Geld & Recht alle pijlers

Aftrekpost belasting..

21-01-2021 16:50 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik erachter kwam dat ik dit niet wist vroeg ik mezelf echt af waarom we dit soort dingen niet op de middelbare school leren :-o En ik voel me best een beetje dom. Aan de andere kant, ik heb hier nog nooit mee te maken gehad.


Ik heb een hele interessante studie op het oog. Het klinkt als helemaal iets voor mij naast mijn huidige studie + werk. Echter houden de kosten mij tegen. Nu kan het mij een flink voordeel opleveren als ik deze studiekosten van de belasting aftrek.

Nu snap ik helemaal niets van alle termen, is echt abracadabra. Is het nu zo dat als ik het bedrag van de belasting af haal mijn bruto- en dus ook netto salaris minder wordt?


Wie kan deze belasting dummie een handje helpen?
Stel: Je verdient nu 40.000 bruto en je betaalt daarover 12.000 belasting (30%, even een niet bestaand rekenvoorbeeld). Stel: het bedrag dat je mag aftrekken is 4.000 euro. Dan hoef je belasting te betalen over 36.000, met hetzelfde tarief is dat 10.800.

Je belasting voordeel uit je studie is dan dus 1.200, waardoor je per saldo maar 2.800 betaalt.
Alle reacties Link kopieren
Het zit zo: stel je voor dat je € 100 euro verdient en je € 50% belasting betaalt. Je betaalt dan dus € 50 belasting over jouw inkomen.
Je volgt een studie en die kost € 20 per jaar. Dan mag je die € 20 aftrekken en is het inkomen waar je belasting over moet betalen € 80, je betaalt dan dus geen € 50 belasting, maar € 40 belasting (dat is 50% van € 20).

In het echte leven is er niet één belasting tarief, maar twee; je betaalt over het eerste gedeelte van je inkomen minder belasting dan over het tweede. De eerste schijft loopt tot ongeveer € 68.000. Als je dus minder dan € 68.000 bruto per jaar verdient geldt een tarief van 37,55%. Stel je voor dat je € 2.000 studie kosten hebt en je inkomen € 35.000 bruto is. Dan betaal je geen 37,55% over € 35.000, maar over € 35.000 - € 2.000 = € 33.000.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Heel kort door de bocht: het belastingpercentage dat jij betaalt, is de 'korting' op je studiekosten.
Alle reacties Link kopieren
Dit gelezen?

https://financieel.infonu.nl/belasting/ ... per%20jaar.
Alle reacties Link kopieren
Dank alvast voor de reacties, begrijp ik het goed dat je netto salaris niet lager wordt?

N.B Ik voel me echt heel dom nu o_o
Alle reacties Link kopieren
febag schreef:
21-01-2021 17:00
Heel kort door de bocht: het belastingpercentage dat jij betaalt, is de 'korting' op je studiekosten.
Inderdaad.

Tot een inkomen van ongeveer 7258 euro betaal je geen belasting (in theorie 37,35%, maar de heffingskorting gaat ervan af), dus "korting" krijg je pas als je daarboven uitkomt.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn nog wat details:
- de aftrek mag maximaal € 15.000 zijn (de kosten van de studie, uw korting is dan ongeveer € 6000)
- de eerste 250 euro tellen niet mee
- kosten van boeken e.d. tellen ook
https://www.belastingdienst.nl/biblioth ... gaven.html

En om het nu moeilijk te maken: Als u een fiscale partner heeft, mag u onderling de aftrek verdelen.
Maar u moet wel zelf de studie betalen.
(de partner mag wel de huur gaan betalen in plaats van de studie).
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
oja: belangrijk: de aftrek geldt niet als u recht heeft op studiefinanciering!
(zelfs niet als het een lening is, of alleen een OV-kaart).
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
vrouw-92 schreef:
21-01-2021 17:04
Dank alvast voor de reacties, begrijp ik het goed dat je netto salaris niet lager wordt?

N.B Ik voel me echt heel dom nu o_o
Belastingdienst rekent altijd met bruto inkomen.
Alle reacties Link kopieren
vrouw-92 schreef:
21-01-2021 17:04
Dank alvast voor de reacties, begrijp ik het goed dat je netto salaris niet lager wordt?

N.B Ik voel me echt heel dom nu o_o
Nee, je aftrekpost vul je pas in als je belastingaangifte doet, dus wellicht krijg je dan geld terug. Je betaalt immers elke maand loonheffing, dat is een stukje belasting. Als die stukjes hoger zijn dat wat je had moeten betalen, krijg je aan het eind van het belastingjaar geld terug. Maar dat hangt ook af van je andere aftrekposten, bijtellingen etc. Daar is lastig wat van te zeggen zonder verdere gegevens.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
vrouw-92 schreef:
21-01-2021 17:04
Dank alvast voor de reacties, begrijp ik het goed dat je netto salaris niet lager wordt?

N.B Ik voel me echt heel dom nu o_o
het wordt niet lager.

Uw bruto-salaris blijft hetzelfde.
Uw werkgever zal hetzelfde blijven betalen.

Maar als u over een jaar met de belastingdienst afrekent, krijgt u meer terug.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
vrouw-92 schreef:
21-01-2021 17:04
Dank alvast voor de reacties, begrijp ik het goed dat je netto salaris niet lager wordt?

N.B Ik voel me echt heel dom nu o_o
Nee je netto salaris wordt niet minder, je werkgever heeft er niets mee te maken.
Je werkgever betaalt je hetzelfde bruto en netto salaris als zonder studie, je bruto salaris wordt dus niet letterlijk minder.
Alleen bij het opgeven van je bruto inkomsten aan de belasting mag je sommige studiekosten er van aftrekken. Vandaar: aftrekposten.
Alle reacties Link kopieren
Let je wel op dat dit het laatste jaar is waarin je studiekosten af mag trekken. Tenzij de overheid het opnieuw gaat uitstellen.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
firedraakje schreef:
21-01-2021 17:44
Let je wel op dat dit het laatste jaar is waarin je studiekosten af mag trekken. Tenzij de overheid het opnieuw gaat uitstellen.
Dat heb ik net inderdaad gelezen!
Alle reacties Link kopieren
Dank inmiddels een stuk wijzer geworden ;)

Is het zo dat je het volledige bedrag voor de studie wel zelf moet betalen en het later dan terugkrijgt of kan je de korting door de aftrekpost berekenen met het bedrag wat je aan de instelling overmaakt?
Alle reacties Link kopieren
vrouw-92 schreef:
21-01-2021 18:22
Dank inmiddels een stuk wijzer geworden ;)

Is het zo dat je het volledige bedrag voor de studie wel zelf moet betalen en het later dan terugkrijgt of kan je de korting door de aftrekpost berekenen met het bedrag wat je aan de instelling overmaakt?
u moet het hele bedrag aan de instelling betalen.
de "korting" krijgt u op uw belasting, dus die krijgt u van de belastingdienst.

Dat duurt dus even: als u in september aan een opleiding van 8 maanden begint, en de opleiding 10.000 euro kost, mag u 5000 aftrekken (van uw inkomen) over 2021, en 5000 over 2022.
In 2022 rekent de belastingdienst uit wat u over 2021 betalen moest, dus dan krijgt u van de belasting ongeveer 2000 euro terug.
En in 2023 nog een keer.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
vrouw-92 schreef:
21-01-2021 18:22
Dank inmiddels een stuk wijzer geworden ;)

Is het zo dat je het volledige bedrag voor de studie wel zelf moet betalen en het later dan terugkrijgt of kan je de korting door de aftrekpost berekenen met het bedrag wat je aan de instelling overmaakt?
Je moet zelf eerst alles betalen. De belastingdienst gaat geen geld overmaken naar de onderwijsinstelling, en zij gaan de rekening ook niet naar de belastingdienst sturen.
vrouw-92 schreef:
21-01-2021 18:22
Dank inmiddels een stuk wijzer geworden ;)

Is het zo dat je het volledige bedrag voor de studie wel zelf moet betalen en het later dan terugkrijgt of kan je de korting door de aftrekpost berekenen met het bedrag wat je aan de instelling overmaakt?
Het wordt achteraf verrekend, bij de jaarlijkse IB aangifte.

Je krijgt dus gewoon je netto salaris van je werkgever. En betaalt zelf de volledige studiekosten.

Het jaar erna geef je die studiekosten bij je aangifte op als aftrekpost. En dan krijg je een deel van je betaalde belasting terug.

Je kunt nu dus wel al uitrekenen hoeveel je ongeveer gaat terugkrijgen, maar je krijgt het geld pas volgend jaar.
Alle reacties Link kopieren
firedraakje schreef:
21-01-2021 17:44
Let je wel op dat dit het laatste jaar is waarin je studiekosten af mag trekken. Tenzij de overheid het opnieuw gaat uitstellen.
Meen je... lekker dan...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Kijk even op de site van duo of je een budget kan krijgen voor het studeren.

Overigens leer je dat niet op school omdat er nu eenmaal ook dingen zijn die je van je ouders mag leren.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
21-01-2021 19:21
Kijk even op de site van duo of je een budget kan krijgen voor het studeren.

Overigens leer je dat niet op school omdat er nu eenmaal ook dingen zijn die je van je ouders mag leren.
Ik krijg helaas voor deze opleiding geen budget. Het is niet een standaard opleiding van een hogeschool namelijk.
Mevrouw_SpuitElf schreef:
21-01-2021 18:28
Je moet zelf eerst alles betalen. De belastingdienst gaat geen geld overmaken naar de onderwijsinstelling, en zij gaan de rekening ook niet naar de belastingdienst sturen.
Dus bewaar al je bonnetjes! Ook van readers en studieboeken want je kan moeten aantonen dat je ze echt gekocht hebt.
(Is mij nog nooit gevraagd, maar je moet bewijs kunnen overleggen)
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
21-01-2021 19:55
Dus bewaar al je bonnetjes! Ook van readers en studieboeken want je kan moeten aantonen dat je ze echt gekocht hebt.
(Is mij nog nooit gevraagd, maar je moet bewijs kunnen overleggen)
Dat zal in dit geval niet nodig zijn.. Het is opleiding voor persoonlijke groei (NLP). Alles wat je nodig hebt krijg je in 1x.

En omdat ik wel zelf de 2450 euro moet betalen, wat ik niet kan met een niet heel hoog salaris en hoge huurkosten.

Dus voorlopig maar sparen. Wellicht in de toekomst.
vrouw-92 schreef:
21-01-2021 20:04
Dat zal in dit geval niet nodig zijn.. Het is opleiding voor persoonlijke groei (NLP). Alles wat je nodig hebt krijg je in 1x.

En omdat ik wel zelf de 2450 euro moet betalen, wat ik niet kan met een niet heel hoog salaris en hoge huurkosten.

Dus voorlopig maar sparen. Wellicht in de toekomst.

Een van de voorwaarden is dat de studie moet zijn voor je (toekomstige) beroep:

"Verder moet de studie of opleiding voor uw (toekomstige) beroep zijn. En het moet gaan om een leertraject. Dat wil zeggen dat u kennis opdoet onder begeleiding of toezicht van bijvoorbeeld een leraar."

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ering-hebt

Daar moet dus ook even op letten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven