Geld & Recht alle pijlers

Zwarte hulp langdurig ziek. Wat is billijk?

23-01-2021 22:26 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zwart betaalde hulp in de huishouding heeft recent een operatie ondergaan. Tijdens het herstel van haar operatie heb ik haar doorbetaald en tevens een vervanger (die zij zelf voor me geregeld heeft) hetzelfde betaalt.

Er blijken nu nog twee of drie operaties te gaan volgen waarbij langdurige uitval te verwachten is.

Ik heb geen ervaring in dat soort dingen en vraag me af hoe er doorgaans met zo een risico omgegaan wordt.

Wat vinden jullie "normaal" billijk en schappenlijk qua doorbetaling?

Bedankt vast en groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Niet. Ze betaald toch ook geen ziektekostenpremie? Dat is het risico van zwart werken, bij ziekte of vakantir heb je geen doorbetaling.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Niks. Vooruit, een kaartje met Beterschap! is aardig maar verder zou ik op zoek gaan naar een nieuwe hulp.
Am Yisrael Chai!
Ik vind het netjes dat je hebt doorbetaald maar zou nu aangeven dat je voor een ander kiest. Zolang twee mensen betalen is nogal een duur geintje en dat is het risico als je zwart werkt.
Niks, risico van zwartwerk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen hulp, maar ik zou zelf niet doorbetalen, al helemaal niet als ik hetzelfde bedrag ook nog eens aan een andere hulp moet betalen! Dan ga ik zelf wel poetsen. Maar ik denk dat het ook een beetje van je inkomen afhangt, kan je het allemaal makkelijk missen en heb je die hulp al heel lang dan doe je het misschien graag om haar te helpen. Ik vind het zelf gewoon een risico van zwart werken. Het heeft voor en nadelen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met de rest :)
Alle reacties Link kopieren
Ohw echt??!

Ligt een deel van het risico dan ook niet bij mij omdat ik iemand zwart inhuur en geen premie etc afdraag?

Zo zie ik het zelf wel eigenlijk..
Dat is haar risico van zwart willlen werken. Ik vind het al heel wat dat je hebt doorbetaald. Zou ik nu wel mee stoppen. Nieuwe zoeken en regel het dan gewoon netjes: wel zo fijn voor jezelf en voor de ander.
februari schreef:
23-01-2021 22:33
Ohw echt??!

Ligt een deel van het risico dan ook niet bij mij omdat ik iemand zwart inhuur en geen premie etc afdraag?

Zo zie ik het zelf wel eigenlijk..
Is haar ziekteuitval gerelateerd aan het werk dat ze bij je doet?
Alle reacties Link kopieren
februari schreef:
23-01-2021 22:33
Ohw echt??!

Ligt een deel van het risico dan ook niet bij mij omdat ik iemand zwart inhuur en geen premie etc afdraag?

Zo zie ik het zelf wel eigenlijk..
Nee, jij huurt niemand zwart in, de werkster is zelf verantwoordelijk voor haar afdracht. Jij bent ook niet haar werkgever, zij is een zelfstandige die jij inhuurt. En omdat dat minder dan 3 dagen per week is, is er geen sprake van een werkgeversrelatie. Het valt onder "dienstverlening aan huis" en daarbij is degene die de dienst verleent verantwoordelijk voor de afdracht en niet de opdrachtgever.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Niets, jij hebt haar ingehuurd en ze is zelf verantwoordelijk voor de afdracht naar de belastingdienst en of ze sociale premies betaalt om doorbetaald te kunnen krijgen in dit soort situaties.

Als je haar al heel lang hebt als hulp snap ik dat het lastig is. Maar is er garantie dat ze na als die operaties überhaupt terugkomt? Klinkt een beetje als einde verhaal. Ik zou dus aangeven dat je gaat stoppen met betalen en als je coulant wil zijn nog een week, of twee als dat beter voelt, doorbetalen. Je bent echter niets verplicht.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
23-01-2021 22:28
Niks. Vooruit, een kaartje met Beterschap! is aardig maar verder zou ik op zoek gaan naar een nieuwe hulp.
Eens.
februari schreef:
23-01-2021 22:33
Ohw echt??!

Ligt een deel van het risico dan ook niet bij mij omdat ik iemand zwart inhuur en geen premie etc afdraag?

Zo zie ik het zelf wel eigenlijk..
Nee, bij dienstverlening aan huis ligt het risico bij de werknemer (oftewel dienstverlener). Die hoort er zelf voor te zorgen dat er belasting en sociale premies worden betaald.
Alle reacties Link kopieren
Wat denk je dat zwart werken betekent?
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren
Het is niet dat ik het makkelijk kan missen. Ik betaal haar hetzelfde uurloon als wat ik zelf verdien.
Maar vind mijn eigen baan veel leuker dan poetsen. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-01-2021 22:35
Is haar ziekteuitval gerelateerd aan het werk dat ze bij je doet?
Neen.
februari schreef:
23-01-2021 22:38
Het is niet dat ik het makkelijk kan missen. Ik betaal haar hetzelfde uurloon als wat ik zelf verdien.
Maar vind mijn eigen baan veel leuker dan poetsen. ;-)
Sinterklaas is jarig in december, niet in februari, er klopt dus niets van je nick.
Alle reacties Link kopieren
En ik heb het even opgezocht: officieel heeft een werkster recht op maximaal 6 weken doorbetaalde ziekte per jaar. Maar goed, als oproepkracht of andere freelancer krijg je ziekte ook niet doorbetaald dus ik zou me er geen seconde schuldig over voelen. Risico van zelfstandige zijn.
Am Yisrael Chai!
februari schreef:
23-01-2021 22:39
Neen.
Lijkt me duidelijk dan. Stop met die gekkigheid!!!
Alle reacties Link kopieren
februari schreef:
23-01-2021 22:33
Ohw echt??!

Ligt een deel van het risico dan ook niet bij mij omdat ik iemand zwart inhuur en geen premie etc afdraag?

Zo zie ik het zelf wel eigenlijk..
Nee natuurlijk niet!

En jij betaald waarschijnlijk gewoon netjes belasting over je salaris, draagt premies voor je eigen risico’s af.
Zij kiest er zelf voor om zwart te werken he!

En ik heb niks tegen af en toe zwart werken, ik vind dat iedereen het helemaal zelf moet weten, al vind ik het soms wel oneerlijk om te zien hoe mensen met weinig “wit” salaris, veel toeslagen en lekker veel zwart werken zonder belasting te betalen veel meer kunnen dan sommige mensen die 40 uur per week kneiterhard staan te werken om hun rekeningen te kunnen betalen.

Zeg niet dat dit bij jouw hulp het geval is, maar voel je absoluut niet verplicht om haar door te betalen. Ik vind het zelfs een beetje absurd
Alle reacties Link kopieren
februari schreef:
23-01-2021 22:38
Het is niet dat ik het makkelijk kan missen. Ik betaal haar hetzelfde uurloon als wat ik zelf verdien.
Maar vind mijn eigen baan veel leuker dan poetsen. ;-)
Dus nu moet je twee keer je eigen uurloon betalen om je huis gepoetst te krijgen? Sorry, maar dat is toch absurd?
En als ze hetzelfde verdiend als jij, terwijl zij geen belasting daar over betaald, dan verdient ze echt genoeg. Ze houdt meet over dan jij.
Dan hoeft ze het echt ook niet nog eens voor niks te krijgen.
lollypopje wijzigde dit bericht op 23-01-2021 22:42
3.70% gewijzigd
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
februari schreef:
23-01-2021 22:33
Ohw echt??!

Ligt een deel van het risico dan ook niet bij mij omdat ik iemand zwart inhuur en geen premie etc afdraag?

Zo zie ik het zelf wel eigenlijk..
Jij hoeft niks.

Zij bepaalt zelf of het zwart of wit is door het wel of niet op te geven
Alle reacties Link kopieren
Lorrelies schreef:
23-01-2021 22:37
Wat denk je dat zwart werken betekent?
Het begint me te dagen.. 🙂

Alle risico voor de werknemer?
fashionvictim schreef:
23-01-2021 22:39
En ik heb het even opgezocht: officieel heeft een werkster recht op maximaal 6 weken doorbetaalde ziekte per jaar.
Als er een arbeidscontract is ja.

Dat is niet het geval en ook nog eens op vrijwillige basis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven