Geld & Recht alle pijlers

Loon Vodafone/Ziggo

16-01-2021 17:02 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraag namens mijn buurman.

Buurman verhuurd sinds kort een kamer. Nu is de huurder van baan gewisseld en te laat met huur betalen. De huurder is per 1 december in dienst gekomen van Vodafone/Ziggo en was voorheen uitzendkracht.

Nu zegt huurder dat hij pas 23 januari zijn eerste loon zal ontvangen maar van iemand anders had buurman gehoord dat bij Vodafone/Ziggo de lonen van de lopende maand altijd op de 23e worden betaalt wanneer iemand een vast urencontract heeft dus niet loon achteraf maar in de maand zelf. Dus dat zou betekenen dat de huurder zijn loon op 23 december moet hebben ontvangen.

Toevallig mensen hier die bij hetzelfde bedrijf werken en daar meer vanaf weten? Huurder kapt gesprekken met mijn buurman ook telkens af, zodra buurman hem vragen stelt gaat meneer er als een haas vandoor dus hij vertrouwd hem niet meer.
Ik vind het raar dat je buurman daar tegenover jou zijn beklag over doet. Het is een zaak tussen hem en zijn verhuurder. Waarom vertelt hij anderen waar zijn huurder werkt en wanneer zijn huurder loon krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Vreemd dat de buurvrouw wil weten wanneer een ander wordt uitbetaald.
Bemoei je er niet mee en wat heeft de werkgever van de huurder er mee te maken?
Het klinkt als roddelen tussen jou en je buurman.
Maakt geen drol uit waar hij werkt, als hij maar eind van januari betaald.
Niet zo AVG-proof, deze verhuurder
..
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 16-01-2021 17:11
96.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat de buurman dit zelf wel kan uitzoeken.....
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met ziggo/vodafone, maar het is gebruikelijk dat vaste uren contracten dezelfde maand betaald worden (wat dus december zou zijn) en oproep een maand later.

Maar even los daarvan, ik vind het bizar dat je buurman dit met jou bespreekt, zeer onprofessioneel van hem, hij hoort dit zelf met de huurder op te lossen.
En waarom zou jij advies voor hem inwinnen? Ik zou hier absoluut niet tussen gaan zitten, jij bent niet degene die verhuurt..
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
16-01-2021 17:06
Ik vind het raar dat je buurman daar tegenover jou zijn beklag over doet. Het is een zaak tussen hem en zijn verhuurder. Waarom vertelt hij anderen waar zijn huurder werkt en wanneer zijn huurder loon krijgt?
Ik ken de huurder, dankzij mij heeft deze meneer de kamer kunnen krijgen. Jaren geleden woonde hij bij familie van mij. Waar hij werkt en sinds wanneer weet ik dus ook doordat ik hem al jaren persoonlijk ken. Gesprekken tussen hem en de buurman ben ik dus ook bij geweest, het is dus niet dat de buurman roddelt over hem tegen mij want we zaten met ons drieën bij buurman in huis toen het ter sprake kwam.

We maken ons gewoon zorgen. Huurder trekt zich steeds meer terug, doet veel oproepen op Facebook voor gratis spullen omdat hij geen geld heeft. We hebben dus het idee dat hij in de schulden zit en daardoor de huur niet kan betalen. Laatst kwam hij ook al bij mij vragen om eten omdat hij zelf niets kon kopen.
Alle reacties Link kopieren
Nadiaah79 schreef:
16-01-2021 17:15
Ik ken de huurder, dankzij mij heeft deze meneer de kamer kunnen krijgen. Jaren geleden woonde hij bij familie van mij. Waar hij werkt en sinds wanneer weet ik dus ook doordat ik hem al jaren persoonlijk ken. Gesprekken tussen hem en de buurman ben ik dus ook bij geweest, het is dus niet dat de buurman roddelt over hem tegen mij want we zaten met ons drieën bij buurman in huis toen het ter sprake kwam.

We maken ons gewoon zorgen. Huurder trekt zich steeds meer terug, doet veel oproepen op Facebook voor gratis spullen omdat hij geen geld heeft. We hebben dus het idee dat hij in de schulden zit en daardoor de huur niet kan betalen. Laatst kwam hij ook al bij mij vragen om eten omdat hij zelf niets kon kopen.
Maar dan nog is dit een probleem tussen huurder en verhuurder. Ook al ken je de huurder, dat hij niet kon betalen is niet jouw schuld en dus ook niet jouw probleem, dit moeten ze toch echt samen oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad raar dat dit met jou besproken wordt. Er zijn een paar bedrijven die een maand later betalen, kan zijn dat Vodafone/Ziggo dat ook doet, dat weet ik niet maar het zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
16-01-2021 17:10
Ik neem aan dat de buurman dit zelf wel kan uitzoeken.....
Dat gaat wat lastig als je geen internet hebt en ivm corona bijna het huis niet uit durft. Buurman is al op leeftijd en verhuurd de kamer om zo een beetje extra geld te hebben naast zijn AOW/pensioen.
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
16-01-2021 17:18
Maar dan nog is dit een probleem tussen huurder en verhuurder. Ook al ken je de huurder, dat hij niet kon betalen is niet jouw schuld en dus ook niet jouw probleem, dit moeten ze toch echt samen oplossen.
Ik ben wel degene die buurman heeft gevraagd of die tijdelijk een kamer kon verhuren aan iemand die dakloos was geworden. Dus indirect is het wel mijn schuld.

Als buurman weet wanneer hij zijn loon ontvangt en die datum blijkt al te zijn geweest kan hij hem erop aanspreken en eventueel advies geven mocht hij problemen hebben. Het is niet dat hij hem het huis meteen uit zal zetten als die nog later betaalt. Maar hij wil wel graag van hem de reden weten.
nadiaah79 wijzigde dit bericht op 16-01-2021 17:23
25.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nadiaah79 schreef:
16-01-2021 17:19
Dat gaat wat lastig als je geen internet hebt en ivm corona bijna het huis niet uit durft. Buurman is al op leeftijd en verhuurd de kamer om zo een beetje extra geld te hebben naast zijn AOW/pensioen.
Tja met alle respect, maar als buurman geen internet heeft en dit niet zelf kan afhandelen is hij dus niet echt geschikt als verhuurder. Ik snap dat hij wil bijverdienen maar dan moet hij wel weten wat ie doet, en zelf zn problemen oplossen. Ik neem aan dat hij wel een telefoon heeft dus hij kan vast wel een instantie bellen die hem ermee kan helpen.
Als je gaat verhuren moet je er ook rekening mee houden dat er problemen kunnen komen, en die moeten worden opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Nadiaah79 schreef:
16-01-2021 17:20
Ik ben wel degene die buurman heeft gevraagd of die tijdelijk een kamer kon verhuren aan iemand die dakloos was geworden. Dus indirect is het wel mijn schuld.
Waarom? Buurman is toch degene die verhuurt, die weet dat hij dakloos is geworden, en hij stelt toch neem ik aan ook een contract op?
Jij hebt de persoon aangedragen, het is aan je buurman om verantwoordelijkheid te nemen en te achterhalen wie hij in huis haalt.
Alle reacties Link kopieren
Nadiaah79 schreef:
16-01-2021 17:15
Ik ken de huurder, dankzij mij heeft deze meneer de kamer kunnen krijgen. Jaren geleden woonde hij bij familie van mij. Waar hij werkt en sinds wanneer weet ik dus ook doordat ik hem al jaren persoonlijk ken. Gesprekken tussen hem en de buurman ben ik dus ook bij geweest, het is dus niet dat de buurman roddelt over hem tegen mij want we zaten met ons drieën bij buurman in huis toen het ter sprake kwam.

We maken ons gewoon zorgen. Huurder trekt zich steeds meer terug, doet veel oproepen op Facebook voor gratis spullen omdat hij geen geld heeft. We hebben dus het idee dat hij in de schulden zit en daardoor de huur niet kan betalen. Laatst kwam hij ook al bij mij vragen om eten omdat hij zelf niets kon kopen.
Dan kun je hem beter adviseren zo snel mogelijk zijn huurachterstand te gaan betalen en hem af en toe wat warm eten toe te schuiven.
En dat salaris een maand later betaald wordt dan de lopende maand is goed mogelijk. Ik ken zo al twee bedrijven die dit ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
16-01-2021 17:22
Tja met alle respect, maar als buurman geen internet heeft en dit niet zelf kan afhandelen is hij dus niet echt geschikt als verhuurder. Ik snap dat hij wil bijverdienen maar dan moet hij wel weten wat ie doet, en zelf zn problemen oplossen. Ik neem aan dat hij wel een telefoon heeft dus hij kan vast wel een instantie bellen die hem ermee kan helpen.
Als je gaat verhuren moet je er ook rekening mee houden dat er problemen kunnen komen, en die moeten worden opgelost.
Hij heeft wel een vaste telefoon maar mocht er iets aan de hand zijn met de huurder dan kan mijn buurman hem pas helpen (en pas dan instanties e.d. contacten) als hij weet wat er aan de hand is. Zodra hij weet wanneer hij zijn loon ontvangt en de huur wordt niet betaalt kan hij hem erop aanspreken.
Nadiaah79 schreef:
16-01-2021 17:25
Hij heeft wel een vaste telefoon maar mocht er iets aan de hand zijn met de huurder dan kan mijn buurman hem pas helpen (en pas dan instanties e.d. contacten) als hij weet wat er aan de hand is. Zodra hij weet wanneer hij zijn loon ontvangt en de huur wordt niet betaalt kan hij hem erop aanspreken.

De buurman hoeft helemaal niet te weten wanneer de huurder zijn loon ontvangt. De huurder moet huur betalen. Als hij dat niet doet, dan kan de buurman hem erop aanspreken.
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
16-01-2021 17:24
Waarom? Buurman is toch degene die verhuurt, die weet dat hij dakloos is geworden, en hij stelt toch neem ik aan ook een contract op?
Jij hebt de persoon aangedragen, het is aan je buurman om verantwoordelijkheid te nemen en te achterhalen wie hij in huis haalt.
Hij heeft geen officieel huurcontract opgesteld. Hij is daar op het adres ingeschreven en mondelinge afspraak gemaakt dat huurder elke maand voor 30e 300 euro overmaakt.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met dezelfde werkgever, maar het komt vaak voor dat het salaris de eerste maand nog niet uitbetaald wordt.
Alle reacties Link kopieren
Nadiaah79 schreef:
16-01-2021 17:27
Hij heeft geen officieel huurcontract opgesteld. Hij is daar op het adres ingeschreven en mondelinge afspraak gemaakt dat huurder elke maand voor 30e 300 euro overmaakt.
Dat is niet zo slim.
Als jij hem ook kent en hij via jou die kamer heeft dan kun je toch best eens vragen of het allemaal wel goed gaat (ook gezien zijn FB oproepjes)?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
16-01-2021 17:39
Dat is niet zo slim.
Als jij hem ook kent en hij via jou die kamer heeft dan kun je toch best eens vragen of het allemaal wel goed gaat (ook gezien zijn FB oproepjes)?
Dat proberen we ook maar hij antwoord niet en begint vervolgens over een totaal ander onderwerp of hij gaat er vandoor en zegt dat hij haast heeft omdat hij naar een afspraak moet.
Alle reacties Link kopieren
Nadiaah79 schreef:
16-01-2021 17:27
Hij heeft geen officieel huurcontract opgesteld. Hij is daar op het adres ingeschreven en mondelinge afspraak gemaakt dat huurder elke maand voor 30e 300 euro overmaakt.
Ja dat is dan ook niet slim, als je buurman wil bijverdienen kan hij dat beter op een andere manier doen want hij heeft dus duidelijk geen verstand van verhuren.
Als je een woning gaat verhuren zonder ook maar iets op papier te zetten is dat vragen om problemen, ook al zijn mondelinge afspraken officieel rechtsgeldig je kunt er niks mee, want je kunt niks bewijzen.
Voor mij zou dat reden des te meer zijn om me er niet mee te bemoeien als ik jou was, buurman wilde verhuren, hij moet dit oplossen.
En wat nerdopviva zegt, het maakt niet uit wie wanneer salaris krijgt, huurder moet gewoon betalen. Alleen heeft buurman het zichzelf nu moeilijk gemaakt, want ga maar eens aantonen dat je hebt afgesproken dat dit voor de 30e betaald moet worden...
panda1987 wijzigde dit bericht op 16-01-2021 17:51
14.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er kan nog wel eens wat mis gaan als je van extern naar intern gaat, daar ken ik inmiddels meerdere gevallen van. Dat hij 23 dec. geen loon heeft gehad is dus echt niet onmogelijk. Aan je verhaal lijkt de beste man echter wel in geldproblemen te zitten ja. Ik zou zelf gewoon eens aanbellen met hee ik had nog wat eten over en nu ik er toch sta zou het kunnen dat je in geldproblemen zit? De buurmand kan gewoon nog even wachten tot na 23ste lijkt me. Gaat hij niet betalen, ja dat zou ik hem er wel uit zetten.
Alle reacties Link kopieren
Nadiaah79 schreef:
16-01-2021 17:27
Hij heeft geen officieel huurcontract opgesteld. Hij is daar op het adres ingeschreven en mondelinge afspraak gemaakt dat huurder elke maand voor 30e 300 euro overmaakt.
Dat gaat dan allemaal een heel lastig verhaal worden en een recept voor heel veel ellende....
Belastingdienst, gemeente, huurcommissie, vorderen van niet betaalde huur (hoe dan?). Ik zou zo snel mogelijk met de huidige 'huurder' in gesprek gaan over het niet betalen van de huur en waar mogelijk alsnog een huurcontract sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Zola123 schreef:
16-01-2021 17:51
Er kan nog wel eens wat mis gaan als je van extern naar intern gaat, daar ken ik inmiddels meerdere gevallen van. Dat hij 23 dec. geen loon heeft gehad is dus echt niet onmogelijk. Aan je verhaal lijkt de beste man echter wel in geldproblemen te zitten ja. Ik zou zelf gewoon eens aanbellen met hee ik had nog wat eten over en nu ik er toch sta zou het kunnen dat je in geldproblemen zit? De buurmand kan gewoon nog even wachten tot na 23ste lijkt me. Gaat hij niet betalen, ja dat zou ik hem er wel uit zetten.
Eruit zetten gaat lastig gezien huurder op het adres ingeschreven staat, je kan niet zelf iemand uit laten schrijven van je adres wanneer je wilt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven