Geld & Recht alle pijlers

Beginnen met beleggen (Degiro)

13-01-2021 10:18 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier mensen die ook nog gestart zijn met beleggen en die het leuk vinden om hier over t kletsen?

Voor mij is het nu meer voor de lol, met kleine bedragen het allemaal een beetje te kijken. Verder kijk ik youtube video's van oa het geldcollege om wat meer kennis op te doen.

Op den duur misschien meer beleggen in indexfondsen om daadwerkelijk over 1000 jaar een buffer op te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ben zelf in maart begonnen. Was al langere tijd aan het twijfelen en ik vond dat een geschikt moment voor de lange termijn (over een jaar of 15/16 verwacht ik een deel nodig te hebben ivm studerend(e) kind(eren). Kies en koop zelf in en ben gestart met een paar duizend euro. Leg nu 200 euro per maand bij.

Wat bedoel je met "op den duur misschien meer beleggen in indexfondsen om daadwerkelijk over 1000 jaar een buffer op te bouwen?
Alle reacties Link kopieren
Leuk!

Wil het even goed uitzoeken, was eerst begonnen met wat losse aandelen maar lees al wel dat je het gewoon in een indexfonds moet beleggen.

Maar ik kan denk ik 50/100 per maand inleggen en heb geen groot startbedrag. Dus het duurt denk ik heeel lang voor het wat is zeg maar. Lees veel blogs dat je eigenlijk meer per maand moet kunnen beleggen.

Hoe heb jij je indexfonds gekozen? Ik ben een beetje aan het kijken naar meer duurzame indexfondsen maar kan me voorstellen dat die minder opleveren omdat grote bedrijven als Shell etc daar niet in zitten. Al zullen duurzame bedrijven misschien meer constant blijven groeien.

Naast het indexfonds, doe je er nog iets mee of stort je gewoon elke maand bij?
Alle reacties Link kopieren
Ik beleg sinds een paar jaar bij centraal beheer. Ze hadden een mooie actie dat als je minimaal 1000 euro in legde voor een paar maanden je 75 euro op je belegrekening kreeg. Dat was een winst van 7,5% dus dat kon ik niet laten lopen. Ik weet te weinig over aandelen en indexfondsen om zelf te kiezen waar ik in wil leggen dus beheerd beleggen is perfect voor mij.

Inmiddels leg ik iedere maand minimaal 300 euro in en zit ik bijna aan de 10.000 euro op die rekening. Ik vind het leuk om te zien hoe de rekening steeds groeit. Het belangrijkste is dat als het wat slechter gaat, je er geen geld afhaalt. Ik leg dan juist vaak wat meer in. Ook heel belangrijk is dat je alleen geld inlegt wat je kan missen.

Aangezien ik nog jong ben (<30) kan ik nu nog het meeste gebruik maken tijd (winst op winst op winst) om de rekening te laten groeien.
You can be the ripest, juiciest peach in the world, but there will always be someone who hates peaches.
Alle reacties Link kopieren
smekkie schreef:
13-01-2021 10:44
Ik beleg sinds een paar jaar bij centraal beheer. Ze hadden een mooie actie dat als je minimaal 1000 euro in legde voor een paar maanden je 75 euro op je belegrekening kreeg. Dat was een winst van 7,5% dus dat kon ik niet laten lopen. Ik weet te weinig over aandelen en indexfondsen om zelf te kiezen waar ik in wil leggen dus beheerd beleggen is perfect voor mij.

Inmiddels leg ik iedere maand minimaal 300 euro in en zit ik bijna aan de 10.000 euro op die rekening. Ik vind het leuk om te zien hoe de rekening steeds groeit. Het belangrijkste is dat als het wat slechter gaat, je er geen geld afhaalt. Ik leg dan juist vaak wat meer in. Ook heel belangrijk is dat je alleen geld inlegt wat je kan missen.

Aangezien ik nog jong ben (<30) kan ik nu nog het meeste gebruik maken tijd (winst op winst op winst) om de rekening te laten groeien.
Wat goed! Is het nog steeds slim om bij Centraalbeheer te blijven? In de zin van dat je niet veel betaalt jaar dat ze voor je beleggen.
Want zoals ik het lees is het een kwestie van éénmalig een indexfonds te kiezen (misschien met behulp van) om daar vervolgens tot je pensioen bij te blijven.

Ik spaar voor mijn kind op een spaarrekening, hij is nu nog een baby en zit nu te denken om dat ook te beleggen. Maar twijfel dat het natuurlijk kan zijn dat het straks minder waard is.
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
13-01-2021 10:52
Wat goed! Is het nog steeds slim om bij Centraalbeheer te blijven? In de zin van dat je niet veel betaalt jaar dat ze voor je beleggen.
Want zoals ik het lees is het een kwestie van éénmalig een indexfonds te kiezen (misschien met behulp van) om daar vervolgens tot je pensioen bij te blijven.

Ik spaar voor mijn kind op een spaarrekening, hij is nu nog een baby en zit nu te denken om dat ook te beleggen. Maar twijfel dat het natuurlijk kan zijn dat het straks minder waard is.
Voor mij is het nog steeds slim om daar te blijven. Je betaalt alleen een klein percentage over iedere inleg. Er zijn verder geen vaste kosten. Ik heb toentertijd vergeleken en toen was CB het goedkoopst. Je kiest inderdaad één keer een fonds en daar stort je steeds in, je kan wel wisselen tussen verschillende fondsen met verschillende risicocategorieën tussendoor als je wil.

Je moet alleen geld inleggen dat je kan missen dus geld voor een kind wat je echt nodig gaat hebben zou ik er niet in doen.

Ze hebben nu overigens weer een actie voor nieuwe beleggers. Bij 500 euro krijg je 65 euro na een paar maanden.
You can be the ripest, juiciest peach in the world, but there will always be someone who hates peaches.
Alle reacties Link kopieren
smekkie schreef:
13-01-2021 10:59
Voor mij is het nog steeds slim om daar te blijven. Je betaalt alleen een klein percentage over iedere inleg. Er zijn verder geen vaste kosten. Ik heb toentertijd vergeleken en toen was CB het goedkoopst. Je kiest inderdaad één keer een fonds en daar stort je steeds in, je kan wel wisselen tussen verschillende fondsen met verschillende risicocategorieën tussendoor als je wil.

Je moet alleen geld inleggen dat je kan missen dus geld voor een kind wat je echt nodig gaat hebben zou ik er niet in doen.

Ze hebben nu overigens weer een actie voor nieuwe beleggers. Bij 500 euro krijg je 65 euro na een paar maanden.
O dat is ook nog even het bekijken waard!

Het is trouwens geen geld wat ik nodig heb, zet het apart van mijn lopende rekening en later pas op zijn spaarrekening.
Maar vind het ook wel leuk om me er in te verdiepen en het via de app allemaal te bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik beleg ook via Degiro (en Flatex.. wat volgens mij door elkaar zou over worden genomen, maar dat is nog niet gebeurd)

Ik heb een paar ETF's. Waar ik vooral op let, is of ze op de kernlijst van Degiro staan, omdat je ze dan 1 keer per maand zonder kosten kan aanschaffen. Ben afgelopen zomer ingestapt, er staat een paar honderd euro op. Heb deze maand wat bijgekocht omdat ik ergens nog een stukje bitcoin had waar ik van af wilde. Voor dat bedrag weer belegd (en nu had ik misschien nog beter even kunnen wachten met mijn bitcoin te verkopen, maar goed, ik blijf het zo ongrijpbaar vinden dat ik er liever mee stopte ;-) )

Heb overigens ooit bij Flatex 1 ander aandeel gekocht omdat ik een klein bedrag over had en dat is veruit mijn succesvolste :O Blijkt maar weer hoeveel verstand ik er van heb. Ik heb 4 stuks over een periode ingekocht (aankoopprijs zo'n 62 euro totaal) en daan 104 euro winst op tot nu toe. Maar echt GEEN idee wat het is.
Alle ETF's gaan ook goed.

Zeker als je met kleine bedragen werkt, let dan goed op de aanschafkosten. Ik snapte dat in het begin bv niet en 4 euro aanschafkosten lijkt weinig maar kan heel lang duren voordat je dat terug hebt.

Ik heb geen specifiek doel hier mee overigens, spaar ook gewoon, maar vind het wel leuk om me er in te verdiepen.

Als iemand nog een tip heeft hoe je er achter komt wat nou wat precies is (bij ETF's weet ik het wel maar dat andere dus bv niet)
Alle reacties Link kopieren
Leuk Crea! Nu je dat zegt over die vier euro, is dat onafhankelijk hoeveel aandelen/eft's je koopt? Gewoon per aankoop zegmaar?

En wat een goede koop, helemaal dat het soort van per ongeluk was lijkt me leuk!

Gewoon een leuke hobby met uitkomst zegmaar.
Arequipa schreef:
13-01-2021 10:36
Leuk!

Wil het even goed uitzoeken, was eerst begonnen met wat losse aandelen maar lees al wel dat je het gewoon in een indexfonds moet beleggen.

Maar ik kan denk ik 50/100 per maand inleggen en heb geen groot startbedrag. Dus het duurt denk ik heeel lang voor het wat is zeg maar. Lees veel blogs dat je eigenlijk meer per maand moet kunnen beleggen.

Hoe heb jij je indexfonds gekozen? Ik ben een beetje aan het kijken naar meer duurzame indexfondsen maar kan me voorstellen dat die minder opleveren omdat grote bedrijven als Shell etc daar niet in zitten. Al zullen duurzame bedrijven misschien meer constant blijven groeien.

Naast het indexfonds, doe je er nog iets mee of stort je gewoon elke maand bij?
Je kunt hier uitrekenen hoeveel je eindkapitaal is afhankelijk van het bedrag dat je inlegt en de looptijd. 50 euro per maand lijkt weinig, maar op een periode van minimaal 20 jaar tikt dat wel aan hoor.
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
13-01-2021 11:29
Leuk Crea! Nu je dat zegt over die vier euro, is dat onafhankelijk hoeveel aandelen/eft's je koopt? Gewoon per aankoop zegmaar?

En wat een goede koop, helemaal dat het soort van per ongeluk was lijkt me leuk!

Gewoon een leuke hobby met uitkomst zegmaar.
precies!

hierhttps://www.eenpassiefinkomen.nl/degiro ... 0aandelen. staat uitgelegd hoe het werkt met aankopen binnen de kernselectie:

je ziet het ook als je via de app of site op het punt staat een aankoop te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik beleg via Binck nu 2 jaar. Ik ben gestart met 100 per maand, vorig jaar 200 en dit jaar 300. Ik zit nu in 2 jaar rond 18%, 3000 belegt met 260 winst erbij. Het gaat sneller dan je denkt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik beleg sinds december vorig jaar. Ik ben begonnen met 1200 euro bij mijn eigen bank verdeeld over een aantal ETF's (in verschillende werelddelen en verschillende industrieën).
Omdat ik er echt niks van wist heb ik het boek 'blondjes beleggen beter' gekocht en dit heeft mij zeker geholpen met keuzes maken voor beleggingsvormen en verdelen. Zij schrijft ook in het boek dat het helemaal niet zo is dat je met heel veel geld MOET instappen en dat je ook met kleine bedragen al een heel eind komt als je het maar lang genoeg kunt laten staan.

Ik ben nog een beetje aan het uitzoeken hoeveel ik elke maand of twee maanden wil inleggen. Bij mijn bank zijn best hoge transactiekosten (5 euro) dus dan is het handiger als je meer inlegt per keer. Ik heb nu al bijna 50 euro 'winst' gemaakt en dan heb ik de transactiekosten er al afgetrokken. (Ja ik weet dat het weer kan dalen maar ik heb vertrouwen in een stijgende lijn).
fishie44 wijzigde dit bericht op 13-01-2021 13:35
10.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
plekk schreef:
13-01-2021 11:44
Je kunt hier uitrekenen hoeveel je eindkapitaal is afhankelijk van het bedrag dat je inlegt en de looptijd. 50 euro per maand lijkt weinig, maar op een periode van minimaal 20 jaar tikt dat wel aan hoor.
Ja dat is inderdaad waar!

Ik heb afgelopen paar maanden 1500 euro gekregen van mijn oma wat ik op mijn spaarrekening heb gezet. Twijfel om dat te beleggen in VWLR.

Maar vind het toch ergens eng merk ik, ben net begonnen en dat zo’n bedrag. Terwijl het volgens mij een hele veilige manier is!
Alle reacties Link kopieren
Fishie44 schreef:
13-01-2021 13:19
Ik beleg sinds december vorig jaar. Ik ben begonnen met 1200 euro bij mijn eigen bank verdeeld over een aantal ETF's (in verschillende werelddelen en verschillende industrieën).
Omdat ik er echt niks van wist heb ik het boek 'blondjes beleggen beter' gekocht en dit heeft mij zeker geholpen met keuzes maken voor beleggingsvormen en verdelen. Zij schrijft ook in het boek dat het helemaal niet zo is dat je met heel veel geld MOET instappen en dat je ook met kleine bedragen al een heel eind komt als je het maar lang genoeg kunt laten staan.

Ik ben nog een beetje aan het uitzoeken hoeveel ik elke maand of twee maanden wil inleggen. Bij mijn bank zijn best hoge transactiekosten (5 euro) dus dan is het handiger als je meer inlegt per keer. Ik heb nu al bijna 50 euro 'winst' gemaakt en dan heb ik de transactiekosten er al afgetrokken. (Ja ik weet dat het weer kan dalen maar ik heb vertrouwen in een stijgende lijn).
O nou dat klinkt al goed! Zag dat dat boek via kobo plus te lezen is dus ga er eens aan beginnen.

Las iets over elk kwartaal het beste inleggen maar zal eens me er verder in verdiepen.
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
13-01-2021 13:57
O nou dat klinkt al goed! Zag dat dat boek via kobo plus te lezen is dus ga er eens aan beginnen.

Las iets over elk kwartaal het beste inleggen maar zal eens me er verder in verdiepen.
Periodiek beleggen is altijd beter. Zo spreid je het risico en heb je meer voordeel van stijgingen van de koers.
You can be the ripest, juiciest peach in the world, but there will always be someone who hates peaches.
Alle reacties Link kopieren
smekkie schreef:
13-01-2021 14:07
Periodiek beleggen is altijd beter. Zo spreid je het risico en heb je meer voordeel van stijgingen van de koers.
Zou je dit willen uitleggen? Omdat je dan andere indexen koopt dat je risico spreid?
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
13-01-2021 14:09
Zou je dit willen uitleggen? Omdat je dan andere indexen koopt dat je risico spreid?
Ik geef een voorbeeld als je 200 euro hebt. Je weet nooit of de beurs gaat stijgen of dalen.
Januari staat een aandeel op 20 euro. Je legt alles in. Je hebt 10 aandelen. De maand erna daalt de beurs naar 10 euro. Je hebt nog maar voor 100 euro aan aandelen. Moet de beurs dus eerst weer flink gaan stijgen om op niveau te komen.

Als je nu in Jan en feb 50/50 in legt
Jan: 5 aandelen twv 100 euro.
Feb: 10 aandelen twv 100 euro. De Jan aandelen zijn in waarde gedaald. Naar 50 euro.
Je hebt nu dus 15 aandelen twv 150 euro.

Als je spreidt heeft een daling dus minder effect omdat je dan ook voor een lager bedrag nieuwe aandelen zal kopen. En als de maand er na een stijging is. Zal je eerder weer terug op niveau zijn als je alles spreidt.

Ik hoop dat dit het duidelijk maakt. Ik ben geen expert ;-)
You can be the ripest, juiciest peach in the world, but there will always be someone who hates peaches.
Alle reacties Link kopieren
smekkie schreef:
13-01-2021 14:18
Ik geef een voorbeeld als je 200 euro hebt. Je weet nooit of de beurs gaat stijgen of dalen.
Januari staat een aandeel op 20 euro. Je legt alles in. Je hebt 10 aandelen. De maand erna daalt de beurs naar 10 euro. Je hebt nog maar voor 100 euro aan aandelen. Moet de beurs dus eerst weer flink gaan stijgen om op niveau te komen.

Als je nu in Jan en feb 50/50 in legt
Jan: 5 aandelen twv 100 euro.
Feb: 10 aandelen twv 100 euro. De Jan aandelen zijn in waarde gedaald. Naar 50 euro.
Je hebt nu dus 15 aandelen twv 150 euro.

Als je spreidt heeft een daling dus minder effect omdat je dan ook voor een lager bedrag nieuwe aandelen zal kopen. En als de maand er na een stijging is. Zal je eerder weer terug op niveau zijn als je alles spreidt.

Ik hoop dat dit het duidelijk maakt. Ik ben geen expert ;-)
Geloof het wel, dankjewel!
Leuk TO dat je hiermee wilt beginnen.
Ik doe het nu een aantal jaar. Ik ben absoluut geen expert, maar ik heb me in die tijd wel een beetje verdiept. Zelf heb ik gewoon een beleggingsrekening bij ING voor indexbeleggen. Ik leg 500-1000 euro per maand in. 500 standaard op de eerste dag van de maand en af en toe ook nog 500 halverwege de maand (als ik wat geld over heb).

Ondanks corona groeit het echt als een speer. Dat is goed nieuws, ook al was het vorig jaar even helemaal foute boel. Ik zet ook alleen geld weg dat ik niet echt nu nodig heb, het is meer voor later (aanvulling pensioen, eventueel studerende kinderen).

Zelf heb ik veel gehad aan het YouTube-account van Graham Stephan. Als je weet wat compound interest is, dan is deze website erg handig: https://www.investor.gov/financial-tool ... calculator
Alle reacties Link kopieren
Ik beleg al jaren een beetje. Ik koop zelf aandelen en heb ook een keer opties gekocht, eigenlijk puur op gevoel. Ik heb gelezen dat men jaarlijks ook een gorilla fondsen laat kiezen en dat die zelfs wat beter rendeerde dan de beleggingsdeskundigen ;-) Ik probeer wel te letten op duurzaamheid.
Ik vind het super als mijn portefeuille'tje zomaar in waarde stijgt. Ik moet erbij zeggen dat het grootste deel van wat ik nu heb, ook jarenlang op verlies heeft gestaan.
Voor de vorige crisis belegde ik ook (max paar duizend euro) en dat ging zo goed, dat ik regelmatig kleine vakanties en weekendjes weg van de winst heb bekostigd.
Wat ik leuk vind: een halfjaar geleden ongeveer heb ik een paar aandelen ASN gekocht en die zijn sindsdien 33% gestegen. Ik heb ook vorig jaar een pakketje van Sunpower gekocht en die zijn nu in waarde bijna vervijfvoudigd. Dan denk ik stiekem wel: had ik maar meer gekocht. Ik ben van plan het beleggen serieuzer te gaan oppakken en er ook wat meer geld in te gaan steken. Dan moet ik me er denk ik toch wel wat meer in verdiepen en ik vind het vrij taaie materie, moet ik zeggen.
Ik beleg via een beleggingsrekening bij de Rabobank.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
@arequipa dat van periodiek beleggen staat ook heel duidelijk in het boek uitgelegd inclusief grafieken etc.

Om te starten heb ik nu gekozen voor ETF's, maar later wil ik ook een keuze maken voor een of meerdere aandelen. Bij een aandeel zit je niet, zoals bij een ETF, in een 'mandje' vol aandelen maar richt je je echt op één bedrijf dus dat heeft meer risico's. Om aandelen uit te kiezen moet ik mij echt nog beter verdiepen.

@Yella78 ook is gebleken dat experts het bijna nooit winnen van de gewone trackers. Daarom heb ik uiteindelijk ook niet gekozen voor een fonds wat voor mij wordt beheerd. Dat kost, naast dat het niet persé meer oplevert, ook nog eens meer geld per jaar. Daarnaast vind ik het leuker om het zelf te bepalen en uit te zoeken waarin ik beleg.
En dat vrouwen het beter doen is ook heel vaak uitgekomen, voornamelijk omdat vrouwen minder snel verkopen. :lol:
Alle reacties Link kopieren
Ik beleg ook sinds een paar jaar. Grotendeels in ETFs en daarnaast een gedeelte in het duurzame fonds van Robeco.

Het is echt voor de lange termijn (pensioen, studie zoon), dus buy & hold principe. Tot nu toe gaat het heel lekker :)
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk!

Heb besloten elke maand eft’s te kopen of elk kwartaal, afhankelijk van wat ik lees als ik me er in verdiep.

Verder heb ik wat goedkope aandelen gekocht maar meer om een beetje te spelen en kijken hoe het allemaal werkt etc.

Als jullie eft’s kopen, kijk je dan heel erg hoe erg is de waarde is gestegen en wacht je dan evt? Of ga je er gewoon voor op de dag dat je het altijd doet oid?
Simpel gezegd; wat is jullie strategie?
Alle reacties Link kopieren
@Yello: klinkt goed! Kun je asn alleen via asn kopen of bv ook via degiro?

Ben namelijk nu net overgestapt omdat ik een duurzamere bank wilde en wil me ook gaan verdiepen in duurzaam beleggen.

Dank voor alle tips en uitleg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven