Geld & Recht alle pijlers

Kotbaas terroriseert mij als Nederlandse huurderin Antwerpen

23-02-2021 10:28 76 berichten
Beste allen,

Graag leg ik jullie een kwestie voor die mij weerhoudt van een degelijke nachtrust.

Sinds september 2020 ben ik huurder van een kot in Antwerpen. Sinds het begin verloopt het contact met de kotbaas moeizaam. Ik heb tot op heden al mijn verplichtingen als huurder op hun plek gebracht. Toch blijft de verhuurder mij treiteren en lastigvallen, omdat ik enkele maanden terug een elektrische step van Segway (ES1) enkele dagen heb opgeladen in de gezamenlijke kelder.

Daarop heeft de kotbaas de enige stopcontact in de kelder verwijderd en ben ik na twee a drie dagen gestopt met het opladen van mijn vervoersmiddel die noodzakelijk was voor reizen van en naar campus.

Later ontving ik een mail waarin hij 25€ eiste bovenop de huur, omdat ik te veel apparaten in huis zou hebben en de huurovereenkomst zou schenden. In dezelfde mail gaf hij aan dat hij meerdere malen is langskomen voor een brandcontrole en ik niet opgen had gedaan, waardoor hij vervoerskosten moest betalen. Nadat ik navraag had gedaan bij mijn buren, bleek er bij hen geen controle geweest te zijn en was ik de enige die onaangekondigd de deur zou moeten openen voor de kotbaas.

De kotbaas wist van mijn apparatuur, omdat hij in de eerste maanden vrijwel dagelijks bij mij op kot langskwam en met een smoesje als "ik kom brandcontrole uitvoeren" of "ik kom de gootsteen ontstoppen" binnenkwam.

Later merkte ik dar hij mijn eigendommen die voor mijn voordeur in de trappenhal staan (waar ze niemand storen omdat ik op de bovenste verdieping woon) begon te verplaatsen. Boven mijn voordeur is er een opening naar een zolder waar hij zijn spullen bewaart. Daar ging hij regelmatig klussen en viel er isolatiemateriaal bij mij voor de deur, in mijn schoenen en zelfs via de kier onder de deur kwam het in mijn kamer.

Hierna besloot ik een beveiligingscamera op te hangen die enkel mijn eigen voordeur en de trap ernaartoe filmt, zonder inbreuk te maken op de privacy van mijn buren of anderen.

Inmiddels heb ik heel wat beelden vastgelegd waarop te zien is hoe deze kotbaas onder mijn voordeur via het kiertje naar binnen probeert te gluren, hoe hij onaangekondigd langs komt en kijkt of ik thuis ben, en nu zelfs een foto heeft gemaakt van mijn spullen die voor mijn voordeur liggen (en waarschijnlijk ook van mijn beveiligingscamera).

Dit laatste heeft mijns inziens te maken met een mail die ik hem twee dagen terug heb verstuurd. Daarin verwittig ik heb van de stopzetting van mijn studie en dat ik conform het woninghuurdecreet van 2019, na twee maanden opzegtermijn, het huurcontract als kot huurder mag ontbinden als ik daar schriftelijk bewijs voor aanlever. Dit heb ik gedaan en heb ik hem zelfs de mogelijkheid geboden om te helpen met het vinden van een nieuwe huurder.

Helaas krijg ik hier geen normale reactie op, behalve dat mijn eigendommen worden gefotografeerd en hij nu twee dagen op rij, na mijn mail van drie dagen terug, langskomt bij mij en mij intimideert met dit soort gedrag.
Ter informatie: ik ben een Nederlandse student die in Antwerpen is gaan studeren sinds september 2020. Ik heb via Kotweb een kot gevonden bij deze kotbaas en heb getekend voor een huurovereenkomst waar enkele zeer abnormale regels in zijn opgenomen. Toch heb ik geen enkele regel geschonden en heb ik super goed contact met mijn drie onderburen. Ook zij ervaren last en verstoring van rust door de kotbaas, maar wel in mindere mate als ik.

Wie kan mij richting bieden voor wat ik met deze situatie kan doen? Ik voel me niet veilig in mijn eigen huis doordat hij in de ochtend vroeg of avond laat zomaar langskomt en rare streken uithaalt als gluren, fotograferen en onaangekondigd controles houden.

Alvast enorm bedankt voor uw hulp!

Vriendelijke groet,

Huurderantwerpen
ik zou een advocaat in de arm nemen.
Wat een lang verhaal. Of het allemaal terecht is weet ik niet, maar spullen op de gang en opladen van steps (of zelf elektrisch bijverwarmen bijvoorbeeld) zullen meer huisbazen niet accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Je bent Nederlands? Waarom spreek je dan van kot en huurderin?
ik geef mn bek ook maar een douw
Maar als jij na die 2 maanden wegbent, betaal je vanaf dat moment geen huur meer en dan is het toch klaar? Heb je al iets anders?

Dat je je onveilig voelt snap ik heel goed. Sommige mensen sporen niet. Je kunt aangifte doen, maar of dat voor die paar maanden zin heeft en of je daar energie in moet stoppen, nee, denk het niet.
Madeliefjees schreef:
23-02-2021 10:38
Je bent Nederlands? Waarom spreek je dan van kot en huurderin?
Er had vast een spatie tussen gemoeten.
Ga naar een Belgisch juridisch loket?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
23-02-2021 10:38
Je bent Nederlands? Waarom spreek je dan van kot en huurderin?

Maakt dat uit?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alvast vertrekken. Desnoods naar m'n ouders. Laatste twee maanden betalen en klaar.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
23-02-2021 10:46
Maakt dat uit?
Nee. Maar dat vraag ik mij dan af.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niks van Belgische regelgeving rond kamerverhuur, maar onaangekondigd langskomen voor werkzaamheden of inspectie lijkt me niet mogen.
Je moet er nog maximaal twee maanden wonen. Gewoon de deur niet meer opendoen als hij onaangekondigd langskomt?

Wat is het ergste dat er kan gebeuren. Dat hij de huur opzegt?

Dure spullen zou ik meenemen als je de deur uitgaat of zolang bij vrienden of je ouders brengen, zodat hij niet stiekem kan binnenkomen als je er niet bent en je spullen in gijzeling nemen voor eventuele nabetaling of zoiets. Zet die Segway ook even ergens anders neer.

En verder zo snel mogelijk andere woonruimte zoeken.
óu sont les neiges d'antan

En maak foto's zoals je het achter laat voor in je archief.
Gewoon alvast vertrekken en de laatste dag terug om op te leveren.
Alle reacties Link kopieren
https://www.zimmo.be/blog/2020/09/15/ma ... nenvallen/
óu sont les neiges d'antan

.

..
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 16:49
98.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar hij valt toch niet zomaar binnen? Hij is langs geweest en TO was er niet en deed de deur niet open. Niks raars aan toch verder? Hij mag toch gewoon onaangekondigd aanbellen bij TO.
Alle reacties Link kopieren
Je communiceert nogal uit de hoogte, alsof hij de enige is in deze situatie die steken laat vallen. Jij hebt je stroom toegeëigend waarvoor hij de rekening betaalt en een brandgevaarlijke situatie veroorzaakt (zo te lezen meermaals en zonder dat je inziet dat dit een probleem is) in een woning waarvoor hij verantwoordelijk is.

Dat de verstandhouding tussen jullie is verziekt is wel duidelijk. Maar in plaats van zo neerbuigend over hem te spreken en ook nog eens tussen de regels door te insinueren dat hij dit zou doen omdat jij afkomstig bent uit Nederland (lekker snel een Vlaams schrijfaccent opgepikt trouwens...) zou je misschien ook hand in eigen boezem kunnen steken en zeggen "Sorry dat ik zonder toestemming stroom heb getapt, uiteraard betaal ik die 25 euro. Ik zou het fijn vinden als we op een minnelijke manier uit elkaar kunnen gaan aangezien ik mijn studie heb afgebroken."
Alle reacties Link kopieren
sprankelend schreef:
23-02-2021 11:11
Je communiceert nogal uit de hoogte, alsof hij de enige is in deze situatie die steken laat vallen. Jij hebt je stroom toegeëigend waarvoor hij de rekening betaalt en een brandgevaarlijke situatie veroorzaakt (zo te lezen meermaals en zonder dat je inziet dat dit een probleem is) in een woning waarvoor hij verantwoordelijk is.

Dat de verstandhouding tussen jullie is verziekt is wel duidelijk. Maar in plaats van zo neerbuigend over hem te spreken en ook nog eens tussen de regels door te insinueren dat hij dit zou doen omdat jij afkomstig bent uit Nederland (lekker snel een Vlaams schrijfaccent opgepikt trouwens...) zou je misschien ook hand in eigen boezem kunnen steken en zeggen "Sorry dat ik zonder toestemming stroom heb getapt, uiteraard betaal ik die 25 euro. Ik zou het fijn vinden als we op een minnelijke manier uit elkaar kunnen gaan aangezien ik mijn studie heb afgebroken."
Ik denk dat deze analyse klopt. De kotbaas ziet een huurder die op gezamenlijke kosten haar dure apparatuur aan het opladen is. “Weer zo’n gierige Hollander”. Sindsdien lig je onder een vergrootglas.

En die spullen in het trappenhuis zijn gevaarzettend: er kunnen mensen over struikelen en in geval van brand ben je de vluchtweg aan het versperren. Daar zou ik ook niet blij mee zijn.

Betaal de laatste maanden huur en vergeet het verder. Breng alvast kostbaarheden weg.
hamer wijzigde dit bericht op 23-02-2021 11:18
7.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ook in Nederland mag je vluchtwegen niet blokkeren. Dat betekent dat er voor deuren en in hallen geen spullen mogen staan. Verwijder deze dan ook vandaag nog, dan heeft de verhuurder ook geen punt meer om te maken.

Verder zou ik willen adviseren om alvast te vetrekken. Ben je van plan om een nieuwe kamer te huren of verhuis je terug naar Nederland?
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
23-02-2021 11:16
Ik denk dat deze analyse klopt. De kotbaas ziet een huurder die op gezamenlijke kosten haar dure apparatuur aan het opladen is. “Weer zo’n gierige Hollander”. Sindsdien lig je onder een vergrootglas.

En die spullen in het trappenhuis zijn gevaarzettend: er kunnen mensen over struikelen en in geval van brand ben je de vluchtweg aan het versperren. Daar zou ik ook niet blij mee zijn.

Betaal de laatste maanden huur en vergeet het verder. Breng alvast kostbaarheden weg.
Sommige Belgen hebben de pik op Nederlanders. In hun ogen ben je al snel brutaal.
Misschien is er sprake van een cultuurdingetje, TO?
Ga eens rustig het gesprek met hem aan.

En uit je OP haal ik dat je je studie stopzet. Klopt dat? Bedoel je hiermee dat je terug naar NL gaat? Zo ja, dan zou ik alvast verhuizen en de laatste 2 maanden betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niks meer doen en gewoon weggaan. Wellicht bij kotweb een signaal afgeven dat dit een rare verhuurder is.
Ik vind jou trouwens ook een beetje te assertief, waarom als je er zo kort woont al spullen op de gang zetten en je step niet gewoon in je kamer opladen, of even vragen of je ook in de kelder kan opladen.
Als je merkt dat iets niet de bedoeling is kun je ook gewoon je gedrag aanpassen met dat soort dingen inplaats van een camera op te hangen. Al die investeringen geven een beetje gek beeld, alsof je geld teveel hebt. Dan gaan bepaalde mensen inderdaad kijken wat er te halen valt helaas. Beetje opletten hoe de rest van het huis leeft en proberen niet teveel af te wijken is een tip voor je volgende kot.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
23-02-2021 10:38
Je bent Nederlands? Waarom spreek je dan van kot en huurderin?
Ik dacht dat het een foutje was en dat de o een u moest zijn.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
23-02-2021 11:32
Ik zou niks meer doen en gewoon weggaan. Wellicht bij kotweb een signaal afgeven dat dit een rare verhuurder is.
Ik vind jou trouwens ook een beetje te assertief, waarom als je er zo kort woont al spullen op de gang zetten en je step niet gewoon in je kamer opladen, of even vragen of je ook in de kelder kan opladen.
Als je merkt dat iets niet de bedoeling is kun je ook gewoon je gedrag aanpassen met dat soort dingen inplaats van een camera op te hangen. Al die investeringen geven een beetje gek beeld, alsof je geld teveel hebt. Dan gaan bepaalde mensen inderdaad kijken wat er te halen valt helaas. Beetje opletten hoe de rest van het huis leeft en proberen niet teveel af te wijken is een tip voor je volgende kot.

Whut?

Al die investeringen? Een camera heb je voor een paar tientjes al. En wat is geld teveel hebben? En dan gaat de huurbaas kijken of hij daar wat van kan halen? O_o
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval je eigendommen niet in de hal neerzetten. Dat is gemeenschappelijke ruimte dus eigenlijk mag dat niet, ook al hebben je buren er geen last van.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Waarom schrijf je belgisch op een nederlands forum als je zelf nederlands bent? Dat maakt het verhaal alleen maar onnodig moeilijk te begrijpen wat mij betreft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven