Geld & Recht alle pijlers

Dure (tropen)jaren

25-01-2021 10:05 745 berichten
Alle reacties Link kopieren
BIjna twee jaar geleden hebben wij ons eerste huis gekocht, kort daarna een eerste kindje en nu de tweede op komst. Ondanks dat we echt nog wel wat kunnen sparen merk ik wel dat het geld altijd wel redelijk hard op gaat, er is zowat elke maand wel iets wat er nodig is voor ofwel het huis of de baby.
Nu kwamen we praktisch zonder inboedel in dit huis en was het spaargeld na aankoop en het bewoonbaar maken van ons huis zo goed als op. De inboedel hebben we telkens voor moeten sparen. We houden wel van kwalitatief goede spullen dus soms meerdere maanden gespaard voor bijvoorbeeld een mooi bankstel. Op het moment zijn nu eindelijk de dingen aan de beurt die onderaan ons lijstje stonden zoals mooie raambekleding maar binnenkort moet de CV-ketel ook vervangen worden dus ook weer een hoge kostenpost. En zo is er altijd wel weer iets waar het geld naar toe gaat.

Nu hebben we wel weer een beetje kunnen sparen maar nog niet echt veel, zo rond de € 10.000 hebben we nu weer apart kunnen leggen. En natuurlijk mogen we niet klagen hoor. Is dit herkenbaar voor sommigen? Wanneer ervaarden jullie meer 'rust' in het uitgavenpatroon?
Twee jaar geleden was je spaargeld op en nu staat de rekening op €10.000 en dat vind je 'niet veel'?

Komt op mij nogal wereldvreemd over
Wij waren ook volledig blut na de aankoop en verbouwing van ons huis. Nieuwe meubels etc dus ook beetje bij beetje gekocht.
Je zegt dat jullie langzaam aan het einde van het lijstje komen dus daarna zul je weer meer kunnen sparen. En nu toch al 10.000 euro spaargeld, dat is toch hartstikke netjes?
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel sparen jullie nu per maand? Hier vergelijkbare situatie, maar niet herkenbaar voor ons. Hebben jullie niet gewoon een huis gekocht wat eigenlijk boven jullie budget is?

Ik vraag me ook af over welke kosten voor bv baby/kind je het dan hebt, dat is toch nooit meer dan laten we zeggen 200 euro per maand? Los van de opvang natuurlijk, maar dat is gewoon een vaste last.
Nooit haha, want toen kwam kind nummer 2 en met een eigen huis blijf je eigenlijk wel bezig vind ik. Ik vind het persoonlijk niet zo erg, dan blijft er tenminste nog wat te wensen over.

Jullie sparen trouwens best snel toch?
anoniem_6499814617cfa wijzigde dit bericht op 25-01-2021 10:12
9.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja! Herkenbaar! Wij nog in (precies) dezelfde fase dus weet ook niet wanneer het gaat ophouden. Vrienden van ons zeggen hetzelfde, steeds als je denkt dat je nu dan wel geld over gaat houden is er wel weer een nieuwe, dure fase.
Wij krijgen met één kindje weinig kinderopvangtoeslag, dus dat is een grote kostenpost. Misschien blijft er meer over als ze naar school gaan?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Het zijn inderdaad dure jaren met twee kleine kinderen. En ook wij zijn verhuisd naar een huis waar we nog wel wat dingen voor wilden kopen

Wat mij heeft geholpen is om aan het eind van elk jaar een goed plan te maken, wat geven we ongeveer uit per categorie, wat kunnen we dan nog sparen en wat kunnen we daarvan kopen.

En aan het eind van elk jaar maak ik tegenwoordig ook een overzicht van waar het spaargeld dan naar toe is gegaan. Dan kan ik zien dat het spaargeld misschien niet zo is toegenomen maar dat we daar ook inderdaad andere dingen voor hebben gekocht.

En ik probeer regelmatig stil te staan bij hoe blij ik ben met de dingen die we hebben gekocht. Zo hebben we gekozen voor een elektrisch zonnescherm en elke keer als ik die dicht doe ben ik weer blij (en dat doe ik vaak, want onze eettafel staat voor een raam op het zuiden).
Alle reacties Link kopieren
Hier bijna geen spaargeld, hooguit genoeg om een koelkast en wasmachine te kunnen vervangen. Zo leven heel veel mensen. Ook nog nooit een echt mooie bank kunnen betalen, of een huis en inboedel for that matter. En toch zijn we niet arm, leven niet van bijstand oid. Jou normaal is eigenlijk al boven gemiddeld.
Whahaha, 10.000 euro is niet zoveel.... voor heel groot deel van de mensen id dat al een flink bedrag. Beetje wereldvreemd?

En de dure jaren moeten nog komen. Middelbare school, dure kampen, laptops, duurdere kleding. goede fiets, busabo ernaast in ons geval, schoolspullen, en daarna de echte kosten van opleiding of bijstaan zodat misschien niet te veel geleend moet worden enz.
Kaaaaaaaatje schreef:
25-01-2021 10:12
Herkenbaar. Het zijn inderdaad dure jaren met twee kleine kinderen. En ook wij zijn verhuisd naar een huis waar we nog wel wat dingen voor wilden kopen
Ik vind/vond juist steeds duurder worden, zelfs als op gegeven moment de eigen bijdrage van KO wegvalt, het duurder dan toen ze klein waren.
Alle reacties Link kopieren
Puzzelstuk schreef:
25-01-2021 10:10
Hoeveel sparen jullie nu per maand? Hier vergelijkbare situatie, maar niet herkenbaar voor ons. Hebben jullie niet gewoon een huis gekocht wat eigenlijk boven jullie budget is?

Ik vraag me ook af over welke kosten voor bv baby/kind je het dan hebt, dat is toch nooit meer dan laten we zeggen 200 euro per maand? Los van de opvang natuurlijk, maar dat is gewoon een vaste last.
Wij sparen nu 500-750 per maand. Nee zeker niet boven ons budget, tweede inkomen is maar deels meegenomen we hebben geen tophypotheek, wel alles annuïtair aflossen maar netto komen we inclusief renteaftrek op 900 euro per maand aan woonlasten.
De kosten voor de baby bedoel ik meer de initiële kosten zoals de kinderwagen, babyspullen, en nu valt het inderdaad wel mee hoor was alleen in het begin hoog. Alleen nu er een tweede aankomt moet er bijv wel een nieuwe kinderkamer komen.
Nou, dan heb je zat geld hoor tegen die tijd, wat een luxe!
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
25-01-2021 10:13
Whahaha, 10.000 euro is niet zoveel.... voor heel groot deel van de mensen id dat al een flink bedrag. Beetje wereldvreemd?

En de dure jaren moeten nog komen. Middelbare school, dure kampen, laptops, duurdere kleding. goede fiets, busabo ernaast in ons geval, schoolspullen, en daarna de echte kosten van opleiding of bijstaan zodat misschien niet te veel geleend moet worden enz.
Oke nou ja ik zie op viva forum soms bedragen voorbijkomen van 50k alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En ik werk in de hypotheken en zie ook best hoge bedragen op jonge mensen hun spaarrekening voorbij komen. Misschien een wat afwijkend referentiekader :).
Alle reacties Link kopieren
Hier is er net één op kamers om te gaan studeren en draait de volgende zich warm. Dus mijn hoop is dat het over zeven jaar rustiger wordt in mijn uitgavenpatroon.
Jullie stellen je enorm aan.

In 2 jaar tijd hebben jullie allerlei dure meubelen gekocht, en ook nog 10.000 euro gespaard. En nu klagen dat je weinig geld over houdt?
Alle reacties Link kopieren
Kinderen schijnen in totaal een ton te kosten tot hun achttiende.
Alle reacties Link kopieren
Puzzelstuk schreef:
25-01-2021 10:10
Hoeveel sparen jullie nu per maand? Hier vergelijkbare situatie, maar niet herkenbaar voor ons. Hebben jullie niet gewoon een huis gekocht wat eigenlijk boven jullie budget is?

Ik vraag me ook af over welke kosten voor bv baby/kind je het dan hebt, dat is toch nooit meer dan laten we zeggen 200 euro per maand? Los van de opvang natuurlijk, maar dat is gewoon een vaste last.

Opvang "gewoon" een vaste last? Ik vind die vaste last niet iets om zo maar aan de kant te schuiven. Wij betalen een flink bedrag aan netto hypotheek, een flink bedrag aan netto kinderopvang kosten en dan komt er een heel tijd niets qua kosten.

En dat is nog wel een tip. Ik heb ook gewoon eens gekeken wat het scheelt als we straks twee kinderen op de BSO hebben en niet meer op het KDV. Bij ons gaan ze lange dagen (want continu onderwijs), maar dan nog scheelt dat zo 2 c.v. ketels op jaarbasis aan opvang kosten. En tuurlijk worden andere dingen duurder, maar dan heb je nog steeds een c.v. ketel meer te besteden ;)
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
25-01-2021 10:13
Whahaha, 10.000 euro is niet zoveel.... voor heel groot deel van de mensen id dat al een flink bedrag. Beetje wereldvreemd?

En de dure jaren moeten nog komen. Middelbare school, dure kampen, laptops, duurdere kleding. goede fiets, busabo ernaast in ons geval, schoolspullen, en daarna de echte kosten van opleiding of bijstaan zodat misschien niet te veel geleend moet worden enz.
Hoe oud zijn jou kinderen nu? Wij sparen de kinderbijslag en 20 euro per kind, daarnaast sparen opa en oma ook nog 30 euro per kind.
Dit wordt tegen die tijd wel aangewend voor opleidingskosten.
Nooit arm geweest TO?
Alle reacties Link kopieren
VelvetVolvo schreef:
25-01-2021 10:17
Jullie stellen je enorm aan.

In 2 jaar tijd hebben jullie allerlei dure meubelen gekocht, en ook nog 10.000 euro gespaard. En nu klagen dat je weinig geld over houdt?
Zoals ik al in mijn OP zei, dit is geen klaagtopic maar een 'herkenbaar?' topic over de dure tropenjaren met 2 jonge kinderen.
Alle reacties Link kopieren
DaSilva86 schreef:
25-01-2021 10:20
Nooit arm geweest TO?
Jawel hoor, arme student in Amsterdam met nog een paar tientjes en 3 weken over tot de volgende stufi. Elke dag rijst met ei eten. Ik weet echt wel hoe het voelt om minder te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
25-01-2021 10:15
Ik vind/vond juist steeds duurder worden, zelfs als op gegeven moment de eigen bijdrage van KO wegvalt, het duurder dan toen ze klein waren.
Dat ligt er nogal aan hoeveel je verdiend. Als je weinig verdiend worden kinderen alleen maar duurder, als je veel verdiend zijn die eerst jaren relatief duur omdat je veel eigen bijdrage voor je kinderen betaald. En als TO kan sparen zoals ze doet terwijl ze ook nog geld uit geeft aan andere dingen dan heeft ze waarschijnlijk een fikse eigen bijdrage.

Ik betaalde tot de oudste naar school ging bijna 900 euro per maand netto aan kinderopvang. Dat konden we ook gewoon betalen want ons inkomen is aanzienlijk, dus dat is prima, maar het is ook een aanzienlijk bedrag. Nu is het een stukje minder, maar nog steeds relatief veel omdat we voor de jongste het meeste eigen bijdrage moeten betalen. Als ze straks naar de BSO gaan komt er echt een heel stuk geld vrij elke maand.
Alle reacties Link kopieren
je kunt het zo duur maken als je wil. Je hoeft niet alles nieuw, duur en luxe. Tweedehands spullen zijn veel beter voor deze wereld.

Ik vind met een eigen huis en 2 kinderen 10.000 Euro spaargeld niet veel. Een flinke tegenvaller en het is op met een eigen huis. Ik zou zeker nog doorsparen, maar hoeveel spaargeld je nodig hebt is afhankelijk van je levensstijl incl huis en auto. Een nieuw of een oud huis en of je een Skoda of een Mercedes rijdt maakt nogal verschil.

Maar het tempo waarin jullie spaargeld opbouwen mag je blij mee zijn. Ik zou vooral kijken naar je uitgaven. Het zijn maar spullen
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook genoeg mooie, amper gebruikte meubelen op Marktplaats te vinden. Zeker voor een babykamer zou ik daar eens rondneuzen. Genoeg mensen die momenteel aan het opruimen zijn.
Alle reacties Link kopieren
diamantje123 schreef:
25-01-2021 10:15
Wij sparen nu 500-750 per maand. Nee zeker niet boven ons budget, tweede inkomen is maar deels meegenomen we hebben geen tophypotheek, wel alles annuïtair aflossen maar netto komen we inclusief renteaftrek op 900 euro per maand aan woonlasten.
De kosten voor de baby bedoel ik meer de initiële kosten zoals de kinderwagen, babyspullen, en nu valt het inderdaad wel mee hoor was alleen in het begin hoog. Alleen nu er een tweede aankomt moet er bijv wel een nieuwe kinderkamer komen.
En ja dan heb je inderdaad een niet representatieve bubbel.
Hebben wij ook, en wij houden van zekerheid en niet van risico en dan moet je jezelf soms gewoon even ferm toespreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven