Geld & Recht alle pijlers

Kotbaas terroriseert mij als Nederlandse huurderin Antwerpen

23-02-2021 10:28 76 berichten
Beste allen,

Graag leg ik jullie een kwestie voor die mij weerhoudt van een degelijke nachtrust.

Sinds september 2020 ben ik huurder van een kot in Antwerpen. Sinds het begin verloopt het contact met de kotbaas moeizaam. Ik heb tot op heden al mijn verplichtingen als huurder op hun plek gebracht. Toch blijft de verhuurder mij treiteren en lastigvallen, omdat ik enkele maanden terug een elektrische step van Segway (ES1) enkele dagen heb opgeladen in de gezamenlijke kelder.

Daarop heeft de kotbaas de enige stopcontact in de kelder verwijderd en ben ik na twee a drie dagen gestopt met het opladen van mijn vervoersmiddel die noodzakelijk was voor reizen van en naar campus.

Later ontving ik een mail waarin hij 25€ eiste bovenop de huur, omdat ik te veel apparaten in huis zou hebben en de huurovereenkomst zou schenden. In dezelfde mail gaf hij aan dat hij meerdere malen is langskomen voor een brandcontrole en ik niet opgen had gedaan, waardoor hij vervoerskosten moest betalen. Nadat ik navraag had gedaan bij mijn buren, bleek er bij hen geen controle geweest te zijn en was ik de enige die onaangekondigd de deur zou moeten openen voor de kotbaas.

De kotbaas wist van mijn apparatuur, omdat hij in de eerste maanden vrijwel dagelijks bij mij op kot langskwam en met een smoesje als "ik kom brandcontrole uitvoeren" of "ik kom de gootsteen ontstoppen" binnenkwam.

Later merkte ik dar hij mijn eigendommen die voor mijn voordeur in de trappenhal staan (waar ze niemand storen omdat ik op de bovenste verdieping woon) begon te verplaatsen. Boven mijn voordeur is er een opening naar een zolder waar hij zijn spullen bewaart. Daar ging hij regelmatig klussen en viel er isolatiemateriaal bij mij voor de deur, in mijn schoenen en zelfs via de kier onder de deur kwam het in mijn kamer.

Hierna besloot ik een beveiligingscamera op te hangen die enkel mijn eigen voordeur en de trap ernaartoe filmt, zonder inbreuk te maken op de privacy van mijn buren of anderen.

Inmiddels heb ik heel wat beelden vastgelegd waarop te zien is hoe deze kotbaas onder mijn voordeur via het kiertje naar binnen probeert te gluren, hoe hij onaangekondigd langs komt en kijkt of ik thuis ben, en nu zelfs een foto heeft gemaakt van mijn spullen die voor mijn voordeur liggen (en waarschijnlijk ook van mijn beveiligingscamera).

Dit laatste heeft mijns inziens te maken met een mail die ik hem twee dagen terug heb verstuurd. Daarin verwittig ik heb van de stopzetting van mijn studie en dat ik conform het woninghuurdecreet van 2019, na twee maanden opzegtermijn, het huurcontract als kot huurder mag ontbinden als ik daar schriftelijk bewijs voor aanlever. Dit heb ik gedaan en heb ik hem zelfs de mogelijkheid geboden om te helpen met het vinden van een nieuwe huurder.

Helaas krijg ik hier geen normale reactie op, behalve dat mijn eigendommen worden gefotografeerd en hij nu twee dagen op rij, na mijn mail van drie dagen terug, langskomt bij mij en mij intimideert met dit soort gedrag.
Ter informatie: ik ben een Nederlandse student die in Antwerpen is gaan studeren sinds september 2020. Ik heb via Kotweb een kot gevonden bij deze kotbaas en heb getekend voor een huurovereenkomst waar enkele zeer abnormale regels in zijn opgenomen. Toch heb ik geen enkele regel geschonden en heb ik super goed contact met mijn drie onderburen. Ook zij ervaren last en verstoring van rust door de kotbaas, maar wel in mindere mate als ik.

Wie kan mij richting bieden voor wat ik met deze situatie kan doen? Ik voel me niet veilig in mijn eigen huis doordat hij in de ochtend vroeg of avond laat zomaar langskomt en rare streken uithaalt als gluren, fotograferen en onaangekondigd controles houden.

Alvast enorm bedankt voor uw hulp!

Vriendelijke groet,

Huurderantwerpen
Alle reacties Link kopieren
Macarinata schreef:
23-02-2021 19:20
Ha, een variant op ‘zeker omdat ik zwart ben?’. Nee, TO, dit heeft niets met BE-NL-nijd te maken. Jij gedraagt je niet als een goed huurder, de huurbaas gaat ook over de schreef met de reiskosten en het gluren, maar het begint bij jou. Zou eerst eens in de spiegel kijkenen verder gewoon de 2 maanden uitzitten.
Ik zou bovendien héél blij zijn dat je een contract hebt waar je onderuit kan.

Want de meeste Belgische kot-contracten zijn 10-maanden-contracten waar je dus gewoon van september tot juni betaalt.
Zonder recht op opzeg ofzo.
Ook al ben je er niet (meer).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
23-02-2021 17:25
Alles. Het is alles behalve Nederlands.
Ik hoorde er voor het eerst over toen een vriendin in België ging studeren.
Nou knap, ik lees gewoon een Nederlandse tekst met geen Belgische uitdrukkingen (behalve kot). En 'huurderin' wordt niet bedoeld. Is een foutje; het moet 'huurder in ...' zijn.
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
23-02-2021 19:06
Nee. Dan heette het geen Vlaams..
Vlaams is een dialect net als Drents.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
23-02-2021 20:10
Nou knap, ik lees gewoon een Nederlandse tekst met geen Belgische uitdrukkingen (behalve kot). En 'huurderin' wordt niet bedoeld. Is een foutje; het moet 'huurder in ...' zijn.

Dit. Wat een gezeik over de tekst.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Tja, zo te lezen ergeren jullie je nogal aan elkaar en gedragen jullie je beiden nogal onhandig. Ik zou ervan leren en maar vertrekken.



minnimouse schreef:
23-02-2021 20:10
Nou knap, ik lees gewoon een Nederlandse tekst met geen Belgische uitdrukkingen (behalve kot). En 'huurderin' wordt niet bedoeld. Is een foutje; het moet 'huurder in ...' zijn.

Alleen in de eerste drie alinea's lees ik een hoop rare zinnen die niet in normaal Nederlands zijn.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
23-02-2021 20:48
Tja, zo te lezen ergeren jullie je nogal aan elkaar en gedragen jullie je beiden nogal onhandig. Ik zou ervan leren en maar vertrekken.







Alleen in de eerste drie alinea's lees ik een hoop rare zinnen die niet in normaal Nederlands zijn.
Ik lees alleen 'op hun plek gebracht'. Die uitdrukking ken ik ook niet en zover ik weet is het zeker geen Vlaams/Belgisch.
Je hebt geen enkele regel geschonden zeg je. Maar je vertelt over de spullen op de gang (mag niet, zelfs niet als er niemand anders langs moet volgens jou: stel dat de brandweer er langs moet om jou uit je brandende kamer te halen...), over een camera die een gezamenlijke ruimte filmt (alleen jouw voordeur en de trap er naartoe zeg je, dus er wordt een gezamenlijke ruimte gefilmd) en je hebt apparatuur opgeladen in een gezamenlijke ruimte.

Ik denk dat je er goed aan doet om toch ook eens kritisch naar je eigen houding te kijken.

Fijn dat je een contract hebt waar je onderuit kunt. Zo snel mogelijk verhuizen, die laatste 2 maanden betalen, klaar.
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
23-02-2021 20:14
Vlaams is een dialect net als Drents.
Drents is een taal. Geen dialect.
Wat is in dit topic eigenlijk de probleemstelling?
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
23-02-2021 22:05
Wat is in dit topic eigenlijk de probleemstelling?
Opstartster kan niet om met haar Belgische kotbaas.

En heeft overduidelijk te veel spullen.
Meer dan er in haar eigen kamer passen alvast.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wis, nu ben je te hulpvaardig! Normaal kom jij best snugger uit de hoek, maar deze keer ben je er ingetuind!
Mijn vraag was cynisch bedoeld na al dat gesteggel over die taalkwesties.

:)
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, deze TO heeft inmiddels waarschijnlijk wel door dat ze hier niet op een warm welkom hoeft te rekenen.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Ik lees steeds steeds k*tbaas. Stom woord, dat kot.
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
23-02-2021 21:56
Drents is een taal. Geen dialect.
Fries is een taal, Drents en Vlaams een dialect.
Wissewis schreef:
23-02-2021 19:21
Ik zou bovendien héél blij zijn dat je een contract hebt waar je onderuit kan.

Want de meeste Belgische kot-contracten zijn 10-maanden-contracten waar je dus gewoon van september tot juni betaalt.
Zonder recht op opzeg ofzo.
Ook al ben je er niet (meer).
Dit! Zeker in deze tijd verbaast het me dat er nog koten worden verhuurd met een kortere opzeg.

Ik volg de andere reacties hier volledig, maar wil wel even opmerken dat je als Nederlander ook te maken kan hebben met ongepaste opmerkingen over je nationaliteit. In mijn studentenstad had ik daar niet of nauwelijks last van, op de ‘o je komt uit Nederland nou dan ken je vast het plaatsje Grubbekutteveen waar we eens op vakantie zijn gegaan’ na. Nu we iets buiten de stad wonen, word ik er wel door de plaatselijke kruidenier, bakkers, medependelaars, wijkgenoten vaak aan herinnerd dat ik ‘Hollands’ ben, wat soms best gênant is. Laat staan als je een echt zichtbaar niet-Vlaamsch uiterlijk hebt.

Maar veder: TO, verhuis gewoon al eerder als je kan. Vergeet je ook evt niet uit te schrijven bij de gemeente.
Hamer schreef:
24-02-2021 07:15
Fries is een taal, Drents en Vlaams een dialect.



Drents is Nedersaskisch en dat is een officieel erkende taal:
Het Nedersaksisch of West-Nederduits is een in Nederland en Duitsland officieel erkende taal die bestaat uit een groep niet-gestandaardiseerde Nederduitse dialecten.[...]Nedersaksisch is naast het Limburgs en het Fries een van de drie officiële streektalen in Nederland, maar heeft niet, zoals het Fries, een eenheidstaal en de status van ‘tweede rijkstaal’.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nedersaksisch

Vlaams is inderdaad geen officieel erkende taal.
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
24-02-2021 07:15
Fries is een taal, Drents en Vlaams een dialect.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ische-taal

Drents is een taal.
Marana schreef:
24-02-2021 07:55
Drents is Nedersaskisch en dat is een officieel erkende taal:
Het Nedersaksisch of West-Nederduits is een in Nederland en Duitsland officieel erkende taal die bestaat uit een groep niet-gestandaardiseerde Nederduitse dialecten.[...]Nedersaksisch is naast het Limburgs en het Fries een van de drie officiële streektalen in Nederland, maar heeft niet, zoals het Fries, een eenheidstaal en de status van ‘tweede rijkstaal’.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nedersaksisch

Vlaams is inderdaad geen officieel erkende taal.
Vlaams varieert ook zo enorm onderling dat een eenduidige vorm van Standaardvlaams blijna onmogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
24-02-2021 07:23
[...] Nu we iets buiten de stad wonen, word ik er wel door de plaatselijke kruidenier, bakkers, medependelaars, wijkgenoten vaak aan herinnerd dat ik ‘Hollands’ ben, wat soms best gênant is. Laat staan als je een echt zichtbaar niet-Vlaamsch uiterlijk hebt.

[...]
Waarom is dat genant?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Wat is een Vlaams uiterlijk?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie een beetje simpel? Je begrijpt toch wel dat 'huurderin' per ongeluk een spatie mist en ze spreekt van 'huurder in Antwerpen'. En kot is gewoon een woord, kamer is niet het juiste woord om een kot in België aan te duiden.

Bekrompen gedrag, bah.


TO, lastig, ik weet ook niet hoe het zit in België. Je bent er toch bijna uit dus zou er nu eigenlijk geen moeite meer in steken. Heb je iets van een borg betaald die je nog terug moet krijgen?
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
merano schreef:
24-02-2021 11:18
Waarom is dat genant?
Als je bij de bakker waar je wekelijks kwam, binnenkomt en de bakker tegen de klant voor je in overdreven AN zegt ‘Laten we schoon Nederlands spreken anders begrijpt ze het niet want ze is van Holland’ (terwijl ik het dialect grotendeels begrijp) en de bakker meermaals afgeeft op Nederlanders ten overstaande van andere klanten en in jouw bijzijn (en ook toen we met familie wat koeken gingen uitzoeken voor de brunch), wordt dat gênant. Ik kom intussen niet meer bij hem en fiets 2 km verder naar een bakker die niet bij elk bezoek mijn achtergrond moet benadrukken.
viva-amber schreef:
24-02-2021 11:23
Wat is een Vlaams uiterlijk?
Niet-West-Europees of een kleurtje. Terwijl ik genoeg Vlamingen ken met niet-West-Europese achtergrond. Maar zelfs de half-NL/half-Surinaamse collega werd door mijn Vlaamse collega’s steevast ‘de Surinamer’ genoemd. Terwijl hij zo (stereotype) Nederlands als wat was en er weinig (stereotype) Surinaams in hem zat.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat is dan toch geen Vlaams uiterlijk? Wat is dan een een Vlaams uiterlijk? Urbanus ofzo
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
24-02-2021 13:24
Maar dat is dan toch geen Vlaams uiterlijk? Wat is dan een een Vlaams uiterlijk? Urbanus ofzo
Je gaat hier veel te veel op door. Ik bedoel gewoon dat ik wit en blond ben en men dus niet 1-2-3 ziet dat ik een andere achtergrond kan hebben, maar men hoort het wel meestal.

En van sommigen zie je overigens wel dat ze Vlaams zijn, net zoals je van sommigen ziet dat het Nederlanders zijn.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-02-2021 13:24
Maar dat is dan toch geen Vlaams uiterlijk? Wat is dan een een Vlaams uiterlijk? Urbanus ofzo
Oei ;-)
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven