Geld & Recht alle pijlers

Budgetteren als single

22-11-2020 19:53 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik weet het, er zijn al heel wat topics over bezuinigen, maar ik vind de vergelijking soms moeilijk aangezien ik alleen woon. Ik ben het afgelopen jaar steeds meer financiele blogs gaan lezen en gaan besparen. Ook wel nodig omdat ik na een verbouwing geen buffer meer heb. Het lijkt me leuk om met anderen te sparren over besparingen, goede eenpersoonsrecepten, etc.
Alle reacties Link kopieren
Dan moet TO natuurlijk aftrappen :$

Ik ben 35 en woon dus alleen. Ik heb een contract voor 40 uur pw, salaris is inclusief reiskosten 2670,- netto. Gewoonlijk kan ik van die reiskosten echt niet heen en weer rijden (ben verhuisd naar buiten de randstad maar werk in Amsterdam), maar nu ik vaker thuis werk gelukkig wel. Ik probeer 150,- pm te sparen. Heb afgelopen jaar alle verzekeringen onder de loep genomen, sluit elk jaar tv en energie opnieuw af, kijk naar goedkope zorgverzekering etc. Boodschappen blijft een grote kostenpost. Ondanks dat ik regelmatig gratis mee eet op werk (want werk onregelmatig) lukt het me met moeite om onder de 300 euro te blijven.. Dat is wel incl. verzorgingsproducten. Dat is voor mij de post waar ik nu het meest nog mee aan de slag wil.

Hiernaast probeer ik nog wat te beleggen en wil ik uiteindelijk als ik weer een goede buffer heb mijn hypotheek versneld gaan aflossen.
Hoe hoog zijn jouw vaste lasten als je maar 150 kan sparen?
Van mijn salaris van 2100 inclusief reiskostenvergoeding hou ik 600 over als ik álles betaald heb, dus 740 huur incl, zorgverzekering, 200 benzine, alle overige verzekeringen en abonnementen en mijn boodschappen.
Heb je een vriezer? Dan kan je veel soepen, sauzen en andere maaltijden in bulk (voor 4 personen of meer dus) klaarmaken en invriezen. Scheelt je ook nog eens tijd :)
Maar 150 euro sparen met zo'n loon? Hoe dan in godsnaam?

je kunt echt super goedkoop en gevarieerd eten. Kijk naar gerechten zoals:
- Soep (broccoli soep, uien soep, wortel soep, pompoen soep, zoete aardappel)
- Stamppotten (hutspot, andijvie, rode bieten)

Die gerechten kun je voor minder dan 2 euro maken. Een zak wortels is bij de lidl vaak maximaal 70 cent bijvoorbeeld. Aardappels kosten uiteindelijk geen drol als je ze per avond berekend. Met zo'n zak doe je bovendien lang als je alleen bent. Een pasta kan je ook super goedkoop maken. Prei van 30 cent, courgette van 50 cent, gezeefde tomaten van 50 cent en champignons bijvoorbeeld.

Wij eten met z'n tweeën voor 25-35 euro per week.

Bovendien kun je toch gewoon voor meerdere dagen koken als je alleen bent?
Sparen is voor mijn (ons) geen sluitpost op de begroting maar een vaste last die als eerste wordt overgeboekt als het salaris is gestort.

Proberen om te sparen is gedoemd te mislukken.
Alle reacties Link kopieren
Je vaste lasten lijken inderdaad hoog. Mijn vaste lasten zijn momenteel €816,89. Ik besef wel dat laag is hoor. Ik heb geluk met een vrij lage huur (€404,17) en het scheelt dat ik geen auto heb.

Die vaste lasten zijn bij mij:
- Verzekeringen (zorg, uitvaart, inboedel, aansprakelijkheid)
- Belastingen
- Gas, stroom, boilerkosten, water
- Tv, internet, sim-only, Spotify, Netflix
- Huur
- Kosten betaalrekening/creditcard

Ik hanteer elke maand 300 euro voor boodschappen (ook wasmiddel, eten bestellen / uit eten) en 200 euro voor zakgeld (bijvoorbeeld cadeaus, kleding, pedicure, dingetjes voor in huis, persoonlijke verzorging).

Ik heb momenteel een uitkering van ongeveer €1470 en ik spaar elke maand minstens €200. Lijkt me dat je met jouw inkomen toch ook zeker wel meer moet kunnen sparen.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Hou aanbiedingen van houdbare producten en verzorgingsproducten in de gaten, en koop dan een voorraadje. Ik betaal nooit de volle mep voor shampoo, koffie, thee, wasmiddel, deo etc.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Maar een huur van 400 of 650 kom je natuurlijk ook niet voor in aanmerking met een salaris van 2500 netto, dus ik snap wel dat je dan minder over houdt in je eentje
Alle reacties Link kopieren
vicky87 schreef:
22-11-2020 20:25
Maar een huur van 400 of 650 kom je natuurlijk ook niet voor in aanmerking met een salaris van 2500 netto, dus ik snap wel dat je dan minder over houdt in je eentje

Kan wel. Als je met een laag salaris in een huis bent gaan wonen met een lage huur en je klimt daarna in salaris, dan hoef je niet meteen je goedkope huis uit natuurlijk (ik verdiende toen ik hier kwam wonen ongeveer €1600. Dat is geklommen: tot een paar maand geleden verdiende ik €2150). Maargoed, dat even terzijde.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch een droom salaris ik heb 1800 euro per maand inclusief huur en zorgtoeslag van 100 euro per maand geen reiskosten meer en nog een auto die 400 per maand kost dus dan zou je flink meer moeten overhouden lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inderdaad ook heel benieuwd naar jouw vaste lasten, want die zijn dan behoorlijk hoog.
Ik ben zelf 33 en woon ook alleen, mijn vaste lasten (zonder boodschappen, benzine etc) zijn nu rond de €1100, ben benieuwd waar het extreme verschil dan inzit.
Alle reacties Link kopieren
Bas37 schreef:
22-11-2020 20:36
Dat is toch een droom salaris ik heb 1800 euro per maand inclusief huur en zorgtoeslag van 100 euro per maand geen reiskosten meer en nog een auto die 400 per maand kost dus dan zou je flink meer moeten overhouden lijkt me.
Dan heb je een te dure auto.
Mijn hele dure auto is zelfs goedkoper per maand en ik verdien bijna het dubbele van wat jij verdient, dus ik kan 't missen.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft aan dat de boodschappenpost iets is waar je het meest mee aan de slag wilt omdat je daarmee met moeite onder de 300 euro blijft. Maar ik denk dat het probleem eerder in andere gebieden zit (aangezien ik zelf ook 300 euro aan boodschappen uitgeef, maar toch naar verhouding veel meer kan sparen).
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als single vooral investeren in een vriezer.

Gezinsporties koken (dus gewoon een volle pan met soep, stamppot, whatever) en dat in éénpersoonsporties invriezen.

Zo'n pan soep is waarschijnlijk goedkoper dan twee miniblikjes soep.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Mijn salaris is vergelijkbaar en ik kan ongeveer 1000 euro per maand sparen. Boodschappen koop ik vaak groot in en in aanbiedingen. Veel gaat dan de vriezer in en meestal eet ik een week per maand maaltijden uit de vriezer.

Mijn vaste lasten zijn zo’n 750 euro, waarvan: 550 euro hypotheek +gwl, 200 verzekeringen en abonnementen.
Ik doe voor ongeveer 300 euro per maand boodschappen en daarnaast heb ik nog wat kosten voor mijn huisdieren en auto.
RainyDays schreef:
22-11-2020 20:41
Je geeft aan dat de boodschappenpost iets is waar je het meest mee aan de slag wilt omdat je daarmee met moeite onder de 300 euro blijft. Maar ik denk dat het probleem eerder in andere gebieden zit (aangezien ik zelf ook 300 euro aan boodschappen uitgeef, maar toch naar verhouding veel meer kan sparen).
Voor 125 euro meer per maand eten en drinken en wassen we alles met 4 personen hier. En dan koop ik bij de AH en Jumbo en eet elke dag fruit en vers.
Dus vind niet gek dat ze daar ook eens goed naar wil kijken.

Al vraag ik me ook af waar de rest dan heen gaat bij TO.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
22-11-2020 20:48
Voor 125 euro meer per maand eten en drinken en wassen we alles met 4 personen hier. En dan koop ik bij de AH en Jumbo en eet elke dag fruit en vers.
Dus vind niet gek dat ze daar ook eens goed naar wil kijken.

Al vraag ik me ook af waar de rest dan heen gaat bij TO.

Ik snap wel dat ze het omlaag zou willen brengen maar het staat niet direct in relatie tot het weinig kunnen sparen, dat bedoelde ik meer.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Dat sparen vind ik ook laag. Ik probeer zo'n 500 euro per maand te sparen + vakantiegeld + eindejaars voor mezelf en 25 voor mn dochter.

Ik heb ook zo'n 300 euro per maand aan boodschappen. Maar ik ben de helft van mn tijd met mn dochter van 5.

Inkomsten c.a. 2500 netto loon en 750 aan kgb, kot en voorlopige teruggaaf.

Ik heb wel posten als vast bedrag naar de kindrekening (daar gaat haar kleding, zwemles enz van) en kinderopvang (250 a 300/mnd)

Naast dit heb ik nog zo'n 1150 euro aan vaste lasten. Hier zit ook sportschool, krant, gemeentelijke belastingen enz bij.

Ik ben her en der nog aan t klussen in huis en tuin dus daar gaat ook wel geld heen. :facepalm:

Wat zijn jou grootste kostenposten verder TO?

Nadeel van goede inkomsten is dat je t vaak ook goed kan uitgeven :rolling:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 spaarrekeningen; 1 voor buffer, 1 voor geplande grote uitgaven zoals vakantie of computer, en 1 voor beleggen. Op dit moment is mijn buffer toereikend, dus ik spaar alleen op de laatste 2 rekeningen, elk 10% van mijn inkomen. Stel dat ik mijn buffer gebruikt had, dan zou ik een poosje alleen naar die rekening sparen. Ik maak eens in de zoveel tijd een excel en plan dan de rest van mijn uitgaven zo dat ik volgens mijn percentages kan sparen.

Volgens mij zit je mogelijk te hoog in vaste lasten in verhouding tot je inkomen, ik probeer zelf de noodzakelijke dingen (Vaste lasten, eten, klein beetje kleding) onder de 50% te houden zodat ik genoeg kan sparen en ook voldoende ruimte heb voor leuke dingen. Het voordeel is dat je dan flexibel bent in je uitgaven en geen stress hebt als je terugvalt naar 70% van je inkomen. Nu heb ik wel een veel hoger inkomen dan jij, maar ik heb ook met de helft de zelfde percentages aangehouden door een gedeelde woning en weinig abonnementen. Als je zonder auto kunt, is dat een grote besparing.

300 voor boodschappen vind ik niet raar inclusief verzorgingsproducten. Dan zou ik eerst kijken naar je overige uitgaven.
Alle reacties Link kopieren
Bijna dezelfde leeftijd en loon, ook woon ik alleen.

Mijn vaste lasten zijn €1250 per maand.
Zo een €350 aan boodschappen, €60 tanken en €100 poezenvoer/verzekering.
Rond de €100 maand goede doelen, kantine werk en abonnementen.

Ik spaar €500 per maand. (maandelijks €350 en een deel vakantiegeld/eindejaars)
Nu hou ik iets van €350 per maand over om vrij te besteden, wat luxe is en waar ik ook van geniet.

Ben ook benieuwd waar jouw geld dan naartoe gaat en of er geen 'lekken' zijn waardoor je weinig overhoudt.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Wow wat veel tips!

Doel is inderdaad meer sparen. En nee ik denk idd niet dat boodschappen de enige oplossing zijn, maar is wel iets waar ik nu zelf vaak wel van schrik.
Ik kom van een baan (freelance) waarbij ik nog veel meer verdiende en heb die jaren echt met geld gesmeten. 150 euro voor de kapper, paar schoenen van 300 euro, het kon niet op. En nu wel en dat vind ik helemaal niet erg, ik kan er zelfs de sport wel van inzien.. maar na de eerste paar makkelijke besparingen loop ik nu gewoon vast. En die buffer met 100 per maand verhogen, dat schiet gewoon niet op.Ik bedacht me laatst dat ik over 2 jaar ofzo weer een nieuwe auto nodig heb (want reis veel voor werk en ben er ivm wisselende tijden erg afhankelijk van) en dat ik gewoon niet weet waar ik dat geld vandaan moet halen.
Ik zou eigenlijk wel van baan willen wisselen en weer willen gaan studeren maar ben gewoon bang om minder te gaan verdienen.

Mijn cijfers:

Mijn vaste lasten (afgerond)

765 hypotheek (bruto, krijg belasting terug per jaar)
139 gas + electra
10 water
130 gemeentelijke belastingen (10 maanden per jaar)
28 mobiele telefoon
40 internet + tv: vanaf december weer een aanbieding, 40 euro pm
27 autoverzekering
80 autobelasting
145 zorgverzekering (ga nu overstappen naar een goedkope met maximaal eigen risico dus kan hier zo'n 50 euro op besparen pm, maar vorig jaar had ik een blessure dus fysiopakket)
37 sportschool
14 postcodeloterij
1 dropbox
11 netflix
22 inboedel+opstalverzekering+aansprakelijkheid
25 lenzen (gemiddeld, koop ze 1 x pj)
75 sparen vrienden/vakanties

weet niet of dat allemaal vaste lasten zijn.... want niet alles is verplicht, maar dit zijn de posten waar ik elke maand hetzelfde voor betaal.
totaal 1527

daarnaast:
ongeveer
200 benzine
300 boodschappen

en dan nog cadeautjes, uitjes, evt. aankopen nieuwe huis, kapper, kleding etc. Overigens al 10 maanden geen kleding verkocht.

Daar blijft dus wel 500 euro voor over, maar heb soms het idee dat als de auto stuk is (deze zomer 900 euro), ik een winterjas nodig heb etc etc.. ik weer maanden niet kan sparen en het dus nooit opschiet met die buffer die ik wil. Ik heb hiervoor altijd freelance gewerkt en had altijd een flinke spaarrekening. Zonder voel ik echt mega onrust.

Mijn spaargeld verdeel ik in:
algemeen (auto etc), doel 10.000
huis (reparaties, keer dubbel glas), doel 10.000
vakanties: doel 5.000

nu staat er totaal nog geen 800 euro op :bonk:

Hypotheekrenteaftrek krijg ik jaarlijks terug, weet nu het bedrag even niet want net verhuisd, maar dat zal ergens tussen de 600 en 1200 per jaar zijn gok ik? En vakantiegeld krijg ik netto uitbetaald, dat is ruim 3000 maar dat bewaar ik voor vakanties.
Heb afgelopen half jaar voor zeker 400,- op Marktplaats en Vinted verkocht.

Overigens heb ik nog 2 spaarpotjes met vrienden, 1 om elk jaar weekend weg te gaan en 1 voor een grote reis 1 keer in de zoveel jaar. Dus die 75 euro per maand spaar ik daar automatisch voor.

Vriezer heb ik. Maak ik voor avondeten en voor brood zeker vaak gebruik van.

Ben wel benieuwd naar een voorbeeld van 20/30 euro pw om te eten. Wat eet je dan? (ik krijg toch schrikbeelden van elke dag bruine boterhammen pindakaas en gekookte aardappels)

Ben heel benieuwd wat voor tips jullie hebben. Behalve verhuizen, want na 10 maanden verbouwen vind ik dat een beetje zonde ;-D
Alle reacties Link kopieren
overigens hou ik het allemaal heel precies bij in excel, zeker voor de uitgaven die niet elke maand zijn... Elk jaar bv beurt + APK auto, nieuwe lenzen + vloeistof. Daar spaar ik voor zodat ik die maand niet in de min kom.
Wie heeft het over 20/30 euro per week te eten dan?

Je kan beter als die extra uitgaves als kleding en uitjes en vakantiegeld en renteaftrek enz. beter managen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het zo lees, dan zou je toch minstens 400 euro per maand moeten kunnen sparen.

1527 vaste lasten
200 benzine
300 boodschappen

Dan hou je 643 euro over. Mijn ervaring is dat ik best een heel eind kom met een budget van 200 euro voor cadeaus, dingen voor in huis, uitjes en kleding. Als je dat volgt zou je dus sowieso 443 overhouden elke maand. Mijn advies is om echt meteen 400 euro te sparen en om je verder aan je voorgenomen budgetten te houden. Dus echt niet meer dan 300 aan boodschappen (en als je verder kunt besparen is dat mooi meegenomen natuurlijk) en echt proberen om bijvoorbeeld die 200 voor variabele dingen aan te houden. Misschien even wennen in het begin, maar het geeft wel veel overzicht (en een beter gevulde spaarrekening :lol: )
Here am I in my little bubble

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven