Geld & Recht alle pijlers

Wel of niet isoleren eerste verdieping

21-11-2020 22:37 22 berichten
Hallo allemaal,

Wij zijn al een aantal jaren opzoek naar een geschikte woning.. nu hebben we een woning bezichtigd waar we misschien wel verder mee willen.. echter het is een bouwval en willen er graag met 1 of 2 aannemers erdoor heen om te kijken of het financieel haalbaar is.. is dit trouwens wel gebruikelijk dat je met meerdere aannemers gaat bezichtigen om een goed beeld te krijgen?
Dat was trouwens niet de vraag die ik wilde stellen.. het gaat om een geschakelde woning uit de jaren 30. Het huis is niet geïsoleerd maar heeft wel overal kunsstof kozijnen en dubbele beglazing.. Nu wilde ik eigenlijk alleen de zolder en de begane grond laten isoleren (om de kosten te drukken) maar mijn man zegt dat het niks helpt als de eerste verdieping niet mee word geïsoleerd.. klopt dit? Ik denk dat het juist wel genoeg doet als beneden en de zolder worden geïsoleerd.. ik hoor graag jullie mening!!
Alle reacties Link kopieren
Warme lucht stijgt op. Als je de bovenverdieping niet isoleert is dat toch dweilen met de kraan open?

Dan komt er toch via de bovenverdieping nog hartstikke veel koude lucht de woning in? Én lekt er warme lucht naar buiten op de eerste vd...?
almdudler wijzigde dit bericht op 21-11-2020 22:47
41.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je man dan doen aan isolatie op de 1e?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Almdudler schreef:
21-11-2020 22:45
Warme lucht stijgt op. Als je de bovenverdieping niet isoleert is dat toch dweilen met de kraan open?

Dan komt er toch via de bovenverdieping nog hartstikke veel koude lucht de woning in? Én lekt er warme lucht naar buiten op de eerste vd...?
Overal kunststof kozijnen met dubbel glas. Wat moet je nog meer doen op een eerste verdieping?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft: “om de kosten te drukken”.
Dan zou ik niet aan een bouwval beginnen. Dat gaat zoveel meer geld kosten dan je in eerste instantie denkt.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Almdudler schreef:
21-11-2020 22:45
Warme lucht stijgt op. Als je de bovenverdieping niet isoleert is dat toch dweilen met de kraan open?

Dan komt er toch via de bovenverdieping nog hartstikke veel koude lucht de woning in? Én lekt er warme lucht naar buiten op de eerste vd...?
Ik dacht de zolder is dan geïsoleerd en daar gaat alle warmte naar toe maar misschien is dat wel heel dom gedacht🙈
Tickel schreef:
21-11-2020 22:47
Wat wil je man dan doen aan isolatie op de 1e?
De muren isoleren.
mrs.lamaze schreef:
21-11-2020 22:48
Je schrijft: “om de kosten te drukken”.
Dan zou ik niet aan een bouwval beginnen. Dat gaat zoveel meer geld kosten dan je in eerste instantie denkt.
Gelijk heb je, we gaan ook uit van 25 procent meer kosten dan word begroot.. en laten een deel van het huis niet aanpakken.. maar we zijn al zolang opzoek dat we er eigenlijk alles aan willen doen om het haalbaar te maken..
Alle reacties Link kopieren
Onmogelijk schreef:
21-11-2020 22:56
De muren isoleren.
Spouwmuur? Dan doe je toch automatisch de hele gevel.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
21-11-2020 22:57
Spouwmuur? Dan doe je toch automatisch de hele gevel.
Nee we willen van binnenuit isoleren, hoor zoveel verschillende verhalen over spouwmuur isolatie
Alle reacties Link kopieren
Onmogelijk schreef:
21-11-2020 22:59
Nee we willen van binnenuit isoleren, hoor zoveel verschillende verhalen over spouwmuur isolatie
Welke verhalen? Ik heb ook spouwmuur isolatie en een jaren 30 huis. Heb die verhalen nooit gehoord
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Bij isolatie voor warmte helpt alles wat je doet al iets (itt geluidsisolatie, daar is gedeeltelijk isoleren zinloos).
Toch zou ik de buitenschil als geheel doen, op koudebruggen krijg je condensvorming en daardoor schimmel.
Onmogelijk schreef:
21-11-2020 22:56
Ik dacht de zolder is dan geïsoleerd en daar gaat alle warmte naar toe maar misschien is dat wel heel dom gedacht🙈
Dan is die warme opstijgende lucht toch tussendoor op de 1e verdieping al afgekoeld?

Ik snap dat je kosten wil besparen, maar ik zou dat niet op fundamentele zaken doen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een woning met een houten plafond tussen de begane grond en de eerste verdieping. Hierdoor is het gehorig en hoor ik mijn man bijvoorbeeld beneden snurken als hij boven ligt te slapen. Daar zou je ook even naar kunnen kijken.
Als je kosten wil drukken doe dat dan nooit met fundamentele voorzieningen die later veel moeilijker aan te brengen zijn. Bezuinig nooit op stopcontacten, isolatie en warmtevoorziening, iedereen wordt sacherijnig van een huis wat duur is om warm te houden aangezien dat hoge kosten zijn.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
21-11-2020 23:03
Dan is die warme opstijgende lucht toch tussendoor op de 1e verdieping al afgekoeld?

[...]
Laat je dan alle slaapkamerdeuren openstaan? Anders gaat die warme lucht toch eerder naar de zolder dan via de gevel op de 1e verdieping naar buiten?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
echter het is een bouwval en willen er graag met 1 of 2 aannemers erdoor heen om te kijken of het financieel haalbaar is.. is dit trouwens wel gebruikelijk dat je met meerdere aannemers gaat bezichtigen om een goed beeld te krijgen?

Misschien dat een aannemer tegen betaling wel mee wil bij een bezichtiging, en dan in grove lijnen kan zeggen wat er moet gebeuren. Maar in een half uurtje bezichtiging kun je niet veel tot in details bekijken, laat staan dat er een redelijk kloppende offerte gemaakt kan worden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
parbleumondieu schreef:
21-11-2020 23:02
Bij isolatie voor warmte helpt alles wat je doet al iets (itt geluidsisolatie, daar is gedeeltelijk isoleren zinloos).
Toch zou ik de buitenschil als geheel doen, op koudebruggen krijg je condensvorming en daardoor schimmel.
Dat is zeker niet de bedoeling indd
Lexie72 schreef:
21-11-2020 23:10
Wij hebben een woning met een houten plafond tussen de begane grond en de eerste verdieping. Hierdoor is het gehorig en hoor ik mijn man bijvoorbeeld beneden snurken als hij boven ligt te slapen. Daar zou je ook even naar kunnen kijken.
Bedankt voor de tip word mee genomen!
Tickel schreef:
21-11-2020 23:00
Welke verhalen? Ik heb ook spouwmuur isolatie en een jaren 30 huis. Heb die verhalen nooit gehoord
Dat het na een aantal jaren, vocht uitslag uit de muren komt etc..
Alle reacties Link kopieren
Het is helemaal niet zo gek om een bezichtiging te plannen met een aannemer zodat hij grof kan ramen wat de kosten zullen zijn. Wij hebben dat vorig jaar ook gedaan toen we een huis op het oog hadden. Er waren toen niet veel kapers op de kust dus die tijd moet je dan wel hebben. We hebben vooraf met hem afgesproken dat hij gewoon grove getallen zou roepen, en dat we pas later echt na aankoop over de offerte verder praten. Hij noemde bv vierkante meter prijzen voor stucen, vloerverwarming en schatte de kosten voor de sloop van wat elementen. Voor ons genoeg om de knoop te kunnen doorhakken.

Wij hebben het huis gekocht uiteindelijk en hebben ons budget geprioriteerd voor de zaken die echt basis zijn of later niet meer kunnen. Spouwmuur isolatie hebben we nu nog niet gedaan omdat dat later bv nog kan zonder breken. We hebben trouwens wel een energie check laten doen na de aankoop, dan kreeg je een volledig advies met alle besparingsopties. Binnenkort komen alle zonnepanelen!

Succes!
merano schreef:
21-11-2020 23:25
Laat je dan alle slaapkamerdeuren openstaan? Anders gaat die warme lucht toch eerder naar de zolder dan via de gevel op de 1e verdieping naar buiten?
Via de gevel? Nee, gewoon binnen, via je trapgat en koude overloop op de 1e verdieping.

Ik woon zelf in een appartement, maar in bijvoorbeeld het huis van mijn ouders staan boven bijna alle deuren altijd open. Maar dat terzijde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven