Geld & Recht alle pijlers

hoeveel geld nodig naast vaste lasten?

16-02-2021 15:39 675 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, Ik ben recent gescheiden en wil binnenkort een huis kopen voor mij en de kinderen. Ik zit een beetje te kijken naar hoeveel hypotheek ik zou willen betalen. Mijn vraag: wat gebruiken jullie ongeveer als leefgeld (dus wat er over blijft na aflossing hypotheek en andere vaste lasten) en zijn jullie daar tevreden mee? ik dacht zelf aan 2500 euro?
Alle reacties Link kopieren
Dus jij denkt 2500 euro 'over te houden' na het betalen van alle vaste lasten? Elke maand? Sodeju.
oudblond wijzigde dit bericht op 16-02-2021 15:41
6.52% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je 2500 per jaar of per maand?
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me vrij royaal. Of bedoel je met vaste lasten alleen woonlasten?
De hypotheek zijn niet de enige vaste lasten he...
Alle reacties Link kopieren
ik ben misschien niet duidelijk maar ik bedoel met vaste lasten verzekeringen, hypotheek, kosten auto. Dus niet kleding en cadeaus ed
Alle reacties Link kopieren
en natuurlijk gas water en licht
Alle reacties Link kopieren
Jij denkt dat je naast de vaste lasten 2500 euro nodig hebt?

Woon je nu niet met je kinderen samen? Want anders kun je toch berekenen hoeveel je verbruikt naast de vaste lasten?
Maar om je vraag te beantwoorden, vind ik het handiger om te kijken hoeveel je nodig hebt als leefgeld in plaats van hoeveel je zou willen. Tel je boodschappen ook onder vaste lasten? Wij zijn met z'n 2en en zijn daarmee zo'n 400 euro per maand mee kwijt. We hebben een hond die alles bij elkaar zo'n 200 euro iedere maand kost. Dan nog de verzorgingsproducten, kleding, dingen in huis, onderhoud, auto, etc. En bereken dan hoeveel je nodig hebt om goed rond te komen.
anoniem_64cfe301a7422 wijzigde dit bericht op 16-02-2021 15:45
7.59% gewijzigd
Oudblond schreef:
16-02-2021 15:41
Dus jij denkt 2500 euro 'over te houden' na het betalen van alle vaste lasten? Elke maand? Sodeju.
Doe mij ook even zo'n werkgever :)

TO: kijk eens rond op de site van het Nibud. Kun je vast meer mee dan de antwoorden hier.
Ik leerde ooit dat 30-40% aan woonlasten redelijk realistisch is. (of dat incl water/nuts is weet ik niet meer)
anoniem_325127 wijzigde dit bericht op 16-02-2021 15:46
0.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
noorderlicht76 schreef:
16-02-2021 15:42
ik ben misschien niet duidelijk maar ik bedoel met vaste lasten verzekeringen, hypotheek, kosten auto. Dus niet kleding en cadeaus ed

Voor 2500 euro per maand kleding en cadeaus kopen is redelijk ruim. Ik denk dat je met een vijfde al royaal zit.
Ik zou gewoon eens kijken wat een reëel hypotheekbedrag is voor je inkomen. Die verhouding zou dan ongeveer moeten kloppen met wat je overhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Dank, boodschappen heb ik dan idd niet bij vaste lasten gerekend, dus valt onder de pot van 2500
Alle reacties Link kopieren
Hele volksstammen komen rond van €2500,- inclusief alle vaste lasten.
Het lijkt mij dus ruimschoots genoeg om van rond te komen exclusief vaste lasten.
bia-pia schreef:
16-02-2021 15:45
Ik zou gewoon eens kijken wat een reëel hypotheekbedrag is voor je inkomen. Die verhouding zou dan ongeveer moeten kloppen met wat je overhoudt.
En dit. En besef dat de huizenprijzen hoog liggen momenteel.
Alle reacties Link kopieren
Bedoeld to niet 2500 per maand als salaris genoeg is om nog geld over te houden nadat alle vasten lasten eraf zijn?
apollos_belt wijzigde dit bericht op 16-02-2021 15:48
4.55% gewijzigd
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
2500 :"-(

Wat voor werk doe je TO?
Denk dat dat wel voldoende is. Al valt daar weinig over te zeggen... is maar net wat je leefstijl is.... ik verdien dat bedrag niet eens per maand voor alles namelijk.
Ik hou 600 euro over (in mijn eentje) en dat vind ik ruim. Mijn salaris is 2100 netto.
Crosspost met je aanvulling, maar dan nog: waarom op een algemeen forum vragen?
Je kunt dan sowieso niet in detail situaties vergelijken (of leefstijltips/budgettips uitwisselen voor mijn part), want men let op zijn/haar privacy.
anoniem_325127 wijzigde dit bericht op 16-02-2021 15:51
14.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn je maandelijkse kosten? Heb je daar zicht op?
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
16-02-2021 15:46
Hele volksstammen komen rond van €2500,- inclusief alle vaste lasten.
Het lijkt mij dus ruimschoots genoeg om van rond te komen exclusief vaste lasten.
Nou precies. Zo'n vraag is eigenlijk niet echt te beantwoorden.
Als jij denkt 2 500 euro nodig te hebben, leven wij hele andere levens. Dat mag, maar dan kijk je dus naar jullie behoeften. En die zijn voor ieder gezin anders.
.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
16-02-2021 15:45
Voor 2500 euro per maand kleding en cadeaus kopen is redelijk ruim. Ik denk dat je met een vijfde al royaal zit.
sorry ik ben niet duidelijk. dat is idd erg royaal. Ik bedoel ook boodschappen en vakanties, dus alle kosten buiten hypotheek, abonementen, gas water licht, auto en verzekeringen
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 13:41
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat 2500 voor boodschappen, kleding, cadeaus, etentjes en vakanties, uitjes e.d. euro in de ogen van veel Nederlanders heel erg royaal is. Maar als je advocaat op de zuidas bent en je ex was piloot, dan is het misschien best een beetje inschikken.
De grote vraag is dus: wat was je gewend?
Ik ben gewend om elke maand ruim 1000 euro over te sparen, 2000-2500 uit te geven aan wat jij ook van plan bent, en ik heb vaste lasten van rond de 2500. Dus ik vind het een reeel bedrag.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven