Geld & Recht alle pijlers

Kosten muurherstel verhalen op loodgieter?

28-10-2020 14:47 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

In mijn andere topic (klussen/prijsverschil-stuc-en-sierpleis ... #p32086689) beschrijf ik mijn probleem, maar ik vraag me af in hoeverre ik nog iets kan met het ontstaan van dit probleem.

Kort samengevat: vorig jaar een nieuwe keuken laten plaatsen. Daarvoor moest een muurtje gesloopt worden en leiding- en stroomwerk worden verlegd. Via Google vond ik een betrouwbare slooppartij, zij hebben het muurtje gesloopt, vuil afgevoerd, etc. De jongeman die dit heeft gedaan gaf aan een goede loodgieter te kennen, die de ruimte kon voorbereiden voor mijn nieuwe keuken. Loodgieter is langsgekomen, prijs afgegeven, ik heb het leidingschema van de keukenboer naar hem gestuurd en hij ging aan de slag. Ik was op dat moment niet thuis, de jongen van de slooppartij wel.

De elektriciteitskabel voor de afzuigkap moest zo'n 10 cm naar rechts en 2 meter omhoog. De loodgieter is echter lijnrecht omhoog gegaan en daarna pas opzij. Hij gaf toentertijd aan dat dit niet achter de afzuigkap kon, omdat de muur dan te instabiel zou zijn voor het bevestigen van de afzuigkap. Ik heb er geen verstand van, dus ik geloofde dat. Dat betekent wel dat het uitgehakte deel van de muur duidelijk zichtbaar is in mijn keuken. Dit wil ik nu door een stukadoor laten herstellen, waarbij meerdere stukadoors al hebben aangegeven dat dit prima achter de afzuigkap had gekund. Ik gok dat de loodgieter pas bovenaan besefte dat hij nog opzij moest. Het herstelwerk wordt behoorlijk prijzig (honderden tot mogelijk zelfs > duizend euro).

Kan ik dit op hem verhalen? Zo ja, welke stappen moet ik dan nemen?

Alvast bedankt voor het meedenken :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Heb je de werkzaamheden door de loodgieter wit of zwart laten uitvoeren?
Wat heb je over de werkzaamheden aan afspraken gemaakt en op papier gezet?

Kortom heb je iets concreets om hem mee om zijn oren te slaan? Kun je aantonen dat hij wanprestatie heeft geleverd?
Ik denk dat het een moeilijk verhaal word, helemaal als je geen rechtsbijstand hebt met verstand van zoeken die dat voor ja kan uitzoeken en proberen te regelen. Heb je die?

Het is anders , vrees ik, een welles nietes spelletje dan.
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
28-10-2020 14:55
Heb je de werkzaamheden door de loodgieter wit of zwart laten uitvoeren?
Wat heb je over de werkzaamheden aan afspraken gemaakt en op papier gezet?

Kortom heb je iets concreets om hem mee om zijn oren te slaan? Kun je aantonen dat hij wanprestatie heeft geleverd?

Wit, denk ik? Ik heb een factuur, want ik moest het indienen bij de hypotheekverstrekker om het terug te krijgen uit mijn bouwdepot. Ik heb het leidingschema en de mail aan de loodgieter met leidingschema + begeleidend schrijven:

"Bij deze het leidingschema van mijn nieuwe keuken.
Hierin staat waar de gasleiding, waterleiding en het stopcontact voor de afzuigkap uit moeten komen.

...

Op de plek van de afzuigkap is nog geen stopcontact. Er zit er wel één in de buurt (een 1,5e meter eronder, denk ik). Maar die is nodig voor de oven, gok ik. Dus vandaar een extra stopcontact plaatsen bij de afzuigkap."

Het uitbreken en verlengen van de stroomkabel hebben we face to face besproken, dat was een gevolg van bovenstaand.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft werk afgeleverd zoals beschreven in het plan van de keukenboer en dus zoals hem opgedragen is: de aansluitingen zitten op de juiste plek. Waar jouw nieuwe kasten/afzuiging e.d. tegen de muur aan zouden komen en dat het de bedoeling was om na zijn werkzaamheden niet opnieuw te stuken ook niet. (Ik ken trouwens niemand die geen stuukwerk moest doen bij het plaatsen van een nieuwe badkamer of keuken). Ik vrees dat je of duidelijker had moeten zijn in de opdracht of zelf bij de werkzaamheden had moeten zijn. Maar ik zie van zijn kant geen 'nalatigheid'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ja, dat is gewoon wit. Tenminste vanuit jou. Wat die ander doet maakt dan even niet uit.
En gaat het om de loodgieter of een elektricien? Gewoon voor mijn nieuwsgierigheid.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
28-10-2020 15:03
Hij heeft werk afgeleverd zoals beschreven in het plan van de keukenboer en dus zoals hem opgedragen is: de aansluitingen zitten op de juiste plek. Waar jouw nieuwe kasten/afzuiging e.d. tegen de muur aan zouden komen en dat het de bedoeling was om na zijn werkzaamheden niet opnieuw te stuken ook niet. (Ik ken trouwens niemand die geen stuukwerk moest doen bij het plaatsen van een nieuwe badkamer of keuken). Ik vrees dat je of duidelijker had moeten zijn in de opdracht of zelf bij de werkzaamheden had moeten zijn. Maar ik zie van zijn kant geen 'nalatigheid'.

Ja, daar was ik al bang voor. Het is een 'lijkt me logisch'-situatie, daarin heb ik weinig rechten, denk ik.

Het stucwerk moet sowieso (ook voor een deel van de muur die gesloopt is, rondom een stopcontact en dus die twee plekken herstelwerk), maar het opvullen en afwerken van het uitgehakte deel had niet gehoeven en dat is jammer (en prijzig).
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
28-10-2020 15:04
En gaat het om de loodgieter of een elektricien? Gewoon voor mijn nieuwsgierigheid.

Dat weet ik eigenlijk niet. Hij heeft zowel de leidingen (water/gas) als de elektriciteit verlegd. Waar ik bij moet zeggen dat hij de klus sowieso niet goed heeft uitgevoerd, want de keuken kon niet geplaatst worden omdat de leidingen niet goed verlegd waren (zaten niet op de goede plek). Dus zowel de loodgieter als de keukenboer moest terugkomen (waar de keukenboer me gematst heeft en me daar niet extra voor heeft laten betalen).
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Het is volkomen normaal dat er na het plaatsen van een nieuwe keuken, opnieuw gestuct moet worden. Daar is hij vast, logisch, vanuit gegaan. Wil je het namelijk gewoon netjes maken dan is stucen van het werkgebied gewoon nodig.
Het vullen van zo'n stukje kost echt niks extra's dan.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
28-10-2020 15:16
Dat weet ik eigenlijk niet. Hij heeft zowel de leidingen (water/gas) als de elektriciteit verlegd. Waar ik bij moet zeggen dat hij de klus sowieso niet goed heeft uitgevoerd, want de keuken kon niet geplaatst worden omdat de leidingen niet goed verlegd waren (zaten niet op de goede plek). Dus zowel de loodgieter als de keukenboer moest terugkomen (waar de keukenboer me gematst heeft en me daar niet extra voor heeft laten betalen).
Wacht. Dit is een ander verhaal. Hij heeft het werk dus niet naar plan uitgevoerd want de leidingen waren NIET naar de juiste plek en dus volgens het aangeleverde plan verlegd. Daar kon je wel iets mee. Al vrees ik dat het - nu het al aangepast is - te laat is want je hebt weinig bewijs hiervan.
Verder: Ga echt na of de elektriciteit gedaan is door een gecertificeerd vakman. Stel dat er ooit brand/probleem veroorzaakt door de 'elektriciteit' is, dan trekt de verzekering zich gegarandeerd terug omdat ze de verantwoordelijkheid bij jou leggen wegens niet naar de wet/maatstaven uitgevoerde werkzaamheden. Zeker als er bijvoorbeeld een extra groep aangelegd is of zo iets ingrijpend!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan het stucen en vullen van dit gat nu zoveel kosten? Heb je voor de zekerheid nog even een andere offerte opgevraagd voor dit muurtje?

Het lijkt mij als iemand door een muur naar boven moet je altijd moet hakken. Wat komt er tussen de afzuigkap en je fornuis? Als ze daar gehakt hadden had je toch ook iets moeten herstellen?
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar?!? En je komt hier nu mee?
Wat heb je op dat moment gezegd? Vind het raar dat je dan niet meteen actie onderneemt. Ze zien je nu nog aankomen.
veensteker schreef:
28-10-2020 18:04
Hoe kan het stucen en vullen van dit gat nu zoveel kosten? Heb je voor de zekerheid nog even een andere offerte opgevraagd voor dit muurtje?

Het lijkt mij als iemand door een muur naar boven moet je altijd moet hakken. Wat komt er tussen de afzuigkap en je fornuis? Als ze daar gehakt hadden had je toch ook iets moeten herstellen?
Wat is zoveel?

Natuurlijk kost dat best wat als iemand daar voor speciaal komt op draven. En een paar 100 euro vind ik niet per se heel raar. Maar tot duizend euro is nogal een brede schatting. Zou wel kijken wat het bij een ander kost.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
28-10-2020 18:04
Hoe kan het stucen en vullen van dit gat nu zoveel kosten? Heb je voor de zekerheid nog even een andere offerte opgevraagd voor dit muurtje?

Het lijkt mij als iemand door een muur naar boven moet je altijd moet hakken. Wat komt er tussen de afzuigkap en je fornuis? Als ze daar gehakt hadden had je toch ook iets moeten herstellen?

Het gaat om een gehele binnenmuur van 16 m2 die, om kleurverschil op te lossen, opnieuw bedekt moet worden met sierpleister. In mijn andere topic werd geopperd dat de muur hiervoor mogelijk voorbewerkt moet worden, waardoor het in totaal een dergelijk prijzige klus kan worden.

Het deel tussen de afzuigkap en mijn fornuis heb ik met tegels bedekt. Daar is het hakwerk dus niet zichtbaar. Het gaat echt alleen om het stuk naast de afzuigkap, dat ook prima onder de afzuigkap had gekund.

piepp schreef:
28-10-2020 18:08
Vorig jaar?!? En je komt hier nu mee?
Wat heb je op dat moment gezegd? Vind het raar dat je dan niet meteen actie onderneemt. Ze zien je nu nog aankomen.

Zoals ik in mijn OP ook aangeef heeft de loodgieter toentertijd gezegd dat het niet anders kon. Dat heb ik voor waar aangenomen. Op dat moment kon ik het me helaas niet veroorloven om te laten stuken, ik heb toen alleen het hoognodige om te kunnen wonen/leven laten uitvoeren. Een stuk uitgehakte muur was daarvoor niet noodzakelijk. Ik ben nu, door de stukadoors, pas gewezen op 't feit dat dit wel (juist) onder de afzuigkap had gekund.

Luci_Mster2 schreef:
28-10-2020 18:09
Wat is zoveel?

Natuurlijk kost dat best wat als iemand daar voor speciaal komt op draven. En een paar 100 euro vind ik niet per se heel raar. Maar tot duizend euro is nogal een brede schatting. Zou wel kijken wat het bij een ander kost.

Zie ook mijn reactie hierboven, en mijn andere topic. Het verschilt nogal tussen de verschillende stukadoors, maar zal afhankelijk zijn van wel/niet voorbehandelen, materiaal, etc.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
28-10-2020 15:14
Ja, daar was ik al bang voor. Het is een 'lijkt me logisch'-situatie, daarin heb ik weinig rechten, denk ik.

Het stucwerk moet sowieso (ook voor een deel van de muur die gesloopt is, rondom een stopcontact en dus die twee plekken herstelwerk), maar het opvullen en afwerken van het uitgehakte deel had niet gehoeven en dat is jammer (en prijzig).
Hoezo is het opvullen prijzig. Hier al vele verbouwingen gehad incl hak een freeswerk en betreffende gleuven altijd zelf voor een groot deel dicht gezet met cement. Dit is 1. Zelf goed en makkelijk te doen 2. En als je dat niet aandurft door een stucadoor ook goed te doen en kost echt niet bizar veel aan materiaal of tijd. Enige wat ik kan bedenken aan kosten is wachten tot het spul wat wordt gebruikt gedroogd is voor hij verder kan maar dat is wel gek als je voor die wachttijd moet betalen meestal bij stucadoors zijn dat juist de dingen die ze tussendoor doen of als eerste en daarna verder gaan met anderr samen.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
28-10-2020 19:57
Het gaat om een gehele binnenmuur van 16 m2 die, om kleurverschil op te lossen, opnieuw bedekt moet worden met sierpleister. In mijn andere topic werd geopperd dat de muur hiervoor mogelijk voorbewerkt moet worden, waardoor het in totaal een dergelijk prijzige klus kan zijn
Maar even kort samengevar, niet het andere topic gelezen. Ik heb vorig jaar 3 slaapkamers en een overloop laten stucen. Deze moesten ook voorbehandeld worden en plafond was schuurwerk en dit kosten toen iets van €3000 euro ik vraag me dus af hoe een muurtje van 16 m2 honderden dan niet duizende euros gaat kosten. Zou toch eens even rondje doen bij andere stucadoors.
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
28-10-2020 21:04
Hoezo is het opvullen prijzig. Hier al vele verbouwingen gehad incl hak een freeswerk en betreffende gleuven altijd zelf voor een groot deel dicht gezet met cement. Dit is 1. Zelf goed en makkelijk te doen 2. En als je dat niet aandurft door een stucadoor ook goed te doen en kost echt niet bizar veel aan materiaal of tijd. Enige wat ik kan bedenken aan kosten is wachten tot het spul wat wordt gebruikt gedroogd is voor hij verder kan maar dat is wel gek als je voor die wachttijd moet betalen meestal bij stucadoors zijn dat juist de dingen die ze tussendoor doen of als eerste en daarna verder gaan met anderr samen.

Dat zei de duurdere stukadoor ook, ja. Dat het moet drogen en dat hij dus 2x moet komen, wat ook bijdraagt aan de hogere kosten.
Maar jouw reacties zijn erg behulpzaam, dankjewel! Als je het zo stelt begrijp ik ook niet waarom het honderden, al dan niet €1.500 moet kosten.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Vaak zijn de machines on sleuven te frezen behoorlijk groot zodat je soms wel 20 cm uit de muur of andere hindernissen moet blijven om een sleuf te maken.
Misschien was dat hier ook het geval.

Dat de stucadoor zegt dat het ook wel anders had gekund is natuurlijk praten, misschien moet hij elektriciën worden.
Alle reacties Link kopieren
Forgotten schreef:
28-10-2020 21:52
Vaak zijn de machines on sleuven te frezen behoorlijk groot zodat je soms wel 20 cm uit de muur of andere hindernissen moet blijven om een sleuf te maken.
Misschien was dat hier ook het geval.

Dat de stucadoor zegt dat het ook wel anders had gekund is natuurlijk praten, misschien moet hij elektriciën worden.

Dat begrijp ik, maar er waren geen andere hindernissen, de elektricien/loodgieter heeft meer fouten gemaakt, waaronder zich vergissen in hoe ver van de zijmuur bepaalde elementen geplaatst moesten worden, en dat dit onder de afzuigkap had gekund is door meerdere stukadoors benoemd. Dat dit nu zichtbaar is was niet nodig, daar twijfel ik niet aan. De vraag is of ik hier iets mee kan. Gezien de reacties vrees ik van niet.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Als je kosten hebt moeten maken om vergissingen van hem op te lossen kun je deze natuurlijk proberen terug te krijgen.

Wat betreft het verkeerde sleufwerk ligt het er maar net aan hoe duidelijk of je bent geweest met betrekking tot het intact laten van de muren / stucwerk.
De electriciën is er waarschijnlijk vanuit gegaan dat alles werd gestuct

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven