Geld & Recht alle pijlers

Gratis kinderopvang

19-01-2021 09:06 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
Denken jullie dat dit er gaat komen?

Ondanks dat we zelf een kind hebben die naar de opvang gaat weet ik niet of ik er wel zo voor ben... het lijkt bijna een vrij brief om de kinderen maar gewoon onbeperkt naar de opvang te brengen. De druk zal hierdoor lijkt mij alleen maar toenemen. Daarnaast vind ik ook dat er bepaalde financiële consequenties bij horen om kinderen te hebben en daar moet je ook bewust voor kiezen.

Kindertoeslag zou misschien nog eerder op de schop moeten.

Hoe zien jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de meeste mensen maar enkele dagen opvang willen omdat ze dat prettiger vinden voor het kind. En ik denk dat gratis opvang daar niets in verandert, hooguit voor mensen die het pittig vinden om voor hun kinderen te zorgen en in die situaties is meer opvang juist wenselijk. Ik denk dus dat gratis opvang in alle opzichten een goede zaak zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij een heel erg goed idee. Nog veel te veel vrouwen stoppen met werken omdat kinderopvang financieel niet haalbaar is.
Alle reacties Link kopieren
En hoe wordt die gratis opvang voor alle kinderen gefinancierd?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor. Uiteraard alleen voor werkende of studerende ouders.
Ik zal mijn kind er niet meer uren mee naar de opvang laten gaan.

Minder administratieve rompslomp bij ouders, kinderopvang, belastingdienst.
Is ook weer kostenbesparend.

Maar ik ben sowieso voor een ander systeem dan het toeslagensysten. Benieuwd hoe een basisinkomen bijvoorbeeld uitpakt.
"Daarnaast vind ik ook dat er bepaalde financiële consequenties bij horen om kinderen te hebben en daar moet je ook bewust voor kiezen."


Dit vind ik een rare opmerking.

A) Kinderen zijn al duur genoeg
B ) Alleen rijke mensen mogen volgens jou kinderen krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga er wel vanuit dat er ergens een urenkoppeling mbt werk in komt. Anders krijg je weer de 'shopsubsidie' van voor 2012.
'Gratis' is natuurlijk ook een wassen neus. Het wordt uieindelijk door de burgers en bedrijfsleven gefinancierd.

Maar de gedachte erachter is ook om kinderen naar de opvang te laten gaan van moeders( helaas toch vaak de moeders) die niet of nauwelijks werken zodat die kinderen zich ook kunnen ontwikkelen voordat ze naar school gaan. Oftewel om meer gelijkheid te creëren.

Verder hoeft het wat mij betreft juist niet duurder. Want KOT is de één na goedkoopste toeslag (op KGB na) en is in tegenstelling tot de andere toeslagen bedoelt als arbeidsstimuleringsmiddel. Juist om te voorkomen dat de overheid tot het einde van je leven huurtoeslag (de duurtse regeling) en zorgtoeslag (nr 2) hoeft uit te keren. Ook niet na een scheiding omdat de ouders beide hun zelf financieel kunnen redden.
Hmm alle kinderopvang inclusief de particuliere dure kinderopvang?
En hoe zit dat met gastouders?
En als je 10 -ling hebt?
En als je bewust kiest voor een speciaal soort kinderopvang?
Mag het ook buiten de wijk of in een ander stad?
Bij mensen die er misbruik van zullen maken, en hun kinderen onnodig 5 dagen naar de kinderopvang zullen brengen. Daarvan denk ik dat de kinderen misschien wel beter af zullen zijn op het kinderdagverblijf.

Verder denk ik dat er weinig ouders zijn die er misbruik van zullen maken. En nu zijn er ook regels, waarom zouden die er dan niet komen om zulke dingen te voorkomen?
Alle reacties Link kopieren
Enerzijds vind ik het een goede ontwikkeling. Aan de andere kant vind ik ook dat er voorwaarden aan de opvang mogen/moeten hangen en dat beter verdienende ouders best meer mogen bijdragen.

Door als overheid de kinderopvang in plaats van de ouder te betalen wordt het lastig dit soort voorwaarden te reguleren.
Bijvoorbeeld: Wil je een (hogere) eigen bijdrage vragen voor beter verdienende ouders dan moet de kinderopvang je salaris weten, of er moet een structuur ontstaan waar je weer een bepaalde belasting over je kinderopvang betaald. Puur de belasting verhogen treft ook verdieners zonder kinderen/kinderopvang.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
neweve schreef:
19-01-2021 09:24
Puur de belasting verhogen treft ook verdieners zonder kinderen/kinderopvang.

Dat is het principe van solidariteit. Ik vind dat prima. Ik betaal ook mee aan bijstandsuitkeringen, het overeindhouden van Schiphol en snelwegen, terwijl ik daar geen gebruik van maak. Gemeenschappelijk geld wordt aangewend voor gemeenschappelijke doelen.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
19-01-2021 09:19
Hmm alle kinderopvang inclusief de particuliere dure kinderopvang?
En hoe zit dat met gastouders?
En als je 10 -ling hebt?
En als je bewust kiest voor een speciaal soort kinderopvang?
Mag het ook buiten de wijk of in een ander stad?
Voor scholen is het zo dat de school per kind een vast bedrag krijgt. Voor kinderopvang kan dit natuurlijk iets vergelijkbaars zijn. Dat vergt wel een ander financieringsmodel voor de opvang. Aanvullend zouden speciale soorten/particuliere opvangen ook nog een eigen bijdrage kunnen vragen (vergelijkbaar met de "Vrijwillige ouderbijdrage" van scholen).

Een 10-ling opvangen is natuurlijk net zo duur/goedkoop als 10 kinderen van verschillende gezinnen. Dat zou voor de overheid niet moeten uitmaken. Sterker nog, hoe gaaf als beide ouders van de 10 ling gewoon kunnen werken!

Ik zie geen problemen met een opvang kiezen in een andere wijk/stad, dat is mogelijk zelfs logistiek makkelijker voor de ouders (als ik mijn kind direct naast mijn werk naar de opvang kan doen i.p.v. op 10 minuten fietsen van huis)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
19-01-2021 09:15
"Daarnaast vind ik ook dat er bepaalde financiële consequenties bij horen om kinderen te hebben en daar moet je ook bewust voor kiezen."


Dit vind ik een rare opmerking.

A) Kinderen zijn al duur genoeg
B ) Alleen rijke mensen mogen volgens jou kinderen krijgen?
Ik vind het een rare aanname dat ik zou vinden dat alleen rijke mensen kinderen 'mogen' krijgen.

Wel denk ik dat veel mensen, zonder er ook maar over na te denken of ze financieel wel daadkrachtig genoeg zijn, aan kinderen beginnen.

Ik zou trouwens ook nooit zeggen dat kinderen al duur genoeg zijn. Al kosten ze nog 2x zoveel geld, ik zie het niet als zijnde duur. Het is het mij altijd waard.
Europe86 schreef:
19-01-2021 09:31
Ik vind het een rare aanname dat ik zou vinden dat alleen rijke mensen kinderen 'mogen' krijgen.

Wel denk ik dat veel mensen, zonder er ook maar over na te denken of ze financieel wel daadkrachtig genoeg zijn, aan kinderen beginnen.

Ik zou trouwens ook nooit zeggen dat kinderen al duur genoeg zijn. Al kosten ze nog 2x zoveel geld, ik zie het niet als zijnde duur. Het is het mij altijd waard.

Ik denk dat je "draagkrachtig" bedoelt. En dat is hetzelfde als dat je zegt dat alleen mensen met genoeg geld kinderen zouden moeten krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn wel eens eerder dat soort voorstellen gedaan. Dan ging het over drie gratis dagen per week (ik heb er altijd vier gehad, maar goed), niet alleen voor werkenden. Ik zou me vooral zorgen maken over de stabiliteit in de groepen. Als ‘iedereen’ zijn kind mag brengen, kan het niet zo zijn dat mensen hun kind maar brengen als ze daar zin in hebben. Je krijgt ook kwaliteitsverschillen als rijke ouders (veel) willen bijbetalen voor extra luxe of diensten.
Ik ben natuurlijk wel voor, maar dan alleen voor werkende ouders.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
19-01-2021 09:37
Ik denk dat je "draagkrachtig" bedoelt. En dat is hetzelfde als dat je zegt dat alleen mensen met genoeg geld kinderen zouden moeten krijgen.
Dat is dus niet hetzelfde dat alleen 'rijke' mensen kinderen moeten krijgen.

Ja, ik vind dat mensen die zichzelf nog niet kunnen onderhouden ook niet zomaar aan kinderen moeten beginnen. Dat klopt.
KamilleT schreef:
19-01-2021 09:38
Er zijn wel eens eerder dat soort voorstellen gedaan. Dan ging het over drie gratis dagen per week (ik heb er altijd vier gehad, maar goed), niet alleen voor werkenden. Ik zou me vooral zorgen maken over de stabiliteit in de groepen. Als ‘iedereen’ zijn kind mag brengen, kan het niet zo zijn dat mensen hun kind maar brengen als ze daar zin in hebben. Je krijgt ook kwaliteitsverschillen als rijke ouders (veel) willen bijbetalen voor extra luxe of diensten.
Ik ben natuurlijk wel voor, maar dan alleen voor werkende ouders.

De kinderopvangtoeslag krijg je nu toch ook niet als je niet werkt? Daar kunnen duidelijke regels voor gemaakt worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor goedkope kinderopvang met een kleine bijdrage per uur gekoppeld aan het aantal werkuren. Neem je meer uur af dan betaal je het volledige tarief. Voor niet werkende ouders een maximaal aantal uren van bijvoorbeeld 2 x 4 uur (vergelijkbaar met de peuterspeelzaal nu).

Nu is het nog zo dat je voor het eerste kind het meest betaald en voor het tweede kind veel meer toeslag krijgt. Dat moet dan andersom. Hoe meer kinderen hoe duurder het wordt.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
19-01-2021 09:37
Ik denk dat je "draagkrachtig" bedoelt. En dat is hetzelfde als dat je zegt dat alleen mensen met genoeg geld kinderen zouden moeten krijgen.
uhm. dat lijkt me nou eens echt een goed idee.
dat je pas wat gaat doen als er geld voor is.
En doooooor!
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 23-06-2021 08:48
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eigenlijk prima zo als het nu is. Ik betaal best een groot deel zelf (de term ‘eigen bijdrage’ voelt altijd wat lullig als je kijkt naar hoeveel dat is), maar dat komt omdat ik dat ook kan dragen. Geen moeite mee.
En mensen die minder kunnen dragen, krijgen veel meer terug. Ook geen moeite mee.

Gratis bestaat natuurlijk niet, dat betekent gewoon dat we dat met zijn allen moeten betalen. Ik betaal liever nu even een aantal jaar relatief veel, en heb daarbij zelf nog wat te kiezen (welke opvang, wat ik belangrijk vind en wat niet etc) dan dat ik levenslang extra belasting betaal en dan ook nog niks te kiezen heb.

Ik denk inderdaad wel dat het goed is om voor alle kinderen íets mogelijk te maken, zoals bv de peuterspeelzaal heel goedkoop of gratis. Ook als een van de ouders niet werkt, omdat het in het belang van de kinderen is dat ze met andere kinderen omgaan. Ik dacht dat dat nu ook al zo was, maar misschien is dat alleen in mijn stad zo?
Er is ooit al eens geopperd om de kinderopvang te integreren binnen het basisonderwijs. Net als een brede school dus, maar dan met alle medewerkers in overheidsdienst. Dan heb je een makkelijker doorstroom (kinderen die 3 zijn en al aan school toe kunnen zo een deurtje verder al wat uurtjes meedraaien), meer zicht op zorgleerlingen en al met al kortere lijntjes.

Dan moet wel het hele systeem op de schop.
Ik woon in het buitenland en daar is de opvang gelijk voor iedereen. Het verschilt een beetje per gemeente maar de basis is hetzelfde.

Elk kind heeft recht op 15 uur opvang per week ( 3 dagen, 5 uur) ongeacht of de ouders werken, vrij zijn of ouderschapsverlof hebben met jongere kinderen. De uren die je meer wilt afnemen moet je betalen. Dat bedrag wordt bepaald aan de hand van je jaarinkomen. Laag inkomen= minder, hoog inkomen is meer. Wij hebben de kinderen 3 dagen per week, ca. 24 uur in we betalen nog geen 100 euro per maand voor de 2 kinderen samen incl fruit, warme lunch en namiddagsbroodje. Wij hebben allebij een prima inkomen dus de brijdage is erg laag.
Die eerste 15 uur worden gratis als het kind 3 jaar is. Kinderen gaan hier tot en met 5 jaar ongeveer naar de opvang.

Ze zijn wel erg streng met het feit dat het na je werk niet de bedoeling is om eerst boodschappen te doen en dan je kinderen te halen. Dus niet aan het werk = geen recht op opvang. Terecht vind ik wel, maar ook wel eens lastig. Ook minnimaal verkouden, koortsige kinderen mogen niet komen. Ook geen 48 na de laatste buikgriepsymptomen.

Als er een kleintje bijkomt heeft je kind recht op 15 uur opvangplaats. Dat was erg weinig voor een uitdagenende 3jarige die graag naar "school" gaat. Sommige gemeentes geven ook recht op 30 uur. Ouderschapsverlof is hier meer dan een jaar...

Bijna alle ouders werken minstens 80 procent in onze omgeving.

De opvang/gastouderopvang krijgen een vast bedrag per kind per maand, betaald door de overheid.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
19-01-2021 10:08
Er is ooit al eens geopperd om de kinderopvang te integreren binnen het basisonderwijs. Net als een brede school dus, maar dan met alle medewerkers in overheidsdienst. Dan heb je een makkelijker doorstroom (kinderen die 3 zijn en al aan school toe kunnen zo een deurtje verder al wat uurtjes meedraaien), meer zicht op zorgleerlingen en al met al kortere lijntjes.

Dan moet wel het hele systeem op de schop.
dit klinkt wel goed. in belgie gaan kinderen ook al heel jong naar school toch?
En doooooor!
Voor mij hoeft dit trouwens niet, wij hebben gelukkig onze werktijden op elkaar kunnen afstemmen. Zo hebben we nooit opvang nodig gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven