Geld & Recht alle pijlers

Belastingaangifte 2020

16-02-2021 20:15 810 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja ja, het is weer zo ver. Zaterdag ontving ik bericht van de Belastingdienst dat het vanaf 1 maart mogelijk is om aangifte inkomstenbelasting te doen over 2020.

Heeft iedereen dit bericht al gehad? Ga jij direct aangifte doen of stel je het liever tot het laatst uit? Verwacht je terug te moeten betalen of geld te ontvangen? En in het laatste geval; waar wordt het geld dit jaar voor gebruikt?

:sherlock:
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-02-2021 23:29
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Hier een bedrag van €1000+ terug door meerdere baantjes tegelijkertijd.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar moest ik aangifte doen via het M-biljet omdat mijn verhuizing pas in de loop van het nieuwe jaar was geregistreerd, dat was toen echt even puzzelen en regelmatig met de Belastingtelefoon bellen of ik het nou goed had begrepen allemaal. Voor 2020 moet het weer met een M-biljet want ik ben weer terugverhuisd maar gelukkig heb vorig jaar de tabellen in een spreadsheet gezet voor ik alles definitief invulde, dit jaar hoef ik dus alleen een paar velden aan te passen en dan wijst de rest zich vanzelf, als het goed is.

Ik maak me meer zorgen over mijn aangifte in het land waar ik nu weg ben, dat was vorig jaar een drama waarvoor ik meerdere keren in persoon naar het loket moest, maar daar kan ik nu niet meer heen dus ik duim maar dat het nu beter gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg ook binnenkort het M-biljet :@@:
Alle reacties Link kopieren
tvp
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht zo,n 1500 terug ivm meerdere banen.
Carpe Diem
huisduif schreef:
16-02-2021 20:53
De WOZ waarde van 2020 is hier nog niet bekend, helaas.

Ik krijg een paar honderd euro terug.
Zoals al aangegeven, je moet de beschikking van 2020 hebben, met de WOZ-waarde van 2019.
Alle reacties Link kopieren
elmo1972 schreef:
21-02-2021 20:47
Ik verwacht zo,n 1500 terug ivm meerdere banen.
Happy__ schreef:
21-02-2021 18:25
Hier een bedrag van €1000+ terug door meerdere baantjes tegelijkertijd.
Geloof dat sommigen echt geen idee hebben waar ze het over hebben :)
Roos_M schreef:
16-02-2021 20:25
Ik vind het altijd wel leuk om te doen en vind het dan wel jammer dat je na het bericht dat je aangifte ‘moet’ doen nog moet wachten totdat het ook daadwerkelijk kan. Ik verwacht geld terug te krijgen in verband met de inkomensafhankelijke combinatiekorting, altijd toch een flink bedrag. Ik gebruik denk ik een deel om extra te beleggen en de rest op de spaarrekening om nog wat spaarpotjes aan te vullen. Als er straks weer wat meer kan wil ik de komende jaren ook wat meer geld uitgeven aan leuke dingen doen in plaats van alles maar op te potten :) Ik ben een beetje spaarverslaafd haha..
Wij krijgen nu voor het eerst de iack niet meer :-(. Scheelt bijna 2.900 in ons geval. Wel vorig jaar een huis gekocht, dus een hoop aftrekbare kosten. Maar aangifte doen wordt een stuk minder leuk zonder de iack.
Mevrouw_SpuitElf schreef:
17-02-2021 08:41
Er zijn wel degelijk mensen die die nog niet hebben. Daar kan een vertraging tot drie jaar in zitten.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Hoe kom je aan de 3 procent? En die mensen hoeven dan 3 jaar lang geen ozb te betalen en kunnen niet op tijd aangifte doen?
Tijger32 schreef:
22-02-2021 07:56
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Hoe kom je aan de 3 procent? En die mensen hoeven dan 3 jaar lang geen ozb te betalen en kunnen niet op tijd aangifte doen?
Dat klopt. Die 3% heb ik van mijn werk (en dan mag je één keer raden in welk wereldje ik werk :))

En ja, die 'hoeven' drie jaar lang geen OZB te betalen, maar mogen dus alles achteraf wel betalen. Dat is vervelend, want dan krijg je alles in één keer op je bordje.
Mevrouw_SpuitElf schreef:
22-02-2021 08:03
Dat klopt. Die 3% heb ik van mijn werk (en dan mag je één keer raden in welk wereldje ik werk :))

En ja, die 'hoeven' drie jaar lang geen OZB te betalen, maar mogen dus alles achteraf wel betalen. Dat is vervelend, want dan krijg je alles in één keer op je bordje.
Ik heb een paar jaar veel IB-aangiften verzorgd, maar ben het nog nooit tegen gekomen. Ik geloof je wel hoor. Maar ik denk eerder dat degene zich vergist in jaar, dat ze wacht op de beschikking van dit jaar.
Ik ga het wel gelijk op 1 maart doen. Maar ik verwacht net geen 1000 euro terug te krijgen.... net als vorig jaar. Nadeel van goedkoop wonen :D.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in vaste loondienst en woon zo goed als hypotheekvrij.
Dus meer dan 150,- zal de teruggave niet worden.

Je formulier is overigens al zo goed als helemaal ingevuld, dus dat ik lekker makkelijk.
gizzmo-returns schreef:
16-02-2021 20:58
Zie mijn post hierboven, heb je al
Zie link

Nee, die van 2020 hebben heel veel mensen nu nog niet (ik ook niet). Gelukkig moet je die met peildatum 1-1-2019 invullen.
MarvelousMrsMaisel schreef:
22-02-2021 11:35
Nee, die van 2020 hebben heel veel mensen nu nog niet (ik ook niet). Gelukkig moet je die met peildatum 1-1-2019 invullen.
Dat bedoel ik ook
Tijger32 schreef:
22-02-2021 08:18
Ik heb een paar jaar veel IB-aangiften verzorgd, maar ben het nog nooit tegen gekomen. Ik geloof je wel hoor. Maar ik denk eerder dat degene zich vergist in jaar, dat ze wacht op de beschikking van dit jaar.
Ja, dat kan ook heel goed. Ik had ook niet goed gelezen. Bij die drie procent zitten ook mensen die nu (met dagtekening 28 februari) de aanslag van dit jaar niet hebben. Daar zit vaker vertraging in. Maar die van vorig jaar moet bij 99,5% van de gevallen toch wel op de mat liggen. En als dat niet zo is, is er vaak wel meer aan de hand. Rechtszaken, grote nieuwbouwprojecten, dat soort dingen.
Ik heb trouwens vannacht gedroomd dat ik bijna 3000 euro moest bijbetalen en werd er helemaal naar van wakker, haha. Zal komen dat ik voor het eerst aangifte moet doen sinds ik een eigen koopwoning heb (en niet meer huur). Dus het is eventjes iets meer werk dit jaar. Ik verwacht nog steeds wel wat terug te krijgen, gezien de kosten van de aankoop die ik af mag trekken, en de rente.
Mevrouw_SpuitElf schreef:
22-02-2021 11:47
Ik heb trouwens vannacht gedroomd dat ik bijna 3000 euro moest bijbetalen en werd er helemaal naar van wakker, haha. Zal komen dat ik voor het eerst aangifte moet doen sinds ik een eigen koopwoning heb (en niet meer huur). Dus het is eventjes iets meer werk dit jaar. Ik verwacht nog steeds wel wat terug te krijgen, gezien de kosten van de aankoop die ik af mag trekken, en de rente.
Voor mij niet de eerste koopwoning, maar wel verhuisd vorig jaar. Dus ik moet ook nog naar de overwaarde kijken. We hebben niet alles ingebracht in de nieuwe hypotheek, maar wel weer deels geïnvesteerd in het nieuwe huis. Dus ik moet goed kijken over welk (klein) deel ik geen renteaftrek heb. Maar wel lekker om om diverse aftrekbare kosten op te kunnen voeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe niet aan voorlopige teruggave en verwacht dus een flinke som geld terug. Gaat wel naar de 5000+
Elk nadeel ( = veel belasting betalen) heeft zo z'n voordeel ;-)
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
22-02-2021 12:51
Ik doe niet aan voorlopige teruggave en verwacht dus een flinke som geld terug. Gaat wel naar de 5000+
Elk nadeel ( = veel belasting betalen) heeft zo z'n voordeel ;-)
Even nieuwsgierig: wat voor aftrekposten heb je allemaal? Of heb je nog een flinke hypotheek met hoge rente?
Alle reacties Link kopieren
Ik zit meestal rond de 4k terug; koopwoning, geen voorlopige teruggave gevraagd en alleenstaande ouder, vind het altijd een leuk cadeautje.
Aangifte doe ik pas in het najaar, loop altijd mee in de uitstelregeling van mijn belastingsbureautje, dan hebben ze een makkelijke aangifte achter de hand als ze hun quotum niet halen
daddy_gijs schreef:
22-02-2021 12:51
Ik doe niet aan voorlopige teruggave en verwacht dus een flinke som geld terug. Gaat wel naar de 5000+
Elk nadeel ( = veel belasting betalen) heeft zo z'n voordeel ;-)
Dit is wel heel kort door de bocht. als je 5.000 terugkrijgt voor bijvoorbeeld aftrek hypotheekrente, moet je wel eerst zo'n 11.000 aan hypotheekrente betalen. Dus dan krijg je veel terug omdat je veel hypotheekrente betaalt, niet omdat je veel belasting betaalt. Of er moet ook bijvoorbeeld iack inzitten.
Alle reacties Link kopieren
Tijger32 schreef:
22-02-2021 14:07
Dit is wel heel kort door de bocht. als je 5.000 terugkrijgt voor bijvoorbeeld aftrek hypotheekrente, moet je wel eerst zo'n 11.000 aan hypotheekrente betalen. Dus dan krijg je veel terug omdat je veel hypotheekrente betaalt, niet omdat je veel belasting betaalt. Of er moet ook bijvoorbeeld iack inzitten.
Vorig jaar is mijn hypotheekrente aangepast waardoor ik nu maar 1,4% betaal. Daarvoor zat ik ook wel aan de 11.000 per jaar. Nadeel is dat mijn kindgebonden budget (alleenstaande ouderkop) een flink stuk minder is geworden, het voordeel is dus bijna ‘gecompenseerd’.
KamilleT schreef:
22-02-2021 15:20
Vorig jaar is mijn hypotheekrente aangepast waardoor ik nu maar 1,4% betaal. Daarvoor zat ik ook wel aan de 11.000 per jaar. Nadeel is dat mijn kindgebonden budget (alleenstaande ouderkop) een flink stuk minder is geworden, het voordeel is dus bijna ‘gecompenseerd’.
Ja, zeker met de oude rentes kun je makkelijk aan 11.000 komen. Maar ik reageerde meer op het gedeelte van daddy gijs waar hij stelt: veel belasting betalen dus veel terug krijgen. Bij een hoge hypotheekrente krijg je veel terug vanwege de rente die je betaald hebt, niet omdat je veel belasting betaalt. Nu krijgt iemand die in de hoogste schijf valt, procentueel meer terug, maar dat verschil wordt steeds kleiner en is straks 0.

zo schiet een lagere rente weinig op inderdaad. Door een lagere rente wordt je toetsingsinkomen hoger en krijg je inderdaad minder kindgebonden budget. Maar de aftrek van de hypotheekrente wordt steeds verder afgebouwd, dus op de langere termijn heb je wel meer voordeel van die lagere rente.
Alle reacties Link kopieren
Sorcha_ schreef:
21-02-2021 19:20
Ik krijg ook binnenkort het M-biljet :@@:

Tip: vul 'm eerst in met potlood of op een los blaadje/spreadsheet, want netjes tipp-exen als je een foutje hebt gemaakt is gedoe. En laat je gerust adviseren door de Belastingtelefoon, in mijn ervaring waren die goed bereikbaar en vriendelijk en geduldig, ook toen ik voor de zoveelste keer belde om nog iets te dubbelchecken.

@ mensen die aangifte doen na aankoop van een huis: vraag eventueel na bij de instantie die je hypotheek heeft geregeld of zij je kunnen helpen. Bij mij was het destijds onderdeel van de dienstverlening rondom de hypotheek dat ze me ook hielpen met mijn aangifte over het jaar waarin de hypotheek was afgesloten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven