Geld & Recht alle pijlers

Ryanair biedt slechts gedeeltelijk refund aan...en nu?

03-12-2020 10:26 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Even getwijfeld op welke pijler dit topic thuishoort. Vriend en ik hadden via CheapTickets een vliegticket geboekt naar Malta op 15 mei jl. De vliegreis is natuurlijk vanwege corona geannuleerd, door Ryanair. Omdat we geen voucher willen hebben we een refund aangevraagd. Gisteren ontvingen we een e-mail van Ryanair met het volgende:
Our Ref: (ivm privacy even weggehaald)

Dear Customer,

Please note a cheque has been issued and sent to the address provided by you for full and final settlement of your refund claim.

This must be lodged to the account of the beneficiary and may take up to 10 days to clear.

Yours sincerely,

Ryanair Customer Services

Per post hebben ze nu een cheque toegestuurd, die geind zou moeten worden bij Citibank. Naast het feit dat de dichtsbijzijnde Citybank op Schiphol ligt en wij in Limburg wonen, is het bedrag van de cheque maar de helft van wat we betaald hebben voor de vlucht.

Ik zie in de correspondentie geen enkele manier om bezwaar te maken. Maar we willen natuurlijk het volledige bedrag terug.
Weet iemand wat we nu kunnen doen? De klantenservices van zowel Ryanair als Cheaptickets schijnen zeer slecht bereikbaar te zijn...
Alle reacties Link kopieren
Heb je betaald met je credit card of Paypal?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik alsnog voor het voucher gaan.
Als het goed is kan je je bankrekeningnummer erop zetten, opsturen naar de citibank en dan maken zij het toch over naar je bank?
Alle reacties Link kopieren
wellicht enkel heen vlucht en krijg je nog andere voor de terugvlucht? of 1 x voor jou en nog een aparte voor je man?
Een treinkaartje bij het Kruidvat is ook nog een optie. Jullie hoeven niet met z'n twee te gaan natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Van zo'n cheque houd je niets over, opnemen kost aardig wat geld. Die cheque is eigenlijk waardeloos.
Wat raar. Ik kreeg het geld gewoon teruggestort op de bankrekening.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
03-12-2020 10:43
Wat raar. Ik kreeg het geld gewoon teruggestort op de bankrekening.
Had je ook via cheaptickets geboekt? Ik heb deze verhalen meer gehoord bij mensen die tickets via cheaptickets hebben geboekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook (deels) via creditcard teruggehaald en t andere deel wat met iDeal betaald was heb ik teruggekregen na ongeveer een half jaar en opnieuw de refund aan te vragen.

Wat een vage oplossing dit zo.

Rechtstreeks bij Ryan air geboekt.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-12-2020 10:29
Als het goed is kan je je bankrekeningnummer erop zetten, opsturen naar de citibank en dan maken zij het toch over naar je bank?
Dat zou ik moeten bekijken. Maar het gaat mij er om dat ook het bedrag van de cheque niet klopt. We hebben in totaal 240 euro betaald.
Hierbij zitten ook dossierkosten, bagagekosten en de annuleringsverzekering. Het bedrag van de cheque is maar 95 euro.

En ik wil geen voucher.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
03-12-2020 10:38
Van zo'n cheque houd je niets over, opnemen kost aardig wat geld. Die cheque is eigenlijk waardeloos.
[/quote
Dat, plus het feit dat we naar Schiphol moeten reizen om hem te innen.. ruim 250 km enkele reis...
Alle reacties Link kopieren
Maar Ryanair is toch helemaal niet de partij met wie je de overeenkomst hebt gesloten? Dat is cheaptickets. Hoe komt het dat je rechtstreeks bij Ryan air hebt aangeklopt?
carrie-bradshaw wijzigde dit bericht op 03-12-2020 11:26
1.18% gewijzigd
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
carrie-bradshaw schreef:
03-12-2020 10:58
Maar Ryanair is toch helemaal niet de partij met wie je de overeenkomst hebt gesloten? Dat is cheaptickets. Hoe komt het dat je rechtstreeks bij Ryan air bent aangeklopt?
Dit inderdaad, je moet bij cheaptickets zijn en niet rechtstreeks bij Ryanair. Met cheaptickets heb je een overeenkomst. Wat zeggen die?
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
03-12-2020 11:12
Dit inderdaad, je moet bij cheaptickets zijn en niet rechtstreeks bij Ryanair. Met cheaptickets heb je een overeenkomst. Wat zeggen die?
Vriend (inmiddels ex) heeft de inloggegevens voor Mijn Cheaptickets. Ik zal hem zo ernaar vragen wanneer hij bereikbaar is.
Dahlia74 schreef:
03-12-2020 10:51
Had je ook via cheaptickets geboekt? Ik heb deze verhalen meer gehoord bij mensen die tickets via cheaptickets hebben geboekt.

Nee ik zoek altijd via cheaptickets, maar ik boek direct bij de maatschappij.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook niet mee akkoord gaan, maar ik had sowieso aangeklopt bij CT want daar heb je zaken mee gedaan. Daarnaast heeft RA natuurlijk niets te maken met de extra's die jij via CT erbij hebt geboekt.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet naar Schiphol toe. Ibannummer achterop de cheque zetten en je handtekening en bij Citibank opvragen waar je het heen moet sturen (aparte afdelingen). De kosten zijn hoog. Van die € 95 zou zo maar tussen de € 20 en € 50 afgehaald kunnen worden. Zakelijk is het innen van cheques niet meer mogelijk vanwege de kosten. Particulier weet ik niet. Wel dat het fiks wat kost dus.
Alle reacties Link kopieren
Nog los van het gedoe met CT. Waarom zou je een lowcost ticket boeken via een broker ?? Echt de logica ontgaat mij..

Ik zou mijn creditcard maatschappij het laten terughalen overigens.
Alle reacties Link kopieren
Je moet niet bij Ryanair zijn. Cheaptickets zegt dit: Voor Low-cost vluchten (zoals EasyJet, Ryanair, Transavia) geldt een andere procedure. Wanneer je vlucht geannuleerd is, zul je een email ontvangen met de vervolgstappen.

https://www.cheaptickets.nl/updates#vluchtstatus

Heb je gebeld? Wat staat er in die mail?
Alle reacties Link kopieren
Op het Radartv forum vind je meer mensen die cheques hebben ontvangen, allemaal tickets gekocht bij Cheaptickets.

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtop ... 3&t=195480
Alle reacties Link kopieren
Nou ben ik geen jurist, maar ik vermoed dat een cheque geen wettig betaalmiddel is.
(behalve als beide partijen het afspreken).

Als u een cheque int, betekent dat misschien dat u akkoord bent met de cheque, en niet mag klagen over de kosten.

Misschien staat ergens in de voorwaarden van cheaptickets ook wel dat restitutie d.m.v. een cheque plaats vinden kan.

Anders zou ik cheaptickets melden dat u de cheque niet als wettig betaalmiddel beschouwt, en verzoekt om restitutie d.m.v. overboeking (op de rekening waarvan u betaald had) of contant geld (dat laatste doen ze natuurlijk niet, maar dan laat u hun de keuze) of andere algemeen aanvaarde betaalwijze.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
04-12-2020 12:32
Nou ben ik geen jurist, maar ik vermoed dat een cheque geen wettig betaalmiddel is.
(behalve als beide partijen het afspreken).

Als u een cheque int, betekent dat misschien dat u akkoord bent met de cheque, en niet mag klagen over de kosten.

Misschien staat ergens in de voorwaarden van cheaptickets ook wel dat restitutie d.m.v. een cheque plaats vinden kan.

Anders zou ik cheaptickets melden dat u de cheque niet als wettig betaalmiddel beschouwt, en verzoekt om restitutie d.m.v. overboeking (op de rekening waarvan u betaald had) of contant geld (dat laatste doen ze natuurlijk niet, maar dan laat u hun de keuze) of andere algemeen aanvaarde betaalwijze.

Dit, en we willen het volledige bedrag van onze boeking terug. Niet maar de helft.
Alle reacties Link kopieren
Je hoort het geld terug te krijgen op de manier dat je het hebt betaald en het voledige bedrag ook inclusief eventuele boekingskosten etc. Was laatst bij Radar geloof ik op tv geweest. Meer informatie kun je ook bij de consumentenbond terug vinden.
Alle reacties Link kopieren
We hebben gewoon via de bank betaald, ABN Amro. Cheaptickets stuurt ons naar Ryanair en Ryanair zegt dat ze geen andere optie mogen aanbieden dan een cheque aan te bieden. Wij nemen daar geen genoegen mee. Maandag contact opnemen met het Juridisch Loket.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven