Geld & Recht alle pijlers

Belastingaangifte 2020

16-02-2021 20:15 810 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja ja, het is weer zo ver. Zaterdag ontving ik bericht van de Belastingdienst dat het vanaf 1 maart mogelijk is om aangifte inkomstenbelasting te doen over 2020.

Heeft iedereen dit bericht al gehad? Ga jij direct aangifte doen of stel je het liever tot het laatst uit? Verwacht je terug te moeten betalen of geld te ontvangen? En in het laatste geval; waar wordt het geld dit jaar voor gebruikt?

:sherlock:
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-02-2021 23:29
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Nee, de belastingaangifte in Nederland is 100 procent eenvoudiger dan in België. Bij een bevriend nieuwkomersgezin brak totale paniek uit toen ze vorig jaar de bruine envelop voor het eerst ontvingen en niks begrepen van de codes en beschrijvingen. Gelukkig viel het invullen mee, maar ik vond het zelf de eerste keer ook indrukwekkend.

Vriend deed daarom de eerste jaren de aangifte en ik keek het na, maar gelukkig gaat het sinds enkele jaren digitaal, heb ik het ook door (valt best mee uiteindelijk) en is het eens nagekeken door een ambtenaar op zo’n zitdag toen we net een hypotheek hadden. Nu is het gewoon een kwestie van nakijken van inkomen, vergoeding woon-werk, huis/hypotheek en giften.

Of je op dag 1 of dag 1000 aangifte doet maakt hier trouwens niks uit qua termijn van terugbetaling heb ik gemerkt.

Edit: meestal krijgen we een paar 1000 euro terug. Gaat meestal op de spaar voor vakantie, afgelopen december en januari hebben we er nieuwe meubels mee gekocht.
anoniem_648f6f27076be wijzigde dit bericht op 16-02-2021 21:00
9.02% gewijzigd
huisduif schreef:
16-02-2021 20:53
De WOZ waarde van 2020 is hier nog niet bekend, helaas.

Ik krijg een paar honderd euro terug.
Zie mijn post hierboven, heb je al
Zie link
Jaa! Ik verwacht een leuk bedrag (niet enorm, maar wel een 13e maand + vakantiegeld extra :lol: ). Voordeel van flex-werker zijn.
Meestal zet ik de helft direct op de spaar en de andere helft gebruik ik voor de jaarlijkse apk, nieuwe lente/zomer kleding voor kind jas/schoenen) en wat er dan nog van overblijft, trakteer ik mijzelf vaak op een dagje Spa.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het meestal gewoon direct, omdat het 5 min werk is en dan blijft het niet liggen. Ik heb al berekend dat ik 2500 euro terug krijg door oa scholingsuitgaven.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik vul het altijd zo snel mogelijk in. Ik vind altijd leuk om te zien hoeveel geld ik terug krijg.
Overigens is het de laatste keer dat ik best wat terug krijg; mijn dochter is in 2020 12 jaar geworden en dat is dan het laatste jaar dat ik de combinatiekorting krijg.
Alle reacties Link kopieren
Ja, jottum belastingaangifte doen! Daar kijk ik elk jaar naar uit; wij krijgen altijd heel veel terug. Heb alle aftrekposten van het afgelopen jaar in een spreadsheet gezet, we weten al wat we terug gaan krijgen.
elfjetwaalfje wijzigde dit bericht op 17-02-2021 04:06
1.85% gewijzigd
Love is the meaning of life
Bedankt aan iedereen die mij een beetje wijzer heeft gemaakt over hoe die aangiftes in Nederland gaan.

Ik gun iedereen een ferme som om terug te krijgen!
Alle reacties Link kopieren
Ik vul het normaal altijd zelf in. Alleen vorig jaar huis verkocht en een nieuw huis gekocht. Twijfel of het dan te moeilijk is om zelf in te vullen...of dat je het beter kan uitbesteden.

Hoeveel zou het uitbesteden kosten. Heb geen idee...
Alle reacties Link kopieren
Baby12345 schreef:
16-02-2021 23:42
Ik vul het normaal altijd zelf in. Alleen vorig jaar huis verkocht en een nieuw huis gekocht. Twijfel of het dan te moeilijk is om zelf in te vullen...of dat je het beter kan uitbesteden.

Hoeveel zou het uitbesteden kosten. Heb geen idee...

Ik ben in 2019 gescheiden, huis aan mijn ex ‘verkocht’ en zelf een nieuw huis gekocht. Belastingaangifte over dat jaar lukte prima zelf :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het ook altijd zelf. Ook een koophuis. Tussentijds overgestapt naar ander hypotheek.
Het is, tegenwoordig, zo simpel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit jaar vanaf 8 augustus van tafel en bed gescheiden (geen fiscaal partners meer en woon hier alleen). Dus halverwege het jaar. IK krijg enkel combinatiekorting en misschien over de maanden dat ik geen fiscaal partner heb ook dieetkosten (glutenvrij). Mijn inkomen is vrij laag.
Geen idee hoe ik dit in moet vullen, ik denk dat ik heel langzaam stap voor stap moet doen, normaal was het klik klik en klaar want enkel combinatiekorting en hele jaar fiscaal partner. Geen idee hoe en of ik dat halverwege het jaar moet 'aangeven'. Zulke dingen vind ik vaak abracadabra...
Baby12345 schreef:
16-02-2021 23:42
Ik vul het normaal altijd zelf in. Alleen vorig jaar huis verkocht en een nieuw huis gekocht. Twijfel of het dan te moeilijk is om zelf in te vullen...of dat je het beter kan uitbesteden.

Hoeveel zou het uitbesteden kosten. Heb geen idee...
Kijk gewoon op 1 maart eerst even wat er allemaal al voor gevuld is
gizzmo-returns schreef:
16-02-2021 20:55
Die heb je al een jaar in huis

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... e-invullen
Er zijn wel degelijk mensen die die nog niet hebben. Daar kan een vertraging tot drie jaar in zitten.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
17-02-2021 06:51
Ik ben in 2019 gescheiden, huis aan mijn ex ‘verkocht’ en zelf een nieuw huis gekocht. Belastingaangifte over dat jaar lukte prima zelf :)
Zo wordt mijn aangifte over 2020.
Blij te horen dat 't prima lukte.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg nog een dikke rekening, maar ja, beter weet ik zo snel mogelijk hoeveel precies :)
Mevrouw_SpuitElf schreef:
17-02-2021 08:41
Er zijn wel degelijk mensen die die nog niet hebben. Daar kan een vertraging tot drie jaar in zitten.
Maar de meesten, normaal gesproken wel. Jij benoemt echt een uitzondering
gizzmo-returns schreef:
17-02-2021 08:43
Maar de meesten, normaal gesproken wel. Jij benoemt echt een uitzondering
Valt mee, de meeste gemeentes hebben gemiddeld 3% van hun aanslagen niet in hetzelfde jaar verzonden.
Mevrouw_SpuitElf schreef:
17-02-2021 08:47
Valt mee, de meeste gemeentes hebben gemiddeld 3% van hun aanslagen niet in hetzelfde jaar verzonden.
Dit vind ik dus een uitzondering.
gizzmo-returns schreef:
17-02-2021 08:54
Dit vind ik dus een uitzondering.
Dan zijn we het oneens over die definitie, dat kan!

In mijn hoofd was het trouwens nog meer. Alleen, ik spreek nou juist vaak de mensen die de aanslag nog niet hebben op mijn werk, en dan lijken het er al gauw erg veel voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Gatti schreef:
17-02-2021 08:42
Zo wordt mijn aangifte over 2020.
Blij te horen dat 't prima lukte.

Zeker! Daar moet ik wel bij zeggen dat ik tijdens mijn huwelijk (en in de rest van mijn leven, overigens) altijd alle financiële zaken en 'regeldingen' afhandelde. Ik houd altijd alles bij, maak overzichten, planningen, etc. Dus ondanks dat bepaalde zaken handmatig ingevuld moesten worden, had ik alle cijfers direct bij de hand. Dat maakte het (voor mij) dus heel goed te doen.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Hier vullen we hem ook altijd zelf in. Stelt niks voor. Door de IACK verwachten we iets van 2500 euro terug te krijgen. Daarnaast ook voor het eerst een voorlopige teruggave 2021 aangevraagd dus we krijgen nu de IACK van 2021 alvast maandelijks terug. Evenals de hypotheekrenteaftrek.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nooit zo vlot. Soms kijk ik wel even naar de vooringevulde bedragen, maar als ik moet bijbetalen vraag ik uitstel en doe hem eind augustus. Voor dit jaar kan ik niet goed voorspellen wat eruit gaat komen. De afgelopen jaren kwam ik op 0, en dan kom je in het bakje ‘te controleren’. Heel vaag, doe je het juist goed met je VT, vinden ze het verdacht.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
16-02-2021 20:58
Zie mijn post hierboven, heb je al
Zie link
Ook daar is nog geen nieuws. Ze hebben nog een week.
Het is ieder jaar laat maar nog niet te laat.
Alle reacties Link kopieren
Poekie28 schreef:
17-02-2021 07:09
Ik doe het ook altijd zelf. Ook een koophuis. Tussentijds overgestapt naar ander hypotheek.
Het is, tegenwoordig, zo simpel.
Precies. Domweg alle stappen volgen en indien nodig even de toelichting checken. Je ziet vanzelf wat je wel en niet kunt invullen.
mammezel schreef:
16-02-2021 20:36
compleet of topic:

Ik lees hier: zaterdag kreeg ik bericht voor belastingsaangifte. Mag ik eens vragen? Werkt de post in Nederland dan op zaterdag of krijgen jullie zo een bericht via mail?

Bij ons (in België bedoel ik) kan je zo een bericht nooit op zaterdag krijgen, simpelweg omdat de post geen brieven rondbrengt op zaterdag. Hier is het een - door iedereen goed gekende - bruine enveloppe waarin 2x de invuldocumenten voor je aangifte zitten: 1 ex. om zelf te houden en 1 ex. om naar de belastingsdienst te sturen. Die enveloppe krijg je midden maart, begin april aan en elk jaar op 30 juni ten laatste moet de aangifte toekomen bij de betrokken dienst. Via computer mag je het ook doen, dat heet dan Tax on Web. De belastingsdiensten organiseren dagen dat je gratis naar hen mag komen voor de invulling van je aangifte. Zitten er daar zo'n 150 mensen (voor corona) te wachten. Vorig jaar werd je gebeld als je al eerder van hun dienstverlening had gebruikgemaakt.

Werkt dit in Nederland ook zo?

Ik houd zelf mijn hart vast voor de uitslag van de aangifte: terugtrekken, daar denk ik nog niet aan, als het bij enkele honderden euro bijbrengen blijft, dan zal ik blij zijn. Het geld dat aan alle corona-toestanden is uitgegeven, zal toch ergens van moeten komen!

En ik beloof het: ik doe het nooit meer, off-topic gaan.
Waarom in vredesnaam zou je geen post krijgen op zaterdag?
Zondag ook al niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven