Geld & Recht alle pijlers

Rechten verbonden aan drukken T-short

23-11-2020 23:00 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje is helemaal fan van Marco Borsato en ze wilde graag een eigen t-shirt laten drukken met een tekst van een liedje van hem. Maar mag dat zomaar of zitten daar rechten aan verbonden?

Dus voorbeeld;

De tekst “vandaag is rood, de kleur van jouw lippen” laten bedrukken op een zwart t-shirt. Mag dit zomaar? Omdat het een tekst is van iemand anders

Als iemand me kan helpen :)
Alle reacties Link kopieren
Als ze zo'n t-shirt verkopen wil, mag dat niet.

Ik verwacht dat niemand gaat vragen of ze rechten betaald heeft, als ze het t-shirt zelf draagt.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Het mag officieel niet, zeker niet zo'n bekende zin uit een bekend lied. Ook niet voor prive gebruik. Ik bedruk o.a. shirts.

Maar zolang voor eigen gebruik is zal de pakkans nihil zijn. Als de organisatie van Marco er al zo boven op zit.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 23-11-2020 23:05
12.21% gewijzigd
Voor eigen gebruik lijkt me dat geen probleem maar bij commercieel gebruik wel.
Ik heb wel eens gezien dat het management van artiesten boetes uitdeelden aan mensen die fanmade dingen verkochten. Maar dat waren dan ook echt de grotere die zeg maar semi professioneel aanpakten en dus dingen in redelijk grote oplagen lieten maken om te verkopen.

Een fan die als hobby soms wat maakt of een fanclub die wat shirts laat bedrukken is vaak het probleem niet tenzij het te professioneel wordt. Maar je hebt er waarschijnlijk zeikerds tussen zitten die daar wel een probleem van maken maar ik betwijfel of Marco dat is.
Ik zou vooral bang zijn dat ze wordt aangeklaagd wegens wansmaak.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
23-11-2020 23:04
Het mag officieel niet, zeker niet zo'n bekende zin uit een bekend lied. Ook niet voor prive gebruik. Ik bedruk o.a. shirts.

Maar zolang voor eigen gebruik is zal de pakkans nihil zijn. Als de organisatie van Marco er al zo boven op zit.
Ook niet met bronvermelding erbij?
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me behoorlijk straf dat een artiest een patent zou hebben gepakt op een paar woorden uit een liedje.
(Iedereen kan die paar woorden bedacht hebben.)

Het is niet dat de hele tekst op een t-shirt past.

Zolang je de boel dus niet in 100-voud gaat verkopen zou ik die t-shirt rustig drukken en dragen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Apollos_Belt schreef:
23-11-2020 23:57
Ook niet met bronvermelding erbij?


Bronvermelding levert geen centen op. Gewoon doen TO.
*Sally* schreef:
23-11-2020 23:33
Ik zou vooral bang zijn dat ze wordt aangeklaagd wegens wansmaak.
:proud:
https://www.barneveldsekrant.nl/zakelij ... ona-699294

Ik gok dat die van je zus niet mag.
Apollos_Belt schreef:
23-11-2020 23:57
Ook niet met bronvermelding erbij?
Nope.

1 shirt bedrukken met teksten die duidelijk te linken zijn aan een artiest, ook voor eigen gebruik, mag niet maar er zal weinig gebeuren. Dus als je iemand vind die dat voor je kan doen TO, veel risico gaat je zus niet lopen.
Alle reacties Link kopieren
Apollos_Belt schreef:
23-11-2020 23:57
Ook niet met bronvermelding erbij?
nooit

alleen officieel en betaald mag het

Als het goed is, (maar je weet nooit) laten ze het ook nergens toe, dat je hun apparaten gebruikt
Of je moet zelf met een Edding 2000 aan het krabbelen gaan natuurlijk
lilalinda schreef:
24-11-2020 08:43
nooit

alleen officieel en betaald mag het

Als het goed is, (maar je weet nooit) laten ze het ook nergens toe, dat je hun apparaten gebruikt
Of je moet zelf met een Edding 2000 aan het krabbelen gaan natuurlijk

Veel 'hobby' plotters of kleine plotterondernemers hebben daar helemaal geen moeite mee. Ook bepaalde copyshops niet. Zeker bij zo'n zin uit een nummer bij maar 1 oplage.

Ik doe het niet, zeker niet als betaalde opdracht, kan je als de ( hobby) drukker alleen maar gezeik van krijgen.

Krijg ook heel vaak de vraag naar bepaalde merknamen of Disney ofzo. Nee, ik heb geen geld voor boetes en gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
24-11-2020 08:48
Veel 'hobby' plotters of kleine plotterondernemers hebben daar helemaal geen moeite mee. Ook bepaalde copyshops niet. Zeker bij zo'n zin uit een nummer bij maar 1 oplage.

Ik doe het niet, zeker niet als betaalde opdracht, kan je als de ( hobby) drukker alleen maar gezeik van krijgen.

Krijg ook heel vaak de vraag naar bepaalde merknamen of Disney ofzo. Nee, ik heb geen geld voor boetes en gedoe.
Interessant om te lezen. Ik kom op facebook nog wel eens iemand tegen die dingen bedrukt met Disney afbeeldingen of glas graveert. Ik vraag mij met regelmaat af of dat zomaar kan. Volgens mij is bv Disney ook niet heel happig om het wel laten gebruiken van de afbeeldingen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
24-11-2020 08:54
Interessant om te lezen. Ik kom op facebook nog wel eens iemand tegen die dingen bedrukt met Disney afbeeldingen of glas graveert. Ik vraag mij met regelmaat af of dat zomaar kan. Volgens mij is bv Disney ook niet heel happig om het wel laten gebruiken van de afbeeldingen?

Je kan er 100% zeker van zijn dat dat dus niet mag. Disney geeft geen licenties af, ook niet tegen betaling. Wat bij sommige andere merken of kleinere bedrijven wel eens gebeurt.

Maar bij de grote merken echt niet. Niet te koop en logisch.

Ik zie het ook heel veel op de plottergroepen en op Etsy.

En er zijn ondertussen ook wel wat bureautjes in Nederland die hun geld mee verdienen met jagen op copyrightschendingen. Ook die van zulke bedrijven.

Maar er is zoveel dat niet te zien is dat mensen het risico nemen, pakkans ligt ook niet zo hoog. Maar komt voor.

Als je 1 shirt maakt, geen reclame er voor maakt dan is er geen haan die er naar kraait. Maar reclame maken op facebook met echte Disney ontwerpen om te verkopen, dat is niet zo handig. :roll: :-D
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
24-11-2020 09:01


En er zijn ondertussen ook wel wat bureautjes in Nederland die hun geld mee verdienen met jagen op copyrightschendingen. Ook die van zulke bedrijven.

heb ik wel eens mee te maken gehad, bleek een van onze buitenlandse vestigingen een foto te gebruiken op een website, die ze van internet hadden geplukt.
We kregen een waarschuwing en de tijd de foto te vervangen.
lilalinda schreef:
24-11-2020 09:08
heb ik wel eens mee te maken gehad, bleek een van onze buitenlandse vestigingen een foto te gebruiken op een website, die ze van internet hadden geplukt.
We kregen een waarschuwing en de tijd de foto te vervangen.
Dat is dan net weer anders. Ze gaan er dan vanuit dat je het niet expres doet. Soms denk je gratis bestanden te gebruiken of foto's te gebruiken
(zat sites bieden gratis bestanden aan die helemaal niet van hen zijn) en dat is dan helaas niet zo.

Maar als je als bedrijf hun logo op iets had gezet en dat wilde verkopen had je meteen een boete gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
24-11-2020 09:01
Je kan er 100% zeker van zijn dat dat dus niet mag. Disney geeft geen licenties af, ook niet tegen betaling. Wat bij sommige andere merken of kleinere bedrijven wel eens gebeurt.

Maar bij de grote merken echt niet. Niet te koop en logisch.

Ik zie het ook heel veel op de plottergroepen en op Etsy.

En er zijn ondertussen ook wel wat bureautjes in Nederland die hun geld mee verdienen met jagen op copyrightschendingen. Ook die van zulke bedrijven.

Maar er is zoveel dat niet te zien is dat mensen het risico nemen, pakkans ligt ook niet zo hoog. Maar komt voor.

Als je 1 shirt maakt, geen reclame er voor maakt dan is er geen haan die er naar kraait. Maar reclame maken op facebook met echte Disney ontwerpen om te verkopen, dat is niet zo handig. :roll: :-D
Ja, dat dacht ik al. Bedankt voor de toelichting!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
lilalinda schreef:
24-11-2020 08:43
nooit

alleen officieel en betaald mag het
Met toestemming mag het wel. Dan hoef je niet per se te betalen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-11-2020 09:08
heb ik wel eens mee te maken gehad, bleek een van onze buitenlandse vestigingen een foto te gebruiken op een website, die ze van internet hadden geplukt.
We kregen een waarschuwing en de tijd de foto te vervangen.
Er zijn tegenwoordig advokatenkantoren die meteen een flinke rekening sturen, in de hoop dat de beheerder van de web-site niet weet hoe de regels zijn.
(En dan geven de advokaten 5 dagen te tijd om te betalen, dus dan heb je ook geen tijd om goed advies in te winnen)

https://sargasso.nl/de-copyrightmaffia/
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Ik heb ook wel eens een shirt ontworpen van een artiest om tijdens een concert aan te doen want het was niet duidelijk of ze ook shirts zouden verkopen bij het concert en ik wilde een shirt. Meerdere fans vonden dat ook leuk dus vroegen om de print. Allemaal laten drukken bij Spreadshirt, niks aan verdiend. De artiest en het management hebben het shirt gezien. Het was makkelijk te achterhalen dat ik dat had gemaakt. Na het concert kwam dus in het nieuws dat ze een paar makers van fanmade goederen flinke boetes hadden gegeven. Toen dacht ik wel ik hoop dat ze niet bij mij aankloppen maar het ging dus vooral om die fans die ook fanmade dingen verkochten in eigen webshops en vrij professioneel bezig waren. En dus bijvoorbeeld posters verkochten voor 10 euro of setjes foto's voor 16. Maar die waren allemaal van internet geplukt en daar waren ze niet blij mee. Ging echt om duizenden euro's.
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
24-11-2020 10:40
Er zijn tegenwoordig advokatenkantoren die meteen een flinke rekening sturen, in de hoop dat de beheerder van de web-site niet weet hoe de regels zijn.
(En dan geven de advokaten 5 dagen te tijd om te betalen, dus dan heb je ook geen tijd om goed advies in te winnen)

https://sargasso.nl/de-copyrightmaffia/
En terecht dat juristen er bovenop zitten. De copyrights op foto's is onderdeel van de inkomsten van fotografen. En het bepaalt de waarde van het bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
24-11-2020 12:49
En terecht dat juristen er bovenop zitten. De copyrights op foto's is onderdeel van de inkomsten van fotografen. En het bepaalt de waarde van het bedrijf.
U bedoelt, de waarde van het advokatenkantoor.

De grap is dat ze wel een kleine web-site aanpakken, maar niet Google die dezelfde foto verspreidt.

En het vervelende is dat die advokaten niet geld binnenhalen doordat ze gelijk hebben, maar doordat ze bluffen.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven