Geld & Recht alle pijlers

Kotbaas terroriseert mij als Nederlandse huurderin Antwerpen

23-02-2021 10:28 76 berichten
Beste allen,

Graag leg ik jullie een kwestie voor die mij weerhoudt van een degelijke nachtrust.

Sinds september 2020 ben ik huurder van een kot in Antwerpen. Sinds het begin verloopt het contact met de kotbaas moeizaam. Ik heb tot op heden al mijn verplichtingen als huurder op hun plek gebracht. Toch blijft de verhuurder mij treiteren en lastigvallen, omdat ik enkele maanden terug een elektrische step van Segway (ES1) enkele dagen heb opgeladen in de gezamenlijke kelder.

Daarop heeft de kotbaas de enige stopcontact in de kelder verwijderd en ben ik na twee a drie dagen gestopt met het opladen van mijn vervoersmiddel die noodzakelijk was voor reizen van en naar campus.

Later ontving ik een mail waarin hij 25€ eiste bovenop de huur, omdat ik te veel apparaten in huis zou hebben en de huurovereenkomst zou schenden. In dezelfde mail gaf hij aan dat hij meerdere malen is langskomen voor een brandcontrole en ik niet opgen had gedaan, waardoor hij vervoerskosten moest betalen. Nadat ik navraag had gedaan bij mijn buren, bleek er bij hen geen controle geweest te zijn en was ik de enige die onaangekondigd de deur zou moeten openen voor de kotbaas.

De kotbaas wist van mijn apparatuur, omdat hij in de eerste maanden vrijwel dagelijks bij mij op kot langskwam en met een smoesje als "ik kom brandcontrole uitvoeren" of "ik kom de gootsteen ontstoppen" binnenkwam.

Later merkte ik dar hij mijn eigendommen die voor mijn voordeur in de trappenhal staan (waar ze niemand storen omdat ik op de bovenste verdieping woon) begon te verplaatsen. Boven mijn voordeur is er een opening naar een zolder waar hij zijn spullen bewaart. Daar ging hij regelmatig klussen en viel er isolatiemateriaal bij mij voor de deur, in mijn schoenen en zelfs via de kier onder de deur kwam het in mijn kamer.

Hierna besloot ik een beveiligingscamera op te hangen die enkel mijn eigen voordeur en de trap ernaartoe filmt, zonder inbreuk te maken op de privacy van mijn buren of anderen.

Inmiddels heb ik heel wat beelden vastgelegd waarop te zien is hoe deze kotbaas onder mijn voordeur via het kiertje naar binnen probeert te gluren, hoe hij onaangekondigd langs komt en kijkt of ik thuis ben, en nu zelfs een foto heeft gemaakt van mijn spullen die voor mijn voordeur liggen (en waarschijnlijk ook van mijn beveiligingscamera).

Dit laatste heeft mijns inziens te maken met een mail die ik hem twee dagen terug heb verstuurd. Daarin verwittig ik heb van de stopzetting van mijn studie en dat ik conform het woninghuurdecreet van 2019, na twee maanden opzegtermijn, het huurcontract als kot huurder mag ontbinden als ik daar schriftelijk bewijs voor aanlever. Dit heb ik gedaan en heb ik hem zelfs de mogelijkheid geboden om te helpen met het vinden van een nieuwe huurder.

Helaas krijg ik hier geen normale reactie op, behalve dat mijn eigendommen worden gefotografeerd en hij nu twee dagen op rij, na mijn mail van drie dagen terug, langskomt bij mij en mij intimideert met dit soort gedrag.
Ter informatie: ik ben een Nederlandse student die in Antwerpen is gaan studeren sinds september 2020. Ik heb via Kotweb een kot gevonden bij deze kotbaas en heb getekend voor een huurovereenkomst waar enkele zeer abnormale regels in zijn opgenomen. Toch heb ik geen enkele regel geschonden en heb ik super goed contact met mijn drie onderburen. Ook zij ervaren last en verstoring van rust door de kotbaas, maar wel in mindere mate als ik.

Wie kan mij richting bieden voor wat ik met deze situatie kan doen? Ik voel me niet veilig in mijn eigen huis doordat hij in de ochtend vroeg of avond laat zomaar langskomt en rare streken uithaalt als gluren, fotograferen en onaangekondigd controles houden.

Alvast enorm bedankt voor uw hulp!

Vriendelijke groet,

Huurderantwerpen
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
23-02-2021 11:32
Sommige Belgen hebben de pik op Nederlanders. In hun ogen ben je al snel brutaal.
Misschien is er sprake van een cultuurdingetje, TO?

Als jouw overbuurvrouw haar Segwaystekker bij jou in het stopcontact doet en jou voor de kosten op laat draaien, is er dan een "cultuurdingetje" als jij dit niet tof vindt?
Niets Nederlandser dan een tikkie, en die heeft ze dan echt héél rap te pakken.

Als jouw bron van inkomsten een kamerverhuurbedrijf is waar je een vergunning voor nodig hebt en je kunt die vergunning kwijtraken als de brandweer een controle komt uitvoeren en je huurders hebben (tegen de voorwaarden van hun contract in) spullen in de gangen geparkeerd, zeg je dan "nou dat kan me echt niet schelen hoor of ik wel of niet mijn bedrijf kan laten draaien"?

Het is heel makkelijk om in de slachtofferrol te kruipen en te zeggen boehoe sommige Belgen hebben de pik op Nederlanders. Maar deze voorbeelden geven gewoon aan dat iemand narrig wordt van asociaal gedrag. Ik ben een Nederlander en ik heb ook de pik op asociaal gedrag. Kan me volledig voorstellen dat er ook Belgen zijn die dat hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik word altijd een beetje moe van studenten die denken dat de gezamelijke ruimte ook bij hun persoonlijke leefomgeving hoort. Je hebt een kamer/app gehuurd niet de gezamelijke ruimte. Je hebt opgezegd, wat wil je nou verder nog?

Doe een schuifje/kettinkje op de deur, dan kan hij niet naar binnen wanneer je thuis bent. Hij mag foto's maken van de gezamelijke ruimte.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
23-02-2021 12:02
Whut?

Al die investeringen? Een camera heb je voor een paar tientjes al. En wat is geld teveel hebben? En dan gaat de huurbaas kijken of hij daar wat van kan halen? O_o
Een paar tientjes is een week eten. Beetje gek voor een plek waar je maar een paar maanden woont, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat er van beide kanten dingen niet helemaal goed zijn gegaan. Dat neemt niet weg dat het echt niet ok is dat de verhuurder probeert bij je naar binnen te gluren, en reiskosten declareren omdat hij onaangekondigd langskomt terwijl jij niet thuis bent is natuurlijk ook van de zotte.

Gelukkig hoef je er niet lang meer te wonen.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
23-02-2021 10:46
Ik zou alvast vertrekken. Desnoods naar m'n ouders. Laatste twee maanden betalen en klaar.
Dit inderdaad
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed dat niet elke kamer een eigen electriciteitsmeter heeft, dus het zal niet veel uitmaken waar die Segway opgeladen wordt.
Het maakt natuurlijk wel uit of de Segway een enorme energievreter is.

Dan nog lijkt 25 euro mij erg veel, een kilowatt-uur kost bij mij ongeveer 25 cent.
De meeste fietsen kunnen niet eens zoveel energie in hun accu opslaan.

Uitgaande van woon-werkverkeer (5 keer per week, 52 weken per jaar) ben je per jaar zo’n 44 euro kwijt aan het opladen je elektrische fiets.
https://www.kieskeurig.nl/artikelen/ele ... -laadbeurt
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
sprankelend schreef:
23-02-2021 12:13
Als jouw overbuurvrouw haar Segwaystekker bij jou in het stopcontact doet en jou voor de kosten op laat draaien, is er dan een "cultuurdingetje" als jij dit niet tof vindt?
Niets Nederlandser dan een tikkie, en die heeft ze dan echt héél rap te pakken.

Als jouw bron van inkomsten een kamerverhuurbedrijf is waar je een vergunning voor nodig hebt en je kunt die vergunning kwijtraken als de brandweer een controle komt uitvoeren en je huurders hebben (tegen de voorwaarden van hun contract in) spullen in de gangen geparkeerd, zeg je dan "nou dat kan me echt niet schelen hoor of ik wel of niet mijn bedrijf kan laten draaien"?

Het is heel makkelijk om in de slachtofferrol te kruipen en te zeggen boehoe sommige Belgen hebben de pik op Nederlanders. Maar deze voorbeelden geven gewoon aan dat iemand narrig wordt van asociaal gedrag. Ik ben een Nederlander en ik heb ook de pik op asociaal gedrag. Kan me volledig voorstellen dat er ook Belgen zijn die dat hebben.
Niks 'boehoe'. Ik heb helemaal niet gezegd dat het oké was om die segway op te laden of spullen op de gang te zetten. Ik zeg alleen dat sommige Belgen al snel de pik hebben op Nederlanders en dat is een feit. Huisbaas had ook het gesprek aan kunnen gaan namelijk en aan kunnen geven dat hetgeen TO doet niet de bedoeling is.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
23-02-2021 12:08
Waarom schrijf je belgisch op een nederlands forum als je zelf nederlands bent? Dat maakt het verhaal alleen maar onnodig moeilijk te begrijpen wat mij betreft.
Wat is er Belgisch aan de tekst? 'Kot'? Iedereen snapt wel wat dat is.
Alle reacties Link kopieren
Een Hollander die niet weet wat 'n kot is, zal waarschijnlijk de huurderin in België ook geen goede raad kunnen geven.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Je verstuurt de benodigde zaken voor opzegging en de opzegging per email en per aangetekende brief.
Je betaalt tot datum y over x maanden.

Je verhuist zo snel mogelijk naar elders. En die man kan dan 7 weken naar een leeg appartement gluren.


Overigens zou ik niet perse gecharmeerd zijn van spullen buiten een appartement. En ook niet van mensen die iets ophangen buiten hun appartement.
petra123456 wijzigde dit bericht op 23-02-2021 17:25
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Beste huurster (!)
Ik mag in mijn (gewone appartement) ook geen apparaten in de kelder onbeheerd opladen. Staat in het reglement ivm brandveiligheid.
Ergens is er waarschijnlijk iets in de communicatie verkeerd gegaan zodat jullie mekaar nu wederzijds niet meer vertrouwen. Hij zal net zozeer een verhaal over jou kunnen vertellen denk ik. Om dit enkel op BE-Nl te steken, vind ik dan weer wat makkelijk. Je kan het hoogstens uitzingen en volgende keer wat meer in overleg treden met je huurbaas over wat kan of niet kan. Niet eerst doen en dan daarna verbaasd opkijken als iemand commentaar heeft op je bezigheden.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
viva-amber schreef:
23-02-2021 12:20
Ik word altijd een beetje moe van studenten die denken dat de gezamelijke ruimte ook bij hun persoonlijke leefomgeving hoort. Je hebt een kamer/app gehuurd niet de gezamelijke ruimte. Je hebt opgezegd, wat wil je nou verder nog?

Doe een schuifje/kettinkje op de deur, dan kan hij niet naar binnen wanneer je thuis bent. Hij mag foto's maken van de gezamelijke ruimte.
Eens.
Je hebt vermoedelijk een aparte meter, dus het opladen was voor jou gratis.
Wat doen jouw spullen in de gemeenschappelijke ruimtes?
Dat hij zoveel langskomt is natuurlijk niet normaal, maar waarom zou hij daar energie in steken?
Zou graag zijn kant eens horen.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
23-02-2021 12:37
Een paar tientjes is een week eten. Beetje gek voor een plek waar je maar een paar maanden woont, vind ik.

Jij stelt dat het ophangen van een camera betekent dat het overkomt alsof je geld teveel hebt en dat mensen dan willen kijken of er wat te halen valt. Ik vind dit een apart wereldbeeld. Het is toch voor het ophangen van een camera ook helemaal niet relevant hoe lang ze er al woont, maar wat er aan vooraf is gegaan.
Alle reacties Link kopieren
sprankelend schreef:
23-02-2021 11:11
Je communiceert nogal uit de hoogte, alsof hij de enige is in deze situatie die steken laat vallen. Jij hebt je stroom toegeëigend waarvoor hij de rekening betaalt en een brandgevaarlijke situatie veroorzaakt (zo te lezen meermaals en zonder dat je inziet dat dit een probleem is) in een woning waarvoor hij verantwoordelijk is.

Dat de verstandhouding tussen jullie is verziekt is wel duidelijk. Maar in plaats van zo neerbuigend over hem te spreken en ook nog eens tussen de regels door te insinueren dat hij dit zou doen omdat jij afkomstig bent uit Nederland (lekker snel een Vlaams schrijfaccent opgepikt trouwens...) zou je misschien ook hand in eigen boezem kunnen steken en zeggen "Sorry dat ik zonder toestemming stroom heb getapt, uiteraard betaal ik die 25 euro. Ik zou het fijn vinden als we op een minnelijke manier uit elkaar kunnen gaan aangezien ik mijn studie heb afgebroken."
Dit eigenlijk.

En als je gewoon zegt: “Sorry, ik heb er niet bij stil gestaan dat dit gevaarlijk kon zijn” en die 25,- aftikt, kun je het ook hebben over gluren onder de deur door want dat is inderdaad wel een beetje vreemd. Het ‘zomaar’ aan de deur komen/voor de deur staan vind ik niet zo vreemd, deed mijn huurbazin ook in mijn studentenhuis. Zij liet dan een briefje achter als ik er niet was zodat ik met haar kon afspreken wanneer bepaalde inspecties of werkzaamheden wel uitgevoerd konden worden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
23-02-2021 13:53
Jij stelt dat het ophangen van een camera betekent dat het overkomt alsof je geld teveel hebt en dat mensen dan willen kijken of er wat te halen valt. Ik vind dit een apart wereldbeeld. Het is toch voor het ophangen van een camera ook helemaal niet relevant hoe lang ze er al woont, maar wat er aan vooraf is gegaan.
Dat stel ik niet, ik heb het nergens over stelen gehad.
Ik heb het advies gegeven een beetje op te letten hoe anderen zich gedragen als je ergens woont.
Een Segway is niet echt een gebruikelijk vervoermiddel, ik had als student het niet in mijn hoofd gehaald om mijn schoenen op de gang te laten en al helemaal geen geld om een paar tientjes te verspillen aan een huisbaas waar ik toch over 2 maanden vanaf ben.
Het geheel kan achteloos en verwend overkomen. En dat kan inderdaad crimineel gedrag uitlokken, naast weerstand.
Alle reacties Link kopieren
Naast wat hier boven al gezegd is over brandveiligheid en gebruik van gemeenschappelijke ruimtes:
hoe groot is de kier onder je voordeur als je huisbaas daardoor naar binnen kan gluren? Ik kan me hooguit voorstellen dat hij ziet of het licht aan is bijvoorbeeld, maar verder valt er weinig te zien denk ik?
En dat hij alleen zo vaak bij jou komt controleren is denk ik toch omdat hij vindt dat jij je niet aan de regels houdt.
Ik zou er verder niks meer aan doen, die 2 maanden zijn zo voorbij, alvast verhuizen kan altijd
Madeliefjees schreef:
23-02-2021 10:38
Je bent Nederlands? Waarom spreek je dan van kot en huurderin?
Huurder in.
Alle reacties Link kopieren
En zonder toestemming een camera ophangen in de gezamelijke ruimte kan echt niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
23-02-2021 13:15
Wat is er Belgisch aan de tekst? 'Kot'? Iedereen snapt wel wat dat is.
Alles. Het is alles behalve Nederlands.
Ik hoorde er voor het eerst over toen een vriendin in België ging studeren.
Er zijn precies nul Nederlanders die de woorden 'kotbaas' en 'huurderin' gebruiken.
Al weten sommige wel wat ze betekenen.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom net doen of je Nederlands bent?
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
23-02-2021 17:25
Alles. Het is alles behalve Nederlands.
Ik hoorde er voor het eerst over toen een vriendin in België ging studeren.
Vlaams is ook “gewoon Nederlands” hoor.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
23-02-2021 12:08
Waarom schrijf je belgisch op een nederlands forum als je zelf nederlands bent? Dat maakt het verhaal alleen maar onnodig moeilijk te begrijpen wat mij betreft.
De taal Belgisch bestaat niet en TO is wat mij betreft uitstekend te volgen.
Alle reacties Link kopieren
Dus jij:

* Tapt illegaal stroom af.
* Hebt een kot (kamer) gehuurd, maar bezet zo'n beetje half het gebouw.
* Riskeert brandgevaar.
* Hangt een illegale camera op.

En dan schrik je dat die kotbaas niet happy is.


En jep, de gemiddelde kotbaas in België wil weten hoe zijn gebouw eruit ziet, wat zijn studenten uitvreten en komt dus regelmatig langs. Zeker in de gang en de gemeenschappelijke delen.

Al helemaal als hij dus al ontdekt heeft dat jij voor onveiligheid binnen 't gebouw zorgt. Want als er straks brand uitbreekt en er overkomt iemand iets is hij wel de dupe en degene die mag betalen.
En als de gemeenschappelijke elektriciteits-rekening giga oploopt mag hij het gaan uitleggen aan de rest (je kotgenoten) dat ze zwaar mogen betalen aan 't eind van 't jaar.


Mijn kotbaas liep ook zowat dagelijks rond in huis.
Zolang hij niet elke keer in mijn kamer zat en het beperkt bleef tot wat gezeur over "de keuken is een stort" of "die fietsen staan 5 centimeter verkeerd" ... hij deed maar.


Van "huurderin" heb ik als Belgische nog nooit gehoord overigens :-).
Zeker dat je niet verwart met "herderin" en je in een schapenstal logeert :-D ?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
23-02-2021 18:22
Vlaams is ook “gewoon Nederlands” hoor.
Nee. Dan heette het geen Vlaams..

Maar goed.
Ik leef dan ook in het land van de patat. En carnaval is een dom excuus om je lam te zuipen. (Zuip je gewoon klem, die lullige outfit en de rotzooi op straat is nergens voor nodig)
Alle reacties Link kopieren
Ha, een variant op ‘zeker omdat ik zwart ben?’. Nee, TO, dit heeft niets met BE-NL-nijd te maken. Jij gedraagt je niet als een goed huurder, de huurbaas gaat ook over de schreef met de reiskosten en het gluren, maar het begint bij jou. Zou eerst eens in de spiegel kijkenen verder gewoon de 2 maanden uitzitten.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven