dat jij (een deel) belastinggeld krijgt maar hiervan je eigen rekeningen moet betalen en jij wil dit niet omdat je het wil gebruiken om te sparen?
Of geeft hij aan dat hij niks wil overmaken?

Zijn er voorlopige voorzieningen aangevraagd? Heb je recht op een voorschot nu je uitkering is toegekend?
The greatest thing you'll ever learn is just to love, and be loved in return.
PA aanvragen, wat je ten tijden van het huwelijk afspreekt, geldt ook na een scheiding.
Het geeft je de tijd om je leven op orde te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
TO: is de belasting teruggave van jou of van ex? Of van jullie samen?
Zal even het e.e.a toelichten.

Man heeft alle rekeningen geblokkeerd aantal maanden terug.
3 nieuwe rekeningen geopend zonder mijn medeweten.
En hier begrijp ik helemaal niets van, ik snap werkelijk niet waarom, en hij geeft geen antwoord.
Sindsdien heb ik nergens zicht op en word er mondjesmaat geld gestort voor noodzakelijke dingen, en dan nog moeilijk doen.
Ik vraag nergens om, alleen zorg te dragen voor de basis behoeften.

De teruggave hebben we wel opgesplitst.
Ik heb verder dus niks.

Uitkering is aangevraagd en heb net gehoord dat het toegekend wordt.
Voorschot krijg ik nog te horen

Er is hier nog iemand op het forum die in een zelfde soort situatie zit, hoop dat ze dan ook reageert.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
27-10-2020 14:08
TO: is de belasting teruggave van jou of van ex? Of van jullie samen?
Het was samen aangevraagd, man is zzp'r.
Dus van ons samen.
nadanni schreef:
27-10-2020 14:12
Zal even het e.e.a toelichten.

Man heeft alle rekeningen geblokkeerd aantal maanden terug.
3 nieuwe rekeningen geopend zonder mijn medeweten.
En hier begrijp ik helemaal niets van, ik snap werkelijk niet waarom, en hij geeft geen antwoord.
Sindsdien heb ik nergens zicht op en word er mondjesmaat geld gestort voor noodzakelijke dingen, en dan nog moeilijk doen.
Ik vraag nergens om, alleen zorg te dragen voor de basis behoeften.

De teruggave hebben we wel opgesplitst.
Ik heb verder dus niks.

Uitkering is aangevraagd en heb net gehoord dat het toegekend wordt.
Voorschot krijg ik nog te horen

Er is hier nog iemand op het forum die in een zelfde soort situatie zit, hoop dat ze dan ook reageert.
De meeste mensen hebben een advocaat in deze situatie. Echt vraag het daar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen verstand van de juridische consequenties en je OP is niet concreet genoeg om te weten welke harde afspraken (ondertekend en wel) er wel of niet zijn. Daar dus geen advies over. Wel over het feit dat je je emoties nog toelaat in iets wat nu verder alleen maar zakelijk en juridisch moet zijn. Je vindt hem 'hard', dat hij niet meer voor je wilt zorgen. Helaas, dat is het gevolg van de scheiding, zowel voor jou als voor hem.

Dus, als hij juridisch gezien nog wel voor je moet zorgen, moet dit ook gewoon gebeuren. Heb je een advocaat? Dan zou deze daarnaar moeten kijken lijkt mij. En afhankelijk van hoe jullie scheiding geregeld is, moet de belastingteruggaaf ook gewoon fifty-fifty (of anders, volgens jullie afspraken) verdeeld worden. Dan heb je daar volgens mij je extraatje (hoop ik voor je).

Kijk feitelijk, wat je wel en niet kunt verwachten, en gooi je emoties eruit bij een goede vriendin.
Alle reacties Link kopieren
Uitkering is een bijstandsuitkering? Dikke kans dat de gemeente je wel gaat verplichten partneralimentatie te verzoeken in het kader van de echtscheiding. Alles wat je naast de pali tekort komt, kan dan nog worden aangevuld.

Als het klopt wat jij zegt, gedraagt hij zich als een lul. Word dan zelf ook zakelijk, zoek een familierechtadvocaat, vraag de echtscheiding aan (is dat al gedaan?) en vraag voorlopige voorzieningen aan in afwachting van de definitieve beslissingen. De sfeer is nu toch al verziekt, dan wordt het tijd voor jezelf op te komen.
Voorlopige voorzieningen aanvragen en een advocaat regelen z.s.m. of heb je die al? Met een uitkering heb je meestal recht op een toevoeging.

https://www.juridischloket.nl/hoe-we-we ... aat-nodig/

Dit is een fase waarin je ex je een.poot kan uitdraaien. Bijvoorbeeld schulden kan maken waar jij mede voor opdraait. Maar zonder juridische stukken kun je niets. Zorg dus voor voorlopige voorzieningen.
Ik heb in die situatie gezeten, vandaar mijn advies: zo snel mogelijk een peildatum en voorlopige voorzieningen. Hoe langer dit voortduurt, hoe groter het financieel risico dat je loopt. Zzp'er zijn geeft heel veel sjoemelmogelijkheden en omdat je gaat scheiden van hem, niet van zijn zaak, kun je weinig opeisen.
Als hij je nu niet meer geld wil geven, wordt dat in een later traject niet als minpunt voor hem beschouwt. Als hij aantoonbaar sjoemelt ook niet. En er worden ook geen consequenties aan verbonden. En voor je dat antwoord hebt, ben je 2 jaar en 50.000 euro advocaatkosten verder. De vraag of hij dit zo mag is dus irrelevant. Hij doet het en aanvechten kost teveel tijd en teveel geld om dat zinvol te maken.

Dus. Zorg voor die voorlopige voorzieningen en die peildatum.
En wat mijn voorgangers zeggen: hou je emoties er buiten. Super moeilijk, maar gooi die er bij iemand anders uit. Dus, niet toegeven omdat je van hem af wil zijn bijvoorbeeld. Zo is menig vrouw in mijn omgeving (Ik ook bijna) genaaid door ex. Als ik geen goede advocaat had had ik ook alles toegegeven.om er maar vanaf te zijn.

En ja, het zal wel seksistisch zijn maar mannen zijn meestal beter in zakelijk gedrag. Niet in naaien, dat doen vrouwen ook :-x
Alle reacties Link kopieren
Gaan werken en leren om financieel voor jezelf te zorgen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hij wil niet meer investeren in mij, zeg je. Ja dat lijkt me logisch, jullie liggen in een scheiding die hij geinitieerd heeft. Jij verwacht nog veel van hem maar ik vrees dat je die verwachting flink moet bijstellen. Leer op eigen benen te staan.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
montblanc schreef:
27-10-2020 13:29
Heb jij geen toegang tot de gezamenlijke rekeningen meer dan?
Hij kan bij wijze van alles overgestort hebben naar de zakelijke rekening en ze ligt volledig lam, compleet afhankelijk van de paar euro hier en daar die hij haar gunt.
Het is een rotsituatie, ik weet er alles van.
SweetFirefly schreef:
27-10-2020 15:06
Hij wil niet meer investeren in mij, zeg je. Ja dat lijkt me logisch, jullie liggen in een scheiding die hij geinitieerd heeft. Jij verwacht nog veel van hem maar ik vrees dat je die verwachting flink moet bijstellen. Leer op eigen benen te staan.
Ze zit nu in de verschrikkelijke situatie dat ze geen werk kan vinden (maar als ze dat vindt, duurt het nog minimaal een maand voor ze geld heeft), geen uitkering krijgt want getrouwd en geen geld van haar man krijgt want hij vindt het grappiger om het niet te geven. Dat is echt een kutsituatie, ik heb er maandenlang in gezeten en op de voorraadkelder moeten leven en geld moeten lenen om überhaupt een advocaat te kunnen betalen.
Dingen worden heel kostbaar en ingewikkeld als er een onwillige ex en een eigen zaak in het spel zijn.
SweetFirefly schreef:
27-10-2020 15:06
Hij wil niet meer investeren in mij, zeg je. Ja dat lijkt me logisch, jullie liggen in een scheiding die hij geinitieerd heeft. Jij verwacht nog veel van hem maar ik vrees dat je die verwachting flink moet bijstellen. Leer op eigen benen te staan.
Nee dat zie je verkeerd..het enige wat ik verwacht is dat hij zijn verplichtingen nakomt totdat alles is geregeld, dat is zijn plicht.
Op eigen benen leren staan vind ik misplaatst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven