Geld & Recht alle pijlers

Retour sturen gemonteerd artikel, mag dat?

13-01-2021 14:51 52 berichten
Ik zit met het volgende, ik heb een trainfiets besteld online en deze ook ontvangen. De fiets moest nog in elkaar gezet worden alvorens ik het kon uitproberen. Ik heb de fiets gemonteerd en vervolgens geprobeerd. Helaas ging het fietsen totaal niet prettig, schokkerig en raar. Ook vond ik het geheel niet stabiel genoeg voor mij en ik voelde er mij niet veilig op. Conclusie was; retourneren.

Ik heb het bedrijf twee keer gemaild met de mededeling dat ik het artikel wil retourneren, maar kreeg helaas geen reactie. Ik begon 'm een beetje te knijpen en ging wat speuren op internet. Ik zag dat dit bedrijf zeer slecht te boek staat. Probleem op probleem, zoveel mensen met klachten. Dat ik de fiets überhaupt heb gekregen mag al een wonder heten.. Ik heb het artikel maar snel teruggestuurd. Nu kan het bedrijf opeens wel reageren na het retour ontvangen te hebben. Ik had volgens hun het artikel niet mogen monteren en ik had eerst hun advies moeten vragen ivm het schokkerige fietsen. Maar hoe kan je weten of een trainfiets bevalt als je het niet mag uitproberen en dus eerst moet monteren? Dat is toch je recht als consument, om een product eerst uit te proberen? Of zit ik hier fout? Een bedrijf kan toch niet verwachten dat je een artikel maar houdt wat niet bevalt?
Sci-fi_lullaby schreef:
13-01-2021 14:51
Dat is toch je recht als consument, om een product eerst uit te proberen? Of zit ik hier fout?


Dat vraag ik me af, of dat je recht is. Zou je een frituurpan die je een keer geprobeerd hebt ook terugsturen?
Marana schreef:
13-01-2021 14:54
Dat vraag ik me af, of dat je recht is. Zou je een frituurpan die je een keer geprobeerd hebt ook terugsturen?
Volgens mij mag dat alleen als het product niet deugt. Niet als je vindt dat het frituurmandje te klein is of de kleur niet mooi is.
Marana schreef:
13-01-2021 14:54
Dat vraag ik me af, of dat je recht is. Zou je een frituurpan die je een keer geprobeerd hebt ook terugsturen?
Dat zijn niet echt produkten die je kunt vergelijken. Heel ander gebruik enzo.
Muurbloempje115 schreef:
13-01-2021 14:55
Volgens mij mag dat alleen als het product niet deugt. Niet als je vindt dat het frituurmandje te klein is of de kleur niet mooi is.
Maar een fiets die voor geen meter fietst en ook niet veilig aanvoelt in gebruik. Die gaat toch niemand houden?
Je hebt het artikel volledig geretourneerd dus heb je gewoon recht op je geld terug.

En ja, je mag het artikel eerst uitproberen.
Het lijkt best te mogen, mits je alles weer verpakt:
Mag ik mijn aankoop uitpakken en uitproberen tijdens de bedenktijd?
Tijdens de bedenktijd mag u de verpakking openmaken. En u mag het product uitproberen of passen, net als in een normale winkel. Maar u mag niet meer doen dan nodig is om het product te kunnen beoordelen. U mag bijvoorbeeld een broek passen. Maar u mag de broek niet dagen lang dragen en weer terugsturen. Deed u dit toch? En werd het product daardoor minder waard? Dan mag de verkoper de prijs verminderen. Hij moet dit wel eerst tegen u zeggen.
Mag ik de verpakking stukmaken?
Het is de bedoeling dat u de verpakking zo veel mogelijk heel laat. En als u het product terugstuurt, moet u het weer netjes inpakken. Maakt u de verpakking stuk? En was de verpakking makkelijk te openen, zonder het stuk te maken? Dan kan het redelijk zijn dat de verkoper u kosten in rekening brengt.

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... bedenktijd
Sci-fi_lullaby schreef:
13-01-2021 14:57
Dat zijn niet echt produkten die je kunt vergelijken. Heel ander gebruik enzo.


Een Ikea-kast dan bijvoorbeeld?
Marana schreef:
13-01-2021 15:06
Een Ikea-kast dan bijvoorbeeld?
Mits online gekocht: ja.
Tiana_76 schreef:
13-01-2021 15:07
Mits online gekocht: ja.


Niet volgens de voorwaarden van Ikea:

8.2. Bij aankoop in de webwinkel

Indien je een product hebt gekocht via onze webwinkel, heb je 14 kalenderdagen na ontvangst van het product bedenktijd en vervolgens 14 kalenderdagen de tijd om een via onze webwinkel gekocht product te retourneren en je aankoopbedrag terug te krijgen. Houd er rekening mee dat retourneren alleen mogelijk is als:

(i)je het product in of met de originele verpakking retourneert; en
(ii)het product niet gebruikt en niet beschadigd is; en
(iii)je de originele kassabon, getekende vrachtbrief of het betaalbewijs van het product toont; en
(iv)het niet gaat om een op maat gemaakt product of wanneer retourneren of ruilen is uitgesloten in nader met IKEA overeengekomen voorwaarden.

https://www.ikea.com/nl/nl/customer-ser ... 2359c96ac1
Marana schreef:
13-01-2021 15:09
Niet volgens de voorwaarden van Ikea:

8.2. Bij aankoop in de webwinkel

Indien je een product hebt gekocht via onze webwinkel, heb je 14 kalenderdagen na ontvangst van het product bedenktijd en vervolgens 14 kalenderdagen de tijd om een via onze webwinkel gekocht product te retourneren en je aankoopbedrag terug te krijgen. Houd er rekening mee dat retourneren alleen mogelijk is als:

(i)je het product in of met de originele verpakking retourneert; en
(ii)het product niet gebruikt en niet beschadigd is; en
(iii)je de originele kassabon, getekende vrachtbrief of het betaalbewijs van het product toont; en
(iv)het niet gaat om een op maat gemaakt product of wanneer retourneren of ruilen is uitgesloten in nader met IKEA overeengekomen voorwaarden.

https://www.ikea.com/nl/nl/customer-ser ... 2359c96ac1
Maar als blijkt dat de kast heel gammel (en dus onveilig) is? Er zijn al eens peuters overleden door een omvallende IKEA-kast.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt hem wel helemaal gedemonteerd en opnieuw verpakt? Dan lijkt het me te mogen.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
13-01-2021 15:09
Niet volgens de voorwaarden van Ikea:

8.2. Bij aankoop in de webwinkel

Indien je een product hebt gekocht via onze webwinkel, heb je 14 kalenderdagen na ontvangst van het product bedenktijd en vervolgens 14 kalenderdagen de tijd om een via onze webwinkel gekocht product te retourneren en je aankoopbedrag terug te krijgen. Houd er rekening mee dat retourneren alleen mogelijk is als:

(i)je het product in of met de originele verpakking retourneert; en
(ii)het product niet gebruikt en niet beschadigd is; en
(iii)je de originele kassabon, getekende vrachtbrief of het betaalbewijs van het product toont; en
(iv)het niet gaat om een op maat gemaakt product of wanneer retourneren of ruilen is uitgesloten in nader met IKEA overeengekomen voorwaarden.

https://www.ikea.com/nl/nl/customer-ser ... 2359c96ac1
Dus als je het demonteert zou het gewoon mogen bij de Ikea?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Als iets ondeugdelijk is, moet de winkel het terugnemen en het vergoeden. Maar dan ga je eerst in overleg met de winkel. Dan stuur je het niet gemonteerd en wel terug.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
13-01-2021 15:10
Maar als blijkt dat de kast heel gammel (en dus onveilig) is? Er zijn al eens peuters overleden door een omvallende IKEA-kast.
Dan is het een ondeugdelijk product en is het weer anders.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Het is het zelfde met een computer die mag je je niet opstarten als je hem retour wilt sturen.

Of het helemaal hetzelfde is weet ik niet. Maar snap het bedrijf ook wel.
dianaf schreef:
13-01-2021 15:11
Dus als je het demonteert zou het gewoon mogen bij de Ikea?


Het mag niet gebruikt en niet beschadigd zijn, dus volgens mij mag dat niet.
dianaf schreef:
13-01-2021 15:12
Dan is het een ondeugdelijk product en is het weer anders.
Maar is een onstabiele, schokkerige fiets wel deugdelijk?
Marana schreef:
13-01-2021 15:13
Het mag niet gebruikt en niet beschadigd zijn, dus volgens mij mag dat niet.
Gebruikt is met gebruikssporen. Slechts in en uit elkaar halen en dan weer inpakken doet dat niet.
apppie schreef:
13-01-2021 15:11
Je hebt hem wel helemaal gedemonteerd en opnieuw verpakt? Dan lijkt het me te mogen.
Jazeker, netjes gedemonteerd en verpakt.

En ik heb ze twee keer gemaild met de mededeling dat ik wilde retourneren en wat hun voorwaarden en retourbeleid is. Geen reactie gekregen. En toen ik de klachten op internet las zou ik die ook niet gaan krijgen, bedrijf is niet bereikbaar en reageert niet op mails. e

En nu reageren ze wel opeens en doen ze moeilijk, nu ze het produkt terug hebben.
anoniem_397199 wijzigde dit bericht op 13-01-2021 15:21
8.36% gewijzigd
Sci-fi_lullaby schreef:
13-01-2021 15:18
Jazeker, netjes gedemonteerd en verpakt.

En ik heb ze twee keer gemaild met de mededeling dat ik wilde retourneren en wat hun voorwaarden en retourbeleid is. Geen reactie gekregen. En toen ik de klachten op internet las zou ik die ook niet gaan krijgen, bedrijf is niet bereikbaar en reageert niet op mails.
Je hebt gewoon goed gehandeld!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
13-01-2021 15:16
Gebruikt is met gebruikssporen. Slechts in en uit elkaar halen en dan weer inpakken doet dat niet.
Dit dus.
TO heeft product in elkaar moeten zetten om het naar zijn functie te kunnen beoordelen.
Toen de fiets niet beviel heeft ze tweemaal contact gezocht met het bedrijf.
Die reageerde beide keren niet.
TO heeft het product retour gezonden.
En nu kan het bedrijf wel reageren.

TO ik zou mailen dat de fiets onstabiel etc. was. En dat je je geld terug wilt.
Die boodschap zal je diverse malen moeten herhalen eer het bedrijf je geld terugstort.
Laat je niet met een kluitje in het riet sturen.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
13-01-2021 14:54
Dat vraag ik me af, of dat je recht is. Zou je een frituurpan die je een keer geprobeerd hebt ook terugsturen?
Ik weet dat BOL/Wehkamp dat soort producten terugneemt, en dan direct vernietig
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
13-01-2021 15:12
Dan is het een ondeugdelijk product en is het weer anders.
En dat viel ook wel weer mee als je je aan de montagevoorschriften hield...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
13-01-2021 15:15
Maar is een onstabiele, schokkerige fiets wel deugdelijk?
Ligt eraan hoe je er mee omgaat denk ik. Dus lomp gedrag, waardoor hij onstabiel is of dat iemand niet geschikt is voor het betreffende model (bijvoorbeeld zwaarder dan het maximum toegestande gewicht), dan niet. Niet in elkaar te zetten of twijfelachtige contructie, dan wel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven