Geld & Recht alle pijlers

Kosten verdeling relatie

22-01-2021 21:16 406 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik lopen hier tegen aan, wij zijn nu een maand of vijf samen. Vriend woont in zijn eerste koopwoning en ik woon thuis.

Ik heb een baan van 40 uur per week en houd daar maandelijk 2400 euro netto aan over, vriend werkt rond de 70 uur per week en verdiend netto 3100 euro.

Doordat ik diabetes patiënt ben heb ik mijn rust en regelmaat nodig, hierdoor ben ik meestal 1 of 2 dagen door de week bij vriend en een dag in het weekend. Doordat vriend veel werkt kook ik vaak, koop ik de boodschappen en doe wel mijn best om iets gezonds neer te zetten en hem fruit mee te geven. Vriend heeft aanleg om dik te worden en drinkt het liefst alleen maar cola en eet vaak aan de weg. Daarnaast doe ik een groot deel van het huishouden, en werk ik zijn wasjes weg. Aan deze boodschappen ben ik ongeveer 25 euro in de week kwijt.

Thuis betaal ik een kleine onkosten vergoeding van een symbolisch gebaar van 150 euro per maand. En betaal ik mijn eigen auto en de kosten die daarbij horen.

Alles bijelkaar opgeteld ben ik ongeveer 550 in de maand kwijt, reserveer ik 100 euro voor mijn dure hobby's en af en toe nieuwe kleren/schoenen oid. De rest gaat naar mijn spaarrekening.

Vriend wil nu dat ik meebetaal aan zijn hypotheek en vaste lasten. Hier kan ik mij niet helemaal in vinden en heb het bespreekbaar gemaakt. Vriend wil graag dat ik 690 euro per maand ga betalen, dit dekt 1/3 hypotheek en de helft gas water licht. De boodschappen wil hij dan splitsen, dit komt er bovenop.

Ik vind dit veel, ik snap dat er kosten aan verbonden zijn als ik daar 2 of 3x in de week douche, blijf slapen en kook van zelf betaalde boodschappen. Zelf zat ik dan ook te denken om de boodschappen zo te laten, en maandelijks 100 euro over te maken voor het g/w/l verhaal.

Wij komen hier niet uit, tot ruzie aan toe. Ik wil best investeren in deze relatie en als dat een bijdrage is in het huishouden is dat ook goed. Maar ik wil wel door blijven sparen zoals ik dat nu doe zodat ik over een periode financieel onafhankelijk ben en mocht het zijn dat deze relatie niet goed komt dat ik op eigen benen kan staan.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Denk ik echt onrealistisch of is hij dat?
Alle reacties Link kopieren
Ok dus je bent 2 A 3 dagen in de week bij hem, doet z’n was, kookt, haalt boodschappen en daar wil hij 690 euro voor krijgen?

Koekoek

Ik vind 100 euro voor gas licht en water al belachelijk.... jullie zijn een half jaar samen en je bent er niets eens de helft van de tijd. Ik zou er niet over piekeren dat aan mijn vriend te vragen. Als je meer bij hem bent dan thuis kun je het over kostenverdeling gaan hebben. Klinkt alsof hij hogere maandlasten heeft dan hij kan betalen en jou daar als oplossing voor ziet.
saartjepoes2 wijzigde dit bericht op 22-01-2021 21:21
58.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo lang je niet bij hem woont zou ik niet mee betalen met de hypotheek. Beetje vreemd dat hij dat van je verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk....
Dit zou voor mij einde relatie betekenen.
Zijn leefstijl en denkwijze matcht niet met de jouwe.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Wonen jullie samen? Waar sta je ingeschreven?

Einde discussie.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Als je vriend wil dat je mee gaat betalen aan de hypotheek, zou ik als eerste stappen ondernemen om dan de woning (dus de eigendom van de woning) voor hetzelfde percentage op jouw naam te zetten, zodat, als de woning ooit verkocht gaat worden, jij je aandeel krijgt.

Daarnaast ben je bijna een halve week bij je vriend thuis, dus een bijdrage in de energiekosten (naar rato) en andere kosten (naar rato) lijkt me redelijk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Maar hoeveel hypotheek heeft hij dan wel niet? Klinkt alsof t water aan zijn lippen staat...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind hem erg onrealistisch. Jij bent toch bij hem te gast? Hij zou ook bij jou langs kunnen komen, of niet? Doordat jij nu in zijn leven bent is hij niet ineens substantieel meer gaan betalen, in elk geval niet aan zijn hypotheek.

Ik zou het redelijker vinden wanneer jij alleen een keertje extra de boodschappen doet en wat huishoudelijke taken op je neemt. Verder niets.

Wanneer hij zo nodig een kostenverdeling zou moeten maken, moet die wel ergens op gebaseerd zijn. Dan moet in elk geval het volgende worden meegenomen:
- Als je samen zou wonen, zou je waarschijnlijk ook geen 50/50 doen omdat jij minder verdient.
- Het is zijn koophuis. Je zou dus ook niet mee moeten betalen aan de aflossing, tenzij je bij verkoop ook jouw deel mag opeisen. Hij zou dan alleen uit moeten gaan van een bijdrage van jouw kant in de rente.
- Jij bent er 2.5/7 dagen. Hij 7/7 dagen. Hij is er ook als jij er bent. Dat betekent dat je eerder op een verdeling van ca 20% uitkomt. Het is namelijk niet zo dat hij dan voor 5 dagen zou moeten betalen en jij voor de andere twee.

Alles bij elkaar opgeteld zou je dus veel lager uitkomen als wat hij schetst. Dat kun je dan mooi verdisconteren in de boodschappen.
Beetje vreemd om je te vragen om 1/3 van de vaste lasten te betalen terwijl je daar niet woont. Zou niet in mij opkomen.

Houd in je achterhoofd dat tegenover verplichtingen rechten horen te staan. Welke rechten krijg jij voor die bijna 700 euro?

Echt idioot hoor. Niet ok. Red flag.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 13:44
99.42% gewijzigd
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 13:45
99.12% gewijzigd
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 13:44
97.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes2 schreef:
22-01-2021 21:19
Ok dus je bent 2 A 3 dagen in de week bij hem, doet z’n was, kookt, haalt boodschappen en daar wil hij 690 euro voor krijgen?

Koekoek
Haha ja, als je het zo bekijkt is het gewoon een best duur hotel. 9 dagen per maand voor 690 piek. Alleen mag je ook zelf je bed opmaken en je badkamer schoonmaken en is het exclusief ontbijt.
Als hij wil dat je 1/3 van de hypotheek betaalt, mag hij je ook wel voor 1/3 mede-eigenaar maken. Wel betalen aan de hypotheek maar niks opbouwen is oneerlijk.

De helft van de boodschappen en maximaal de helft van G/W/L zou ik realistisch en eerlijk vinden.
Alle reacties Link kopieren
Broodbakmachine schreef:
22-01-2021 21:22
Maar hoeveel hypotheek heeft hij dan wel niet? Klinkt alsof t water aan zijn lippen staat...

Dit inderdaad, van daar dat hij 70 uur werkt.
Jullie zijn pas 5 maanden (!) en nu al zoveel gedoe over geld?
Ik zou er een punt achter zetten. Dit zegt iets over zijn visie op geld, ook hoe dat in de toekomst moet gaan als je echt zou samenwonen.
Die is gek!! Dit is echt bizar veel voor zo weinig bijelkaar.

Als je gaat meebetalen aan de hypotheek, zet hij jou ook erbij als mede eigenaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet dat je zou kunnen zeggen: ik wil geen onkosten betalen want ik wil sparen. Wat je hem daadwerkelijk kost, kan hij redelijkerwijs terugvragen. Dat is onafhankelijk van wat jij al dan niet overhoudt.

Maar dit bedrag is belachelijk. Je woont er niet, dus hypotheek is sowieso onzin. Maar hoe komt hij aan zulke hoge lasten? Met de verdeelsleutel die je geeft schat ik dat hij 1800 euro hypotheek betaalt per maand? Kan me voorstellen dat dat pittig is op een inkomen van 3100. Vraag me dan ook af of Saartjepoes hierboven gelijk heeft.
lariba wijzigde dit bericht op 22-01-2021 21:28
1.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je even geloept omdat je naam me bekend voorkwam.
Jou rugzak is groot genoeg. Daar heb je een figuur als dit echt niet bij nodig.

Ga bij jezelf te raden wat jullie relatie jou brengt.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Minto schreef:
22-01-2021 21:25
Laat me raden.

Seks gaat ook wanneer hij het wil en hoe hij het wil?
Misschien kan TO daar dan een bijdrage voor vragen.
Alle reacties Link kopieren
Onmiddellijk stoppen met koken, boodschappen doen, zijn was te doen en alles te regelen daar. Beter, onmiddellijk stoppen met deze relatie.

Wat een idioot gedoe.
Life is short. Eat dessert first.
Nee joh, gekkie!
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, die vriend van jou is niet wijs. Natuurlijk ga je niet aan zijn hypotheek meebetalen. Zijn huis, zijn investering en straks zijn winst, dus nu zijn kosten.

Verder zou ik heel hard wegrennen. Dus hij vindt het niet genoeg dat je zijn huishoudster bent, hij wil ook nog geld zien. Absurd! Zeker na 5 miezerige maanden relatie.
gizzmo-returns schreef:
22-01-2021 21:26
Die is gek!! Dit is echt bizar veel voor zo weinig bijelkaar.

Als je gaat meebetalen aan de hypotheek, zet hij jou ook erbij als mede eigenaar?
Nou dit ook nog eens.

Want hoe ga je dat regelen, mocht je uit elkaar gaan? Je hebt dan tenslotte bijgedragen aan de hypotheek...
Alle reacties Link kopieren
:rofl: no brainer dit.

Je kent hem 5 maanden, bent daar 2 dagen per week, en hij wil dat je 1/3 van de hypotheek betaald. Buiten het feit dat ik dit belachelijk vind vraag ik me ook af of je vriend wel de waarheid spreekt. Als 690 een derde van zijn hypotheek is dan is zijn hypotheek meer dan 2000 euro. Dat lijkt me heel sterk met dat inkomen, of hij is ineens heel hard achteruit gegaan in salaris.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven