Geld & Recht alle pijlers

Ik ondernemer, vriend in loondienst, hoe naar rato verdelen?

26-01-2021 20:54 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik ben recent naast mijn baan in loondienst een eenmanszaak gestart welke goed begint te lopen. Momenteel stop ik alles wat ik met mijn bedrijf verdien gelijk weer in de zaak, door benodigdheden aan te schaffen etc. Maar er gaat de komende maanden een punt komen waarop ik daadwerkelijk zelf geld ga verdienen met mijn bedrijf.

Nu verdelen mijn vriend en ik al heel lang naar volle tevredenheid onze gezamenlijke lasten naar rato. En we merken dat we deze nieuwe situatie lastig vinden.

Over wat ik als ondernemer verdien moet ik natuurlijk nog belasting betalen, dus dat deel zet ik apart. Daarnaast zet ik de ontvangen BTW apart, en de maandelijkse overige kosten als zakelijk telnr, website hosting etc. Mijn vriend is van mening dat we wat daarna overblijft moeten zien als mijn extra inkomen en dat we dat bedrag + het bedrag uit mijn loondienst moeten gebruiken als mijn inkomen voor de naar rato berekening.

Zelf wil ik eigenlijk een deel van dat bedrag gebruiken om te investeren in mijn bedrijf en een buffer aan te leggen, en de rest aan mezelf over maken als salaris. Dat salaris + mijn salaris uit loondienst zou dan samen kunnen meetellen voor de naar rato berekening.

Dus aan jullie de vraag: zijn er hier (parttime) ondernemers met een partner in loondienst (of andersom) die thuis de financiën naar rato verdelen?
En welk deel van wat er binnenkomt uit je onderneming neem je dan mee in die privé naar rato berekening?
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn beide ondernemer dus weer een beetje anders. Maar ik zou rekenen met dat wat jouw maandelijkse privé opname is / je als salaris uitkeert. De rest blijft in de zaak.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken niks van ondernemen en bedrijven, maar het lijkt mij wel logisch dat je een onderscheid maakt tussen "moondancer de persoon" en "moondancer het bedrijf" en dat je aan kapitaalopbouw doet voor je bedrijf. Ik begrijp je vriend ergens ook wel, die ziet eurotekens verschijnen :-) maar zoals je het zelf wil doen lijkt me een goed plan. Maar nogmaals, ik ken er niets van.
Alle reacties Link kopieren
Verstandig dat je een buffer aanlegt binnen je bedrijf.

Ik zou het salaris dat je jezelf uitkeert meenemen als salaris. De buffer blijft binnen je bedrijf en daar teer je op in als je minder werk hebt/ gebruik je voor investeringen.
Alle reacties Link kopieren
Het bedrijf maakt winst. Dat kan je niet allemaal als salaris zien. Natuurlijk investeert het bedrijf geld in het bedrijf.
Dus wat je uitkeert plus salaris is je totale inkomsten.
apollos_belt wijzigde dit bericht op 26-01-2021 21:05
18.94% gewijzigd
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
MarijeMarije schreef:
26-01-2021 21:03
Verstandig dat je een buffer aanlegt binnen je bedrijf.

Ik zou het salaris dat je jezelf uitkeert meenemen als salaris. De buffer blijft binnen je bedrijf en daar teer je op in als je minder werk hebt/ gebruik je voor investeringen.
Maar vriend hoeft toch niet indirect mee te betalen voor de investeringen in het bedrijf?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
26-01-2021 21:04
Maar vriend hoeft toch niet indirect mee te betalen voor de investeringen in het bedrijf?
Hoe betaalt hij daar indirect aan mee? Ze keert zichzelf salaris uit, bovenop het salaris uit haar andere baan. Haar vriend gaat dus al minder betalen aan de gezamenlijke lasten, omdat zij (naar rato) meer inbrengt.
Je kunt een percentage van je inkomsten reserveren voor prive en dat bij je loon van je baan tellen.
Een overzichtelijke manier van met je zakelijke geld omgaan is profit first. Femke Hogema heeft de Nederlandse vertaling geschreven.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
26-01-2021 21:04
Maar vriend hoeft toch niet indirect mee te betalen voor de investeringen in het bedrijf?
Het bedrijf genereert inkomsten. Waarom moet het bedrijf mee betalen aan die vriend?
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Stel dat je over een aantal maanden veel minder of geen winst meer maakt. Maak je dan minder/geen geld over naar jezelf? En bereken je dan de naar rato verhouding opnieuw? Gaan jullie dat maandelijks opnieuw uitrekenen? En als je niets kunt uitkeren naar jezelf, dan heeft de huishoudpot dus pech?

Natuurlijk bouw je een buffer op in je onderneming, zodat je ook in mindere perioden salaris aan jezelf kunt uitkeren. Daarom moet je alleen rekenen met dat salaris, niet met de inkomsten die je spaart in je onderneming.
Alle reacties Link kopieren
Hoe stabiel gaat je inkomen uit 't bedrijf zijn, schat je?

Want stel jullie spreken nu af om elk 1.000 euro op een hoop te gooien elke maand.

Maar over 2 maanden kan jij alweer maar 750 euro op de hoop gooien omdat je niet meer hebt ... kan vriend die overige 250 euro wel weer bijpassen om de rekeningen betaald te krijgen.


Ik zou dus vooral gaan voor realistische cijfers die niet te erg wisselen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
gizzmo-returns schreef:
26-01-2021 21:04
Maar vriend hoeft toch niet indirect mee te betalen voor de investeringen in het bedrijf?

Maar vriend heeft een salaris waar al bedragen af zijn voor voorzieningen mocht hij werkeloos raken, of arbeidsongeschikt, later met pensioen gaan, of juist een uitkering voor nabestaanden mocht hij voortijdig overlijden. Van de winst van TO’s onderneming moet dat allemaal nog worden betaald.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen 50/50 van de maandelijkse lasten. Ik heb mijn vaste salaris, zij maakt datzelfde bedrag "als salaris" over vanuit het bedrijf naar zichzelf. Ik weet ook wel dat zij meer verdient. Een deel daarvan gaat op de spaar, een deel daarvan geeft ze uit aan haar bedrijf.
s
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 17:26
99.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat je vriend voorstelt lijkt me onhandig. Hoe is de verdeling nu? Betaalt hij veel meer?

Als jij veel minder bijdraagt en je nu van plan bent een heel laag salaris uit je bedrijf te halen (en veel winst in het bedrijf houdt), dan snap ik vriend wel een beetje.

Als je een heel stabiel inkomen uit je onderneming haalt, zou ik een vast salaris uitkeren met voldoende ‘in het bedrijf’ om te sparen en investeren.

Ik zou ‘t zelf per jaar doen. Dan groeit de gezamenlijke spaarrekening mee met de groei van je onderneming.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
26-01-2021 21:18
Wij doen 50/50 van de maandelijkse lasten. Ik heb mijn vaste salaris, zij maakt datzelfde bedrag "als salaris" over vanuit het bedrijf naar zichzelf. Ik weet ook wel dat zij meer verdient. Een deel daarvan gaat op de spaar, een deel daarvan geeft ze uit aan haar bedrijf.
Dat is ook makkelijker rekenen. Zo doen partner en ik het ook. Maar naar rato werkt dat natuurlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat betaal jij jezelf uit als "loon" uit je bedrijf?

Wij zijn beide zelfstandig met een wisselende omzet.

Je kan ook anders beredeneren; hoeveel uur per week ben je met je eenmanszaak bezig? Stel dat is 8 uur en je werk 32 uur in loondienst. Je zou dan ook je normale inleg met 25% kunnen verhogen.

Kijk na je eerste jaarrekening wat je wist uit onderneming is, en maak dan een nieuwe berekening.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Jouw vriend snapt niet helemaal wat ondernemersrisico is en denkt blijkbaar dat alles wat na belasting en huidige bedrijfskosten overblijft, geld is wat per direct uitgegeven kan worden.

Maar jij moet binnen het bedrijf een buffer aanleggen, geld afdragen voor ke pensioen en meer van dat soort dingen.

Jij betaalt jezelf een salaris. Wel een eerlijk salaris natuurlijk, niet jezelf maar 100 euro uitbetalen en vervolgens elke maand 10.000 euro in het bedrijf laten. Maar zeker ook niet teveel, want je hebt die buffer echt wel ooit nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ehm, als jullie naar rato verdelen, dan zou hij toch juist blij moeten zijn dat je wil herinvesteren in je bedrijf? Bedoel, als ondernemer is the sky the limit. Dus ik zou denken, nu maar wat meer inleggen en dan later de vruchten plukken. Of heeft hij geen vertrouwen in jouw ondernemerskills?

Overigens ben ik ook ondernemer, en heb hiervoor ook naar rato verdeeld. Alleen ik heb het destijds zo afgesproken dat het daadwerkelijk loon wat ik mijzelf uibetaalt telt mee voor de rato berekening. De rest is bedrijfsvermogen, en dat heeft niets te zoeken in een huishouden,
Alle reacties Link kopieren
Ben je minder gaan werken in loondienst? Zo niet dan zou ik investeren in het bedrijf. Is het de bedoeling dat het op termijn je hoofdinkomen wordt of blijf je het naast je andere baan doen?
Jouw salaris nemen uit de zaak als dat al kan uberhaupt. Je salaris uit loondienst erbij en dan dat van hem en dan de boel verdelen.

Al het andere uit je zaak hoort bij de zaak en heeft verder niets met hem te maken. Wil hij dat wel.. niet gaan samen wonen.
Alle reacties Link kopieren
Betaal je uit je eigen bedrijf ook al pensioenpremie ? Heb je al een arbeidsongeschiktheidsverzekering ? Een aansprakelijkheidsverzekering ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft met compagnons een eigen zaak. Zij maken gewoon “salaris” over elke maand naar zichzelf. De rest blijft in het bedrijf (en er wordt soms aan het eind van het jaar een extratje uitgehaald). Ik verdien ongeveer evenveel in loondienst. Wij verdelen het nu 50/50. Maak met je vriend een duidelijk onderscheid tussen jouw inkomsten uit het bedrijf en het restkapitaal wat je in t bedrijf houdt. Het is onverstandig om het bedrijf financieel elke maand leeg te trekken!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een verwachting van hoeveel omzet ik ga draaien per jaar, daar anticiperen we op.
dan gaat dat uiteraard eerst door mijn zakelijke administratie (btw, zakelijke kosten, reserve voor het bedrijf opbouwen, AOV. Dan nog een deel opzij voor inkomstenbelasting en bijdrage zvw. Dan nog een hap eruit voor pensioen.) Dat wat er daarna overblijft keer ik aan mezelf uit als prive onttrekking als een maandelijks 'salaris'.
We verdelen de kosten in ons huishouden naar rato.

Elke paar maanden kijken we hoe het er voor staat en of de rato-verdeling nog ok is en stellen we het eventueel bij. Dat betekent dus ook dat mijn vriend in mindere tijden meer bijdraagt indien nodig. Meestal houden we het aan de conservatieve kant. En maken we eind van het jaar de balans op. Heb ik meer verdiend dan gaat het naar de spaarrekening.

Het lijkt eigenlijk alsof jouw vriend invloed op jouw bedrijf/ondernemerschap wil hebben?
Bbubbels schreef:
26-01-2021 22:43
Mijn vriend heeft met compagnons een eigen zaak. Zij maken gewoon “salaris” over elke maand naar zichzelf. De rest blijft in het bedrijf (en er wordt soms aan het eind van het jaar een extratje uitgehaald). Ik verdien ongeveer evenveel in loondienst. Wij verdelen het nu 50/50. Maak met je vriend een duidelijk onderscheid tussen jouw inkomsten uit het bedrijf en het restkapitaal wat je in t bedrijf houdt. Het is onverstandig om het bedrijf financieel elke maand leeg te trekken!
Ik zou vriend uit de bedrijfsadmin en beslissingen houden. Je ziet nu al dat hij er niets van snapt en aanspraak wil maken op geld dat eigenlijk in bedrijf moet blikven als TO wijs is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven