Geld & Recht alle pijlers

Beginnen met beleggen (Degiro)

13-01-2021 10:18 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier mensen die ook nog gestart zijn met beleggen en die het leuk vinden om hier over t kletsen?

Voor mij is het nu meer voor de lol, met kleine bedragen het allemaal een beetje te kijken. Verder kijk ik youtube video's van oa het geldcollege om wat meer kennis op te doen.

Op den duur misschien meer beleggen in indexfondsen om daadwerkelijk over 1000 jaar een buffer op te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk naar een aantal dingen; naar de beleggersinformatie van het ETF (wat is het risiconiveau, wat volgt de tracker precies dus aan welke eisen moeten de bedrijven voldoen (500 grootste bedrijven), wat is de verdeling bijv. 10% in vastgoed en 90% in robotisering). Ik doe dan geen hele studie hoor, maar meer in het algemeen.

En ik kijk ook naar wat de markt hiervoor heeft gedaan. Op dit moment kijk ik vooral naar markten die zijn ingestort tijdens de coronacrisis en die niet weer helemaal aan de top staan. Bijvoorbeeld een markt die voor de crisis jaren vrij hoog stond en nu op de helft van dat niveau is. Als ik vertrouwen heb in die markt dan heb ik er ook vertrouwen op dat die markt weer op het oude niveau terug gaat komen (=winst). En ik kijk naar markten waar ik vertrouwen in heb voor de toekomst.
fishie44 wijzigde dit bericht op 13-01-2021 15:54
Reden: aanvulling
4.35% gewijzigd
Loekie12345 schreef:
13-01-2021 15:14
. Ik leg 500-1000 euro per maand in. 500 standaard op de eerste dag van de maand en af en toe ook nog 500 halverwege de maand (als ik wat geld over heb).
Leuk hoe de perceptie van geld zo verschilt van persoon tot persoon. :P Jij noemt 500 euro ‘wat geld’. In mijn ogen is dat heel veel geld.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk juist vrijwel nooit naar de koersen. Gewoon maandelijks als een vaste last, ongeacht de stand. Alleen als het echt heel laag staat door iets bijzonders (zoals in maart) overweeg ik om wat extra te kopen, maar dat staat los van de standaard aankopen.

Het verhaal is dat de best presterende portefeuilles zijn van mensen die óf al zijn overleden óf waren vergeten dat ze beleggingen hebben :) Niet te veel over nadenken of de markt willen verslaan dus
Alle reacties Link kopieren
@positivevibes maar waar kijk je dan wel naar bij het kopen van ETF's? of heb je ooit een portefeuille gekozen en leg je daar elke maand in?
Alle reacties Link kopieren
Ik beleg sinds vorige week bij de Giro.

Heb vier ETF's die ik elke maand wil kopen :) (1x per maand gratis aankopen).

Wil dit ongeveer 40 jaar gaan doen voor het pensioen.
Ben dan circa €250 kwijt per maand. :) Ligt aan de koers natuurlijk, haha :)

Heb nu wel al €6 'winst' .. maar dat zakt nog wel een keer zwaar in het rood omdat er nog een crash aan komt.
Alle reacties Link kopieren
xLuminous5 schreef:
13-01-2021 17:08
Ik beleg sinds vorige week bij de Giro.

Heb vier ETF's die ik elke maand wil kopen :) (1x per maand gratis aankopen).

Wil dit ongeveer 40 jaar gaan doen voor het pensioen.
Ben dan circa €250 kwijt per maand. :) Ligt aan de koers natuurlijk, haha :)

Heb nu wel al €6 'winst' .. maar dat zakt nog wel een keer zwaar in het rood omdat er nog een crash aan komt.
Mag ik vragen welke EFT’s jij koopt?

Kun je trouwens idd van die kernlijst 1x gratis aankopen per aandeel of per transactie?
Alle reacties Link kopieren
Fishie44 schreef:
13-01-2021 15:59
@positivevibes maar waar kijk je dan wel naar bij het kopen van ETF's? of heb je ooit een portefeuille gekozen en leg je daar elke maand in?
Ja precies dat. Elk jaar ofzo kijken we wel even of we nog blij zijn met de verdeling. En verder inleggen, nooit meer aankomen en weinig aan denken :)
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
13-01-2021 15:50
@Yello: klinkt goed! Kun je asn alleen via asn kopen of bv ook via degiro?

Ben namelijk nu net overgestapt omdat ik een duurzamere bank wilde en wil me ook gaan verdiepen in duurzaam beleggen.

Dank voor alle tips en uitleg!
Ik struin rond in wat ik via Rabo kan kopen en daar ASN ook in gevonden. Dus niet via ASN zelf.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
creabea2punt0 schreef:
13-01-2021 11:24
Ik beleg ook via Degiro (en Flatex.. wat volgens mij door elkaar zou over worden genomen, maar dat is nog niet gebeurd)

Ik heb een paar ETF's. Waar ik vooral op let, is of ze op de kernlijst van Degiro staan, omdat je ze dan 1 keer per maand zonder kosten kan aanschaffen.

Dat is toch pas bij aankoop (of verkoop) van €1000 en meer?

Bij de keuze van een ETF zou ik letten op de omvang, het volume aan handel en of het fysiek aangehouden aandelen zijn. Ook kun je kijken wat voor kosten het fonds zelf in rekening brengt.
En dan een ETF die een gangbare index volgt, zoals een AEX, DAX, CAC, Euro stoxx, S&P500, Nasdaq.
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
13-01-2021 15:48

Als jullie eft’s kopen, kijk je dan heel erg hoe erg is de waarde is gestegen en wacht je dan evt? Of ga je er gewoon voor op de dag dat je het altijd doet oid?
Simpel gezegd; wat is jullie strategie?
je kunt een bod doen voor een bepaalde prijs... Dus stel, de huidige prijs is 13 euro.. je biedt dan bv 12,50. Dat bod kun je 1 dag laten gelden of doorlopend laten gelden. Dan koop je het aandeel dus zodra het die prijs is. En als het heel gek hoog staat, dan wacht ik sowieso even. Verder hou ik de koersen niet heel nauwlettend in de gaten.
Arequipa schreef:
13-01-2021 18:31


Kun je trouwens idd van die kernlijst 1x gratis aankopen per aandeel of per transactie?
1 transactie PER aandeel PER kalendermaand.
babbeleo schreef:
13-01-2021 20:58
Dat is toch pas bij aankoop (of verkoop) van €1000 en meer?
nee dat geldt volgens mij alleen voor de volgende transactie binnen die maand
Alle reacties Link kopieren
creabea2punt0 schreef:
13-01-2021 21:58
nee dat geldt volgens mij alleen voor de volgende transactie binnen die maand

Oja zo zat het.
plekk schreef:
13-01-2021 15:54
Leuk hoe de perceptie van geld zo verschilt van persoon tot persoon. :P Jij noemt 500 euro ‘wat geld’. In mijn ogen is dat heel veel geld.
Oh jeetje, zo bedoel ik het helemaal niet! Voor mij is 500 ook hartstikke veel geld hoor. Ik ben absoluut niet rijk of zo, haha. Zelf leef ik eigenlijk heel goedkoop (geen huur, goedkope telefoon, minimalistische garderobe etc.) waardoor ik eigenlijk maandelijks niet eens de helft van mijn inkomen uitgeef. En bij mijn werk kan ik soms extra projecten doen, die ineens dus 500 of 1000 opleveren. Geld dat ik 'extra' binnenkrijg, beleg ik dan gelijk. Dat is een aantal keer per jaar, dus dan in die maanden leg ik de extra 500 in. En normaal gewoon 1x500 (mijn salaris is 2200 netto:P).
Alle reacties Link kopieren
Grappig om te lezen dat mensen 'weten' dat er nog een crash aan komt... ja, vast ooit maar wanneer? Dat weet niemand.

Verder ben ik het eens dat je niet zozeer naar de koersen moet kijken. Je weet namelijk niet of het op dat moment hoog of laag is. Het kan alle kanten op.

Beste strategie in mijn ogen is:
Risicospreiding
Maandelijks vast bedrag blijven beleggen, ongeacht hoogte van de koersen
Minimaal 15 jaar vast houden
Het geld moet je kunnen missen.
Europe86 schreef:
14-01-2021 08:38
Grappig om te lezen dat mensen 'weten' dat er nog een crash aan komt... ja, vast ooit maar wanneer? Dat weet niemand.

Verder ben ik het eens dat je niet zozeer naar de koersen moet kijken. Je weet namelijk niet of het op dat moment hoog of laag is. Het kan alle kanten op.

Beste strategie in mijn ogen is:
Risicospreiding
Maandelijks vast bedrag blijven beleggen, ongeacht hoogte van de koersen
Minimaal 15 jaar vast houden
Het geld moet je kunnen missen.
Klopt, en veel adviezen zijn ook 'don't try to time the market'. Als zelfs de beste beleggers het niet kunnen, waarom denkt de leek dan dat hij het wel weet?;p
Misschien komt er een crash, nou ja, dan blijven we gewoon bijleggen. Maar zo niet, dan blijven we ook bijleggen. Iedere maand, lekker verspreiden. Ik ben het helemaal eens met jouw strategie!
Alle reacties Link kopieren
Ik beleg via ING in etf’s, VWRL, Northern Trust World en Northern Trust emerging markets.

Daarnaast heb ik ‘losse’ aandelen Shell, Ahold, Akzo Nobel etc, bekende Nederlandse bedrijven en Nio uit China.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook sinds kort begonnen met beleggen via degiro. Ik heb nu ongeveer 750 euro belegd en leg maandelijks 250 euro bij tot ik rond de 3000 euro zit. Daarna ga ik waarschijnlijk iets minder inleggen maar blijf het wel maandelijks doen.

Mijn strategie was eerst om voornamelijk in ETF's te gaan zitten, vanwege de risicospreiding en het mindere uitzoekwerk per bedrijf. Alleen merk ik dat ik het toch wel erg interessant vindt om bedrijven uit te pluizen en als een ETF daalt of stijgt, wil ik toch graag weten waarom. :-)

Dus ondertussen zit ik in 1 ETF, misschien dat ik daar nog 1 ETF bij doe en verder heb ik losse aandelen. Ik probeer daarmee een balans te vinden in dividend en groeiaandelen. Tot nu toe erg tevreden met de aandelen die ik heb. Ik heb nu een aantal bedrijven die ik verder ga bekijken om te beslissen of ik daar ook aandelen in wil kopen.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
14-01-2021 08:38
Grappig om te lezen dat mensen 'weten' dat er nog een crash aan komt... ja, vast ooit maar wanneer? Dat weet niemand.

Verder ben ik het eens dat je niet zozeer naar de koersen moet kijken. Je weet namelijk niet of het op dat moment hoog of laag is. Het kan alle kanten op.

Beste strategie in mijn ogen is:
Risicospreiding
Maandelijks vast bedrag blijven beleggen, ongeacht hoogte van de koersen
Minimaal 15 jaar vast houden
Het geld moet je kunnen missen.

En is het wat betreft risicospreiding slim om op meerde EFT’s te gaan zitten of heeft een EFT al op zichzelf genoeg spreiding?
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
14-01-2021 06:08
Oh jeetje, zo bedoel ik het helemaal niet! Voor mij is 500 ook hartstikke veel geld hoor. Ik ben absoluut niet rijk of zo, haha. Zelf leef ik eigenlijk heel goedkoop (geen huur, goedkope telefoon, minimalistische garderobe etc.) waardoor ik eigenlijk maandelijks niet eens de helft van mijn inkomen uitgeef. En bij mijn werk kan ik soms extra projecten doen, die ineens dus 500 of 1000 opleveren. Geld dat ik 'extra' binnenkrijg, beleg ik dan gelijk. Dat is een aantal keer per jaar, dus dan in die maanden leg ik de extra 500 in. En normaal gewoon 1x500 (mijn salaris is 2200 netto:P).
Wauw wat knap dat je zo goedkoop kan leven en kan investeren!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben meer een daytrader. Ik verdien er ondertussen een aardig salaris, per maand mee. Daardoor werk ik officiëel nog maar 8 uur per week in mijn huidige beroep. Nu iets meer ivm corona.
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
14-01-2021 09:45
En is het wat betreft risicospreiding slim om op meerde EFT’s te gaan zitten of heeft een EFT al op zichzelf genoeg spreiding?
Ik ben geen echte kenner en wil er ook niet heel veel tijd mee kwijt zijn maar ik heb nu 6 ETF's en ik denk dat ik het daar bij laat. Verschillende valuta, verschillende markten en branches. Van deze 6 ga ik er aankomende maanden gewoon meer bestellen.
Volgens mij heb ik ooit ergens gelezen dat ze er een stuk of 5 adviseren, om ook te voorkomen dat je teveel overlap hebt.

Degene die bij mij nu het hardst zijn gegroeid zijn Vanguard Euro, Vanguard World en een Cyber Security ETF.
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
14-01-2021 09:45
En is het wat betreft risicospreiding slim om op meerde EFT’s te gaan zitten of heeft een EFT al op zichzelf genoeg spreiding?
Dat ligt aan de ETF. Er zijn er met aandelen in 200 bedrijven en met aandelen in 500 bedrijven etc.

Vanguard All World ETF (VWRL voor kenners), is zeer ruim gesorteerd bijvoorbeeld.

De combinatie 88% Northern Trust World en Northern Trust Emerging Markets voor 12% is een combinatie die in Nederland veel wordt gebruikt door mensen die financieel onafhankelijk willen worden (of eerder willen stoppen met werken), de leden van de FIRE beweging.
Alle reacties Link kopieren
elmoni schreef:
14-01-2021 09:55
Ik ben meer een daytrader. Ik verdien er ondertussen een aardig salaris, per maand mee. Daardoor werk ik officiëel nog maar 8 uur per week in mijn huidige beroep. Nu iets meer ivm corona.

Oh dat lijkt me zo tof, daytraden! Maar is dat niet een beetje een uitstervend ras Elmoni?
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
13-01-2021 10:36
Leuk!

Wil het even goed uitzoeken, was eerst begonnen met wat losse aandelen maar lees al wel dat je het gewoon in een indexfonds moet beleggen.

Maar ik kan denk ik 50/100 per maand inleggen en heb geen groot startbedrag. Dus het duurt denk ik heeel lang voor het wat is zeg maar. Lees veel blogs dat je eigenlijk meer per maand moet kunnen beleggen.

Hoe heb jij je indexfonds gekozen? Ik ben een beetje aan het kijken naar meer duurzame indexfondsen maar kan me voorstellen dat die minder opleveren omdat grote bedrijven als Shell etc daar niet in zitten. Al zullen duurzame bedrijven misschien meer constant blijven groeien.

Naast het indexfonds, doe je er nog iets mee of stort je gewoon elke maand bij?
Ik heb het boek blondjes beleggen beter gelezen en haar cursus gedaan en zij geeft voor mij wel interessante tips.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, ik wilde al veel langer beleggen, heb alleen niet een topsalaris. Maar 50 euro per maand moet lukken. Ben echt een leek op dat gebied, maar ik zag dit topic voorbij komen, dus ik ga nu toch maar proberen. Heb al tientallen filmpjes gezien op youtube, morgen kijken of ik paar aandelen en ETF kopen, waar moet ik nu op letten? Ik heb 250 euro spaargeld overgemaakt, dus die ga ik morgen inzetten. Met de winst hoop ik dan extra aandelen of ETF's te kopen.
Heb vanmiddag account aangemaakt bij de Giro, dus de 1e stap is gezet :cheer2:
het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
dropsleutel schreef:
14-01-2021 19:32
Ik lees mee, ik wilde al veel langer beleggen, heb alleen niet een topsalaris. Maar 50 euro per maand moet lukken. Ben echt een leek op dat gebied, maar ik zag dit topic voorbij komen, dus ik ga nu toch maar proberen. Heb al tientallen filmpjes gezien op youtube, morgen kijken of ik paar aandelen en ETF kopen, waar moet ik nu op letten? Ik heb 250 euro spaargeld overgemaakt, dus die ga ik morgen inzetten. Met de winst hoop ik dan extra aandelen of ETF's te kopen.
Heb vanmiddag account aangemaakt bij de Giro, dus de 1e stap is gezet :cheer2:
Wat leuk! Ik heb vorige week de stap gezet en vind het heel interessant. Zit de hele tijd op de app te koekeloeren.

Ben inderdaad ook nu beleggen voor blondjes aan het lezen (gratis via kobo plus) en legt ze het in makkelijke taal uit.

Ook filmpje op youtube heb ik afgelopen dagen gekeken.

Ik ben nu voor vwrl gegaan om maandelijks te kopen en wil daarnaast nog een duurzaam fonds. En heb wat losse beleggingen gekocht op de gok voor nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven